Kurs Cubase SX cz.2.pdf

(446 KB) Pobierz
Cubase_sx3_02\374
1
KURSCUBASESX
2.„Pierwszyprojekt,poruszaniesięwnim,pracaześcieŜkamiAudio”
WpierwszymodcinkulekcjinatematCubaseSX3.0poznaliśmypodstawowefunkcjei
informacjedotyczącewymagańsprzętowychCubase,poruszaniasięwnim,
prezentowaniapodręcznegomenu,opcji,któremoŜemyznaleźćwprodukciefirmy
Steinbergorazpanelusterowaniapozwalającegonamnabardziejwydajnąiszybszą
pracęztymprogramem.Nakoniecnauczyliśmysięjakstworzyćswójwłasnyprojektido
jakiegozastosowanianadająsiękonkretne,stworzoneprzezproducentaprojekty(czy
mabyćtoprojektMIDIczyAudio,MIDIiAudioczy5.1dotworzeniamuzykipodfilmczy
reklamęitp.).
WtejczęścinaszegokursuCubaseSXpostaramysięprzybliŜyćstrukturępracynad
danymprojektem(omówićgłówneopcjeprojektu),wytłumaczyćjaktworzyćścieŜki
(tracki),doczegosłuŜąprzykładoweprzyciski,jakporuszaćsięwprojekcieŜebynasza
pracabyłaszybkaiwydajna,jakwyglądapracaześcieŜkąAudio.Innymizagadnieniami
będąnp.menudanejścieŜki,opcjetegomenu,jakusunąćniepotrzebnąścieŜkę,jak
odpowiednioustawićmetronomabydziałałwsposóbsprzyjającydlanas,jakzmieniaći
dostosowaćdoswoichupodobańlicznikiodmierzającedługośćprojektu,jakzaznaczyć
obszarprojektuzapomocąmarkeróworazpodstawoweustawieniadługościprojektu,
przykładowezastosowanienarzędzidlaścieŜkiAudioitp.
Zacznijmyoddostosowanialicznikówwpodręcznympanelusterowania,októrychmowa
wyŜej.AbydostosowaćgłównyliczniknaleŜykliknąćnaniego(tuikonaćwierćnuty)i
wybraćjednązpozostałychopcjijakąoferujenamprogram.
Sąto:
1) Bars+Beats–takty
2) Secondos–sekundy
3) Timecode–czaskodowaniaprogramu
4) Samples–sample
5) 60fps(User)–dostosowanieprzezuŜytkownika
PodobnieczynimyjeŜelichcemyzmienićidostosowaćdrugilicznik(równieŜklikamyna
ikonę w tym przypadku zegar i wybieramy odpowiadającą nam opcję). Licznik, który
pokazuje nam jak daleko posunęliśmy się w pracy nad projektem umieszczony jest
równieŜzaraznadobszaremroboczym,aktóryrównieŜmoŜemydostosowaćdoswoich
osobistychzachcianekipotrzeb.Wystarczykliknąćnaniegoprawymklawiszemiwybrać
dobrzeznanejuŜnamopcje,którenajlepiejnadająsiędonaszegoprojektu.
www.studio.use.pl
KURSCUBASESX
2.„Pierwszyprojekt,poruszaniesięwnim,pracaześcieŜkamiAudio”
1383220.013.png 1383220.014.png 1383220.015.png 1383220.016.png
 
2
JakwidzimymoŜemymiećtrzyróŜnelicznikiwdziałającezesobąwjednymczasiei
jednymprojekcie.MoŜemygłównylicznikustawićtak,abyodliczałnamtakty,licznik
drugiabyliczyłsekundy,aliczniktrzecinadobszaremroboczym,abynp.liczyłsample.
Częstojednakzdarzasię,Ŝewystarczyjedenlubwzupełnościdwaliczniki,aleproducent
pomyślałnawetobardziejwybrednycharanŜerachirealizatorachwięczastosowałtakie
rozwiązaniegdyŜniemaŜadnegoproblemudlatych,którzyniepracujązpodręcznym
panelemsterowaniaŜebygowyłączyćimiećwiększepolewidzeniawobszarze
roboczym.JeŜelimamyjuŜprzystosowanyczastowartozagwarantowaćsobie
odpowiednieustawieniemetronomu,bezktóregoŜadnenagrywaniezapomocąportów
MIDIczyścieŜekAudioniemaspecjalnegosensu.Metronommamydostępnywdwóch
miejscach:wpodręcznympanelusterowania(razemztempemimetrum)orazwmenu
„Transport”.JednakŜebyprzejśćdozmianyopcjimetronomumusimyuŜyćtegodrugiego
rozwiązaniaiwmenu„Transport”wybraćopcjęMetronomeSetup.GdyjuŜtozrobimy
pojawisiętakieokno:
Podzakładką„MetronomeOptions”moŜemywłączyć/wyłączyćpracęmetronomupodczas
nagrywanialubwczasieodtwarzaniaprojektu.Zakładka„MIDIClick”pozwalanamna
przypisaniemetronomuMIDIdoodpowiedniejścieŜkilubtezniepodłączeniegodo
ŜadnejścieŜki.RównieŜtutajmoŜemyokreślićwysokośćnutjakichbędzieuŜywał
metronomMIDIdoodliczaniataktówwodpowiednimmetrum.Wmiejscu„Hi”
standardowąwysokościąjestC3,któraodliczanamwnaszymmetrumna„raz”.Obok
podnazwą„Velocity”ustawiamyczęstotliwośćwydobywanegodźwiękujeŜelioczywiście
mamypodpiętymetronompoddanąścieŜkęmidi.Tosamodziejęsięresztąmetrum,
którajestodliczanaprzez„Lo”równieŜzpodstawowymdźwiękiemC3leczjuŜzniŜszą
częstotliwością.JednaktenmetronomdziałatylkopopodpięciugozdokładnąścieŜką
MIDI.Natomiastmetronomemdziałającymwcałymprojekciejest„AudioClick”.Działa
nabardzopodobnejzasadziejaktenpoprzedni.OtymjakgouruchomićjuŜwiemy.
Wszystkodotyczącerodzajudźwięku,jegowysokościigłośnościdowyborumamy
właśniewtymmiejscu.
Dwierzeczy,któremogąinteresowaćnasnasamympoczątkutoopcje„Beeps”i
www.studio.use.pl
KURSCUBASESX
2.„Pierwszyprojekt,poruszaniesięwnim,pracaześcieŜkamiAudio”
1383220.001.png 1383220.002.png
 
3
„Sounds”.Pozwalanamtonawybranieodpowiedniegowariantudlanas,mowatuo
metronomieklasycznym(Beeps)orazdźwiękach,któresamiposiadamynakomputerze
lubmoŜemynagraćichcemyŜebytowłaśnieonepełniłyrolęnaszegometronomu.W
tymdrugimprzypadkuzaznaczamyopcję„Sounds”,klikamynaczarnepoleponiŜeji
wskazujemykomputerowidanyplikabyprzypisałmuodpowiedniezadaniezarównopod
nazwą„Hi”(High),którebędzieodliczaćna„raz”jaki„Lo”(Low)odliczającaresztę
metrumwskazanegoprzeznasnapodręcznympanelusterowania.Zarazoboksterownia
wysokościądźwięku(Pitch)lubokreśleniemwłasnychdźwiękówdodyspozycjimamy
jeszczesuwaki„Level”,którepełniąfunkcjęgłośnościokreślonegoelementumetronomu.
Tonajbardziejpotrzebnawiedzadowłaściwegoustawieniametronomu,abypracowało
sięprzynimwygodniebezŜadnychzawysokichlubzaniskich„pikań”naszegoclick’a.
Czasteraznapierwszekrokiwnaszymprojekcie.Przedprzystąpieniemdopracyz
danymiścieŜkamimusimyjeszczeokreślićizadbaćoodpowiednieopcjenaszegocałego
projektu,awięcojegodługośćczyczęstotliwośćpróbkowaniaitp.Abydostaćsiędoopcji
projektumusimyuŜyćalboskrótuklawiszowegoShift+Slubudaćsiędomenu
podręcznego,dozakładkiProjectatamwybraćopcję„ProjectSetup”.
TakzatowyglądaoknopodstawowychopcjikaŜdegonaszegoprojektu:
www.studio.use.pl
KURSCUBASESX
2.„Pierwszyprojekt,poruszaniesięwnim,pracaześcieŜkamiAudio”
1383220.003.png 1383220.004.png 1383220.005.png
 
4
Itakpatrzącodgóry:pierwsząopcjązjakąsięspotykamytooczywiściemomentstartu
naszegoprojektu,którastandardowoustawianajestna0godzin00minut00sekundi
000setnychsekundy.JeŜeliktośmainnepotrzebyizachciankioczywiściemoŜeto
dobrowolniezmienićjaktylkochce.Wystarczytylkowpisaćodpowiedniącyfręz
klawiaturynaszegokomputera.TaksamomasięsprawajeŜelidotyczydługościnaszego
projektuczylikrótkomówiącmiejscajegokońca.Wtymprzykładziejestonustawionyna
1godzinę00minut00sekundi000setnychsekundy.Abydostosowaćtodoswoich
potrzebpostępujemydokładnietaksamojakwprzypadkurozpoczynaniaprojektu.
PodstawowymizagadnieniamibędzierównieŜczęstotliwośćpróbkowania,która
standardowoustawionajestna44.100kHzleczmoŜnajązmienić.
Kolejnąopcjąjest„RecordFormat”,którapodstawowoustawionajestna16Bit.Czym
wyŜszakompresjatymsygnałjestlepszyaplik,któryzapisujemynaHDD„waŜy”więcej.
JednakprzyprowadzeniunagrańizgrywaniuodpowiednichścieŜekjakopliki.WAVradze
uŜywaćkompresjiconajmniej24Bit.Kolejnąfunkcjąwidniejącąpodnazwą„RekordFile
Type”jestopcjaokreślającawjakimformaciebędązapisywaneplikipodczas
nagrywania.Dowyborumamyznowukilkapozycji,któreproponujenamprogram:Wave
file,BroadcastWaveFile,AIFFFile,Wave64File.
TotylejeŜelichodziopodstawoweopcjenaszegoprojektuprzedprzystąpieniemdojego
tworzenia.Kolejnąsprawą,którązajmiemysięjestodpowiednieustawienieiporuszanie
sięwobszarzeroboczymzapomocąmarkerów,dziękiktórymmoŜemyzaznaczyćobszar
naszegoprojektumuzycznego,którypotemzostaniewyeksportowanyprzeznasdo
jakiegośmuzycznegoformatujak.mp3czy.wav.DziękinimmoŜemyrównieŜokreślić
obszar,któryzostaćobjętywpętle(zapomocąpodręcznegopanelusterowania)i
powtarzanyprzezcałyczas,aŜsaminiezatrzymamyprojektu.
Kolejnąprzydatnąopcjąjestrozpoczęcienagraniaodmiejscapoczątkowegomarkeraco
bardzoułatwianampracęwtedygdyprzykładowonagrywamykilkanaścierazytąsamą
ścieŜkęgitary.Wtedytylkowystarczyzaznaczyćodpowiedniąopcję„nagrywanieod
markeraikliknąć„Record”agłównywskaźnikwobszarzeroboczymsamznajdzie
miejsceod,któregozaczynaliśmyswojenagranie.
www.studio.use.pl
KURSCUBASESX
2.„Pierwszyprojekt,poruszaniesięwnim,pracaześcieŜkamiAudio”
1383220.006.png 1383220.007.png
 
5
Dwamałebiałetrójkąciki,którezaznaczająobszarod0do15sekund(gdyŜtakjest
ustawionyliczniknaobszarzeroboczym)tonaszegłównedwamarkery,dziękiktórym
moŜliwejestzaznaczaniekonkretnegoobszarunaszegoprojektugotowegonp.do
wyeksportowaniadopliku.Eksportplikuznajdujesięw„MenuFile”podnazwą„Export”.
Obszarroboczybędzieposiadałbłękitnetło,natomiastcałaresztabędziemiała
podstawowetłoprojektutakjaknarysunku.Wprzypadkugdyklikniemyteraz
„odtwarzajwpętli”nanaszympodręcznympanelusterowaniaobszar(naprzykładzie)od
0do15sekundbędzieciąglepowtarzanydoczasuaŜniezatrzymamygosami.
Opcja,któragwarantujenamnagrywanieodpoczątkumarkeraukrywasięw„Menu
Transport”iwidniejepodnazwą„StartRecordAtLeftLocator”.Pojejzaznaczeniutak
jaknarysunkuwszystkienaszenagraniabędązaczynaćsięodlewegomarkera,którego
pozycjęsamiustalimy.Takjakzaznaczyłemjesttoprzydatnaopcjapodczassesji
nagraniowejipotrzebykilkukrotnegowracaniadopoczątkunagrywania.
TotylejeŜelichodzioustawienieifunkcjęmarkerówwnaszymprojekcie.Jakwiemyz
lekcjipoprzedniejmoŜemyzarządzaćnimizapomocąpodręcznegopanelusterowniaw
sposóbnastępujący:
Klikamynaprzycisk„ShowMarker”.Naszymoczomukazujesięekran,wktórym
moŜemypododawaćwwyznaczonychprzezsiebiemiejscachdodatkowemarkery
przypisanepodliczbywpodręcznympanelusterowania.Wystarczyzaznaczyćnanaszym
obszarzeroboczymodpowiedniemiejscedziękigłównemuwskaźnikowiiwokniepo
kliknięciu„ShowMarker”nacisnąćprzycisk„Add”.Aototrzyprzykładowedodane
markery„podpięte”podcyframi1(14sekundaprojektu),2(18sekunda)i3(22
sekunda).
www.studio.use.pl
KURSCUBASESX
2.„Pierwszyprojekt,poruszaniesięwnim,pracaześcieŜkamiAudio”
1383220.008.png 1383220.009.png 1383220.010.png 1383220.011.png 1383220.012.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin