PROGRAM ZAJĘĆ KOREKCYJNO-KOMPENSACYJNYCH.
GŁOSKI DŹWIĘCZNE I UTRATA DŹWIĘCZNOŚCI. RÓŻNICOWANIE GŁOSEK „b” i „p”.
Cele zajęć:
1. cel korekcyjny:
§ korekcja percepcji wzrokowej
§ korekcja percepcji słuchowej
§ korekcja orientacji w przestrzeni
§ korygowanie zaburzeń precyzji
§ korygowanie koordynacji wzrokowo-ruchowej
§ utrwalanie prawidłowej wymowy głosek „b” i „p”
§ usprawnianie palców, dłoni i nadgarstka
§ wyrabianie koncentracji uwagi
§ wyrabianie funkcji prawidłowego łączenia liter w wyrazach
2. cel dydaktyczny:
§ wyrównywanie braków w czytaniu i pisaniu liter b-p, sylab, wyrazów i zdań z tymi literami
3. cel terapeutyczny:
§ zaspokojenie potrzeby akceptacji u dziecka
§ stwarzanie warunków do uzyskania osiągnięć, uznania
§ korygowanie postaw lękowych
§ kształcenie pozytywnego obrazu samego siebie
§ podkreślenie sukcesów i mocnych stron dziecka
ETAP WŁAŚCIWY
1. Ćwiczenia usprawniające funkcję słuchową oraz kształcące wyobraźnię przestrzenną.
§ wyodrębnianie zdań w mowie, słów w zdaniach, głosek w słowach.
- tworzenie zdań ze słów podanych przez prowadzącego zajęcia (każdy wyraz rozpoczyna się na „b” lub „p”.
- układanie zdań przez dzieci na podstawie ilości patyczków.
- zabawa w dopowiadanie brakującego słowa w zdaniu.
- dokończenie słów.
§ wyodrębnianie sylab w słowach.
- zabawa w poszukiwanie przedmiotów, których nazwy zaczynają się na „ba”, „pa”.
- zabawa w sklep.
- wygłaszanie słów rozpoczynających się na daną głoskę „ba”, „pa”.
§ podział wyrazów na sylaby i wyodrębnianie głosek w sylabie, odpoznawanie sylab.
- terapeuta wypowiada grupę sylab, dziecko podnosi rękę, gdy usłyszy określoną sylabę.
- ułożyć wyrazy w porządku alfabetycznym wg pierwszych liter, przy czym pisząc je dzielić na sylaby.
§ tworzenie wyrazów z sylab.
- składanki sylabowe.
- książeczki sylabowe.
- kończenie sylab.
§ wybieranie i segregowanie przedmiotów oraz obrazków na podstawie dźwiękowych właściwości ich nazw.
- wyszukiwanie w Sali przedmiotów rozpoczynających się na głoskę „b” i „p”.
- wydzielanie pierwszej głoski z nazwy obrazka.
- segregowanie obrazków na dwa rzędy, biorąc pod uwagę początkową głoskę.
- rysowanie konturów przedmiotów, których nazwy zaczynają się na „b” i „p”. (kto narysuje więcej)
§ różnicowanie dźwięczności.
- dziecko wymawia na zmianę głoskę dźwięczną i odpowiadającą jej bezdźwięczną z zatkanymi uszami.
Dziecko powtarza odczytywane przez terapeutę zestawienia sylab np.: paba, pabo, pebe, bapa, bapo, bepe, bypy.
§ różnicowanie głosek opozycyjnych.
- terapeuta pokazuje na tablicy obrazki przedstawiające dwa desygnaty, a dziecko nazywa je.
- terapeuta nazywa poszczególne obrazki, a dziecko nazywa je.
- różnicowanie głosek b-p w wyrazach podobnie brzmiących.
§ wstawianie brakujących cząstek i liter w wyrazach.
§ analiza zdania na wyrazy, sylaby i litery.
§ wykreślanki, uzupełnianki, przestawianki, zagadki, krzyżówki, rebusy i teksty z lukami.
2. Ćwiczenia doskonalące analizę i syntezę wzrokową oraz orientację przestrzenną.
§ wyszukiwanie takich samych liter i ich segregowanie.
§ wyszukiwanie liter w tle.
§ składanie liter z pociętych części.
§ rozpoznawanie i nazywanie liter drukowanych wielkich i małych oraz pisanych wielkich i małych.
§ lepienie z plasteliny lub układanie liter z drutu.
§ utrwalanie kształtu i położenia liter.
§ wyszukiwanie liter w tekście.
§ wyszukiwanie takich samych sylab i ich segregowanie.
§ krzyżówka sylabowa.
§ wyszukiwanie takich samych wyrazów i ich odpoznawanie w tekście.
§ loteryjka wyrazowa.
§ podobieństwo między wyrazami.
§ gry, domino literowe i wyrazowe z literami i wyrazami na „b” i „p”.
3. Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu.
§ ćwiczenia w czytaniu.
- czytanie sylabami.
- czytanie całościowe wyrazów.
- czytanie zdań zawierających litery „b” i „p”.
- czytanie wyrazów oraz odpoznawanie ich w tekście.
§ ćwiczenia w pisaniu.
- przepisywanie sylab, wyrazów, zdań.
- pisanie z pamięci sylab, wyrazów i zdań.
- pisanie ze słuchu z dokładną analizą wyrazów i zwróceniem uwagi na trudności.
4. Ćwiczenia usprawniające sprawność manualną.
§ lepienie liter z plasteliny.
§ stemplowanie liter.
§ malowanie liter.
§ wycinanie liter.
§ dorysowywanie brakujących elementów do podstawowych kształtów liter „b” i „p”.
§ pisanie liter na tackach z piaskiem.
§ pisanie liter po śladach lub zaznaczonych kropkami konturach.
§ pamięciowe pisanie liter z wzoru, z pamięci, ze słuchu.
§ ćwiczenie szybkości pisania.
5. Ćwiczenia usprawniające motorykę ogólną.
§ zabawy rzutne i zręcznościowe.
- rzucanie woreczków do celu – do napisanych na tablicy liter „b” i „p”.
- rzucanie piłek do siebie i wymawianie przy tym wyrazów rozpoczynających się od głosek „b” lub „p”.
§ biegi i skoki.
biedroneczkaaa