Moduł 6 Biznesplan jako instrument zarządzania płynnością.pdf

(2438 KB) Pobierz
350199406 UNPDF
Moduł 6. "Biznesplan jako instrument zarządzania płynnością"
6.1. Cele i funkcje biznesplanu
Cele lekcji
Czasami przedsiębiorca ma bardzo dobry pomysł na nowe przedsięwzięcie, ale w przypływie entuzjazmu
zapomina o dokładnym wyliczeniu czasu, potrzebnych środków finansowych itp.
Inaczej byłoby, gdyby sporządził biznesplan swojego projektu i dokładnie przeanalizował w nim wszystkie
aspekty przedsięwzięcia.
A czy Ty przygotowujesz się do nowego projektu lub modernizacji firmy? A może chcesz przeprowadzić
restrukturyzację organizacyjną?
W takich i w wielu innych sytuacjach pomocne będzie sporządzenie biznesplanu.
W tym module przedstawimy Ci, w jakich sytuacjach i w jaki sposób należy tworzyć biznesplan.
W lekcji pierwszej dowiesz się, czym jest biznesplan, jakie ma cele i funkcje.
6.1.1. Czym jest biznesplan
Biznesplan jest to dokument szczegółowo opisujący przedsięwzięcie – może to być rozpoczęcie działalności
firmy, ale też nowy projekt lub modernizacja przedsiębiorstwa.
Dokument ten określa cele , jakie Twoja firma chce osiągnąć w związku z planowanym projektem. Posługując
się nim jak mapą i cały czas uważnie patrząc, którędy i dokąd zmierzasz, masz dużo większą szansę,
aby zapewnić sukces swojemu przedsięwzięciu.
W biznesplanie dokonuje się też analizy i oceny wszystkich wewnętrznych i zewnętrznych uwarunkowań,
które mogą mieć wpływ na powodzenie przedsięwzięcia. Podkreślaj więc w nim atuty przedsiębiorstwa, ale nie
zapominaj o realistycznym przedstawieniu ryzyka związanego z zamierzonym przedsięwzięciem.
Biznesplan pełni również rolę systemu wczesnego ostrzegania . Dzięki niemu możesz dostrzec problemy, kiedy
nie są jeszcze na tyle poważne, aby wpłynąć na dalszy rozwój przedsięwzięcia czy nawet całego
przedsiębiorstwa.
6.1.3. Cele biznesplanu
Sporządzając biznesplan , ktoś może zapytać: A czemu w ogóle ma to służyć?
Jeśli i Ciebie nachodzą takie wątpliwości, powinieneś zwrócić szczególną uwagę na różnorodność celów , jakie
posiada biznesplan. Są to:
• konkretne i skrupulatne opisanie zamierzenia gospodarczego , które chce zrealizować przedsiębiorca –
dzięki niemu wie dokładnie co, kiedy, gdzie i jak powinien zrobić,
• wykazanie, że planowany produkt (usługi) znajdzie nabywców – oczywistą prawdą jest, że jednym
z mierników powodzenia każdego biznesu jest wielkość sprzedaży.
6.1.3. Cele biznesplanu cd.
Kolejnymi celami biznesplanu są:
• wykazanie, że przedsiębiorca posiada niezbędne umiejętności i warunki zapewniające powodzenie
przedsięwzięcia ,
• wskazanie najlepszych sposobów realizacji przedsięwzięcia – określenie czasu, miejsca oraz zasobów
ludzkich, materialnych, pieniężnych i informacyjnych,
ochrona przedsiębiorcy przed stratami wynikającymi z chybionych projektów,
• przygotowanie awaryjnych rozwiązań w niespodziewanych sytuacjach,
• umożliwienie i ułatwienie racjonalnego zarządzania firmą,
• pozyskiwanie zewnętrznych funduszy na realizację planowanych przedsięwzięć.
Biznesplan zmusza również do realistycznego spojrzenia na przyszłość przedsięwzięcia.
350199406.007.png 350199406.008.png
6.1.4. Funkcja wewnętrzna biznesplanu
Jak już wspomnieliśmy, biznesplan jest swego rodzaju mapą dla przedsiębiorcy. Dzięki temu dokumentowi
możesz sprawnie zarządzać działalnością przedsiębiorstwa oraz realizować zaplanowane przedsięwzięcia. W ten
sposób biznesplan realizuje funkcję wewnętrzną .
Precyzuje on zadania i czynności, jakie powinny być wykonywane, aby osiągnąć cel przedsiębiorstwa.
Ponadto pozwala Ci na ustalenie realnych terminów realizacji określonych zadań oraz wyznaczenie osób
odpowiedzialnych za ich wykonanie.
Funkcja wewnętrzna biznesplanu wyraża się również w tym, że umożliwia Ci kontrolę nad postępami
wyznaczonych prac.
W razie jakichkolwiek niepowodzeń dzięki biznesplanowi możesz szybko i trafnie ocenić, co trzeba od razu
poprawić, aby nie narazić się na większe straty.
6.1.5. Funkcja zewnętrzna biznesplanu
Funkcja zewnętrzna biznesplanu polega na prezentacji przedsiębiorstwa wobec otoczenia, w którym ono
funkcjonuje.
Biznesplan jest podstawowym narzędziem pozyskiwania środków finansowych na realizację przedsięwzięć.
Poprzez ten dokument informujesz potencjalnego inwestora / bank o:
• celu, na jaki zostaną wykorzystane uzyskane środki pieniężne,
• realnej ocenie szans i możliwości,
• ocenie ryzyka związanego z udostępnieniem kapitału.
Przedstawiasz go również funduszom inwestycyjnym i organizacjom publicznym , które wspierają biznes w
zakresie pomocy finansowej i doradczej.
Biznesplan przyda Ci się także wtedy, gdy zamierzasz rozpocząć współpracę przy przedsięwzięciu z innym
przedsiębiorcą. To właśnie rzetelny i przekonujący biznesplan może wpłynąć na pozytywną decyzję
potencjalnego partnera Twojego przedsiębiorstwa.
Biznesplan jest również przedkładany wierzycielom, którzy uczestniczą np. w postępowaniu ugodowym.
6.1.7. Podsumowanie
Wiesz już, że biznesplan jest dokumentem, który szczegółowo opisuje nowe przedsięwzięcie np. rozpoczęcie
działalności przedsiębiorstwa. Określa on cele projektu, a także dokonuje analizy i realnej oceny
przedsięwzięcia.
Biznesplan realizuje różnorodne cele . Należą do nich m. in.:
• skrupulatne opisanie zamierzenia gospodarczego,
• wykazanie, że planowany produkt (usługi) znajdzie nabywców,
• wskazanie najlepszych sposobów realizacji przedsięwzięcia itp.
Funkcja wewnętrzna biznesplanu wyraża się tym, że jest on dokumentem niezbędnym w kierowaniu
przedsiębiorstwem i swojego rodzaju przewodnikiem umożliwiającym sprawne prowadzenie działalności
gospodarczej.
Funkcja zewnętrzna natomiast polega na prezentacji przedsiębiorstwa wobec otoczenia, w którym ono
funkcjonuje. Realizowana jest np. wtedy, gdy składasz do banku wniosek o przyznanie kredytu i dołączasz
do niego wymagany biznesplan.
6.2. Adresaci i zastosowania biznesplanu
Cele lekcji
Czy sądzisz, że biznesplan potrzebny jest jedynie do rozpoczęcia działalności gospodarczej? Oczywiście, że nie.
Biznesplan odgrywa ważną rolę na każdym etapie istnienia i działalności przedsiębiorstwa – od jego założenia
350199406.009.png
aż po ewentualną likwidację.
W tej lekcji przedstawimy Ci, do jakich adresatów kierowany jest zazwyczaj biznesplan.
Dowiesz się również, jakie są najważniejsze zastosowania biznesplanu w sytuacjach takich jak:
• uruchamianie działalności gospodarczej,
• pozyskiwanie kapitału,
• zarządzanie przedsięwzięciami inwestycyjnymi,
• zarządzanie strategiczne przedsiębiorstwem,
• restrukturyzacja przedsiębiorstwa,
• likwidacja przedsiębiorstwa.
6.2.1. Adresaci biznesplanu
W poprzedniej lekcji poznałeś wewnętrzną i zewnętrzną funkcję biznesplanu . W związku z funkcjami
biznesplanu przedstawiliśmy również jego adresatów. Przypomnij ich sobie:
1. Dla wewnętrznej funkcji biznesplanu adresatem jest kadra kierownicza przedsiębiorstwa lub inwestor.
2. Dla zewnętrznej funkcji biznesplanu adresatami są:
• banki kredytujące działalność przedsiębiorstwa,
• fundusze inwestycyjne i organizacje wspierające biznes (dostarczające know-how, pomoc finansową
i doradczą) ,
• właściciele dokonujący obsady stanowisk w zarządzie firmy, dokonujący oceny zarządu etc.,
• potencjalni partnerzy gospodarczy,
• wierzyciele uczestniczący w postępowaniach ugodowych i układowych.
Pamiętaj, że w zależności od tego, do kogo adresowany jest biznesplan, powinieneś umieścić w nim informacje,
jakich oczekuje adresat. Sprawdzaj dokładnie jakie są jego preferencje co do zawartości biznesplanu.
Czego innego będzie oczekiwać np. bank, a czego innego inwestor.
Dla banku ważne będą: stabilność, bezpieczeństwo, obroty kapitałowe, rentowność, a dla inwestorów
prywatnych efektywność zainwestowanego kapitału.
6.2.2. Uruchamianie działalności gospodarczej
Podjęcie własnej działalności gospodarczej wymaga odpowiednich przygotowań. Często można popełnić błąd,
uznając, że pierwszym krokiem tych przygotowań jest założenie przedsiębiorstwa.
Tymczasem pierwszą czynnością, jaką należy wykonać, jest sporządzenie biznesplanu . Dopiero precyzyjnie
skonstruowany biznesplan jest podstawą do decyzji o podjęciu własnej działalności gospodarczej .
Racjonalnie postępujący kandydat na przedsiębiorcę rozpoczyna przygotowania od znalezienia pomysłu
na biznes. Pomysł na biznes to inaczej określenie czterech podstawowych parametrów:
• formy działalności,
• formy organizacyjno-prawnej przedsiębiorstwa.
6.2.3. Biznesplan jako podstawa podjęcia działalności gospodarczej
Pierwszym krokiem na drodze do tworzenia biznesplanu jest znalezienie przedmiotu działalności
gospodarczej . Może to być produkcja, usługi czy pośrednictwo. Ważne jest, aby znaleźć pomysł – nawet jeśli
niezupełnie nowy, to dający szansę na rozwój przedsiębiorstwa. Istnieje kilka zasad, których przestrzeganie
może zaowocować dobrym pomysłem. Wybierając przedmiot działalności kieruj się zatem:
• znajomością dziedziny biznesu,
• własnymi zainteresowaniami,
• występowaniem tzw. luki rynkowej ,
• okazją np. korzystnymi zmianami podatkowymi, możliwością uzyskania środków na inwestycje (dotacje,
subwencje), pojawieniem się nowego produktu.
Kolejnym krokiem jest określenie rynku docelowego , czyli odbiorców oferowanej produkcji (usługi). Aby go
• przedmiotu działalności biznesowej,
rynku docelowego
350199406.010.png 350199406.001.png 350199406.002.png 350199406.003.png
zdefiniować, trzeba podzielić potencjalny rynek na grupy odbiorców. Jest to ważne, gdyż początkujący
przedsiębiorca musi skierować swoje wysiłki przede wszystkim na pozyskanie klientów. Żeby ustalić grupę
głównych odbiorców, można posłużyć się rozmaitymi kryteriami. Ich przykłady znajdziesz na ilustracji.
6.2.3. Biznesplan jako podstawa podjęcia działalności gospodarczej cd.
Trzecim krokiem w stronę opracowania biznesplanu jest określenie formy własnościowej działalności –
indywidualnej lub grupowej. Za wyborem pierwszej przemawiają czynniki takie jak:
• posiadanie doświadczenia biznesowego,
• prosta technologia,
• brak kandydatów na wspólnika.
Indywidualna forma własności jest odpowiednia, gdy na jej podjęcie nie potrzeba dużego kapitału.
Jeśli potrzeba dużego wkładu finansowego, bardziej odpowiednia jest grupowa forma własności . Brak wiedzy,
doświadczenia i kontaktów oraz posiadanie kandydatów na wspólników również przemawia za wyborem tej
drugiej formy.
Czwartym krokiem jest ustalenie formy organizacyjno-prawnej przedsiębiorstwa. Jest to bardzo ważne, gdyż
planowaną działalność należy zalegalizować, płacić podatki i przestrzegać przepisów. W Polsce istnieje kilka
form prowadzenia działalności. Spójrz na ilustrację, aby je poznać.
Oprócz określenia czterech podstawowych parametrów, należy również opracować szczegóły, takie jak wielkość
produkcji i sprzedaży, technologia, miejsce i organizacja prowadzenia działalności, niezbędne nakłady
inwestycyjne itp.
Dopiero wówczas można podjąć decyzję o założeniu przedsiębiorstwa
6.2.4. Pozyskiwanie kapitału
Gdy poszukujesz kapitału na rozpoczęcie działalności gospodarczej, musisz przedstawić osobie/instytucji
dostarczającej kapitału (bankowi, pożyczkodawcy, sponsorowi, fundatorowi) przekonującą koncepcję
350199406.004.png
wykorzystania otrzymanych pieniędzy. Jest to szczególnie ważne, jeśli starasz się o pomoc ze strony instytucji
finansowych lub funduszy pomocowych. Jedyną akceptowaną przez nie formą prezentacji takiej koncepcji jest
właśnie biznesplan . Tylko on ukazuje w czytelnej i uporządkowanej formie, jak masz zamiar wykorzystać
kapitał. Na jego podstawie można dokonać analizy i oceny możliwości zwrotu pożyczonych pieniędzy.
Każdą procedurę starania się o dofinansowanie z zewnątrz musisz rozpocząć od opracowania
biznesplanu , uzasadniającego wysokość kwoty, jaką chcesz uzyskać, oraz opisującego, jak masz zamiar ją
wykorzystać.
Spójrz na ilustrację, żeby dowiedzieć się, jak wygląda procedura uzyskiwania w banku kredytu inwestycyjnego.
6.2.6. Zarządzanie przedsięwzięciami inwestycyjnymi
Każde przedsięwzięcie inwestycyjne jest przeprowadzane według trzech etapów. Są to:
faza przedinwestycyjna ,
faza realizacyjna ,
faza operacyjna .
W każdym z tych etapów biznesplan odgrywa dużą rolę.
Faza przedinwestycyjna składa się z czterech etapów.
Studium możliwości – zanim podejmiesz decyzję w co inwestować, powinieneś zbadać możliwości
opłacalnego inwestowania. Służy temu opracowanie przedstawiające aktualną sytuację gospodarczą oraz trendy
rozwojowe w danym regionie czy branży. Następnie powinieneś sprecyzować kluczowe parametry projektu (np.
cechy produkcji, rynek docelowy , organizacja produkcji) i zbadać ich alternatywy.
Studium przedrealizacyjne projektu – polega na sporządzeniu opracowania analityczno-projektowego, które
definiuje podstawowe parametry projektu, rozważa ich warianty, a następnie analizuje dostępne wersje realizacji
projektu.
Ostateczna wersja projektu – służy ocenie wykonalności technicznej i opłacalności projektu. Polega
350199406.005.png 350199406.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin