Scenariusz40.doc

(32 KB) Pobierz
Opracowała: mgr Krystyna Wnęczak i mgr Wiesława Kozub

 

 

„ Projekt i raz…i dwa…”  dla dzieci 5 letnich do programu

Edyty Gruszczyk –Kolczyńskiej  i Ewy Zielińskiej „Dziecięca matematyka”

 

Scenariusz  zajęć nr 40

 

TEMAT: Układanie i konstruowanie gier.

ZAGADNIENIE: Kształtowanie odporności emocjonalnej dzieci i zdolności do wysiłku  

                               intelektualnego.

 

1.„Na dzień dobry”

§         „Kto ma ...?”- zabawa integracyjna  

CEL: autoprezentacja, oznaczenie prawej strony ciała

JAK? Dzieci siedzą na krzesełkach i otrzymują kolorowe klamerki ,  przypinają je  na prawej  stronie ciała. Podczas śpiewania wstają dzieci z wywołanym kolorem  i wypowiadają swoje  imię, piosenka nr 19 cz.I „ W co się bawić z dziećmi?. Piosenki i zabawy :Ja wśród innych” oprac. Marta Bogdanowicz

Kto ma ....(np. czerwony) kolor

Ma wstać! Ma wstać! Ma wstać!

     Bo chcemy go przywitać i jego imię znać

 

2. „ Prawa ręka”

§      „ Labada” …- zabawa ruchowa ze śpiewem

     CEL: utrwalenie orientacji w schemacie ciała

        JAK? Dzieci chwytają się za odpowiednie części ciała, poruszają się rytmicznie w

      koło i śpiewają piosenkę nr  43 cz.II „W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy

      : Ciało i przestań” oprac. Marta Bogdanowicz Zabawę rozpoczynamy od trzymania

      się za ręce

Tańczymy labada, labada, labada,

Tańczymy labada, małego walczyka.

Tańczą go harcerze, harcerze, harcerze.

Tańczą go harcerze i małe zuchy też

                                      ( lub przedszkolaki też)

Po odśpiewaniu piosenki zatrzymują się i odpowiadają na pytania prowadzącego np.

- czy małe ręce były?

- tak!                 /odpowiadają dzieci

-czy małe główki były?

- nie!

Wszyscy chwytają się za główki i zabawa rozpoczyna się od początku. Przypominamy wszystkie części ciała użyte w zabawie np. brzuch, ramiona, uszy itp

§         „ Prawa strona” …- zabawa ruchowa ze śpiewem

CEL: utrwalenie orientacji w schemacie ciała

JAK? Dzieci wskazują odpowiednie części ciała, udają, że szturchają sąsiada , piosenka nr 55 cz.II „W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy : Ciało i przestań” oprac. Marta Bogdanowicz

Prawa ręka, noga prawa,

Cała strona też jest prawa…

Prawe ucho, oko mam…

Prawym łokciem w bok ci dam…

Prawe ucho, oko mam…

          Prawym łokciem w bok ci dam

 

    3. „Ile? Tyle?”

§         „ Kto pierwszy dotrze do mety?”- zabawa dydaktyczna

CEL: rozwijanie u dzieci zdolności do wysiłku intelektualnego w sytuacjach pełnych napięć

JAK? Nauczycielka proponuje zbudowanie gry – wyścigi. Rozkłada na dywanie dywaniki, dzieli dzieci na 2 zespoły, potrzebna jest duża kostka do gry

1)     dywanik ułożony jest na środku  sali, po przeciwnych stronach siedzą dzieci, wybierają kapitanów

2)     grę zaczyna  grupa, która wyrzuciła większa liczbę oczek, kapitanowie są pionkami

3)     dzieci naprzemiennie wyrzucają kostkę,

4)     ta drużyna wygrywa, która pierwsza dotrze do mety( dzieci są pionkami , skaczą po dywanikach)

 

§               „Sam buduję grę- zabawa dydaktyczna

CEL: konstruowanie prostych gier – ściganek

JAK? 

1)     Wspólnie układamy dużą grę ścigankę „ Wąż”, budujemy tor, odmierzamy równe kostki (klockiem), zaznaczamy start i metę, dzieci kolejno rzucają kostką na przemiennie w 2 zespołach

2)     Proponujemy grę w parach, dzieci budują grę na kartkach  zachowując ustalone zasady

 

4„Ważny wyraz”- zabawa słuchowo- ruchowa

CEL: rozwijanie słuchu fonematycznego, usprawnianie koordynacji słuchowo- ruchowej

JAK? Prowadzący umawia się z dziećmi, że będą ilustrować dźwięki deszczu ciałem. Uczestnicy powtarzają kolejno ruchy demonstrowane przez kierującego zabawą:

Lekki deszcz – pocieranie dłońmi o siebie

Silniejszy deszcz- klepanie dłońmi o uda

Burza – tupanie wysuniętymi stopami o podłogę

 

Na dany sygnał nauczyciela dzieci  włączają się kolejno do zabawy, powtarzając zadany gest. Wyłączają się  na ponowny sygnał, tak by dźwięki wzmagały się i cichły stopniowo.

 

5.ćwiczenia grafomotoryczne

CEL: rozwija koordynację wzrokowo- ruchową, doskonali pracę ręki

JAK? Dziecko otrzymuje kartę pracy na której należy posegregować przedmioty wg przeznaczenia ( tworzenie zbiorów), potem ją koloruje lub karta nr II-16

 

„Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia   grafomotoryczne według Hany Tymichowej. Przewodnik metodyczny dla rodziców i nauczycieli” oprac. Marta Bogdanowicz

 

POMOCE:

1.      piosenki

2.      kostki do gry, kartki, mazaki

3.      karty pracy

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin