Plan pracy świetlicy szkolnej
Opracowanie: Iwona Diana Bareja
Zadania wychowawcze w miesiącu wrześniu
I
II
III
IV
Cykl
tematyczny
M-C tydzień
Imprezy okolicznościowe
Zajęcia umysłowe
Gry i
zabawy-
dydakt.
Zajęcia plastyczno-
techniczne
Wycieczki, Spacery -
Gry i zabawy
i rekreacyjno-ruchowe
Zajęcia
umuzykalniające
Żegnajcie wakacje-witaj
szkoło!
-Uroczyste powitanie nowych uczestników świetlicy - wybór samorządu.
-„Burza mózgów" -redagowanie: „Regulaminu
i świetlicy". -Rozmowy indywidualne i zbiorowe na temat poszanowania sprzętu, zabawek i gier. Dyskusja „ Nie czyń nikomu co Tobie niemiłe".
-Pogadanka na lemat: „Co robimy w świetlicy?"- zapoznanie z planem dnia i formami pracy w świetlicy.
-Aralia treści wierszy: „Wakacyjne wspomnienia"
„Zegnajcie letnie przygody „0 co dbają dyżurni"
„Przed pierwszym dzwonkiem".
„Poznajmy się”
Wędrująca
maskotka
-Konkurs plastyczny:
„Jak spędziłam
wakacje”.
-Wykonanie własnych „Wizytówek".
-Dekoracja świetlicy
„Co zrobimy w
świetlicy, aby było milo przyjemnie, wesoło i
ładnie?"- realizacja
wspólnych pomysłów.
-Zabawy ruchowe orient-porządkowe- sprawne
ustawianie się.
-Zabawy integracyjne:
„Jak masz na imię",
„Imię i gest",
„Nazywam się i lubię",
„Moje prawe miejsce jest
puste i zapraszam,.." „Puszczam iskierkę
do..."
-Śpiewanie piosenek
Poznanych na
koloniach i obozach.
-Nauka piosenek pt.:
„Dostał Jacek
elementarz"
„Ćwierkają wróbelki".
-Nauka piosenki „ Już lato odeszło"
-Słuchanie piosenki:
„ Żegnaj lato na rok".
Bezpieczeń-
stwo na drogach i ulicach.
-Zapoznanie z przepisami ruchu drogowego, poznanie znaków drogowych.
-Omówienie historyjki obrazkowej „Bezpieczne zabawy dzieci.
-Analiza wierszy:,, Zastanów się” „Droga do szkoły" „Światła sygnalizatora" „Droga".
-Konkurs: „Przepisy ruchu drogowego".
„Ruch uliczny”
„Na jezdni”
-„Sygnalizator
świetlny" - wycinanie według szablonu,
naklejanie kolorowych świateł.
-makieta skrzyżowania.
-malowanie znaków
drogowych.
-Wycieczka do „Miasteczka Ruchu Drogowego” i na ruchliwe skrzyżowanie.
-„Na skrzyżowaniu”-
Zabawy w ruch uliczny – reakcja na sygnały muzyczne.
-„Kierowcy i samochody”.
-Zabawy orientacyjno-porządkowe- ustawienia w kole, rozsypance, rzędzie.
-Zabawy ze śpiewem.
-Nauka piosenki pt.:
„Indiańskim krokiem".
-Zabawa
rytmiczna „Bądź ostrożny na ulicy"-
prawidłowa reakcja na sygnał wzrokowy.
Tragiczny
wrzesień
-Genealogia nazwy stolicy -„Legenda o Warsie i Sawie".
-„Herb stolicy -„Warszawska Syrena".
-Legendy warszawskie Art.- Op: „Bazyliszek” i, „Złota
kaczka".
-Losy Warszawy podczas II Wojny Światowej – album
historyczny.
Co słyszysz
„Ogon
Smoka”
Co
nam
dało
lato?
-Wykonanie albumu o
Stolicy.
-„Warszawska
syrenka'"- wypełnianie
konturu -wydzieranka z
papieru.
!
Wykonanie makiety
warszawskiej starówki z
pudełek (oklejanie papierem kolorowym).
-Zabawa mchowa:,
„Jedziemy w świat".
-Zabawy i gry na boisku
szkolnym: „Berek",
„.Raz, dwa, trzy…".
-Nauka gry w
badbingtona.
-Słuchanie nagrań
piosenek o stolicy.
-Osłuchanie z piosenką:
„Warszawski taksówkarz".
-Nauka piosenki: „Jaka piękna jest Warszawa"
(z repertuaru „Mazowsza").
-Nauka tańca: „Polka warszawska”
Dary jesieni
-Inscenizacja wiersza pt. „ Na straganie" Jana Brzechwy.
- Zagadki o tematyce jesiennej (rozpoznawanie po
zapachu, dotyku i smaku warzyw i owoców).
-Analiza wierszy: „W sadzie" i „Jabłuszko rumiane".
-Nauka wiersza: „Wpadła gruszka".
-Jakie znamy grzyby?- rozmowa w oparciu o „Atlas
grzybów" i wiersz J. Brzechwy pt.: „Grzyby"
„Zagraj
w
swoje
imię”
„Jakie to
warzy-
wo"
„Jaki
to
owoc"
-Wykonanie
rekwizytów do
inscenizacji „Na
straganie”.
-„Owoce” - technika
wydzieranka.
-„Grzyby"
wypełnianie konturu
plasteliną.
-„Kosz darów
jesiennych”- lepienie z
plasteliny, masy solnej
lub gliny (malowanie po
wypaleniu).
-Wycieczka do sadu.
ogrodu lub na bazar.
-Gry i zabawy sportowe
na boisku szkolnym..
-„Gry świetlicowe:
„Domino", „Warcaby", „Kręgle", „Lotki".
-Zabawy w formie
opowieści ruchowej:
„Jesienna wycieczka do
sadu lub ogrodu"
(naśladowanie czynności
zrywania i zbierania owoców i warzyw).
Zabawy muzyczno - ruchowe przy piosence: „ Jestem jesień".
- Nauka piosenek:
,Jabłuszko rumiane"„Nad polami"
„A ja wiem" „Jarzębinowa”.
-„piosenka"- układanie
krótkich zdań i próba
ich wyśpiewania.. .
...
muzykalna_dusza