Temat hospitacji: Kształtowanie pojęć matematycznych.Temat zajęć: Na wiosennej łące z biedronkami. Cele operacyjne:nazywa i wskazuje części ciała: głowę, ramiona, kolana, pięty, oczy, uszy, usta i nos,rozpoznaje kształt koła i używa jego nazwy,reaguje na przerwę w muzyce,tańczy w dowolny sposób do piosenki,potrafi wskazać koło spośród trzech figur geometrycznych- koło, kwadrat, trójkąt,potrafi poprawnie policzyć 3 elementy- kropki biedronki,posługuje się liczebnikami głównymi (jeden, dwa, trzy),naśladuje sposób poruszania się biedronki w locie,rozumie pojęcia: wysoko, nisko,dostrzega, co powtarza się w szeregu ułożonych kwiatków i kontynuuje występujące w danym układzie regularności- kwiatek żółty- kwiatek czerwony- kwiatek żółty, kwiatek czerwony itd.Środki dydaktyczne:3 duże ilustracje łąki, 3 duże sylwety biedronki (biedronka z 1, 2 i 3 kropkami), małe biedronki z różną ilością kropek (od 1– 3) dla każdego dziecka, płyty CD z nagraniami („Chichuaua”, fragm. „Wiosny” A. Vivaldiego), kwiaty z papieru kolorowego o środkach w 3 kształtach- kwadrat, koło, trójkąt, długie paski z kartonu, kwiaty w kolorze żółtym i czerwonym wykonane z papieru kolorowego.Przebieg zajęć:I. WPROWADZENIE1. Powitanie w koleMachanie, posyłanie całusków, podskoki.Zabawa ruchowa „Głowa, ramiona, kolana, pięty”.2. Rozmowa wprowadzająca pt. „Kto mieszka na wiosennej łące?”II. ROZWINIĘCIEZABAWY MATEMATYCZNE1. „Na którym kwiatku usiądzie biedronka?”Na dywanie rozsypane są kwiatki, mają one środki o różnych kształtach geometrycznych- kwadrat, koło, trójkąt. Każde dziecko otrzymuje biedronkę z papieru. Dzieci tańczą w rytm muzyki, trzymając papierową biedronkę w dłoni. W przerwie w muzyce, zadaniem dzieci jest położenie biedronki na ten kwiatek, którego środek jest w kształcie koła. 2. „Policz ile kropek ma biedronka”.Dzieci siadają na dywanie, nadal trzymając biedronki z papieru, biedronki mają 1, 2 lub 3 kropki, zadaniem dzieci jest policzenie kropek biedronki.3. „Znajdź łąkę biedronki”Dzieci dopasowują biedronkę do łąki, według liczby kropek:Łąka Nr 1- biedronki z jedną kropkąŁąka Nr 2- biedronki z dwiema kropkamiŁąka Nr 3- biedronki z trzema kropkami4. „Leć biedronko” przy akompaniamencie muzycznym (fragm. utworu „Wiosna” A. Vivaldiego).Dzieci naśladują lot biedronki, zgodnie z poleceniem nauczyciela, biedronki raz lecą nisko, a raz wysoko.5. „Kwiatowy łańcuch”Dzieci siadają przy stolikach, gdzie w miseczkach są papierowe kwiaty żółte i czerwone, na paskach z papieru dzieci układają łańcuch: kwiatek żółty- kwiatek czerwony- kwiatek żółty, kwiatek czerwony i próbują kontynuować tą sekwencję. III. ZAKOŃCZENIE:Dzieci odchodzą od stolików naśladując lot biedronki.
Jarek7791