Miesięczny plan pracy - kwiecień.doc

(111 KB) Pobierz

PLAN PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ NA MIESIĄC KWIECIEŃ - GRUPA TRZYLATKI

Opracowany na podstawie Programu wychowania przedszkolnego W kręgu zabawy J. Pytlarczyk i przewodnika metodycznego ŚWIAT TRZYLATKA (M. Cieśla, M. Słojewska)

Temat kompleksowy: XV. ZWIERZYNIEC

Zakres treści

Zamierzone osiągnięcia dzieci

Działania dzieci

Środki dydaktyczne

Zabawy ruchowe

Pomoce

literatura

UWAGA

 

 

 

 

PERCEPCJA ZA POMOCĄZMYSŁU DOTYKU, SMAKU, WĘCHU

- uważnie słucha poleceń nauczyciela

- rozwija umiejętność uważnego słuchania utworu

 

- różnicuje i określa cechy materiałów za pomocą dotyku

 

 

 

– zabawa logopedyczna „Kotek pije mleko”, gimnastyka języka

– zabawa słuchowa „Kto powiedział: miau?” - rozpoznawa­nie głosów kolegów

– słuchanie opowiadania W. Sutiejewa O trzech kotkach

rozmowa, kiero­wana pytaniami nauczyciela, dotycząca treści - rozwijanie umiejętności konstruowania dłuż­szej wypowiedzi wykonanie karty pracy nr 27 - łączenie ruchu z obrazem

– wykonanie kota na biegunach „Kotek na biegunach” - praca techniczna z wypychanki

– wyszukiwanie w czasopismach i książeczkach fotografii, przedstawiających koty - zwrócenie uwagi dzieci na charakterystyczne cechy wyglądu kota

– praca plastyczna „Kotek” - doskonalenie umiejętności rysowania do tekstu

– rozmowa z dziećmi o opiece nad zwierzętami „Opiekun zwierząt” - doskonalenie umiejęt­ności wypowiadania się w oparciu o własne doświadczenia

lepienie z plasteliny miski dla psa inspirowane wierszem A. Kamieńskiej Plastelina – ćwicze­nie sprawności palców dłoni

naśladowanie głosu psa

– zabawa z klockami Dienesa „Buda” - utrwalanie znajomości figur geometrycznych

– zabawa ortofoniczna „Kukuryku!” - naśladowanie głosu zwierząt

ćwiczenie chodu w ustawieniu „gęsiego

– teatrzyk kukiełkowy „Kogutek” - rozmowa i ocena postępowania bohaterów utworu literac­kiego

ćwiczenia ortofoniczne - usprawnianie aparatu artykulacyjnego

– komponowanie obrazka „Zagroda”, zgodnie z treścią wiersza Co słychać na wsi? (laminowa­na karta pracy z naklejkami zwierząt)

posługiwanie się określeniami dotyczącymi położenia przedmiotów w przestrzenia: na, obok, za

ćwiczenia ortofoniczne - naśladowanie głosów zwierząt, występujących w utworze literackim

–  zabawa plastyczna „Rysowanie oburącz” - ćwiczenia dużej motoryki oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej

– słuchanie fragmentu wiersza Kaczki przedszkolaczki Wandy Chotomskiej

doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami porządkowymi w zakresie 1 - 3

zabawa ortofo­niczna z dyrygentem - rozwijanie umiejętności naśladowania głosów zwierząt

ćwiczenie umiejętności prawidłowego liczenia do 3

układanie szlaczka z kolorowych jajek

prezentacja litery: Ł, ł. - wprowadzanie dzieci w świat liter (wg I. Majchrzak)

ilustrowanie ruchem treści opowiadania

– zabawy muzyczne „Co to za zwierzątko?”  w oparciu o piosenkę - rozwijanie płynności ruchów oraz zdolności tanecznych

– wysłuchanie fragmentu wiersza W. Chotomskiej - ćwiczenie słuchania ze zrozumie­niem

– ćwiczenie twórcze „1.2.3.” - przekształcanie cyfr w coś nowego

słuchanie wierszy Jana Brzechwy o zwierzętach - zwrócenie uwagi na humorystyczny cha­rakter wierszy

– zabawa badawcza „Dotykam” - dotykanie różnych faktur z zamkniętymi oczami

– zabawa dydaktyczna w oparciu o wiersz  „Zgadnij, które to zwierzę?” C. P. Tarkowskiego

rozpoznawanie na obrazkach zwierzęcia na podstawie opisu charakterystycznych cech jego wyglądu

próba dokonywania oceny postępowania bohaterów utworów literackich

– ćwiczenie relaksacyjne „Zwierzęta w blasku słońca”  do utworu muzycznego R. Dziekańskiego Kraina marzeń (CD)

- rozwijanie słuchu muzycznego i umiejętności odbioru muzyki

– rysowanie grzebieniem, szczotką, widelcem na podkładzie z farby plakatowej lub klejowej, zmieszanej z mąką lub piaskiem „Wzory” - poszerzanie doświadczeń plastycznych

– rozmowa w oparciu o ilustrację na temat zwierząt egzotycznych  „ZOO” (karta pracy 29)

porównywanie wyglądu, takich zwierząt jak: zebra, żyrafa, lew

inspirowanie działania dzieci treścią wiersza E. Stadtmüller Dziewczynka - do­bieranie w pary zwierząt: dorosłego osobnika i jego dziecka, naklejanie dzieci obok ich rodziców

posługiwanie się określeniami: mały – duży

ilustrowanie ruchem sposobu poruszania się zwierząt

zachęcanie do animacji pacynką do treści wiersza „Żarcik misia” Ewy Szelburg-Zarembiny

- tamburyn, trzy sylwety kotów wycięte z brystolu, karta pracy: Co potrafi kot?, wypychanka Kotek na biegunach

- karta pracy: Kotek na płotku, popularna piosenka Wlazł kotek na płotek (sł. W. Syrokomla), kredki lub kolorowe mazaki, czarne i białe kółka, kolorowy papier, klej

- wizytówki, plastelina, kwiatek papierowy, duże korony królewskie, małe korony dla książąt, kredki, CD – piosenka Mały piesek (sł. B. Szelągowska, muz. J. Pietrzak), Kołysanka dla misia (sł. B. Szurowska, muz. B. Tartanus-Kowalska), Trzy misie (sł. B. Szelągowska, muz. J. Pietrzak), odtwarzacz kompaktowy, papierowa kość, przytulanki

- CD – piosenka Jak rozmawiać trzeba z psem (sł. J. Brzechwa, muz. A. Korzyński), M. Rimski- Korsakow Lot trzmiela, obręcze, butelka z wodą, farby, kartony, pędzle

- papier, ołówki, kredki lub kolorowe mazaki, piosenka Mały piesek (sł. B. Szelągowska, muz

J. Pietrzak), plastelina, wycięte z papieru figury geometryczne (kwadrat, trójkąt, koło)

- instrumenty muzyczne: tamburyn, kołatka, trójkąt, pluszowe zwierzątka lub opaski na głowę kogut, kot, pies, świnka, baranek, krówki, kaczuszka, gąska, kurczaczek i słonko, budzik mechaniczny, laminowana karta pracy: Zagroda

- piosenka Wyszły w pole kurki trzy

- wizytówki , plastelina, kwiatek papierowy, duże korony królewskie, małe korony dla książąt, kredki, CD – piosenka Konik na biegunach (sł. F. Serwatka, muz. J. Dybek), odtwarzacz kompaktowy, duży materiał, mleko, siano, ziarno, rysunek kości, kartki z narysowanymi cyframi 1, 2, 3, kredki

- kartony dotykowe z naklejonym: ryżem, makaronem, kaszą, różnymi materiałami – futerkami, tkaninami, itp.; ilustracje zwierząt, CD – utwór R. Dziekańskiego Kraina marzeń, odtwarzacz kompaktowy, kilka latarek lub lusterek, farba plakatowa lub klejowa, piasek, mąka, grzebień, szczotka, widelec

- kolorowe karteczki, dziurkacze, krzesełka, ilustracje zwierząt, karta pracy: ZOO, bębenek, grzechotka, misia, CD – piosenka Konik

na biegunach (sł. F. Serwatka, muz. J. Dybek), odtwarzacz kompaktowy

- opowiadanie

W. Sutiejewa

O trzech kotkach

 

- fragment wiersza

E. Szelburg-Zarembiny

Kotki

 

- wiersz

H. Bechlerowej

O dwóch kotkach

 

- wiersz

J. Brzechwy

Psie smutki

 

- wiersz

W. Szumanówny

Kotek

 

- wiersz

A. Kamieńskiej

Plastelina

 

- inscenizacja

wg A. Widzowskiej-Pasiak Kogutek

 

- wiersz

A. Ożyńskiej-Zborowskiej 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin