gimnastyka wiosenna(1).doc

(99 KB) Pobierz

ZESTAW ĆWICZEŃ GIMNASTYCZNYCH - METODA R. LABANA

Wyczucie własnego ciała

1."Powitanie wiosny" - Marsz przy akompaniamencie muzyki, na przerwę piękny ukłon.

2  Leśne skrzaty" - Z towarzyszeniem muzyki swobodny taniec, a gdy muzyka ""przestaje grać, zatrzymać się w bezruchu dotykając jedną częścią ciała drugiej np.: łokieć do kolana itp.             

3.  "Bąki" - w małym rozkroku okrężny ruch bioder.

Wyczucie ciężaru i czasu

4.  "Uwaga pszczoły" - Dzieci wybrały się do wiosennego lasu podpatrzeć pszczoły czy obudziły się ze snu zimowego. Początkowo podkradały się wolno i ostroż­nie, a gdy pszczoły zaczęły je atakować, uciekały szybko, opędzając się od nich rękami tarzając się po ziemi.

5.  "Robimy wiosenne porządki" - Przenoszenie wyimaginowanych kamieni na miej­sce, a w czasie krótkich przerw zupełne rozluźnienie.

6.  "Leśne zwierzątka" - chód według określonych wartości nut: ćwierćnuty, pół-nuty, cała nuta.

Wyczucie przestrzeni

7.              "Drzewa" - Nie ruszając się z miejsca, staraj się dotknąć najbliższego sąsiada z każdej strony (drzewa).

8. "Leśna muzyka" - Improwizacja ruchowa, w której dzieci starają się dowolnie poruszać według następującej zasady: im wyższy rejestr dźwięków, tym wyższa pozycja utrzymana w ruchu lokomocyjnym, im niższe rejestry - tym bardziej pozycja się obniża, aż do czołgania.

9. "Złap motyla" - Podskok w miejscu jak najwyżej, aby złapać motyla.

Rozwijanie wyczucia płynności ruchów i ciężaru dała w przestrzeni i czasie

10.."Zajączki" - Przy muzyce swobodne poruszanie się. Na przerwę w muzyce dzie­ci zamierają w bezruchu.

10.              "W lesie" - Dzieci chodząc naśladują przedzieranie się w gąszczu drzew i krzaków.

11.              "Wiosenny wiatr" - Pobranie lasek ze wstążkami i dowolne poruszanie laską w różnych kierunkach.

Adaptacja ruchów własnych do ruchów partnera

13.  "Na polanie" - W parach - jedno dziecko z pary wykonuje dowolne ruchy (bieg, czworakowanie, skoki, marsz, itp.) a drugie wiernie je odtwarza, biegnąc trop w trop - zmiana ról.

14.  "Zwalone drzewo" - W parach jedno dziecko jest zwalonym drzewem o krzywym pniu. o sterczących gałęziach, a drugie wyczynia różne "sztuczki" bawiąc się przy zwalonym drzewie (zmiana ról).

Zakończenie - Marsz dokoła sali.

 

 

 

 

 

ZESTAW ĆWICZEŃ GIMNASTYCZNYCH _ Ulewa     metoda stacyjna

I Część wstępna

1.             Marsz - zdyscyplinowanie grupy.

2.             Ćwiczenie orientacyjno-porządkowe. Motyle

Dzieci fruwają" po sali. Na przerwę w muzyce siadają   kucają na gałęziach drzew (linki).

3.              Ćwiczenie wyprostne Kwiaty".

Wiosna budzi kwiaty - siad klęczny. Obudzony kwiat rośnie i jest coraz większy (dzieci stają aż na palce).

4.              Skłony boczne Odgłosy wiosny". Siad skrzyżny. Dzieci nasłuchują co słychać na łące - wykonują skłony bocznej dotykając uchem kolana lewego, prawego.

STACJE

I              stacja Ćwiczenie z elementem rzutu .Wrzuć do wody".

Dzieci wrzucają .piłeczki-kamyki" do wody (sprawdzają czy nie ma już lodu. Ćwiczenie wykonują prawą i lewą ręką.

 

II              stacja Ćwiczenie na czworakach .Idą Jeże".

Pani wiosna obudziła jeże. Są bardzo głodne, nic nie jadły całą zimę. Szukają jedzenia. Dzieci czworakują z przekraczaniem przeszkód • rowu ułożonego z dwóch skakanek.

 

III              stacja Ćwiczenie mięsni brzucha .Gdzie jest ślimak".

Leżenie przodem. Dzieci opierają się łokciami o podłogę  głowa podniesiona do góry. ręce przylegają do głowy. Co pewien czas ślimak podnosi rogi (unoszenie łokci nad podłogę)

 

IV. stacja Ćwiczenie z elementem skoku .Przeskocz kałuże"

Pani Wiosna podarowała przyrodzie deszcz. Teraz są kałuże (krążki), trzeba je przeskoczyć. Ułożone są w linii prostej, dzieci przeskakują obunóż.

 

V stacja Ćwiczenie przeciw płaskostopiu .Zapasy wiewiórki".

Dzieci w siadzie skulnym ze wsparciem rąk z tyłu. Dzieci wyciągają, z gniazda palcami nóg zapasy wiewiórki, których me zdążyła zjeść   obręcz, w środku wo­reczki (które dziecko zdąży wyciągnąć więcej).

 

VI. stacja Ćwiczenie z elementem równowagi .Przejdź po kładce'.

Pani wiosna musi wszędzie obudzić przyrodę. Musi przejść po kładce (ławecz­ka). Przejście po ławeczce: ręce w bok. nagle zrywa się wiatr, dzieci wykonują obrót, idą dalej.

III Część końcowa

11.              Marsz po obwodzie koła ze śpiewem (piosenka .Wiosna '.tuż. tuż")

Zapoznanie z koniecznością dbania o przyszłe plony w ogrodzie, zaspoka­janie potrzeb roślin.

Wdrażanie do kontynuacji podjętych obowiązków.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

'Wiosenne igraszki"—ćwiczenia gimnastyczne ( dz. Młodsze)

1.Marsz sygnalizujący rozpoczęcie zabawy.

 

2.Zabawa orientacyjno-porządkowa "Słonko świeci - deszcz pada".

Na zapowiedź "słonko świeci" dzieci chodzą w różnych kierunkach, a na has­ło "deszcz pada" - biegną pod ścianę i stoją prosto.

 

3.              Ćwiczenie dużych grup mięśniowych "Kwiaty rosną i więdną".

Rozsypka. Dzieci w przysiadzie podpartym - kwiaty zwiędły, powolny wyprost do stania - kwiaty rosną po deszczu.

 

4.Zabawa z elementami czworakowania.

Kotki wygrzewają się na słońcu, turlają po podłodze, robią koci grzbiet. Na sygnał czworakują w różnych kierunkach. Kolejny sygnał zaprasza do zabaw na słonku.

 

5.Ćwiczenie tułowia - skłony "Wąchamy kwiaty" - połączone z ćwiczeniem od­dechowym.

Dzieci stoją w lekkim rozkroku. Na kolejne sygnały wykonują skłony w przód - zrywają kwiaty - i prostują się układając bukiet. Klęk - wąchanie kwiatów -wciąganie powietrza nosem, wypuszczanie wolno ustami i mówienie "a-psik".

 

6.Zabawa prowadzona metodą Rudolfa Labana 'Taniec".

WYCZUCIE WŁASNEGO CIAŁA

Z towarzyszeniem muzyki żywej, wesołej tańczą same ręce, same nogi, tańczy głowa, tańczy całe ciało.

Dzieci wracają do domu wąską krętą ścieżką. Chód po torze krętym pojedyn­czo. Gdy dojdą do domu odpoczywają w siadzie klęcznym.

 

8.              Zabawa bieżna.

Na łące pasą się konie. Bieg i chód w różnych kierunkach. Koniki biegną Musem i idą stępa.

 

9.              Marsz uspokajający.

 

 

 

 

 

 

 

 

"Wiosenne porządki "zestaw zabaw ruchowych.

1.Marsz sygnalizujący rozpoczęcie zabawy.

 

2.Zabawa orientacyjno-porządkowa "Chmurki".

Gdy nauczycielka wystukuje na bębenku ósemki - chmurki szybko wędrują po niebie (swobodny bieg pojedynczo). Na wystukiwanie ćwierćnut - duże chmury suną wolno po niebie (chód parami z wymijaniem kolegów). Gdy usłyszą tamburyno - przysiad i stukanie palcami o podłogę (pada deszcz).

 

3.Ćwiczenie dużych grup mięśniowych :Przekopujemy ziemię".

Dzieci naśladują ruchem ciała kopanie ziemi łopatą. Wbijają ją w ziemię, popychają nogą, odwracają wraz z ziemią (skłon tułowia z ruchem ramion, naśladującym kopanie i odkładanie ziemi, akcentować przytupnięciem).

 

4.Zabawa z elementami czworakowania "Zajączki".

Dzieci naśladują skoki zajączków (całe dłonie oparte przed sobą na podłodze, dociąganie nóg do rąk). Odpoczynek - siad skrzyżny - zajączki nasłuchują, czy nikt nie wchodzi do ogrodu.

 

5.Ćwiczenie tułowia - skręty "Podlewanie".

Dzieci stoją w lekkim rozkroku, ręce mają lekko ugięte i złączone. Dzieci wy­konują wymachy ramion w lewo i w prawo, zataczając szeroki łuk, jakby podlewały kwiaty konewką.

 

6.Zabawa z elementem równowagi 'Trawka".

Marsz z wysokim unoszeniem kolan, tak. by najmniej podeptać trawę, która zaczyna rosnąć. Odpoczynek po pracy i zabawie - siad skrzyżny, plecy wy­prostowane.

 

7.Zabawa z elementem skoku "Radość".

Lekki bieg i podskoki radości - cieszymy się. że kwiaty rosną.

 

8.Marsz uspokajający.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin