Zabawy i ćwiczenia doskonalące percepcję wzrokową:
1. Ćwiczenia na materiale obrazkowym:
- rozpoznawanie przedmiotów na obrazkach,
- rozpoznawanie obrazków opisanych słownie,
- dobieranie par obrazków (identycznych), np. gra w Piotrusia, memory,
- identyfikowanie kolorów,
- wyszukiwanie różnic, podobieństw w dwóch obrazkach,
- wyszukiwanie w rzędzie obrazków jednego różniącego się szczegółem,
- wyszukiwanie wśród zestawu obrazków identycznego z pokazanym przez dorosłego,
- odnajdywanie na dużej ilustracji sytuacyjnej (tj. takiej, która przedstawia ludzi lub zwierzęta podczas różnorodnych działań, zawiera większą ilość elementów) przedmiotu pokazanego na oddzielnym obrazku (potem przedmiotu rzeczywistego, a więc nieidentycznego z narysowanym),
- odnajdywanie w pomieszczeniu przedmiotu wskazanego na obrazku,
- rozpoznawanie czynności i rozumienie sytuacji przedstawionej na obrazku:
s dobieranie obrazków z przedstawioną czynnością,
s nazywanie czynności,
s demonstrowanie ruchem czynności przedstawionej na obrazku,
s odgadywanie czynności przedstawionej ruchem,
s wyszukiwanie obrazków opisanych słownie,
- rozpoznawanie przebiegu zdarzeń przedstawionych na obrazkach:
s porządkowanie historyjek obrazkowych,
s dobieranie obrazków do podanego napisu,
s opowiadanie historyjki przedstawionej na obrazku,
- składanie obrazka z części (początkowo rozcinanego w obecności dziecka; najpierw dziecko układa na wzorze, potem według wzoru, na końcu bez wzoru),
- dopasowywanie połówek obrazków,
- dobieranie części do całości,
- uzupełnianie części twarzy prezentowanej na planszy,
- układanie postaci ludzkiej z części,
- dopasowywanie brakujących części na dużej ilustracji sytuacyjnej,
- dokładanie elementów (np. zwierzęta i ich głowy),
- dopasowywanie obrazków do konturów i cieni.
2. Ćwiczenia na materiale geometrycznym:
- odpoznawanie jednakowych kształtów:
s różnicowanie figur geometrycznych pod względem kształtu, koloru, wielkości (tworzenie zbiorów),
s szeregowanie figur wg określonych zasad (np. od największej do najmniejszej albo wszystkich kwadratów lub od najjaśniejszego do najciemniejszego),
s dobieranie odpowiedniego rysunku,
- prawidłowe wyróżnianie narysowanych figur:
s obrysowywanie prostych figur, kopiowanie przez kalkę, łączenie po śladzie kropkowym,
s rysowanie z pamięci,
- wyróżnianie i odtwarzanie narysowanych figur:
s geometryczne loteryjki, mozaikowe układanki, geometryczne domino,
s układanie wzorów tematycznych (domek, pajacyk itp.) z figur geometrycznych,
s układanie wzorów atematycznych z figur geometrycznych,
s odtwarzanie z pamięci wcześniej widzianych wzorów,
s różnicowanie kształtów,
s odtwarzanie z pamięci prostych układów klocków.
3. Ćwiczenia na materiale literopodobnym:
- odpoznawanie znaków graficznych i liter (bez wprowadzania nazw liter):
s segregowanie liter (identyczne kształty),
s wyszukiwanie takiej samej litery wśród innych,
s wyszukiwanie liter w tekście,
s odtwarzanie z pamięci uprzednio widzianych wzorów,
- różnicowanie znaków graficznych i liter podobnych kształtem:
s segregowanie podobnych liter: u – n, p – b, d – b, p – g,
s domino literowe,
s różnicowanie mylonych liter (np. zakreślanie w tekście par liter B – b, P – p, D – d – każdą parę innym kolorem),
- odpoznawanie i różnicowanie sylab:
s wyszukiwanie sylaby demonstrowanej wśród innych,
s wyodrębnianie sylab w wyrazach (np. szukanie sylaby „rak” w wyrazach),
s domino sylabowe,
- odpoznawanie i różnicowanie wyrazów 3-literowych:
s wyszukiwanie takich samych wyrazów,
s wyszukiwanie wyrazów podobnych (np. noc – nos, lok – lak),
4. Ćwiczenia koordynacji ruchowo – wzrokowej
- podnoszenie ogólnej sprawności i koordynacji ciała (wszelkie zabawy ruchowe, zwłaszcza te koordynujące pracę wielu grup mięśni, np. gra w piłkę, jazda na rowerze, pływanie, ćwiczenia ze skakanką),
- usprawnianie manipulacji przedmiotami (zabawy z piłką, z balonem, woreczkami – rzucanie, odbijanie, łapanie, podnoszenie),
- rozluźnianie napięcia mięśniowego poprzez zamalowywanie wielkich płaszczyzn papieru, chodnika, tablicy za pomocą kredy, farb, flamastrów oraz zabawy tworzywem nieuformowanym, np. wodą, mąką, piaskiem, gliną,
- rysowanie leniwych ósemek w powietrzu i na papierze,
- przyzwyczajenie do kontroli wykonywanego ruchu graficznego:
s obrysowywanie szablonów figur,
s kopiowanie przez kalkę,
s malowanie w obrębie konturów,
s rysowanie po śladzie liniowym, kropkowym,
s kolorowanie obrazków,
s labirynty,
s łączenie wyznaczonych punktów (np. dyktanda (krzyżówki) graficzne – łączenie punktów 1A i 4A itp.)
- usprawnianie celowych i precyzyjnych ruchów rąk oraz ich współdziałanie:
s wydzieranki, wycinanki, wyklejanki, lepienie z plasteliny,
s zabawy konstrukcyjne, majsterkowanie, nawlekanie koralików,
s układanie kompozycji wg wzoru,
- ćwiczenia dokładnej kontroli nad ruchami graficznymi:
s rysowanie, układanie wzorów, szlaczków (na gładkim papierze w linię, w kratkę),
s zagadki rysunkowe, wierszyki rysunkowe,
s kreślenie linii poziomych, pionowych, skośnych,
s kończenie rysunków wg uprzednio eksponowanego wzoru,
- ćwiczenia kontroli nad wykonywaniem ruchów w odtwarzaniu symboli graficznych:
s rysowanie po śladzie znaków graficznych,
s kreślenie kształtów literopodobnych w liniach.
SILUETKA11