1
1. Cele dydaktyczno-wychowawcze.
Po lekcji uczniowie:
· rozumieją i właściwie posługuje się pojęciami: australopitek, Homo habilis, Homo erectus, Homo sapiens, paleolit, neolit, rewolucja neolityczna
· rozumieją znaczenie rozpoczęcia przez człowieka uprawy i hodowli
· rozumieją znaczenie przemian w okresie paleolitu
· przedstawiają ewolucję człowieka do pojawienia się Homo sapiens
2. Metody:
· rozmowa nauczająca,
· praca w grupach,
3. Środki dydaktyczne:
· Podręcznik: G. Wojciechowski, Historia I. Podręcznik do Gimnazjum, Poznań 2002, ss. 10-13.
4. Tok lekcji:
Czynności nauczyciela
Czynności uczniów
Uwagi
2
3
I. Czynności organizacyjno – porządkowe.
· sprawdzenie listy obecności
· zapisanie tematu lekcji do dziennika
II. Rekapitulacja wtórna:
· Dlaczego w historii czas odgrywa najważniejszą rolę?
· Co oznacza słowo chronologia?
· W jaki sposób starożytne cywilizacje sporządzały kalendarz?
· Kto w Imperium Rzymskim przeprowadził reformę kalendarza?
· Dlaczego papież Grzegorz XIII dokonał reformy kalendarza?
· Jak została przeprowadzona reforma kalendarza w 1582 r?
· Od którego momentu liczymy czas w historii?
· Czy wszystkie kultury przyjęły taki sam sposób odmierzania czasu w historii?
· Dlaczego historycy dokonują podziału dziejów na epoki?
· Co może świadczyć o tym, że żyjemy w całkiem odmiennych epokach historycznych?
· Czy ludzkość zawsze przechodziła z jednej epoki w drugą?
· Czy wszystkie państwa czy kultury przechodziły z danej epoki w drugą
· Jak są dzielone epoki?
Odpowiadają wyznaczeni uczniowie
III. Realizacja nowych treści:
Temat: Paleolit – starsza epoka kamienna
1. Hominidy
· Czym charakteryzują się „Hominidy” (co wyróżniało ich spośród innych istot)?
· Jakie gatunki Hominidów wyróżniamy?
· Czym zajmowały się poszczególne gatunki Hominidów?
2. Paleolit – starsza epoka kamienia
· Czym charakteryzował się epoka kamienia
· Jakie gatunki Hominidów żyły w epoce kamienia?
· Jak żyli ludzie w epoce kamienia?
3. Neolit – młodsza epoka kamienia
· Jak zmienił się tryb życia ludzi w okresie neolitu?
· Jakich narzędzi zaczęli używać ludzie w celu uprawy roli i polowania na zwierzęta?
· Gdzie archeolodzy znaleźli najstarsze osady miejskie?
· Co spowodowało rozwój handlu i rzemiosła?
4. Epoka brązu
· Jak wytwarzano brąz?
· Do czego używano brąz?
5. Epoka żelaza
· Jak wytwarzano żelazo?
· Dlaczego żelazo było lepsze od brązu?
· Jaki lud pierwszy wytwarzał żelazo i kiedy to miało miejsce?
6. Pradzieje ziem polskich
· Kiedy pojawili się pierwsi Hominidzi na ziemiach polskich?
· Kiedy rozpoczęło się osadnictwo na ziemiach polskich?
· Kiedy rozpoczęła się epoka brązu na ziemiach polskich?
· Kiedy rozpoczęła się epoka żelaza na ziemiach polskich?
Uczniowie zapisują temat do zeszytu.
Uczniowie czytają tekst z podręcznika G. Wojciechowski, Historia..., Poznań 2002, s. 10.
Uczniowie odpowiadają na zadane przez nauczyciela pytanie.
Uczniowie zapisują notatkę do zeszytu:
· Australopitek
· Homo habilis – człowiek zręczny
· Homo erectus – człowiek wyprostowany
· Nandertalczyk
· Homo Sapiens – człowiek rozumny
· pojawienie się pierwszych rolników na Bliskim Wschodzie
· udomowienie zwierząt – hodowla
· pojawienie się pierwszych miast
4. Epoka brązu – stop miedzi i cyny
IV. Rekapitulacja pierwotna
V. Zadanie pracy domowej
W zeszycie ćwiczeń (W. Zdziabek, Historia 1, Skoroszyt gimnazjalisty...
DAMIX823