bibliot magda.doc

(134 KB) Pobierz
Jestem nauczycielem - bibliotekarzem z dwudziestodwuletnim stażem pracy pedagogicznej

Jestem nauczycielem - bibliotekarzem z dwudziestoletnim stażem pracy pedagogicznej. Jestem zatrudniona w Szkole Podstawowej nr 61 w Szczecinie, jako nauczyciel mianowany, na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony. Po zapoznaniu się z przepisami prawa oświatowego, dotyczącymi awansu zawodowego postanowiłam ubiegać się o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego.

W związku z tym złożyłam do dyrektora szkoły wniosek o rozpoczęcie, z dniem

1 września 2006r., stażu trwającego 2 lata i 9 miesięcy. Napisałam plan rozwoju zawodowego i przedstawiłam go do zatwierdzenia dyrektorowi szkoły. Dzięki przestudiowaniu literatury fachowej poświęconej awansom zawodowym nauczycieli, zapoznałam się, i uzyskałam wszelkie niezbędne informacje związane z awansem na nauczyciela dyplomowanego oraz dotyczące kompletowania niezbędnej dokumentacji. Przez cały okres stażu systematycznie przygotowywałam sprawozdania i opisywałam swoje działania. Śledziłam na bieżąco w prasie i Internecie aktualne informacje

o awansie zawodowym. W celu pogłębienia swojej wiedzy studiowałam nowości wydawnicze, publikacje, literaturę fachową, czasopisma.

 

EFEKTY:

·        napisałam własny plan rozwoju i systematycznie przygotowywałam sprawozdania dokumentując moje działania;

·        gromadziłam dokumentację potwierdzającą realizację zadań;

·        opisałam swoje działania, które zebrałam i umieściłam w teczce awansu zawodowego;

·        uczestniczyłam w kursach i szkoleniach organizowanych przez Bibliotekę Pedagogiczną oraz CD i DN w Szczecinie.

 

                                                     § 8 ust. 2 pkt. 1

Uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienia jakości pracy szkoły.

             W okresie stażu szczególną uwagę zwróciłam na wdrażanie działań, które przyczyniłyby się do podniesienia jakości pracy własnej i jakości pracy szkoły, zgodnie z opracowanym planem rozwoju zawodowego. Były to następujące przedsięwzięcia:

I Organizacja i prowadzenie ogólnoszkolnych imprez

okolicznościowych, wystaw, uroczystości.

 

            Aby zachęcić i uatrakcyjnić korzystanie z biblioteki, przygotowywałam gazetki i wystawki. Ich tematyka była zazwyczaj związana z czytelnictwem oraz z aktualnymi wydarzeniami, były to np. wystawki, gazetki rocznicowe:

-  Dzień Papieski

- Mikołajki

- Odzyskanie Niepodległości

- Goście w naszej szkole

- Napisali o nas…

- Nieprzeciętni

- o pisarzach dla dzieci np. o Julianie Tuwimie, Kornelu Makuszyńskim, Janie

    Brzechwie  i innych.

- o różnych zwierzętach ( „Zasłoniona Biblioteka”, Co nieco o psach i kotach).

 

Ponadto włączyłam się do ogólnopolskich akcji bibliotecznych:

- Cała Polska czyta dzieciom

- Dzień Pluszowego Misia

- Święto Bibliotek Szkolnych

 

Oprócz tego organizuję co roku:

- Uroczyste Pasowanie na czytelnika kl.I (przedstawienie teatralne dla uczniów

   i rodziców)

- zbiórkę makulatury z okazji Sprzątania Świata i Dnia Ziemi;

- konkurs czytelniczo-plastyczny (III-etapowy) o J. Tuwimie dla kl. II-III

- inne.

 

                                                       EFEKTY:

·        zwiększa się zainteresowanie uczniów pracą i pomocą w bibliotece;

·        uczniowie poszerzają wiadomości na różne tematy;

·        chętniej przychodzą do biblioteki;

·        chętniej sięgają nie tylko po beletrystykę, ale też po literaturę popularno-

            naukową;

·        mogą zaprezentować się przed innymi uczniami w przedstawieniach;

·        sposób na spędzenie czasu w czasie przerw i poza lekcjami;

·        angażowanie młodszych  uczniów w życie szkoły;

·        popularyzacja poezji dla dzieci;

·        poszerzanie oferty szkoły.

II Pozyskiwanie środków na wzbogacenie zbiorów biblioteki.

       Staram się uatrakcyjnić i wzbogacić księgozbiór szkolny poprzez zakup
i pozyskanie z innych źródeł książek i zbiorów pozaksiążkowych.

Pochodzą one z:

- zakupów z funduszu Rady Rodziców;

- pieniędzy za zbiórkę makulatury;

- przyjmowania darów książkowych;

- współpracy z księgarnią (w zamian za udział i pomoc w kiermaszu

  podręczników i zamówienie książek na nagrody otrzymujemy książki

  do biblioteki)

         - SKO (z odsetek )

- antykwariatu ( pozyskanie taniej lektury i „czytadeł”);

- czasopism.

 

                                                   EFEKTY:

·        więcej nowości i bestsellerów książkowych w bibliotece;

·        częstsze odwiedziny uczniów i rodziców w bibliotece;

·        ciekawsze programy multimedialne niż gry;

·        rozwijanie i poszerzanie zainteresowań uczniów;

·        nabywanie umiejętności  korzystania z programów komputerowych.

 

III Uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego

 

        Regularnie uczestniczę w samokształceniowych spotkaniach bibliotekarzy szkół podstawowych, w kursach szkoleniowych przy CD i DN oraz w konferencjach metodycznych organizowanych przez Bibliotekę Pedagogiczną, gdzie poruszano interesujące problemy i wymieniano doświadczenia. Przykładowe tematy tych spotkań to:

- Opiekun szkolnego centrum multimedialnego i informacyjnego (40h);

- Metodyka skontrum materiałów bibliotecznych i ubytków (6h);

- Internetowe Centrum Multimedialne (5h);

- Wykorzystanie technologii informacyjnej w realizacji procesu dydaktycznego (40h);

- Zastosowanie komputerów w bibliotece. Nowoczesne metody ewidencji stanu

  i ruchów zasobów bibliotecznych; 

- Bezpieczeństwo ucznia w Internecie;

- Mowa ciała w pracy nauczyciela bibliotekarza.

 

       Poza tym regularnie, w ramach samokształcenia, przeglądałam prasę

i literaturę fachową, m.in. czasopismo Biblioteka w szkole, Wszystko dla Szkoły ,

oraz serię Poradnik Bibliotekarza.

 

                                                EFEKTY:

·        podniesienie własnych kwalifikacji;

·        podniesienie jakości mojej pracy;

·        poszerzenie wiadomości w pracy dydaktycznej i wychowawczej;

·        inspiracja do nowych form pracy;

·        poszerzenia oferty dla uczniów w ramach zajęć szkolnych i pozalekcyjnych.

 

IV Reorganizacja biblioteki -  przygotowanie do komputeryzacji

i komputeryzacja biblioteki.

 

           W bibliotece szkolnej planowany jest zakup sprzętu i bibliotecznego oprogramowania komputerowego MOL Optivum. Dlatego, aby przygotować bibliotekę do komputeryzacji stopniowo wybrakowujemy książki zaczytane

i nieaktualne, na bieżąco ewidencjonujemy nowozakupione książki i dary, przygotowujemy skontrum zbiorów.

 

§ 8 ust.2 pkt 2

Wykorzystanie w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej.

 

I Korzystanie z komputera i osprzętu w codziennej pracy

 

          Wiedza na temat technik komputerowych i korzystania z Internetu pozwala na sprawniejszą pracę biblioteki i wychodzenie naprzeciw potrzebom młodego pokolenia czytelników. Komputer stał się nieodłącznym i bardzo użytecznym narzędziem w mojej pracy. Stale doskonalę i wykorzystuję w praktyce posiadane umiejętności posługiwania się technologią komputerową. Dzięki kursom i szkoleniom poszerzyłam swoją wiedzę i nabyłam nowe umiejętności w zakresie wykorzystywania technologii informacyjnej i komunikacyjnej w pracy. Internet stał się dla mnie źródłem wielu ciekawych i potrzebnych informacji, które wykorzystuję w swojej codziennej pracy. Ponadto każdy nauczyciel i uczeń naszej szkoły może złożyć w czytelni zamówienie na konkretną informację i otrzyma ją wydrukowaną lub zapisaną na dyskietce. W ten sposób uczniowie mają dostęp do najświeższych informacji.

 

 

EFEKTY:

·        tworzenie opracowań graficznych do przeprowadzanych działań: ogłoszenia, wyniki, dyplomy, zaproszenia, wystawy;

·        opracowanie pisemne materiałów dotyczących działań moich i szkoły: dokumentacja biblioteczna, sprawozdania, scenariusze, testy;

·        sporządzanie materiałów na lekcje biblioteczne i zastępcze, które ułatwiają

     i uatrakcyjniają zajęcia;

·        gromadzenie informacji na różne tematy przydatne uczniom i nauczycielom do lekcji (teczki tematyczne);

·        korzystanie z poczty elektronicznej;

·        wyszukiwanie i korzystanie z informacji zamieszczanych na stronach internetowych;

·        prowadzenie lekcji z wykorzystaniem środków i zbiorów multimedialnych;

·        zakupy w księgarni internetowej;

·        szybka komunikacja z zaprzyjaźnionymi bibliotekami szkolnymi

     i publicznymi;

·        tworzenie prezentacji multimedialnych.

 

I Komputeryzacja czytelni dla uczniów

 

            W 2006 roku czytelnia otrzymała ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego 4 komputery wraz z urządzeniem wielofunkcyjnym (skaner, drukarka

i kopiarka). W styczniu 2008 roku następne 4 komputery i urządzenie wielofunkcyjne. Ze sprzętu tego korzystać mogą  wszyscy uczniowie. Mają oni dostęp do Internetu

i programów multimedialnych czytelni.

EFEKTY:

·        nabywanie umiejętności korzystania z innego źródła informacji niż książki;

·        zachowanie kultury przy korzystaniu z komputera;

·        równe szanse  dla wszystkich uczniów, głównie dla tych, którzy nie mają komputerów w domach;

·        zapoznanie się z bezpiecznym korzystaniem z Internetu;

·        miłe spędzanie wolnego czasu;

·        wykorzystanie komputera do zadań domowych;

·        łatwy i szybki dostęp do informacji.

 

§ 8 ust. 2 pkt. 3

Umiejętność dzielenia się swoją wiedzą z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie otwartych zajęć, w szczególności dla nauczycieli stażystów i kontraktowych, prowadzenie zajęć dla nauczycieli w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć.

 

     Na bieżąco kontaktuję się z nauczycielami i w razie potrzeby dzielę się z nimi

  swoją wiedzą i umiejętnościami poprzez:

-...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin