PLAN PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ NA MIESIĄC MARZEC - GRUPA TRZYLATKI
Opracowany na podstawie Programu wychowania przedszkolnego W kręgu zabawy J. Pytlarczyk i przewodnika metodycznego cz.2 ŚWIAT TRZYLATKA (M. Cieśla, M. Słojewska)
Temat kompleksowy: XIII. CZARY WIOSENNEJ WRÓŻKI
Zakres treści
Zamierzone osiągnięcia dzieci
Działania dzieci
Środki dydaktyczne
Zabawy ruchowe
Pomoce
literatura
UWAGA
MYŚLENIE SYMBOLICZNE
PERCEPCJA ZA POMOCĄZMYSŁU DOTYKU, SMAKU, WĘCHU
- uważnie słucha utworu literackiego
- rozpoznaje symbole graficzne
oznaczających pogodę
- korzysta z wszystkich zmysłów w
procesie poznawania przyrody
– zapoznanie z 3 zwrotką piosenki Wesoła Wróżka – (CD)
– wprowadzenie wszystkich w dobry nastrój podczas zabawy
– układanie puzzli z pociętych pocztówek - rozwijanie analizy i syntezy wzrokowej
– rozmowa na podstawie opowiadania B. Szelągowskiej o zwiastunach wiosny - wdrażanie do uważnego słuchania utworu literackiego
– określanie charakterystycznych cech wierzbowych bazi - wzbogacanie słownictwa dziecka
– wykonanie karty pracy nr 24 „Bazie” – przyklejanie plasteliny na kartonie - usprawnianie małej motoryki
– zabawa naśladowcza „Kotki”
– wchodzenie w zadaną rolę i odegranie jej
– zabawa w echo - usprawnianie narządów mowy
– wprowadzenie dobrego nastroju podczas piosenki Wesoła Wróżka)
– wiosenny spacer „Obserwatorzy pogody”
– nazywanie aktualnej pogody
– rozpoznawanie graficznych symboli pogodowych
– reagowanie na umówione sygnały muzyczne
– prezentacja litery: H, h. - wprowadzanie dzieci w świat liter (wg I. Majchrzak)
– oglądanie fotografii bocianów, omówienie wyglądu bociana
– zabawa inscenizacyjna do piosenki Bociek
– reagowanie na sygnały muzyczne
– zabawa integracyjna „Jak się czujesz?”- wyrażanie samopoczucia mimiką i gestem
– słuchanie wiersza D. Gellner „Krople”
– przedstawianie ruchem treści wiersza
– zabawa dydaktyczna „Wiosenna moda” - dobieranie odpowiednich obrazków, tworzenie kolekcji
– propagowanie zdrowego trybu życia poprzez podejmowanie działań, zapobiegających zmarznięciu i przegrzaniu
– ćwiczenia oddechowe „Wiosenne zapachy” - wyrabianie nawyku czekania na swoją kolej
– zabawa badawcza „Jak powstaje zielony kolor?” inspirowana fragmentem wiersza B. Szelągowskiej o kolorach
– rozpoznawanie, nazywanie i poznanie sposobu powstania koloru zielonego
– nauka wiersza
– rozmowa w oparciu o ilustrację (karta pracy nr 23 „Wiosna”
– wypowiadanie się na temat zmian, zachodzących w przyrodzie wraz ze zmieniającą się porą roku
– poznawanie i nazywanie koloru zielonego
– zabawa „Magiczne pudełko” - rozpoznawanie przedmiotów za pomocą dotyku
– zabawa dydaktyczna „Które pisklę?” - rozpoznawanie kolegów po wydawanych przez nich dźwiękach
– modelowanie z masy solnej lub plasteliny „Ptaszek”
– rozpoznawanie i nazywanie ptaków, które powracają do Polski z ciepłych krajów: bocian, jaskółka
– zabawy z piórami ćwiczenie oddechowe przy muzyce -prawidłowe gospodarowanie oddechem
– naśladowanie ptasich głosów „Ptasi koncert”
– wykonanie gaika z wykorzystaniem papierowych kwiatków z kolorowych kół, wykonanych przez dzieci - przybliżenie tradycji ludowych
– uroczystość przedszkolna z okazji nadejścia wiosny „Powitanie wiosny” ––
– oglądanie wiosennej inscenizacji B. Szelągowskiej Tygrysek szuka wiosny przygotowanej przez grupę 5-latków - wdrażanie do kulturalnego zachowania podczas odbioru spektakli teatralnych
– rozwiązywanie wiosennych zagadek
– obserwowanie zmian, zachodzących w przyrodzie „Wiosenny spacer”
– zabawa oddechowa „Porwane piórko”
– zabawa integracyjna z papierowymi kwiatkami „Powitanie”
– odkrywanie znaczenia komunikowania się w sposób niewerbalny
– prezentacja litery: I, i. - wprowadzanie dzieci w świat liter (wg I. Majchrzak)
– nauka 3 zwrotki piosenki Wesoła Wróżka (CD) oraz układu tanecznego
– improwizacje na instrumentach perkusyjnych do piosenki
– nazywanie zwiastunów wiosny (laminowana karta pracy)
– rozpoznawanie melodii po wysłuchaniu jej fragmentu „Zagadki muzyczne”
– integracja zespołu „Powitanie w kręgu”
– malowanie patyczkami, tekturą, watą „Trawa i chmury”
– praca plastyczna „Wiosenne kwiaty” inspirowane wierszem B. Szelągowskiej Wiosna czarodziejka - formowanie kwiatów z kolorowej krepiny i naklejanie na przygotowanym kartonie
– rozpoznawanie i nazywanie wiosennych kwiatów
– doskonalenie umiejętności poruszania się w takt muzyki
– zabawa integracyjna „Kolorowe kwiaty”
– oglądanie cebulek kwiatowych oraz nasion różnych roślin -korzystanie z wszystkich zmysłów w procesie poznawania przyrody
– zabawa badawcza „Transport wody”
– rozmowa na dany temat „Co jest potrzebne roślinie, by rosła?”
– określanie warunków, niezbędnych do życia wszystkich organizmów: woda, powietrze, słońce, pożywienie.
– zakładanie w kąciku przyrody hodowli roślin zachęcanie dzieci do obserwowania wzrostu posadzonych i posianych roślin
– zabawa badawcza „Rozwój cebuli” - opisywanie cyklu rozwojowego wybranych roślin
- pocztówki z wiosennymi motywami, nożyczki, obrazki do opowiadania, gałązki bazi, karta pracy: Bazie, plastelina, CD – do piosenki Wesoła Wróżka (sł. B. Szurowska, muz. J. Pietrzak), odtwarzacz kompaktowy
- maskotka – słoneczko, krążki, wiosenne ilustracje ze zmienną pogodą (śnieżna, deszczowa, zachmurzenie, słonecznie, tęcza), tablice ze znakami pogody (śnieżynki, krople deszczu, chmura, słońce, wiejący wiatr), odtwarzacz kompaktowy, CD – do piosenki Wesoła Wróżka, piosenka Bociek (sł. autor nieznany, muz. M. Kaczurbina), symbole graficzne: śnieg, deszcz i wiatr, chusta animacyjna lub duży materiał, kilka balonów w różnych kolorach, instrumenty: grzechotka, trójkąt, tamburyn, krążki
- „ściana pełna liter”, wizytówki, plastelina, korony z literami, odtwarzacz kompaktowy, CD – piosenka Bociek (sł. autor nieznany, muz. M. Kaczurbina), małe kawałki białego papieru, obrazki przedstawiające ptaki, w tym bociana, tamburyn, kołatka, bębenek, obręcz, czerwona szarfa
- znaczki z symbolami pogody (z wcześniejszych zajęć), gazety, paski kolorowej bibuły, wiosenne ubrania (np. deszcz – płaszcz przeciwdeszczowy, kalosze, parasol; śnieg – rękawiczki, czapka, szalik, kozaki, kurtka; chmura – kurtka wiosenna, apaszka, cienka czapka, pantofle lub obuwie sportowe; słońce – bluza, czapka z daszkiem, okulary przeciwsłoneczne, tenisówki), odtwarzacz kompaktowy, CD – chór R. Dziekańskiego Kraina marzeń (akompaniamenty do piosenek), obręcz, opaski dla bociana i żab, plakaty przedstawiające dzieci ubrane w odpowiednie ubrania (patrz wyżej), suche pastele, znaczki pogody (deszcz, śnieg, chmura, słońce)
- tacki, żółta i niebieska farba, 2 słoiczki z zabarwioną wodą (w jednym na żółto, w drugim na niebiesko), duży słoik, piłka, karta pracy: Wiosna, zielone kredki, lupy, kreda, „Magiczne pudełko” (a w nim kamień, patyk, piasek, woda), odtwarzacz kompaktowy, CD – Kraina kolorów (sł. i muz. J. Pietrzak)
- odtwarzacz kompaktowy, CD – akompaniament do piosenki Walczyk dla babci i dziadka, obręcze, sylwety ptaków (bocian, jaskółka), pióra, masa solna, ziarenka pieprzu, patyczki, sianko dekoracyjne
- kółka z kolorowego papieru (np. po 6 dla każdego dziecka), dziurkacz, sznureczek, gałązki np. wierzbowe, bibuła, klej, list od Wiosennej Wróżki, piosenka Bociek, kosze z wiosennymi kwiatami dla każdej grupy przedszkolaków, kawałki białego papieru, dzwoneczek
- „ściana pełna liter”, wizytówki dzieci, plastelina, kredki, korony z literami, odtwarzacz kompaktowy, CD – Wesoła Wróżka – akompaniament (sł. B. Szurowska, muz. J. Pietrzak), grzechotki, janczary, drewienka, karta laminowana Wiosenna łąka, pluszowe zabawki
- zielona, niebieska i żółta farba, patyczki higieniczne, kartki papieru, waciki, wata, kolorowa krepina: biała, żółta, czerwona, fioletowa, szczoteczki do zębów, kosz z wiosennymi kwiatami
w doniczkach (białe przebiśniegi, żółte żonkile, czerwone tulipany i fioletowe krokusy), opaski ze znaczkami wiosennych kwiatów (przebiśnieg, krokus, tulipan, żonkil), kolorowe chusty, pędzle, odtwarzacz kompaktowy, CD – Taniec Cukrowej Wróżki P. Czajkowskiego z baletu Dziadek do orzechów, papierowy kwiatek, szarfy w dwóch kolorach
- cebulki, nasiona kwiatów, 2 białe tulipany, czerwony lub niebieski barwnik spożywczy, np. do jajek wielkanocnych, 2 duże słoiki, woda z kranu, obrazki przedstawiające: rośliny, ziemię w doniczce, krople wody, powietrze oraz słońce, CD – Kraina marzeń (muz. R. Dziekański), odtwarzacz kompaktowy, cerata, łopatki, doniczki, podstawki, drenaż z kamyczków, ziemia do kwiatów, konewka z wodą, szufelka i zmiotka, 2 jednakowe słoiczki, 2 gaziki, gumki recepturki, wodę, 2 cebule, stożkowy kapturek z ciemnego papieru
- ...
MartuLa1987