Konsument – osoba fizyczna dokonująca czynności prawnej związanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.
Rozwój ochrony konsumenta ma związek z:
- wzrost zamożności ludności;
- wzrost aspiracji społecznych;
- niebezpieczne lub wadliwe wyroby;
- nieuczciwe praktyki handlowe.
1960r-utworzono Międzynarodową Organizację Związków Konsumenckich.
15 marca – Światowy Dzień Konsumenta (Kennedy)
Przedst. 4 prawa
- prawo do bezpieczeństwa
- do rzetelnej informacji
- wyboru
- do reprezentacji.
Rezolucja z 1975r.
- prawo di och. Zdrowia i bezpieczeństwa;
- prawo do och. interesów ekonomicznych;
- prawo do prawo do rekompensaty(prawo do dochodzeń roszczeń)
- prawo do inf. i edu.
- prawo do reprezentacji;
2 nowe prawa: zapewnienie podst. potrzeb – żywnościowych; prawo do życia w czystym środowisku.
Reguła 4C (4K)
Reguła 4C
Reguła 4K
Produkt
costamer
korzyści
Cena
cost
koszty
Dystrybucja
convienience
komfort
Promocja
comunication
komunikacja
Szanse
Zagrożenia
- lepsze dostosowanie produkcji do potrzeb różnych segmentów nabywców;
- pozorne nowości;
- świadome obniżanie żywotności produktów;
- dywersyfikacja asortymentu podaży towarów;
- nieprzejrzystość rynku;
- niższe ceny;
- triki cenowe;
- kupowanie pod wpływem promocji cenowej ilości przekraczającej rzeczywiste potrzeby konsumenta;
- pełniejsze dostosowanie dystrybucji do potrzeb konsumenta;
- zbyt wielu pośredników;
- zbyt duża marża handlowa;
- pełniejsza informacja o produktach, dystrybucji i środkach promocji
- nadmierna ilości reklam;
- agresywność i nieuczciwość reklam;
- promocja skłania do zakupu produktu niepotrzebnego;
Art. 68: istotnym warunkiem integracji gosp. Polski z WE jest zbliżenie istniejącego i przyszłego ustawodawstwa Polski do ustawodawstwa WE.
Art. 69: zasady konkurencji; przepisy i normy techniczne; och. konsumenta;
Konstytucja RP: Art. 75: władze publiczne chronią konsumentów, użytkowników i najemców przed działaniem zagrażającym ich zdrowiu, prywatności, bezpieczeństwa oraz przed nieuczciwymi praktykami handlowymi.
Rola konsumenta na rynki
- adresat działalności promocyjnej przedsiębiorstwa;
- nabywca produkcyjnych dóbr lub świadczonych usług;
- użytkownik nabytych towarów;
Płaszczyzny realizacji polityki konsumenckiej:
- legislacyjna;
- instytucjonalna;
- inspekcyjno – kontrolna;
-- sądowa;
- informacyjno – edukacyjna;
Podstawowe problemy och. konsumenta w Polsce:
- brak regulacji prawnych w wielu istotnych dla konsumentów dziedzinach;
-niedostosowanie istniejących norm prawnych do wymogów gosp. rynkowej;
- słaba pozycja negocjacyjna konsumentów;
- nierzetelna, wprowadzająca w błąd reklama;
Źródła informacji marketingowej:
-personalne;
- marketingowe np. reklamy, promocja;
- publiczne (Internet, telewizja);
- osobiste;
Źródła powszechnie obowiązującego prawa polskiego:
- konstytucja;
- ustawy;
- ratyfikowane umowy międzynarodowe;
- rozporządzenia;
- akty prawa miejscowego;
Dziennik Ustaw:
- obwieszczenia;
- uchwały organów ustawodawczych;
- orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego;
Źródła prawa w UE:
Dorobek prawny WE:
- postanowienia traktatowe;
- deklaracje i reakcje przyjęte przez organy wspólnot;
- umowy międzynarodowe zawarte pomiędzy UE i państwami trzecimi;
- ustawodawstwo wynikające ze stosowania traktatów oraz orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości WE i Sądu Pierwszej Instancji;
- umowy państw członkowskich WE dotyczące działalności wspólnotowej;
Źródła prawa wspólnotowego:
- Pierwotne prawo wspólnotowe ( np. traktaty założycielskie);
- Wtórne prawo wspólnotowe: rozporządzenia, dyrektywy, decyzje, zlecenia, opinie;
Kryterium adresata:
- do państwa członkowskiego -> dyrektywa;
- do jednego czy wielu adresatów indowy -> decyzja;
- ogólnie w sposób abstrakcyjny do wszystkich - > rozporządzenie;
Kryterium oddziaływania:
- obowiązuje we wszystkich częściach
-> rozporządzenie
-> decyzja;
- obowiązującego w odniesieniu do konkretnego rezultatu -> dyrektywy;
- nieobowiązująco, jako polityczne wytyczenie celu albo zwykłe wypowiedzenie poglądu -> zlecenie
-> opinie;
Rozporządzenie:
- charakter wspólnotowy;
- bezpośrednia moc wiążąca ( nie wymagają transformacji na krajowy system prawny);
- na przepisy rozporządzeń można się powoływać na równi przepisami prawa krajowego;
- w życie wchodzi jednocześnie we wszystkich państwach członkowskich UE;
Dyrektywy:
- akt normatywny o charakterze obowiązkowym i ogólnym;
- nie zawiera norm prawnych, wymaga jedynie od adresatów by podjęli oni konieczne środki do osiągnięcia określonego w dyrektywie celu;
- z dyrektyw nie wynikają bezpośrednio prawa i obowiązki dla obywateli i państw członkowskich, ma to miejsce dopiero po wdrożeniu tych aktów prawnych do systemu prawa krajowego;
Dyrektywa
- adresat dyrektywy ma swobodę wyboru form i metod;
- adresatem dyrektywy są państwa członkowskie (rządy i parlamenty);
- istnieje termin realizacji dyrektywy (wdrożenie jej systemu prawa krajowego);
Decyzja
- nie ma działanie ogólnego;
- adresat -> konkretne podmioty i sytuacje;
- nie wywołuje skutków erga omnis;
- używana do rozstrzygania sporów;
- jej wykonanie odbywa się zgodnie z procedurą kraju adresata;
- obowiązuje automatycznie;
Ustawa z dn. 7.10.1999r. o języku polskim:
Obowiązek używania j. polskiego dotyczy w szczególności:
- nazewnictwa towarów i usług;
- ofert, warunków gwarancji, faktur, rachunków, pokwitowań;
- ostrzeżeń i inf. do konsumentów, wymagania podstawowe innych przepisów;
- instrukcji obsługi;
- informacji on właściwościach towarów i usług;
- obowiązek używania języka polskiego w informacjach o właściwościach towarów i usług dotyczy też reklam;
- obcojęzyczne opisy towarów i usług oraz obcojęzyczne oferty, ostrzenia i inf. dla konsumentów wymagane na podstawie innych przepisów, muszą jednocześnie sporządzone w polskiej wersji języków;
Zastrzeżenie:
- nie wymagają opisu w j. pol. ostrzeżenia i inf. dla konsumentów wymagane na podstawie innych przepisów, instrukcje ob. oraz inf. o właściwościach towarów, jeżeli są wyrażone w powszechnie zrozumiałej formie graficznej;
- jeżeli formie graficznej towarzyszu opis to opis ten powinien być w j. pol.;
Przepisy te nie dotyczą:
- nazw własnych;
- obcojęzycznych dzienników, czasopism, książek, oraz programów komputerowych, z wyjątkiem ich opisów i instrukcji;
- działalności dydaktycznej i naukowej szkół wyższych, szkół i klas z obcym językiem wykładanym lub dwujęzycznym, nauczycielskich kolegiów j. obcych, a także nauczania innych przedmiotów, jeżeli jest zgodne z prawami szczegółowymi;
- twórczości naukowej i artystycznej;
- zwyczajowo stosowanej terminologii naukowej i techn.
- znaków towarowych, nazw handlowych oraz oznaczeń pochodzenia towarów, usług;
- norm wprowadzonych w j. oryginału zgodnie z przepisami o normalizacji;
Kontrola:
Inspekcja Handlowa; Państwowa Inspekcja Pracy; Urząd ochrony konkurencji i konsumentów(1996); Powiatowy, miejski rzecznik konsumentów;
Ustawa z dn.16.02.2007r. o och. konkurencji i konsumentów;
Zakres działania Prezesa Urzędu (UOKiK):
- sprawowanie kontroli przestrzegania przez przedsiębiorców przepisów ustawy;
- wydawanie decyzji w sprawach:
*praktyk ograniczających konkurencję;
*koncentracji lub podziału przedsiębiorców;
*praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów;
- prowadzenie badań stanu koncentracji gospodarki oraz zachowań rynkowych przedsiębiorców;
UOKiK:
- przygotowywanie projektów rządowych programów rozwoju konkurencji oraz projektów rządowej polityki konsumenckiej;
- współpraca z krajowymi i międzynarodowymi organami i organizacjami do których zakres działania należy ochrona konkurencji i konsumentów;
- opracowywanie i przekładanie Radzie Ministrów projektów aktów prawnych dotyczących och. k i k
- przekładanie RM okresowych sprawozdań z realizacji rządowych prog. rozwoju k i polityki konsumenckiej;
- występowanie do przedsiębiorców i związków przedsiębiorców w spr. och. praw i interesów konsumentów;
- współpraca z organami samorządu terytorialnego w zakresie wynikającym z rządowej polityki konsumenckiej;
- inicjowanie badań towarów wykonywanych przez organizacje konsumenckie;
- opracowywanie i wydawanie publikacji oraz programów edu. popularyzujących wiedzę o och. k i k;
- realizacja zobowiązań międzynarodowych RP w zakresie wspólnoty i wymianu inf. w spr. och. kik oraz pomocy pub.;
- gromadzenie i upowszechnienie orzecznictwa w spr. z zakresu och. k ik;
- wykonywanie innych zadań określonych w ust. lub ustawach odrębnych;
Dyrektor UOKiK : Marek Niechciał;
Departamenty:
- D. Prawny i Orzecznictwa Europejskiego;
- D. Ochrony Konkurencji;
- D. Analizy Rynku:
- D. Monitorowania Pomocy Publicznej;
- D. Polityki Konsumenckiej;
- D. Nadzoru Rynku;
- D. Współpracy z Zagranica i Komunikacji Społecznej;
- D. Środków Pomocowych Budżetu i Administracji;
- Senatorów Prezesa UOKiK;
Delegatury:
Bydgoszcz, Gdańsk, Katowice, Kraków, Lublin, Łódź, Poznań, Warszawa, Wrocław;
Zadania w dziedzinie och. interesów konsumentów wykonują również:
- samorządy terytorialne;
- org. konsumenckie;
- inne instytucje, do których statutowych lub ustawowych zadań należy o...
izabela351