lesmian_poezje.pdf

(60 KB) Pobierz
lesmian_poezje
Bolesław Leśmian, Poezje wybrane, oprac. Jerzy Trznadel (BN I )
1.śyciorys
Urodził się 22.01.1877 (chociaŜ data ur. pozostaje wciąŜ sporna). Jego rodzice Józef i
Emma naleŜeli do inteligencji pochodzenia Ŝydowskiego. Po śmierci matki ojciec oŜenił się
ponownie z Heleną z Dobrowolskich. Ukończył wydział prawa na Uniwersytecie św.
Wlodziemirza w Kijowie, tam teŜ bral Ŝywy udział w Ŝyciu artystycznym tamtejszej Polonii.
Młodość spędzona na Ukrainie nie pozostanie bez oddźwięku w twórczości poety (wpływy,
pejzaŜe, realia). Zaliczany jest do poetów polskiej szkoły „ukraińskiej”, do której naleŜą min.
A.Malczewski, J.Slowacki, J.Iwaszkiewicz.
Debiutował w 1985 r. wierszem ogłoszonym w Wędrowcu. Od 1901 r. przebywa w
W-wie, skąd wyjeŜdŜa w podróŜ artystyczną przez Niemcy do Francji, osiedlając się w
ParyŜu. Tutaj poślubia malarkę Zofię Chylińską (dwie córki: Maria Ludwika, Wanda).
W I okresie twórczości związany jest z pismem „Chimera” i jej redaktorem,
propagatorem symbolizmu z Polsce, Zenonem Przesmyckim. Mimo wielu wpływów
(symbolizm, odkrywcza rola Miriama w stosunku Norwida), Leśmian odchodzi od programu
pisma juŜ w swoim pierwszym tomie.
W 1911 r. zostaje reŜyserem i współzałoŜycielem eksperymentalnego Teatru
Artystycznego w Warszawie. W 1912 r. wydany zostaje Sad rozstajny. W tym okresie pisze
opracowania bajek i legend wschodnich. W l.1912-1914 przebywa we Francji.
W czasie wojny mieszka w Lodzi, gdzie sprawuje stanowisko kierownika literackiego
Teatru Polskiego. W 1918 otrzymuje notariat w Hrubieszowie ( gdzie przygotuje do druku
Łąkę wyd.1920), a w 1922 r. przeniesie się do Zamościa ( tutaj pisze następny tom- Napój
cienisty wyd.1936). Literacko nie jest to okres łatwy, gdyŜ uwaga opinii literackiej
skierowana jest na współzawodnictwo Skamandra i Awangardy. Dopiero Kazimierz
Wierzyński na początku lat trzydziestych drukuje Leśmiana w Kulturze. W tym czasie pojawi
się prawdziwe zainteresowanie jego poezją, zmienia się jednak drastycznie jego sytuacja
materialna. Zostaje oszukany przez swojego pomocnika, który defraudował sumy
przeznaczone dla skarbu państwa. śyje dzięki wsparciu przyjaciół, min. Dory Lebenthal –
lekarki, miłości poety, do której kierowany jest cykl W malinowym chruśniaku. Jest teŜ
skazany ( a razem z nim inni poeci pochodzenia Ŝydowskiego np.Tuwim) na ataki i obelgi
związane z pochodzeniem poety.
Umiera na serce w Warszawie 7.11.1937 r. Pośmiertnie ukazują się tomik wierszy
Dziejba leśna oraz opowiadania Klechdy polskie , a ogłaszane po czasopismach szkice, utwory
rozproszone i listy utworzyły dwa tomy Pism .
2.Twórczość
Sad rozstajny opisuje doświadczenia duchowe wybiegające poza kraj i epokę,
propaguje kult przygody duchowej, odkrywającej sprawy waŜne dla postawy ludzkiej. JuŜ w
tym tomie widoczna jest charakterystyczna dla calej twórczości tendencja, a mianowicie
programowe odwrócenie się od historycznie określonej współczesności. Poezję Leśmiana
charakteryzuje aktywizm, czemu patronował Nietzsche. W ksiąŜce Tako rzecze Zaratustra,
wyraził ideał artysty nadczłowieka, przeciwstawionego filisterskiemu społeczeństwu. W
cyklu Oddaleńcy Leśmian przedstawia nieudanych, zbłąkanych, szalonych, a równocześnie w
jakiś sposób wyróŜnionych. Motyw „oddalenia” ze społeczeństwa nie jest tylko czystym
buntem, ale zaznaczeniem, Ŝe tylko jednostki nieprzeciętne i wyjątkowe zapewniają postęp.
Człowiek przeciętny opiera się na prawdach uznanych, twórczy poznaje Ŝycie bezpośrednio.
Wszystkie cechy, którymi odznacza się jednostka wybitna posiadł człowiek
pierwotny. Paralela między poezją, a człowiek pierwotnym, który myślał metafizycznie nie
jest nowy. Reprezentowali go H.Spencer, J.J.Rousseau, a w modernizmie A.Świętochowski.
1
Leśmian chciał budować swoją poezje na pozbawionych ram historycznych mitach,
podaniach, ludowej fantastyce. Próbował łączyć te motywy pierwotności z mitem powrotu do
natury. W następnym tomie Łąka zaznaczany jest niezaprzeczalny związek człowieka z
naturą. Jednocześnie podkreśla dualizm człowieka, który wyszedł z bytowania zwierzęcego w
bytowanie świadome.
Na drodze jego rozwoju do „realizmu metafizycznego” powstają wiersze stylizowane
na ludowe( Łąka ). Błędem jest kojarzenie ich z „chłopomanią” czy regionalizmem, gdyŜ mają
podłoŜe w antropologicznych poszukiwaniach XIX wieku (poszukiwano mitycznych struktur
we współczesnej cywilizacji badając ludy pierwotne). Najsilniej wyraŜa Leśmian swą
ludowość w balladzie, nazwanej filozoficzną, w której podania ludowe traktuje tylko jako
pretekst do ukazania problemów filozoficznych.
Co decyduje o ludowym charakterze wierszy?
1) Ludowy bohater – postaci wyjęte z ludowego kosmosu tj. parobek, dziad, Ŝołnierz-
inwalida, Świdryga, Midryga, Migoń. Sam narrator jest stylizowany na takiego, który
pochodzi z ludu. Leśmian podkreślał wyŜszości twórczości ustnej, gdzie poeta był
legendarnym śpiewakiem. Koncepcja sztuki: wyjątkowość poety, który liczy na
przyjęcie przez zbiorowość, nowych prawd. Narrator zmienia swą postać będąc:
śpiewakiem, bajdalą, pleciugą, bratem-opowiadaczem.
2) Motywy literatury ludowej – inspiracje z Pieśni ludowych celtyckich, germańskich ,
romańskich tłum. Edward Porębowicz, wierzenia ludowe.
3) Stylizacja językowa
dialektyzmy (trupięgi, ciasnocha, ksobny, skrzeble)
porównania przeczące: twierdzenie/pytanie + zaprzeczenie, Leśmian pomija
pierwszy człon, zaczyna od razu od zaprzeczenia („To nie konie tak cwałują i
uszami strzygą/ jeno tańczą dwaj opoje, Świdryga z Midrygą’)
annominacje – określenia tautologiczne (stodołę stodolić, cwałem cwałować)
zasada trychotomii – potrójne powtarzanie czynności( potrójny wysiłek czy
taniec)
powtarzanie – refrenowość, rozbudowana anafora
rytm i wersyfikacja – rygory wiersza sylabicznego i sylabotonicznego
4) Motywy i realia ludowego świata – świat narzucający się czytelnikowi jako świat
ludowy: rodzinne kolo, postaci, miejsca akcji ( na łące, w lesie, przy plocie), świat
zewnętrzny ( dąb, brzoza, kalina, topola).
Opozycja: kultura- natura, wieś- miasto.
Poemat Łąka - miłosne spotkanie człowieka z laką, bez kosy ani „topielca”. Jest to
alegoryczne odkupienie ludzkości przez odnowienie kontaktu z naturą (dlatego poemat oparty
na motywach boŜonarodzeniowych). Grzech pierworodny z księgi Genesis polegał na
odłączeniu się od natury. Etyka wspólnoty i miłości (końcowe wezwanie do wspólnej
radości).
Topielec, Świdryga i Midryga, Ballada dziadowska, Pila – zastrzeŜenie, co do powrotu do
natury, ciemne siły przyrody przynoszące rozpad ciała, odwołania do danse macabre; echo
wydarzeń wojny. Humor ma posłuŜyć opanowaniu śmierci. Rubaszność jest jednocześnie
przełamywaniem kategorii wzniosłości charakterystycznych dla wczesnego symbolizmu i
postaw modernizmu.
Napój cienisty nazwany został „napojem śmiertelnym”. Główną problematyką jest
przeciwstawienie Boga i człowieka, świata i zaświata, istnienia i nicości.
Bóg: ten problem jawi się jako metafizyczna zagadka umysłu, związana z problemem bytu
człowieka na ziemi. Pierwotne poglądy religijnie traktuje jako zdobycz, dzięki której
człowiek moŜe badać i poznawać wszechświat. Mitotwórstwo, zatem byłoby próbą
2
strukturalizowania wszechświata. Postawa poety wyraŜa się w nieustannym kreowaniu sfery
demonów i zjawisk, będących wyrazem sytuacji egzystencjalnych. W filozofii Kierkegaarda
człowiek nie moŜe pojąć absolutu. Bóg jest wrogiem człowieka, według jego woli masz
umierać a nienawidzi on tego, co jest dla człowieka rozkoszą. Dla Leśmiana człowiek
sprzeciwia się Bogu, który pozbawia go ziemskiego Ŝycia. Jeśli z kolei, zanegować wiarę w
zaświaty człowiek staje przed absurdem istnienia, który wyraŜany jest za pomocą tragicznych
pytań, ironii czy groteski. Łączy się to z pytaniem o sens Ŝycia.
Testament poetycki dotyczący rozwaŜań światopoglądowych: Pan Blyszczyński (klęska próby
stworzenia Ŝycia będącego dziełem samego człowieka), Eliasz ( Bóg jako etap ludzkich
dąŜeń), Dwaj Macieje ( duchowość jako nieśmiertelność znaczeń i poglądów, Bóg rozumiany
jako dola człowiecza).
3.Humanizm Leśmiana
Człowiek moŜe być łatwo ograbiony, nawet z ciała (kawałki parobka, głowa szuka
karku, pokrajanie przez pilę)
Nieredukowalny pierwiastek ludzki: esencja człowieczeństwa
Szczególna rola człowieka marginesu, jako tego, który ma swoje niezaleŜne zasady
etyczne i wolność
Bunt demokratyczny – swoich bohaterów ściąga w dół, w nędze i upadek
Sprzeciw wobec zarysowywaniu w poezji typu „człowieka przeciętnego”(postulat
Skamandrytów)
Drugie skrzydło jego poezji – osobisty wymiar. Ton staroświecki, pamiętnika( Napój
cienisty ). Zawsze jednak wychodzi z wymiaru osobistego w wymiar interpersonalny.
Postulaty więzi międzyludzkiej, solidarności, współodpowiedzialności. W wierszu Do
siostry pisze: „Wszyscy winni są śmierci drugiego człowieka!/A my mówimy los!”.
Humanizm pesymistyczny
Motyw miłości jako wspólnego Ŝycia w doli i niedoli, dozgonna i po zgonie. Wpływy:
róŜne postawy miłości: franciszkańska, platońska, Tristana i Izoldy, Don Juana.
Kult ciała, równieŜ za grobem( miłość do trupa)
4.Rola poezji i słowa
Poezja jest elementem Ŝyciotwórczego poznania. Proces poznania jest zawsze
dynamicznym procesem czynu i walki. DąŜenie do poznania, do wiedzy jest koniecznością
gdyŜ niewiedza jest klęską. Poezja musi przekazać zasadniczą cechę Ŝycia, jaką jest trwanie w
czasie. Bogactwo układów, róŜnorodność miar, zmiana rytmiki w obrębie jednego utworu jest
odpowiednikiem relatywnego pojęcia czasu, raz zwolnionego, raz szybkiego. Poezja jako
źródło młodości, przez moŜliwość powtarzania jej rytmu, jest jak Ŝycie, wciąŜ na nowo się
odradzające.
Pierwsze skyrzdlo:Symbolizm egzystencjalny - Symbol widziany jako konkret, rzecz
istniejąca. Symbolem rządzi tu szersze odniesienie, którym są w kulturze mity. Źródła
inspiracyjne tego odniesienia łączą się z antropologią, etnologią, religioznawstwem, a takŜe
językoznawstwem. Symbolika Leśmiana wychodzi od konkretu , a symbol nadbudowuje
znaczenie (sprzeciwiał się temu, Ŝe np. kwiat nie jest juŜ kwiatem, ale tęsknotą autora do
kochanki).
Przekonanie o róŜnicy między poezją, a prozą i wiąŜący się z tym postulat
muzyczności.
Symbol i rytm spełniają funkcję wynikające z roli poezji w zbiorowości. Symboliści
natomiast otwierali poprzez język krąg sugestii zrozumiały dla wąskiego kręgu odbiorców.
Jego symboliczność jest teŜ krytyką symboliczności. Symbol, bowiem odrywając od
rzeczywistości nie tylko pozwala na jej odkrywanie, ale teŜ często ją fałszuje.
3
Drugie skrzydlo:Realizm metafizyczny- poezja osobista, miłosna, wspomnieniowa,
elegijna. Bliska oglądowi poetyckiego filmu: migawkowość widzenia. Wszystkie
mikroelementy tej poezji pochodzą z prawdziwego, przenikliwie obserwowanego świata. W
błyskach nagłych zestawień pojawiają się realia ludzkiego bytowania: drzwi, ścieŜka, dom,
usta.
Od jego nazwiska określa się specyficzną grupę neologizmów- leśmianizmy.
Karina Swachta
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin