PLAN PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ NA MIESIĄC KWIECIEŃ - GRUPA TRZYLATKI
Opracowany na podstawie Programu wychowania przedszkolnego W kręgu zabawy J. Pytlarczyk i przewodnika metodycznego ŚWIAT TRZYLATKA (M. Cieśla, M. Słojewska)
Temat kompleksowy: XV. ZWIERZYNIEC
Zakres treści
Zamierzone osiągnięcia dzieci
Działania dzieci
Środki dydaktyczne
Zabawy ruchowe
Pomoce
literatura
UWAGA
PERCEPCJA ZA POMOCĄZMYSŁU DOTYKU, SMAKU, WĘCHU
- uważnie słucha poleceń nauczyciela
- rozwija umiejętność uważnego słuchania utworu
- różnicuje i określa cechy materiałów za pomocą dotyku
– zabawa logopedyczna „Kotek pije mleko”, gimnastyka języka
– zabawa słuchowa „Kto powiedział: miau?” - rozpoznawanie głosów kolegów
– słuchanie opowiadania W. Sutiejewa O trzech kotkach
– rozmowa, kierowana pytaniami nauczyciela, dotycząca treści - rozwijanie umiejętności konstruowania dłuższej wypowiedzi – wykonanie karty pracy nr 27 - łączenie ruchu z obrazem
– wykonanie kota na biegunach „Kotek na biegunach” - praca techniczna z wypychanki
– wyszukiwanie w czasopismach i książeczkach fotografii, przedstawiających koty - zwrócenie uwagi dzieci na charakterystyczne cechy wyglądu kota
– praca plastyczna „Kotek” - doskonalenie umiejętności rysowania do tekstu
– rozmowa z dziećmi o opiece nad zwierzętami „Opiekun zwierząt” - doskonalenie umiejętności wypowiadania się w oparciu o własne doświadczenia
– lepienie z plasteliny miski dla psa inspirowane wierszem A. Kamieńskiej Plastelina – ćwiczenie sprawności palców dłoni
– naśladowanie głosu psa
– zabawa z klockami Dienesa „Buda” - utrwalanie znajomości figur geometrycznych
– zabawa ortofoniczna „Kukuryku!” - naśladowanie głosu zwierząt
– ćwiczenie chodu w ustawieniu „gęsiego”
– teatrzyk kukiełkowy „Kogutek” - rozmowa i ocena postępowania bohaterów utworu literackiego
– ćwiczenia ortofoniczne - usprawnianie aparatu artykulacyjnego
– komponowanie obrazka „Zagroda”, zgodnie z treścią wiersza Co słychać na wsi? (laminowana karta pracy z naklejkami zwierząt)
– posługiwanie się określeniami dotyczącymi położenia przedmiotów w przestrzenia: na, obok, za
– ćwiczenia ortofoniczne - naśladowanie głosów zwierząt, występujących w utworze literackim
– zabawa plastyczna „Rysowanie oburącz” - ćwiczenia dużej motoryki oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej
– słuchanie fragmentu wiersza Kaczki przedszkolaczki Wandy Chotomskiej
– doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami porządkowymi w zakresie 1 - 3
– zabawa ortofoniczna z dyrygentem - rozwijanie umiejętności naśladowania głosów zwierząt
– ćwiczenie umiejętności prawidłowego liczenia do 3
– układanie szlaczka z kolorowych jajek
– prezentacja litery: Ł, ł. - wprowadzanie dzieci w świat liter (wg I. Majchrzak)
– ilustrowanie ruchem treści opowiadania
– zabawy muzyczne „Co to za zwierzątko?” w oparciu o piosenkę - rozwijanie płynności ruchów oraz zdolności tanecznych
– wysłuchanie fragmentu wiersza W. Chotomskiej - ćwiczenie słuchania ze zrozumieniem
– ćwiczenie twórcze „1.2.3.” - przekształcanie cyfr w coś nowego
– słuchanie wierszy Jana Brzechwy o zwierzętach - zwrócenie uwagi na humorystyczny charakter wierszy
– zabawa badawcza „Dotykam” - dotykanie różnych faktur z zamkniętymi oczami
– zabawa dydaktyczna w oparciu o wiersz „Zgadnij, które to zwierzę?” C. P. Tarkowskiego
– rozpoznawanie na obrazkach zwierzęcia na podstawie opisu charakterystycznych cech jego wyglądu
– próba dokonywania oceny postępowania bohaterów utworów literackich
– ćwiczenie relaksacyjne „Zwierzęta w blasku słońca” do utworu muzycznego R. Dziekańskiego Kraina marzeń (CD)
- rozwijanie słuchu muzycznego i umiejętności odbioru muzyki
– rysowanie grzebieniem, szczotką, widelcem na podkładzie z farby plakatowej lub klejowej, zmieszanej z mąką lub piaskiem „Wzory” - poszerzanie doświadczeń plastycznych
– rozmowa w oparciu o ilustrację na temat zwierząt egzotycznych „ZOO” (karta pracy 29)
– porównywanie wyglądu, takich zwierząt jak: zebra, żyrafa, lew
– inspirowanie działania dzieci treścią wiersza E. Stadtmüller Dziewczynka - dobieranie w pary zwierząt: dorosłego osobnika i jego dziecka, naklejanie dzieci obok ich rodziców
– posługiwanie się określeniami: mały – duży
– ilustrowanie ruchem sposobu poruszania się zwierząt
– zachęcanie do animacji pacynką do treści wiersza „Żarcik misia” Ewy Szelburg-Zarembiny
- tamburyn, trzy sylwety kotów wycięte z brystolu, karta pracy: Co potrafi kot?, wypychanka Kotek na biegunach
- karta pracy: Kotek na płotku, popularna piosenka Wlazł kotek na płotek (sł. W. Syrokomla), kredki lub kolorowe mazaki, czarne i białe kółka, kolorowy papier, klej
- wizytówki, plastelina, kwiatek papierowy, duże korony królewskie, małe korony dla książąt, kredki, CD – piosenka Mały piesek (sł. B. Szelągowska, muz. J. Pietrzak), Kołysanka dla misia (sł. B. Szurowska, muz. B. Tartanus-Kowalska), Trzy misie (sł. B. Szelągowska, muz. J. Pietrzak), odtwarzacz kompaktowy, papierowa kość, przytulanki
- CD – piosenka Jak rozmawiać trzeba z psem (sł. J. Brzechwa, muz. A. Korzyński), M. Rimski- Korsakow Lot trzmiela, obręcze, butelka z wodą, farby, kartony, pędzle
- papier, ołówki, kredki lub kolorowe mazaki, piosenka Mały piesek (sł. B. Szelągowska, muz
J. Pietrzak), plastelina, wycięte z papieru figury geometryczne (kwadrat, trójkąt, koło)
- instrumenty muzyczne: tamburyn, kołatka, trójkąt, pluszowe zwierzątka lub opaski na głowę kogut, kot, pies, świnka, baranek, krówki, kaczuszka, gąska, kurczaczek i słonko, budzik mechaniczny, laminowana karta pracy: Zagroda
- piosenka Wyszły w pole kurki trzy
- wizytówki , plastelina, kwiatek papierowy, duże korony królewskie, małe korony dla książąt, kredki, CD – piosenka Konik na biegunach (sł. F. Serwatka, muz. J. Dybek), odtwarzacz kompaktowy, duży materiał, mleko, siano, ziarno, rysunek kości, kartki z narysowanymi cyframi 1, 2, 3, kredki
- kartony dotykowe z naklejonym: ryżem, makaronem, kaszą, różnymi materiałami – futerkami, tkaninami, itp.; ilustracje zwierząt, CD – utwór R. Dziekańskiego Kraina marzeń, odtwarzacz kompaktowy, kilka latarek lub lusterek, farba plakatowa lub klejowa, piasek, mąka, grzebień, szczotka, widelec
- kolorowe karteczki, dziurkacze, krzesełka, ilustracje zwierząt, karta pracy: ZOO, bębenek, grzechotka, misia, CD – piosenka Konik
na biegunach (sł. F. Serwatka, muz. J. Dybek), odtwarzacz kompaktowy
- opowiadanie
W. Sutiejewa
„O trzech kotkach”
- fragment wiersza
E. Szelburg-Zarembiny
„Kotki”
- wiersz
H. Bechlerowej
„O dwóch kotkach”
J. Brzechwy
„Psie smutki”
W. Szumanówny
„Kotek”
A. Kamieńskiej
„Plastelina”
- inscenizacja
wg A. Widzowskiej-Pasiak „Kogutek”
A. Ożyńskiej-Zborowskiej
„...
MartuLa1987