Jestem nauczycielem - bibliotekarzem z dwudziestoletnim stażem pracy pedagogicznej. Jestem zatrudniona w Szkole Podstawowej nr 61 w Szczecinie, jako nauczyciel mianowany, na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony. Po zapoznaniu się z przepisami prawa oświatowego, dotyczącymi awansu zawodowego postanowiłam ubiegać się o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego.
W związku z tym złożyłam do dyrektora szkoły wniosek o rozpoczęcie, z dniem
1 września 2006r., stażu trwającego 2 lata i 9 miesięcy. Napisałam plan rozwoju zawodowego i przedstawiłam go do zatwierdzenia dyrektorowi szkoły. Dzięki przestudiowaniu literatury fachowej poświęconej awansom zawodowym nauczycieli, zapoznałam się, i uzyskałam wszelkie niezbędne informacje związane z awansem na nauczyciela dyplomowanego oraz dotyczące kompletowania niezbędnej dokumentacji. Przez cały okres stażu systematycznie przygotowywałam sprawozdania i opisywałam swoje działania. Śledziłam na bieżąco w prasie i Internecie aktualne informacje
o awansie zawodowym. W celu pogłębienia swojej wiedzy studiowałam nowości wydawnicze, publikacje, literaturę fachową, czasopisma.
EFEKTY:
· napisałam własny plan rozwoju i systematycznie przygotowywałam sprawozdania dokumentując moje działania;
· gromadziłam dokumentację potwierdzającą realizację zadań;
· opisałam swoje działania, które zebrałam i umieściłam w teczce awansu zawodowego;
· uczestniczyłam w kursach i szkoleniach organizowanych przez Bibliotekę Pedagogiczną oraz CD i DN w Szczecinie.
§ 8 ust. 2 pkt. 1
Uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienia jakości pracy szkoły.
W okresie stażu szczególną uwagę zwróciłam na wdrażanie działań, które przyczyniłyby się do podniesienia jakości pracy własnej i jakości pracy szkoły, zgodnie z opracowanym planem rozwoju zawodowego. Były to następujące przedsięwzięcia:
I Organizacja i prowadzenie ogólnoszkolnych imprez
okolicznościowych, wystaw, uroczystości.
Aby zachęcić i uatrakcyjnić korzystanie z biblioteki, przygotowywałam gazetki i wystawki. Ich tematyka była zazwyczaj związana z czytelnictwem oraz z aktualnymi wydarzeniami, były to np. wystawki, gazetki rocznicowe:
- Dzień Papieski
- Mikołajki
- Odzyskanie Niepodległości
- Goście w naszej szkole
- Napisali o nas…
- Nieprzeciętni
- o pisarzach dla dzieci np. o Julianie Tuwimie, Kornelu Makuszyńskim, Janie
Brzechwie i innych.
- o różnych zwierzętach ( „Zasłoniona Biblioteka”, Co nieco o psach i kotach).
Ponadto włączyłam się do ogólnopolskich akcji bibliotecznych:
- Cała Polska czyta dzieciom
- Dzień Pluszowego Misia
- Święto Bibliotek Szkolnych
Oprócz tego organizuję co roku:
- Uroczyste Pasowanie na czytelnika kl.I (przedstawienie teatralne dla uczniów
i rodziców)
- zbiórkę makulatury z okazji Sprzątania Świata i Dnia Ziemi;
- konkurs czytelniczo-plastyczny (III-etapowy) o J. Tuwimie dla kl. II-III
- inne.
· zwiększa się zainteresowanie uczniów pracą i pomocą w bibliotece;
· uczniowie poszerzają wiadomości na różne tematy;
· chętniej przychodzą do biblioteki;
· chętniej sięgają nie tylko po beletrystykę, ale też po literaturę popularno-
naukową;
· mogą zaprezentować się przed innymi uczniami w przedstawieniach;
· sposób na spędzenie czasu w czasie przerw i poza lekcjami;
· angażowanie młodszych uczniów w życie szkoły;
· popularyzacja poezji dla dzieci;
· poszerzanie oferty szkoły.
II Pozyskiwanie środków na wzbogacenie zbiorów biblioteki.
Staram się uatrakcyjnić i wzbogacić księgozbiór szkolny poprzez zakup i pozyskanie z innych źródeł książek i zbiorów pozaksiążkowych.
Pochodzą one z:
- zakupów z funduszu Rady Rodziców;
- pieniędzy za zbiórkę makulatury;
- przyjmowania darów książkowych;
- współpracy z księgarnią (w zamian za udział i pomoc w kiermaszu
podręczników i zamówienie książek na nagrody otrzymujemy książki
do biblioteki)
- SKO (z odsetek )
- antykwariatu ( pozyskanie taniej lektury i „czytadeł”);
- czasopism.
· więcej nowości i bestsellerów książkowych w bibliotece;
· częstsze odwiedziny uczniów i rodziców w bibliotece;
· ciekawsze programy multimedialne niż gry;
· rozwijanie i poszerzanie zainteresowań uczniów;
· nabywanie umiejętności korzystania z programów komputerowych.
III Uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego
Regularnie uczestniczę w samokształceniowych spotkaniach bibliotekarzy szkół podstawowych, w kursach szkoleniowych przy CD i DN oraz w konferencjach metodycznych organizowanych przez Bibliotekę Pedagogiczną, gdzie poruszano interesujące problemy i wymieniano doświadczenia. Przykładowe tematy tych spotkań to:
- Opiekun szkolnego centrum multimedialnego i informacyjnego (40h);
- Metodyka skontrum materiałów bibliotecznych i ubytków (6h);
- Internetowe Centrum Multimedialne (5h);
- Wykorzystanie technologii informacyjnej w realizacji procesu dydaktycznego (40h);
- Zastosowanie komputerów w bibliotece. Nowoczesne metody ewidencji stanu
i ruchów zasobów bibliotecznych;
- Bezpieczeństwo ucznia w Internecie;
- Mowa ciała w pracy nauczyciela bibliotekarza.
Poza tym regularnie, w ramach samokształcenia, przeglądałam prasę
i literaturę fachową, m.in. czasopismo Biblioteka w szkole, Wszystko dla Szkoły ,
oraz serię Poradnik Bibliotekarza.
· podniesienie własnych kwalifikacji;
· podniesienie jakości mojej pracy;
· poszerzenie wiadomości w pracy dydaktycznej i wychowawczej;
· inspiracja do nowych form pracy;
· poszerzenia oferty dla uczniów w ramach zajęć szkolnych i pozalekcyjnych.
IV Reorganizacja biblioteki - przygotowanie do komputeryzacji
i komputeryzacja biblioteki.
W bibliotece szkolnej planowany jest zakup sprzętu i bibliotecznego oprogramowania komputerowego MOL Optivum. Dlatego, aby przygotować bibliotekę do komputeryzacji stopniowo wybrakowujemy książki zaczytane
i nieaktualne, na bieżąco ewidencjonujemy nowozakupione książki i dary, przygotowujemy skontrum zbiorów.
§ 8 ust.2 pkt 2
Wykorzystanie w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej.
I Korzystanie z komputera i osprzętu w codziennej pracy
Wiedza na temat technik komputerowych i korzystania z Internetu pozwala na sprawniejszą pracę biblioteki i wychodzenie naprzeciw potrzebom młodego pokolenia czytelników. Komputer stał się nieodłącznym i bardzo użytecznym narzędziem w mojej pracy. Stale doskonalę i wykorzystuję w praktyce posiadane umiejętności posługiwania się technologią komputerową. Dzięki kursom i szkoleniom poszerzyłam swoją wiedzę i nabyłam nowe umiejętności w zakresie wykorzystywania technologii informacyjnej i komunikacyjnej w pracy. Internet stał się dla mnie źródłem wielu ciekawych i potrzebnych informacji, które wykorzystuję w swojej codziennej pracy. Ponadto każdy nauczyciel i uczeń naszej szkoły może złożyć w czytelni zamówienie na konkretną informację i otrzyma ją wydrukowaną lub zapisaną na dyskietce. W ten sposób uczniowie mają dostęp do najświeższych informacji.
· tworzenie opracowań graficznych do przeprowadzanych działań: ogłoszenia, wyniki, dyplomy, zaproszenia, wystawy;
· opracowanie pisemne materiałów dotyczących działań moich i szkoły: dokumentacja biblioteczna, sprawozdania, scenariusze, testy;
· sporządzanie materiałów na lekcje biblioteczne i zastępcze, które ułatwiają
i uatrakcyjniają zajęcia;
· gromadzenie informacji na różne tematy przydatne uczniom i nauczycielom do lekcji (teczki tematyczne);
· korzystanie z poczty elektronicznej;
· wyszukiwanie i korzystanie z informacji zamieszczanych na stronach internetowych;
· prowadzenie lekcji z wykorzystaniem środków i zbiorów multimedialnych;
· zakupy w księgarni internetowej;
· szybka komunikacja z zaprzyjaźnionymi bibliotekami szkolnymi
i publicznymi;
· tworzenie prezentacji multimedialnych.
I Komputeryzacja czytelni dla uczniów
W 2006 roku czytelnia otrzymała ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego 4 komputery wraz z urządzeniem wielofunkcyjnym (skaner, drukarka
i kopiarka). W styczniu 2008 roku następne 4 komputery i urządzenie wielofunkcyjne. Ze sprzętu tego korzystać mogą wszyscy uczniowie. Mają oni dostęp do Internetu
i programów multimedialnych czytelni.
· nabywanie umiejętności korzystania z innego źródła informacji niż książki;
· zachowanie kultury przy korzystaniu z komputera;
· równe szanse dla wszystkich uczniów, głównie dla tych, którzy nie mają komputerów w domach;
· zapoznanie się z bezpiecznym korzystaniem z Internetu;
· miłe spędzanie wolnego czasu;
· wykorzystanie komputera do zadań domowych;
· łatwy i szybki dostęp do informacji.
§ 8 ust. 2 pkt. 3
Umiejętność dzielenia się swoją wiedzą z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie otwartych zajęć, w szczególności dla nauczycieli stażystów i kontraktowych, prowadzenie zajęć dla nauczycieli w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć.
Na bieżąco kontaktuję się z nauczycielami i w razie potrzeby dzielę się z nimi
swoją wiedzą i umiejętnościami poprzez:
-...
joly