Wielki Post.doc

(93 KB) Pobierz


Wielki Post

Okres przygotowań do Świąt Wielkanocnych rozpoczynał  Wielki Post. Ten 40-dniowy okres to czas duchowych przygotowań do świąt Wielkanocy. Obejmował pierwotnie tylko czterdzieści godzin; wymiar czterdziestu dni ustalono w roku 325, podczas obrad soboru w Nicei.
Liczba 40 jest symboliczna i oznacza czas pokuty, postu, modlitwy albo kary, np. 40 dni Jezus pościł na pustyni, 40 dni Mojżesz przebywał na górze Synaj,  40 dni i nocy padał deszcz powodując potop. Wielki  Post zaczyna się Środą Popielcową. Jest to dzień pokuty przypadający 46 dni przed Wielkanocą. Według obrzędów katolickich tego dnia kapłan czyni
popiołem znak krzyża na głowie wiernego mówiąc jednocześnie: Z prochu powstałeś i w proch się
obrócisz lub nawracajcie się i wierzcie w Ewangelię. Jest to znak przypominający nam o nieuniknionej śmierci. Znak krzyża, który czyni ksiądz wskazuje, że jesteśmy nie tylko ludźmi śmierci, ale i zbawienia. Tradycja posypywania głów popiołem na znak pokuty
pojawiła się w VIII wieku. W XI wieku papież Urban II wprowadził go obowiązującym
zwyczajem w całym Kościele.

 

Niedziela Palmowa

W tym dniu obchodzimy uroczysty wjazd Pana
Jezusa do Jerozolimy. W Polsce ta niedziela
była niegdyś nazywana "Kwietną" lub "Wierzbną",
ponieważ wierzba zastępowała w naszym kraju
gałązki palmowe. Polskie kościoły zakwitały wiązkami
wierzbiny, modrzewiu, borowiku. W Niedzielę
Palmową wierni uczestniczą we mszy, podczas której
następuje poświęcenie palm - symbolu odradzającego
się życia. Palmy wielkanocne przygotowywane
były w dawnych czasach z gałązek wierzbowych:
miały one chronić ludzi, zwierzęta, domy i pola
przed ogniem i złymi mocami. Aby nie cierpieć na
ból głowy i gardła należało połykać bazie, które
również oberwane z poświęconej palmy
mieszano z ziarnem siewnym.



Istniał także zwyczaj, że kto pierwszy się
obudził w tym dniu, mógł wysmagać palmami
pozostałych domowników. Poświęconą w kościele
palemkę umieszczało się w domu nad drzwiami
lub za ramą świętego obrazu, aby strzegła od
ognia i piorunów. W Wielki Piątek z palm robiono
krzyżyki, które umieszczano w ziemi na polu, by
zapewnić dobre, obfite plony. Podczas pierwszego
wypędzania bydła na pastwisko należało je koniecznie
popędzić święconą palmą, zapewniając tym samym
zwierzętom zdrowie i chroniąc je przed kradzieżą.

 

Wielki Czwartek

W Wielki Czwartek Kościół katolicki rozpoczyna Triduum
Paschalne. Samo słowo Pascha wywodzi się z hebrajskiego
paesah, co znaczy omijać i jest wspomnieniem niewoli narodu
izraelskiego w Egipcie. Wyjście z Egiptu poprzedziło rytualne
spożycie baranka paschalnego. Chrystus, kiedy spożywał
ostatnią wieczerzę paschalną, wypełnił symbole starotestamentowe.
To On był Barankiem Paschalnym, który dopełnił zbawczej ofiary.
Chrześcijanie wspominają tego dnia Ostatnią Wieczerzę, na której
Jezus ustanowił sakramenty Eucharystii i kapłaństwa. W kościołach
odprawiana jest tylko jedna Msza - Msza Wieczerzy Pańskiej.
Jedynie w kościołach katedralnych biskup odprawia rano, wraz
 ze swoimi kapłanami, Mszę Krzyżma, w czasie której święci
oleje służące do sprawowania sakramentów. W Rzymie w VI w.
w tym dniu odprawiano trzy Msze św. Pierwsza gromadziła pokutników,
na drugiej poświęcano oleje, a trzecia była pamiątką ustanowienia
 Eucharystii. W krótkim czasie te trzy liturgie połączyły się w
jedną uroczystą Mszę. Wieczorna liturgia Mszy Wieczerzy Pańskiej
jest pamiątką ustanowienia przez Pana Jezusa sakramentów
Eucharystii i Kapłaństwa. Mówiąc podczas wieczerzy, że poświęcony
chleb jest Jego Ciałem, a wino Krwią, ustanowił Eucharystię,
najważniejszy spośród sakramentów Kościoła. Znany jest
wielkoczwartkowy obrzęd obmywania nóg dwunastu kapłanom
przez biskupa, co jest nawiązaniem do gestu Pana Jezusa,
który obmył nogi swoim dwunastu uczniom. Zwyczaj
ten oznacza służbę i miłość Chrystusa, który sam
służył innym. Pod koniec Mszy św. w Wielki Czwartek
ogołocony zostaje ołtarz, milkną w kościele wszystkie
dzwonki (aż do czasu zmartwychwstania), a odzywają
się drewniane kołatki, symbolizujące zdradę Judasza.
Na zakończenie mszy w uroczystej procesji Najświętszy
Sakrament przenosi się do kaplicy przechowywania
(ciemnicy), która ma przypomnieć uwięzienie Chrystusa.

 

 

Wielki Piątek

Wielki Piątek jest w kalendarzu chrześcijańskim ruchomym
świętem. Przypada w Wielkim Tygodniu, 2 dni przed
Wielkanocą. Jest jedynym dniem w roku, w którym nie
odprawia się Mszy św. Wielki Piątek jest w Kościele dniem
najgłębszej żałoby. Wyraża ją cała wielkopiątkowa liturgia
(Nabożeństwo Wielkiego Piątku), która jest pamiątką męki
i śmierci Jezusa Chrystusa zabitego na krzyżu. Przed
śmiercią był On biczowany, poddany mękom, zmuszony
do dźwigania krzyża, ukrzyżowany i wyszydzany na nim.

 

 

Liturgia Wielkiego Piątku składa się z:

1.Słuchania Liturgii Słowa Bożego ( czytań z NT i ST,
psalmu, ewangelii i dłuższej niż zwykle modlitwy powszechnej)

2.Adoracji krzyża.

3.Komunii świętej.

W Wielkim Tygodniu, a przede wszystkim w Wielki
Piątek, w sanktuariach zwanych kalwariami i w
niektórych przyklasztornych kościołach odbywają
się widowiska pasyjne. Po południu w bocznych nawach
wszystkich świątyń odsłaniane są Groby Chrystusa.
Obyczaj ten ma już w Polsce kilka wieków tradycji,
a Groby Pańskie urządzane są z wielkim staraniem i
troską o ich jak najpiękniejszy wystrój. W przygotowaniach
Grobów czynny udział biorą parafianie. Dzięki temu Groby
Chrystusa, tonące w kwiatach i często z symbolami
narodowymi, wzbudzają podziw wszystkich odwiedzających
kościoły. Zwyczaj pobożnego ich odwiedzania, zwany
potocznie chodzeniem na Groby związał się trwale z
polską tradycją wielkanocną. Z polską tradycją
świąteczną - wielkanocną związany jest także obyczaj
straży grobowych. Co roku zaciągają je ochotniczo
strażacy, żołnierze i przedstawiciele różnych
organizacji do pilnowania grobów.

 

 

Wielki Piątek jest w całej Polsce dniem skupienia,
powagi, wzmożonej pobożności i gorliwych praktyk
religijnych. Jest także dniem ścisłego postu. Zgodnie
z zaleceniami Kościoła należy zrezygnować w tym
dniu nie tylko z jedzenia potraw mięsnych, ale również
zachować post co do ilości spożywanych pokarmów:
tylko raz w ciągu dnia można zjeść dosyta. Na postny
obiad wielkopiątkowy jada się więc zwykle śledzia z
kartoflami w mundurkach, postny żur z kartoflami,
gotowaną lub smażoną rybę. Niektóre bardzo pobożne
osoby, przez cały ten dzień, dobrowolnie wstrzymują się
od jedzenia i picia lub piją tylko czystą wodę i
spożywają trochę suchego chleba.

 

Wielka Sobota - święcenie pokarmów

Przez cały dzień odbywa się święcenie pokarmów.
 Zawartość koszyczka do święcenia była i jest
odmienna w różnych rejonach kraju. Najczęściej
umieszcza się: chleb, szynkę, jaja, wianek kiełbasy,
garnuszek masła, sól, chrzan, pieprz i ocet.
Wkłada się także zajączka lub baranka z cukru
lub gipsu. Każda z tych potraw miała swoje znaczenie
symboliczne. Baranek wielkanocny symbolizuje Baranka-
Chrystusa i Jego zwycięstwo. Szynka symbolizowała
baranka, kiełbasa - powrozy, którymi był spętany,
ocet i pieprz - napój, jakim Go napojono, pieczywo -
chleb, jaki Jezus rozdał Apostołom w trakcie ostatniej
wieczerzy. Najważniejszą rolę odgrywało wielkanocne
jajko. W mitologiach wielu ludów można znaleźć
opowieść o jaju, z którego powstał świat. Jajko
uważano również za symbol zmartwychwstania,
ukrytego w zarodku nieustannie odradzającego się
życia w przyrodzie, tajemniczej siły istnienia. W
symbolice chrześcijańskiej zostało skojarzone ze
świętem Zmartwychwstałego Chrystusa. W staropolskich
wierzeniach było lekarstwem na chorobę, urok, chroniło
przed pożarem, pomagało zdobyć upragnionego chłopaka
lub dziewczynę oraz zapewniało urodzaj i pomyślność.
Na wsi panował zwyczaj obdarowywania się pisankami.
Jeżeli chłopakowi spodobała się któraś z panien,
oznajmiał jej o tym dając pisankę. Jeżeli dziewczyna
przyjęła i oddała mu swoją, oznaczało to odwzajemnienie
 uczuć. Pisanki przynoszono również na cmentarze
 i toczono po mogiłach lub zakopywano w ziemi.

 

 

 

 

Stół wielkanocny

Stół powinien być nakryty białym obrusem
udekorowanym bukszpanem. Obok zastawy na
stole winna znaleźć się okolicznościowa dekoracja:
baranek wielkanocny z czerwoną chorągiewką, na
której widnieje złoty krzyżyk. Baranek powinien być
na "łące" z rzeżuchy lub z młodych pędów owsa. A
we flakonie, najlepiej z ceramiki ludowej, powinny
być ułożone bazie ze srebrnymi kotkami i pierwsze
wiosenne kwiaty oraz gałązki zieleni. Na stole ma
też być koszyczek lub talerz z pisankami. Wszystkie
pobłogosławione pokarmy wykłada się na półmiski lub
talerze tak, aby był do nich łatwy dostęp. Na stół
podaje się także nie poświęcone pokarmy, które zostały
 przygotowane do spożycia, np. różne sałatki, napoje.
Na osobnym talerzu powinny być jajka pokrojone
na ćwiartki oraz posypane solą. Uczestnicy śniadania
dzielą się nimi, składając sobie życzenia. Gospodarz
domu powinien złożyć życzenia wszystkim,
niezależnie od składanych indywidualnie.

 


Poniedziałek wielkanocny

Poniedziałek Wielkanocny (zwany też Lanym Poniedziałkiem,
Śmigusem - dyngusem, Oblewanką, Polewanką, dniem
świętego Lejka) to drugi dzień świąt Wielkiejnocy. W polskiej
tradycji tego dnia polewa się dla żartów wodą inne osoby,
nawet nieznajome. Polewanie wodą nawiązuje do dawnych
praktyk pogańskich, łączących się z symbolicznym budzeniem
się przyrody do życia i co rok odnawialnej zdolności ziemi
do rodzenia. Do dziś zwyczaj kropienia wodą święconą pól
w poniedziałkowy ranek przez gospodarzy jest spotykany
we wsiach na południu Polski. Tradycją Poniedziałku
Wielkanocnego na wsiach było też robienie psikusów
sąsiadom. Zamieniano bramy, na dachach umieszczano
narzędzia rolnicze i chowano również wiadra na wodę.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin