dyslalia.pdf
(
275 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - dyslalia
Studium przypadku dziecka z dyslali
Ģ
Do przeprowadzenia studium przypadku wybrany został chłopiec z klasy V
Publicznej Szkoły Podstawowej w Paszczynie, który uzyskał najsłabszy wynik w badaniu
Logopedycznym Testem Przesiewowym.
Jego wyniki w te
cie przesiewowym na tle klasy i po
ród badanych chłopców
ilustruje tabela 1.
klasa /
Wymowa
Sprawno
Ļę
semantyczna,
gramatyczna,
narracyjna
Motoryka
narz
Ģ
dów
mowy
Percepcja d
Ņ
wi
ħ
ków
mowy
Ł
Ģ
cznie
płe
(liczba
uczniów)
Polecenie1. Polecenie2. Polecenie3. Polecenie4. Polecenie5. Polecenie6. Polecenie7.
suma
_
x
suma
_
x
suma
_
x
suma
_
x
suma
_
x
suma
_
x
suma
_
x
suma
_
x
CH(20)
385 19,2 380 19,0 126 6,3 533 26,6 119 5,9 168 8,4 72 3,6
1783
86,1
V (20)
387 19,3 417 20,8 121 6,0 559 27,9 118 5,9 185 9,2 77 3,8
1865
93,2
Sławek
K.
14
11
5
21
6
7
1
65
Tabela 1. Wyniki w Logopedycznym Te
cie Przesiewowym
Sławomira K. a wyniki klasy V oraz chłopców klas IV i V.
Ł
czny wynik chłopca w te
cie (65 punktów) stanowi jedynie 54,1% punktów
mo
liwych do zdobycia. Sławek otrzymał przy tym 75,5%
redniej punktów jak
uzyskali chłopcy i tylko 69,7% ilo
ci punktów zdobytych przez jego rówie
ników i
rówie
niczki.
Deficyty dziecka najwyra
niej uwidoczniły si
w poleceniu 7., w którym chłopiec
przegłoskował prawidłowo tylko pierwszy, najprostszy wyraz. Słaby wynik uzyskał on
tak
e w poleceniach 2. i 4., w których uzyskał odpowiednio 42 i 40% mo
liwych do
zdobycia punktów. Szczególnie polecenie 2. wypadło niekorzystnie na tle pozostałych
badanych, gdy
11 punktów Sławka stanowi tylko 55 %
redniej ilo
ci punktów
uzyskiwanych przez jego kolegów i kole
anki.
Ró
nica punktowa w pozostałych poleceniach zawarła si
w granicach 80 % punktów
zdobywanych przez wszystkich badanych, jedynie w poleceniu 5., badaj
cym motoryk
narz
dów mowy chłopiec wykonał poprawnie wszystkie próby.
Słaby ogólny wynik Sławka zdecydował o wybraniu go do badania kolejnymi
narz
dziami diagnostycznymi w celu ustalenia przyczyn niskiego poziomu kompetencji
j
zykowej i komunikacyjnej oraz sprawno
ci realizacyjnych, a w dalszym etapie podania
propozycji terapii logopedycznej.
„Badanie sprawno
ci motorycznej narz
dów mowy” w opracowaniu Z.M.
Kurkowskiego i T. Wo
niaka potwierdziło u badanego prawidłow
budow
i funkcjonowanie
narz
dów artykulacyjnych. Chłopiec nie wykonał poprawnie tylko dwóch prób: „5. kl
skaj
jak konik” oraz „29. zagwi
d
”. Wydaje si
jednak,
e nie wynika to z niesprawno
ci
narz
dów mowy, gdy
pozostałe polecenia badaj
ce i wargi i j
zyk Sławek wykonał bez
adnych kłopotów.
Zatem w dalszej cz
ci rozdziału przedstawione zostan
kolejno:
– dane z wywiadu,
Studium przypadku dziecka z dyslali
Ģ
2
– wyniki badania wymowy kwestionariuszem obrazkowym G. Demel i ich
omówienie;
– wyniki badania słuchu fonematycznego testem I. Styczek oraz słuchu
fonetycznego (test B. Rocławskiego);
– omówienie wyników bada
i próba diagnozy logopedycznej.
Studium przypadku dziecka z dyslali
Ģ
3
KARTA MOWY DZIECKA
1. imi
i nazwisko: Sławomir K.
2. data urodzenia: 15. stycznia 1988 r.
3. adres: …………………………….
4. rodzice
imi
wiek
wykształcenie
zawód
miejsce pracy
a) ojciec
Jan
45 l.
zawodowe
kierowca
MKS D
bica
b) matka
Maria
41 l.
rednie
bileter
PKP
5. rodze
stwo: brat (19 lat), siostra (17 lat);
6. szkoła: Publiczna Szkoła Podstawowa w Paszczynie;
7. klasa: V
WYWIAD
Dane z wywiadu z matk
Ģ
:
1. Dane o
Ļ
rodowisku
a. kto wychowuje dziecko – oboje rodzice, przy udziale dziadków;
b. pochodzenie ojca/matki – miejscowi;
c. zaburzenia słuchu w rodzinie – nie stwierdzono;
d. zaburzenia mowy w otoczeniu – brak
e. sytuacja rodzinna – warunki socjalne dobre, rodzina otacza Sławka atmosfer
miło
ci i opieki
2. Dane o dziecku
a. przebieg ci
y i porodu – ci
a prawidłowa, poród 3 tygodnie przed terminem, siłami natury,
5/7 punktów Apgar
b. przebyte choroby –
winka (3 l.), ró
yczka (5 l.), ospa (7 l.), cz
ste zapalenia ucha,
c. zaburzenia rozwoju – opó
niony rozwój chodzenia (ok.20 miesi
ca
ycia),
d. motoryka dziecka – w normie rozwojowej,
e. lateralizacja – prawor
czny.
3. Osobniczy rozwój mowy
a. okres melodii – głu
enie - ?, gaworzenie - ok. 28 tygodnia,
b. okres wyrazu – pierwsze wyrazy ok. 14-15 miesi
ca
ycia, „mówił pó
niej ni
starsze dzieci”,
c. okres zdania – wypowiedzi równowa
nikowe - około 29 miesi
ca, proste zdania pojedyncze -
po uko
czeniu 3 roku
ycia,
d. zasób słownika dziecka - stosunkowo ubogi.
4. Zaburzenia mowy dziecka
a. kiedy zauwa
ono - w okresie przedszkolnym,
b. objawy - dziecko mówiło mało i niech
tnie, zniekształcało b
d
substytuowało głoski i
wyrazy, u
ywało wypowiedze
równowa
nikowych lub krótkich zda
c.
wiadomo
zaburzenia u dziecka - chłopiec zdaje sobie spraw
ze swych trudno
ci
Studium przypadku dziecka z dyslali
Ģ
4
Badanie wymowy kwestionariuszem obrazkowym G. Demel
Wyniki badania Sławomira K. testem D. Demel przedstawia tabela 2.
Tabela 2.
Wyniki badania wymowy
1. š ž
ě
ɞ
szafa
š'afa
koszyk
+
szklanki
š'kla
š
k'i
kapelusz
kapelus
aba
+
elazko
želaško
je
e
iež'e
drzwi
Ⱦ
v'i
czołg
+
szczotka
š
otka
beczki
be
'k'i
klucz
+
2. s z c
ɞ
samolot
+
sło
+
pasek
+
pies
+
zegar
+
zamek
+
wózek
+
dzwonek
+
cukierki
+
tablica
+
klocki
+
ksi
yc
k
zyc
3.
Ļ
Ņ
ę
ɞ
limak
+
wieczka
v'ecka
ksi
ka
ksi
ska
wi
nie
+
ziemniaki
+
guziki
+
ciel
tko
+
nici
+
dzi
cioł
+
d
wig
+
oł
dzie
zo
ṷ Ⱦ
'e
gwo
dzie
+
4. r
tramwaj
+
cytryna
+
drabina
+
krowa
+
gruszka
gruska
spadochron
+
radio
+
ryby
+
parasol
+
tarka
+
tornister
+
rower
+
5. k k' g g' x
kot
+
kura
+
konewka
+
b
k
+
kielnia
+
rakieta
+
siekiera
+
kredki
+
garnek
+
kogut
+
chor
giewki
+
choinka
+
6. v v' f f'
wałek
+
worek
+
krawaty
+
wieszak
v'eš'ak
wiewiórka
+
fotel
+
farby
+
yrafa
žyrafa
agrafka
+
fili
anka
f'il'iza
š
ka
fiołki
+
kalafior
karaf'or
7. b b' p p' m m'
balon
+
buty
+
cebula
+
bilet
+
grabie
+
grzebie
+
patelnia
+
pompka
+
piłka
+
pióro
+
małpa
+
miotły
+
8. t d n
talerz
taleš'
telefon
+
młotek
motek
but
+
dom
+
dach
+
buda
+
widelec
+
narty
+
no
yce
+
spodnie
+
bocian
+
9. l l'
lampa
+
lustro
+
butelka
+
balon
+
lalka
+
motyl
+
ul
+
listek
+
lis
+
listy
+
królik
+
szalik
+
10. samogłoski
autobus
+
agrafka
+
aparat
+
armata
+
oko
+
osa
+
okulary
+
orzechy
+
ucho
+
ule
+
indyk
+
igły
+
11. samogłoski
niezgłoskotwórcze i
łab
dzie
+
łó
ko
+
koło
+
piłka
+
stół
+
jabłko
iapko
jaszczurki
ias
urk'i
paj
k
+
zaj
c
+
hulajnoga
+
jajka
+
klej
+
12. gł. d
Ņ
wi
ħ
czne i
bezd
Ņ
wi
ħ
czne
bułka-
półka
+
b
k-p
k
no
e-
nosze
nož'e-
noš'e
kury-góry
kosa-koza
biurko-
piórko
+
+
+
+
OCENA:
1. odpowied
Ņ
prawidłowa +
2. brak odpowiedzi –
3. zapis fonetyczny (adekwatny)
Studium przypadku dziecka z dyslali
Ģ
5
Badanie wymowy Sławomira K. testem D. Demel
wykazało trudno
ci realizacyjne
chłopca w zakresie szeregu głosek szumi
cych
„š, ž,
,
”
. Wszystkie pozostałe fonemy
s
realizowane poprawnie, ł
cznie z pozostałymi dzi
słowymi
„l, l' ”
a nawet
„r”
.
Wymowa głosek szeregu szumi
cego jest w przypadku Sławka niekonsekwentna. W
jednym przypadku substytuuje on je przez odpowiednie sycz
ce, za
innym razem deformuje
owe głoski do d
wi
ku po
redniego mi
dzy wła
ciw
szumi
c
a odpowiadaj
c
jej
cisz
c
.
Poni
ej zestawiono wyniki badania kwestionariuszem wyrazowo – obrazkowym.
Wyrazy w nawiasach w kwestionariuszu przedstawione s
w formie obrazków. W prawej
kolumnie znajduje si
zapis fonetyczny wymowy chłopca, za
próby pogrupowane s
według
grup głosek, podobnie jak w badaniu wcze
niejszym.
1. š ž
ě
Ǻ
W (koszyku) s
(grzyby) f kosyku som gžyby
Na (krze
le) le
(no
yce) na kse
le lez
nozyce
W (szafie) wisi (szalik) f saf'e v'i
i salik
Po rzece pływaj
(
aglówki) po zece p
ṷ
yvai
ṷ
utk'i
Grzesio ma czerwon
(czapk
) gze
o ma
ervon
apke
Na wieszaku wisz
(klucze) na v'esaku v'isom klu
e
W (teczce) s
(ksi
ki i zeszyt)y f te
•
ce som k
šk'i i zesyty
2. s z c
Ⱦ
Stefek ma stary (pasek) stefeg ma stary pasek
Wysoko lec
(samoloty) vysoko lec
samoloty
Na ulicy stoj
(samochody) na ul'icy stoi
Ƕ
samoxody
Zosia dostała (wózek) zo
a dosta
ṷ
a vuzek
Kozy jedz
(kapust
) kozy ie
ȾǶ
kapuste
Jacek bawi si
(klockami) iaceg bav'i
e klockami
Chłopiec je (cukierki) x
ṷ
op'ec ie cuk'erk'i
3.
Ļ
Ņ
ę
Ⱦ
Na (płocie) wisi (sito) na p
ṷ
o
e v'i
i
ito
Kasia niesie (wi
nie) w (koszyku) ka
a
e
e v'i
e f kosyku
Plik z chomika:
szuriam
Inne pliki z tego folderu:
dzieckolog.doc
(27 KB)
zaj. logoped.doc
(16 KB)
Program kor. logop.pdf
(127 KB)
Masaż logopedyczny.doc
(83 KB)
Wierszyki logopedyczne - Burek z podwórka, Myszki.doc
(55 KB)
Inne foldery tego chomika:
Ciszki, syczki, szumki
Cwiczenia ortograficzne
Dokumenty
Galeria
Klasa 4
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin