interpretacja danych przedstawionych w życiu - podst.doc

(1600 KB) Pobierz
INTERPRETACJA DANYCH PRZEDSTAWIONYCH W ŻYCIU

Interpretacja danych przedstawionych w życiu

 

Analizowane podręczniki:

Klasa IV

1.      Matematyka z plusem 4, podręcznik dla klasy 4 szkoły podstawowej, Małgorzata Dobrowolska, Piotr Zarzycki, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 1999

2.      Matematyka 2001, podręcznik dla klasy 4 szkoły podstawowej część II, Maria Cieńska, Agnieszka Nowakowska, Wojciech Jędrychowski, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1996

3.      Błękitna Matematyka, podręcznik dla klasy 4 szkoły podstawowej, Maciej Klakla, Stanisław Serafin, Kleks, Bielsko-Biała 1997

4.      Matematyka wokół nas, podręcznik dla klasy 4 szkoły podstawowej, Helena Lewicka, Elżbieta Rosłon, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1999

Matematyka wokół nas, zeszyt ćwiczeń dla 4 klasy szkoły podstawowej część II, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1999

Klasa V

1.      Matematyka z plusem 5, podręcznik dla klasy 5 szkoły podstawowej, Małgorzata Dobrowolska, Marcin Karpiński, Piotr Zarzycki, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 2001

2.      Matematyka 2001, podręcznik dla klasy 5 szkoły podstawowej, Wojciech Jędrychowski, Agnieszka Nowakowska, Maria Cieńska, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1997

3.      Błękitna Matematyka, ćwiczenia, zadania, problemy, podręcznik dla 5 klasy szkoły podstawowej część I, Ewa Malicka, Tomasz Malicki, Kleks, Biesko-Biała 1997

Klasa VI

  1. Matematyka z plusem 5, podręcznik dla klasy 5 szkoły podstawowej, Małgorzata Dobrowolska, Marta Jucewicz, Marcin Karpiński, Piotr Zarzycki Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 2001
  2. Matematyka 2001, podręcznik dla klasy 6 szkoły podstawowej, Maria Cieńska, Agnieszka Nowakowska, Wojciech Jędrychowski, Ewa Rucińska, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1998
  3. Błękitna Matematyka, podręcznik dla klasy 6 szkoły podstawowej, Maciej Klakla, Stanisław Serafin, Kleks, Bielsko-Biała 1997

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I.II. Zagadnienie związane z interpretacją danych przedstawionych w życiu pojawia się już w klasie czwartej szkoły podstawowej i kontynuowane jest w kolejnych latach nauki. W większości podręczników nie jest ono oddzielnym zagadnieniem, któremu poświęcony jest jeden z działów. Pojawia się przy właściwie w każdym temacie i wymaga od uczniów dobrego opanowania następujących wiadomości i umiejętności:  

·         znajomości pojęcia diagramu, skali oraz mapy

·         umiejętności odczytywania informacji z diagramu, mapy, tabeli, wykresu

·         umiejętności selekcjonowania i analizowania informacji

·         umiejętności obliczania odległości na mapie i w rzeczywistości posługując się pojęciem skali mapy

·         znajomości pojęcia oprocentowania

·         umiejętności wykonania obliczeń procentowych w różnych sytuacjach praktycznych

·         znajomości różnych jednostek masy, długości, pola i objętości oraz czasu i umiejętności ich zamiany.

Jedynie w podręczniku dla klasy szóstej „Matematyka z plusem” znajduje się dział zatytułowany „Liczby na co dzień”, w którym zebrane są zagadnienia związane z gromadzeniem, analizowaniem i interpretowaniem wszelkiego rodzaju danych. Zawarte w nim tematy to:

1.      Kalendarz i czas

2.      Jednostki długości i jednostki masy

3.      Skala na planach i mapach

4.      Zaokrąglanie liczb

5.      Kalkulator

6.      Odczytywanie informacji.

 

III. Ewentualne problemy i trudności uczniów związane z tych zagadnieniem wynikają bezpośrednio z niedostatecznego opanowania przez uczniów głównych tematów, w których się ono zawiera, czyli takich które dotyczą skali i obliczeń z nią związanych, procentów i obliczeń procentowych. Uczniowie mogą mieć również kłopoty z wykonywaniem wykresów, tabel, diagramów oraz nieumiejętnością ich odczytywania, czyli właściwą interpretacją danych w nich przedstawionych. Ich trudności mogą być także spowodowane zaległościami w wiedzy z innych dziedzin, np. geografii, czyli brakiem umiejętności rozpoznawania kierunków geograficznych, co jest niezwykle ważne przy właściwym czytaniu mapy. Trudności mogą pojawić się także przy różnego rodzaju obliczeniach, w których uczniowie nie zawsze pamiętają o ujednolicaniu jednostek, czego skutkiem są błędne wyniki, który prowadzą do fałszywych interpretacji danych.  

 

IV. Interpretowanie danych przedstawionych w życiu jest zagadnieniem niezwykle rozległym. Realizuje się je praktycznie podczas omawiania każdego z tematów zawartych w podręcznikach. A szczególnie tematów związanych ze skalą, procentami, statystyką, jak również z działaniami na liczbach wymiernych, głównie ujemnych, w  konkretnych kontekstach sytuacyjnych, tj.: przyrost temperatury, różnicy poziomów, miejsc liczb ujemnych na osi liczbowej, czy ćwiczeń w mierzeniu (długości, pojemności, czasu itp.) oraz oceniania sensowności pomiarów w codziennych sytuacjach.


V. Występowanie i postać na egzaminach zewnętrznych – standardy egzaminacyjne

Zadania związane z odczytywaniem i interpretowaniem danych pojawią się co roku na sprawdzianie po szóstej klasie. Przyjmują one postać:

 

Sprawdzian 2002

Standard 5.1 Wykorzystanie wiedzy w praktyce Wykorzystanie wiedzy o kierunkach geograficznych do opisania zjawisk i sytuacji spotykanych w środowisku.



                                                                            12. Od zachodu nadciąga nad Polskę gruba

warstwa chmur deszczowych. Najwcześniej

zachmurzy się w:

A. Zielonej Górze,

B. Krakowie,

C. Lublinie,

D. Gdańsku.

             

 

Standard: 1.4 Czytanie Uczeń odczytuje dane z mapy, wykresu oraz odpowiada na proste pytania z nimi związane.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

17. Co ile godzin dokonywano pomiarów temperatury?

A. 1                            B. 2                            C. 3                            D. 4

18. Jaka temperatura była o godzinie szóstej po południu?

A. 12°C              B. 10°C              C. 9°C              D. 8°C

19. Które zdanie jest prawdziwe?

A. O 800 i 2000 była taka sama temperatura.     B. O godzinie1000 było cieplej niż o 2000.

C. 12°C było o godzinie 1600.                            D. 16°C było o godzinie 1400.

20. Jaka jest różnica między najwyższą a najniższą temperaturą zanotowaną w tym

dniu?

A. 2°C               B. 4°C               C. 6°C                                          D. 8°C

 



Standard: 3.4 Rozumowanie Uczeń opisuje sytuację przedstawioną w zadaniu za pomocą tabeli.

 



 

 

 

 

Sprawdzian 2003

Standard: 1.4 Czytanie Uczeń odczytuje dane z tabeli oraz odpowiada na proste pytania z nimi związane.

19. W którym dniu tygodnia Magda najkrócej oglądała telewizję?

A. We wtorek.  B. W czwartek.  C. W piątek.  D. W sobotę.

 

Standard 5.3 Wykorzystanie wiedzy w praktyce Rozwiązywanie problemów praktycznych z wykorzystaniem obliczeń dotyczących czasu.

20. Ile czasu w całym tygodniu Magda spędziła na oglądaniu telewizji?

A.  6 godz. 5 min          B.  6 godz. 25 min             C.  5 godz. 35 min         D.  5 godz. 45 min

 

Standard: 3.4 Pisanie Uczeń przedstawia w postaci graficznej dane zapisane w tabeli – wyraża dane w postaci diagramu słupkowego.

21. Na podstawie tabeli uzupełnij diagram słupkowy pokazujący, ile godzin dziennie

Magda oglądała telewizję.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

             

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sprawdzian 2004   

Standard: 1.4 Czytanie Uczeń odczytuje dane z tabeli oraz odpowiada na proste pytania z nimi związane

10. Chleb został kupiony 30. 09. 2003 r. Ile miesięcy najdłużej można go było

przechowywać zgodnie z zaleceniem na etykiecie?

A. 3                                           B. 4                                           C. 7                                                         D. 8

11. Które wyrażenie prowadzi do obliczenia wartości energetycznej 1 kromki

kupionego chleba?

A. 154:100                            B. 500:10                             C. (154 . 5):10                            D. (154 . 10):5

 

Standard 5.3 Wykorzystanie wiedzy w praktyce Rozwiązywanie problemów praktycznych z wykorzystaniem obliczeń dotyczących wagi substancji odżywczych.

12. Który diagram ilustruje zawartość substancji odżywczych w kupionym chlebie?

A.                                           B.                                                         C.                                           D.

 

 

 

 

 

 

 


Sprawdzian 2005



Standard: 1.4 Czytanie Uczeń odczytuje dane z planu oraz odpowiada na proste pytania z nimi związane.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zadanie 16. Oceanarium znajduje się na planie w prostokącie oznaczonym

współrzędnymi

A. (C1)                             B. (C2)                            C. (D1)                             D. (D3)

Zadanie 17. Do oceanarium najbliżej jest z przystanku autobusowego znajdującego

się przy ulicy

A. Rybackiej.                             B. Morskiej.                             C. Portowej.                             D. Plażowej.

 

Standard 5.1 Wykorzystanie wiedzy w praktyce Wykorzystanie wiedzy o kierunkach geograficznych.

Zadanie 18. Aby dojść z oceanarium najkrótszą drogą do parkingu, należy pójść

w kierunku

A. północnym.               B. wschodnim.               C. południowym.              D. zachodnim.

 

Standard 3.5 Rozumowanie Uczeń opisuje sytuację przedstawioną w zadaniu za pomocą wyrażenia arytmetycznego.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zadanie 21. 26 uczniów pod opieką 2 nauczycieli zamierza zobaczyć ekspozycję

w oceanarium, uczestniczyć w wykładzie oraz zwiedzić statek. Oblicz, ile trzeba

zapłacić za wszystkie bilety dla całej grupy.

Sprawdzian 2006

Standard: 1.4 Czytanie Uczeń odczytuje dane z tabeli oraz odpowiada na proste pytania z...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin