Miesięczny plan pracy - marzec.doc

(139 KB) Pobierz

PLAN PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ NA MIESIĄC MARZEC - GRUPA TRZYLATKI

Opracowany na podstawie Programu wychowania przedszkolnego W kręgu zabawy J. Pytlarczyk i przewodnika metodycznego cz.2 ŚWIAT TRZYLATKA (M. Cieśla, M. Słojewska)

Temat kompleksowy: XIII.  CZARY WIOSENNEJ WRÓŻKI

 

Zakres treści

Zamierzone osiągnięcia dzieci

Działania dzieci

Środki dydaktyczne

Zabawy ruchowe

Pomoce

literatura

UWAGA

 

MYŚLENIE SYMBOLICZNE

 

PERCEPCJA ZA POMOCĄZMYSŁU DOTYKU, SMAKU, WĘCHU

- uważnie słucha utworu literackiego

- rozpoznaje symbole graficzne

oznaczających pogodę

 

- korzysta z wszystkich zmysłów w

procesie poznawania przyrody

– zapoznanie z 3 zwrotką piosenki Wesoła Wróżka (CD)

wprowadzenie wszystkich w dobry nastrój podczas zabawy

układanie puzzli z pociętych pocztówek - rozwijanie analizy i syntezy wzrokowej

rozmowa na podstawie opowiadania B. Szelą­gowskiej o zwiastunach wiosny - wdrażanie do uważnego słuchania utworu literackiego

określanie charakterystycznych cech wierzbowych bazi - wzbogacanie słownictwa dziecka

wykonanie karty pracy nr 24 „Bazie” – przyklejanie plasteliny na kartonie - usprawnianie małej moto­ryki

– zabawa naśladowcza „Kotki”

wchodzenie w zadaną rolę i odegranie jej

zabawa w echo - usprawnianie narządów mowy

wprowadzenie dobrego nastroju podczas piosenki Weso­ła Wróżka)

– wiosenny spacer „Obserwatorzy pogody”

nazywanie aktualnej pogody

rozpoznawanie graficznych symboli pogodowych

reagowanie na umówione sygnały muzyczne

prezentacja litery: H, h. - wprowadzanie dzieci w świat liter (wg I. Majchrzak)

oglądanie fotografii bocianów, omówienie wyglądu bociana

zabawa inscenizacyjna do piosenki Bociek

reagowanie na sygnały muzyczne

– zabawa integracyjna „Jak się czujesz?”- wyrażanie samopoczucia mimiką i gestem

– słuchanie wiersza D. Gellner „Krople”

przedstawianie ruchem treści wiersza

– zabawa dydaktyczna „Wiosenna moda” - dobieranie odpowiednich obrazków, tworzenie kolekcji

propagowanie zdrowego trybu życia poprzez po­dejmowanie działań, zapobiegających zmarznięciu i przegrzaniu

– ćwiczenia oddechowe „Wiosenne zapachy” - wyrabianie nawyku czekania na swoją kolej

– zabawa badawcza „Jak powstaje zielony kolor?” inspirowana fragmentem wiersza B. Szelą­gowskiej o kolorach

rozpoznawanie, nazywanie i poznanie sposobu powstania koloru zie­lonego

nauka wiersza

– rozmowa w oparciu o ilustrację (karta pracy nr 23 „Wiosna”

wypowiadanie się na temat  zmian, zachodzących w przyrodzie wraz ze zmieniającą się porą roku

poznawanie i nazy­wanie koloru zielonego

– zabawa „Magiczne pudełko” - rozpoznawanie przedmiotów za pomocą dotyku

– zabawa dydaktyczna „Które pisklę?” - rozpoznawanie kolegów po wydawanych przez nich dźwiękach

– modelowanie z masy solnej lub plasteliny „Ptaszek”

rozpoznawanie i nazywanie ptaków, które powracają do Polski z ciepłych krajów: bocian, jaskółka

zabawy z piórami ćwiczenie oddechowe przy muzyce -prawidłowe gospodarowanie oddechem

– naśladowanie ptasich głosów „Ptasi koncert”

– wykonanie gaika z wykorzystaniem papierowych kwiatków z kolorowych kół, wykonanych przez dzieci - przybliżenie tradycji ludowych

– uroczystość przedszkolna z okazji nadejścia wiosny „Powitanie wiosny”      ––

– oglądanie wiosennej inscenizacji B. Szelągowskiej Tygrysek szuka wiosny przygotowanej przez grupę 5-latków - wdrażanie do kulturalnego zachowania podczas odbioru spektakli teatral­nych

rozwiązywanie wiosennych zagadek

– obserwowanie zmian, zachodzących w przyrodzie „Wiosenny spacer”

– zabawa oddechowa „Porwane piórko”

zabawa integracyjna z papierowymi kwiatkami „Powitanie”

odkrywanie  znaczenia komunikowania się w sposób niewerbalny

prezentacja litery: I, i. - wprowadzanie dzieci w świat liter (wg I. Majchrzak)

nauka 3 zwrotki piosenki Wesoła Wróżka (CD) oraz układu tanecznego

improwizacje na instrumentach perkusyjnych do piosenki

nazywanie zwiastu­nów wiosny (laminowana karta pracy)

rozpoznawanie melodii po wysłuchaniu jej fragmentu „Zagadki muzyczne”

– integracja zespołu „Powitanie w kręgu”

– malowanie patyczkami, tekturą, watą „Trawa i chmury”

praca plastyczna „Wiosenne kwiaty” inspirowane wierszem B. Szelągowskiej Wiosna czarodziejka - formowanie kwiatów z kolorowej krepiny i naklejanie na przygotowa­nym kartonie

rozpoznawanie i nazywanie wiosennych kwiatów

doskonalenie umiejętności poruszania się w takt muzyki

– zabawa integracyjna „Kolorowe kwiaty”

oglądanie cebulek kwiatowych oraz nasion różnych roślin -korzystanie z wszystkich zmysłów w procesie poznawania przyrody

– zabawa badawcza „Transport wody”

– rozmowa na dany temat „Co jest potrzebne roślinie, by rosła?”

określanie warunków, nie­zbędnych do życia wszystkich organizmów: woda, powietrze, słońce, pożywienie.

zakładanie w kąciku przyrody hodowli roślin  zachęcanie dzieci do obserwowania wzrostu posadzonych i posianych roślin

– zabawa badawcza „Rozwój cebuli” - opisywanie cyklu rozwojowego wybranych roślin

 

- pocztówki z wiosennymi motywami, nożyczki, obrazki do opowiadania, gałązki bazi, karta pracy: Bazie, plastelina, CD – do piosenki Wesoła Wróżka (sł. B. Szurowska, muz. J. Pietrzak), odtwarzacz kompaktowy

- maskotka – słoneczko, krążki, wiosenne ilustracje ze zmienną pogodą (śnieżna, deszczowa, zachmurzenie, słonecznie, tęcza), tablice ze znakami pogody (śnieżynki, krople deszczu, chmura, słońce, wiejący wiatr), odtwarzacz kompaktowy, CD – do piosenki Wesoła Wróżka, piosenka Bociek (sł. autor nieznany, muz. M. Kaczurbina), symbole graficzne: śnieg, deszcz i wiatr, chusta animacyjna lub duży materiał, kilka balonów w różnych kolorach, instrumenty: grzechotka, trójkąt, tamburyn, krążki

- „ściana pełna liter”, wizytówki, plastelina, korony z literami, odtwarzacz kompaktowy, CD – piosenka Bociek (sł. autor nieznany, muz. M. Kaczurbina), małe kawałki białego papieru, obrazki przedstawiające ptaki, w tym bociana, tamburyn, kołatka, bębenek, obręcz, czerwona szarfa

- znaczki z symbolami pogody (z wcześniejszych zajęć), gazety, paski kolorowej bibuły, wiosenne ubrania (np. deszcz – płaszcz przeciwdeszczowy, kalosze, parasol; śnieg – rękawiczki, czapka, szalik, kozaki, kurtka; chmura – kurtka wiosenna, apaszka, cienka czapka, pantofle lub obuwie sportowe; słońce – bluza, czapka z daszkiem, okulary przeciwsłoneczne, tenisówki), odtwarzacz kompaktowy, CD – chór R. Dziekańskiego Kraina marzeń (akompaniamenty do piosenek), obręcz, opaski dla bociana i żab, plakaty przedstawiające dzieci ubrane w odpowiednie ubrania (patrz wyżej), suche pastele, znaczki pogody (deszcz, śnieg, chmura, słońce)

- tacki, żółta i niebieska farba, 2 słoiczki z zabarwioną wodą (w jednym na żółto, w drugim na niebiesko), duży słoik, piłka, karta pracy: Wiosna, zielone kredki, lupy, kreda, „Magiczne pudełko” (a w nim kamień, patyk, piasek, woda), odtwarzacz kompaktowy, CD – Kraina kolorów (sł. i muz. J. Pietrzak)

- odtwarzacz kompaktowy, CD – akompaniament do piosenki Walczyk dla babci i dziadka, obręcze, sylwety ptaków (bocian, jaskółka), pióra, masa solna, ziarenka pieprzu, patyczki, sianko dekoracyjne

- kółka z kolorowego papieru (np. po 6 dla każdego dziecka), dziurkacz, sznureczek, gałązki np. wierzbowe, bibuła, klej, list od Wiosennej Wróżki, piosenka Bociek, kosze z wiosennymi kwiatami dla każdej grupy przedszkolaków, kawałki białego papieru, dzwoneczek

- „ściana pełna liter”, wizytówki dzieci, plastelina, kredki, korony z literami, odtwarzacz kompaktowy, CD – Wesoła Wróżka – akompaniament (sł. B. Szurowska, muz. J. Pietrzak), grzechotki, janczary, drewienka, karta laminowana Wiosenna łąka, pluszowe zabawki

- zielona, niebieska i żółta farba, patyczki higieniczne, kartki papieru, waciki, wata, kolorowa krepina: biała, żółta, czerwona, fioletowa, szczoteczki do zębów, kosz z wiosennymi kwiatami

w doniczkach (białe przebiśniegi, żółte żonkile, czerwone tulipany i fioletowe krokusy), opaski ze znaczkami wiosennych kwiatów (przebiśnieg, krokus, tulipan, żonkil), kolorowe chusty, pędzle, odtwarzacz kompaktowy, CD – Taniec Cukrowej Wróżki P. Czajkowskiego z baletu Dziadek do orzechów, papierowy kwiatek, szarfy w dwóch kolorach

- cebulki, nasiona kwiatów, 2 białe tulipany, czerwony lub niebieski barwnik spożywczy, np. do jajek wielkanocnych, 2 duże słoiki, woda z kranu, obrazki przedstawiające: rośliny, ziemię w doniczce, krople wody, powietrze oraz słońce, CD – Kraina marzeń (muz. R. Dziekański), odtwarzacz kompaktowy, cerata, łopatki, doniczki, podstawki, drenaż z kamyczków, ziemia do kwiatów, konewka z wodą, szufelka i zmiotka, 2 jednakowe słoiczki, 2 gaziki, gumki recepturki, wodę, 2 cebule, stożkowy kapturek z ciemnego papieru

- ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin