przyszla_wiosna.pdf

(185 KB) Pobierz
28022528 UNPDF
P RZYSZ¸A WIOSNA
Temat zaj´ç: PRZYSZ¸A WIOSNA
Hanna Skoczek
Edukacja: polonistyczna, przyrodnicza, muzycz-
na.
JU˚ WIOSNA
Cele:
– uczeƒ wypowiada si´ na temat zmian zachodzà-
cych wiosnà w przyrodzie,
– wzbogaca s∏ownictwo zwiàzane z wiosnà,
– czyta ze zrozumieniem tekst poetycki,
– rozwija wra˝liwoÊç na pi´kno ojczystej przyrody.
2. Nauczyciel zadaje pytania uczniom dotyczà-
ce wiosny.
l Czy ju˝ jest wiosna?
l Kiedy zaczyna si´ kalendarzowa wiosna?
l Kto potrafi wymieniç wszystkie miesiàce
wiosenne?
Metody pracy: rozmowa kierowana, praca z tek-
stem, gry dydaktyczne, çwiczenia dramowe.
Formy pracy: indywidualna, zbiorowa.
Ârodki dydaktyczne: gra dydaktyczna Paj´czyn-
ka , tekst opowiadania Jadwigi Jasny-Mazurek
pt. „Dziwna trawa” – podr´cznik „Moja szko∏a”,
klasa I, cz´Êç 7, str. 52; wiersz Ma∏gorzaty Strza∏-
kowskiej pt. „Przysz∏a wiosna”, pani Wiosna –
uczennica ze starszej klasy ubrana w kwiecistà
sukienk´ z bukietem wiosennych kwiatów, pio-
senka pt. „Marzec” – s∏. Ludwik Wiszniewski,
muz.Adam Markiewicz – podr´cznik „Moja szko-
∏a”, klasa I, cz´Êç 7, str. 28; rozsypanka obrazko-
wo-wyra˝eniowa, zagadki-telegramy – „Zagadki
dla najm∏odszych”, MAC Edukacja, Kielce 1996;
„Ajak b´dzie s∏oƒce...Ajak b´dzie deszcz”,WSiP,
Warszawa 1996.
3. Nauczyciel wiesza na tablicy telegramy.Pro-
si uczniów, by zastanowili si´, kto móg∏ je nadaç.
Uczniowie czytajà treÊç zagadek-telegramów
i udzielajà odpowiedzi na pytanie nauczyciela.
Dochodzà do wniosku, ˝e bociany, motyle, prze-
biÊniegi to zwiastuny wiosny.
Telegramy
Powróci∏ do nas z dalekiej strony,
ma d∏ugie nogi i dziób czerwony.
bocian
Czas zaj´ç: 1,5 godziny.
Nied∏ugo zima ju˝ stàd pryÊnie.
Ânieg ju˝ przebi∏em. Jestem...
Klasa: I.
przebiÊnieg
Uwagi dla nauczyciela
Lekcja poprzedzona by∏a wycieczkà, podczas
której uczniowie obserwowali zmiany zachodzà-
ce wiosnà w przyrodzie.
Tu cytrynek, tam paê królowej,
wsz´dzie pi´kne, kolorowe.
Lekko wznoszà si´ nad ∏àkà,
gdy tylko zaÊwieci s∏onko.
Przebieg zaj´ç
motyle
1. Wprowadzenie.Nauczyciel rozdaje dzieciom
gr´ dydaktycznà Paj´czynka (str. 39). Uczniowie
próbujà samodzielnie jà rozwiàzaç. Odczytujà
has∏o:
4. Nauczyciel czyta opowiadanie Jadwigi Ja-
sny-Mazurek pt. ,,Dziwna trawa” – podr´cznik
„Moja szko∏a”, klasa I, cz´Êç 7, str. 52.
Nauczanie Zintegrowane 6/2005
37
37
28022528.014.png 28022528.015.png
P RZYSZ¸A WIOSNA
Uczniowie Êledzà tekst wzrokiem. Szukajà od-
powiedzi na pytanie zawarte w koƒcowej cz´Êci
opowiadania:
9. Nauczyciel zach´ca uczniów do podpatrywa-
nia przyrody. Nast´pnie przygotowuje dzieci do
spotkania z wiosnà.
Jak Marcin i jego tata rozpoznali,
˝e przysz∏a wiosna?
Widzia∏am dzisiaj w szkole dziwnà panià.
By∏a m∏oda i pi´kna. UÊmiecha∏a si´ do
dzieci.Wyjrz´! Mo˝e jest na korytarzu? Za-
prosz´ jà do nas. Chcecie?
5. Nauczyciel nawiàzuje do wiosennej wyciecz-
ki, która poprzedzi∏a omawianà lekcj´.
Uczniowie wyra˝ajà ch´ç spotkania z nie-
znajomà.
l Gdzie szukaliÊmy wiosny?
l Jakie znaki wiosny znaleêliÊmy?
l Co czuliÊcie, patrzàc na pierwsze pàki?
Wchodzi pani Wiosna.
Nauczyciel: Witaj nieznajoma! Kim jesteÊ?
Wiosna: Jestem Wiosnà.
6. Nauczyciel zaprasza uczniów do zabawy.Prosi,
by za pomocà mimiki twarzy i gestów spróbowali
przedstawiç uczucia kojarzàce si´ im z wiosnà.
Uczniowie próbujà pokazaç radoÊç, zachwyt,
przyjemnoÊç, zadowolenie, zaskoczenie.
Uczniowie witajà wiosn´ brawami.
Wiosna: Czy lubicie mnie?
Uczniowie: Tak.
Wiosna: A dlaczego?
Uczniowie: Bo przynosisz radoÊç, ciep∏o.
Mo˝na biegaç po dworze. S∏uchaç Êpiewu
ptaków...
Nauczyciel: Czy takà wiosn´ spotkaliÊmy na
wycieczce?
Uczniowie: Nie.Takà wiosn´ przedstawiajà
poeci w wierszach.
Nauczyciel: Prosz´ wstaƒmy. ZaÊpiewajmy
piosenk´ dla pani Wiosny.
7. Nauczyciel rozdaje dzieciom tekst wiersza
Ma∏gorzaty Strza∏kowskiej pt.,,Przysz∏a wiosna”
(str. 39).
Uczniowie samodzielnie czytajà wiersz. Pod-
kreÊlajà wyrazy niezrozumia∏e, próbujà wyja-
Êniç ich znaczenie.
Chocho∏ – s∏omiane okrycie drzewek i krze-
wów ogrodowych na zim´ dla ochrony przed
mrozem.
Czeremcha – drzewo lub krzew o bia∏ych,
silnie pachnàcych kwiatach zebranych
w grona i ciemnoczerwonych lub czarnych
owocach.
Uczniowie Êpiewajà piosenk´ pt.„Marzec”
– podr´cznik „Moja szko∏a”, klasa I, cz´Êç 7,
str.28.
W tym czasie pani Wiosna powolnym kro-
kiem chodzi mi´dzy rz´dami.UÊmiechajàc si´,
dotyka niektórych uczniów.Po chwili mówi:
8. Uczniowie odpowiadajà na pytania nauczy-
ciela dotyczàce wiersza.
Wiosna: Mam jeszcze du˝o pracy. Musz´
dotrzeç w wiele miejsc.Zostawiam wam ten
bukiet, by zdobi∏ wasz kàcik przyrody. Mu-
sz´ iÊç dalej. ˚egnajcie.
Uczniowie: Do widzenia Wiosno!
l Jaki jest nastrój wiersza?
l Które z wyra˝eƒ w wierszu opisujà ten
nastrój?
l Dlaczego, wed∏ug was, autorka tak pisze
o wioÊnie?
10. Nauczyciel rozdaje rozsypank´ s∏owno-ob-
razkowà (str. 40).
Uczniowie dobierajà odpowiednie podpisy do
38
Nauczanie Zintegrowane 6/2005
28022528.016.png 28022528.017.png 28022528.001.png 28022528.002.png 28022528.003.png
P RZYSZ¸A WIOSNA
rysunków. Uzupe∏niajà zdanie zamieszczone na
tablicy:
l O czym mówiliÊmy dzisiaj na zaj´ciach?
l Jakà wiosn´ lubicie?
l Kto by∏ najbardziej aktywny na zaj´ciach?
Wiosna to: barwne kwiaty, jasne s∏oƒce,
zielone listki, b∏´kitne niebo.
Uczniowie zapisujà i wklejajà do zeszytu uzu-
pe∏nione zdanie.
W trakcie zaj´ç nauczyciel ocenia∏ wypo-
wiedzi uczniów. Za ka˝dà dobrà odpowiedê
uczniowie otrzymywali kolorowe, wiosenne
kwiatki.
11. Nauczyciel zadaje pytania podsumowujàce
zaj´cia.
Paj´czynka
O
U
N
˚
J
I
A
W
S
Przysz∏a wiosna
Przysz∏a wiosna cichuteƒko,
przysz∏a wiosna na paluszkach
i na wierzbie, wÊród ga∏´zi,
zataƒczy∏a w ˝ó∏tych puszkach.
Wla∏a w ziemi´ zapach deszczu,
pobieli∏a s∏oƒcem Êciany,
namówi∏a do powrotu
wilgi, czaple i bociany.
Zdj´∏a z jezior tafle lodu,
poÊciàga∏a z ró˝ chocho∏y,
da∏a drzewom Êwie˝à zieleƒ,
obudzi∏a w ulach pszczo∏y.
Dzikie Êliwy i czeremchy
obsypa∏a bia∏ym kwiatem,
i na ∏àce, w blasku s∏oƒca,
czeka na spotkanie z latem.
Ma∏gorzata Strza∏kowska
Nauczanie Zintegrowane 6/2005
39
28022528.004.png 28022528.005.png 28022528.006.png 28022528.007.png
P RZYSZ¸A WIOSNA
ROZSYPANKA
barwne kwiaty
b∏´kitne niebo
jasne s∏oƒce
zielone listki
40
Nauczanie Zintegrowane 6/2005
28022528.008.png 28022528.009.png 28022528.010.png 28022528.011.png 28022528.012.png 28022528.013.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin