Rozdział 4.pdf

(748 KB) Pobierz
430793966 UNPDF
ROZDZIAŁ 4. OGÓLNE PRZEPISY DLA SŁUŻB
RUCHU LOTNICZEGO
4.1. ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA
ZAPEWNIENIE SŁUŻBY KONTROLI
RUCHU LOTNICZEGO
4.2. ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA
ZAPEWNIENIE SŁUŻBY INFORMACJI
POWIETRZNEJ I SŁUŻBY
ALARMOWEJ
4.1.1.
Służba kontroli obszaru
Służba informacji powietrznej i służba alarmowa
powinny być zapewnione w następujący sposób:
Służba kontroli obszaru powinna być zapewniona:
a) w rejonie informacji powietrznej (FIR): przez
centrum informacji powietrznej, o ile
odpowiedzialność za zapewnienie tych służb
nie została przydzielona organowi kontroli
ruchu lotniczego, posiadającemu odpowiednie
środki umożliwiające spełnienie takich funkcji;
a) przez centrum kontroli obszaru (ACC); lub
b) gdy centrum kontroli obszaru nie został
ustanowiony — przez organ zapewniający
służbę kontroli zbliżania w strefie
kontrolowanej lotniska lub w obszarze
kontrolowanym o ograniczonych wymiarach,
który został powołany przede wszystkim dla
zapewnienia służby kontroli zbliżania.
b) w przestrzeni powietrznej kontrolowanej i na
lotniskach kontrolowanych: przez właściwe
organy kontroli ruchu lotniczego.
4.1.2.
Służba kontroli zbliżania
4.3. PODZIAŁ
ODPOWIEDZIALNOŚCI ZA KONTROLĘ
MIĘDZY ORGANAMI KONTROLI
RUCHU LOTNICZEGO
Służba kontroli zbliżania powinna być zapewniona:
a) przez organ kontroli lotniska lub ACC, gdy
konieczne lub pożądane jest przydzielenie
odpowiedzialności jednemu organowi za
pełnienie funkcji służby kontroli zbliżania
i funkcji służby kontroli lotniska lub też służby
kontroli obszaru; lub
4.3.1. Zasady ogólne
Właściwa władza ATS powinna wyznaczyć obszar
odpowiedzialności dla każdego organu służby ruchu
lotniczego (ATC) i, gdy ma to zastosowanie, dla
oddzielnych sektorów kontroli wewnątrz organu ATC.
Gdy istnieje więcej niż jedno stanowisko pracy ATC
(wewnątrz organu lub sektora), należy określić
obowiązki i odpowiedzialność dla oddzielnych
stanowisk pracy.
b) przez organ kontroli zbliżania, gdy jest
konieczne
lub
pożądane
ustanowienie
oddzielnego organu.
Uwaga. Służba kontroli zbliżania może być
zapewniona przez organ rozmieszczony razem z ACC
lub przez sektor kontroli ACC.
4.3.2. Między organem zapewniającym
służbę kontroli lotniska a organem
zapewniającym służbę kontroli zbliżania
4.1.3.
Służba kontroli lotniska
Służba kontroli lotniska powinna być zapewniona
przez organ kontroli lotniska.
4.3.2.1. Z wyjątkiem lotów, którym zapewniona
jest tylko służba kontroli lotniska, kontrola
przylatujących i odlatujących statków powietrznych
4-1
430793966.002.png
4-2
Zarządzanie Ruchem Lotniczym (PANS-A TM)
w lotach kontrolowanych, powinna być podzielona
między organami zapewniającymi służbę kontroli
lotniska a organami zapewniającymi służbę kontroli
zbliżania w następujący sposób:
3) gdy statek powietrzny osiągnie określony
punkt lub poziom,
jak określono w porozumieniach lub instrukcjach
organu ATS;
4.3.2.1.1. Statki powietrzne przylatujące.
Kontrola statków powietrznych przylatujących
powinna być przekazywana od organu zapewniającego
służbę kontroli zbliżania do organu zapewniającego
służbę kontroli lotniska, gdy statek powietrzny:
b) gdy na lotnisku przeważają warunki
meteorologiczne dla lotów według wskazań
przyrządów:
a) znajduje się w pobliżu lotniska, i
1) natychmiast po tym, jak statek powietrzny
znajdzie się w powietrzu,
1) uznano, że wykona podejście i lądowanie
z widocznością ziemi, lub
2) gdy statek powietrzny osiągnie ustalony
punkt lub poziom, zgodnie z porozu-
mieniami lub lokalnymi instrukcjami.
2) osiągnął ustabilizowane warunki meteoro-
logiczne dla lotów z widocznością, lub
Uwaga. Patrz Uwaga po 4.3.2.1.2.
b) jest w ustalonym punkcie lub na ustalonym
poziomie,
4.3.3. Między organem zapewniającym
służbę kontroli zbliżania a organem
zapewniającym służbę kontroli obszaru
c) wylądował,
jak określono w porozumieniach lub instrukcjach
organu ATS.
4.3.3.1. Gdy służba kontroli obszaru i służba
kontroli zbliżania nie są zapewnione przez ten sam
organ kontroli ruchu lotniczego, odpowiedzialność za
loty kontrolowane spoczywa na organie zapewnia-
jącym służbę kontroli obszaru, z wyjątkiem przypadku
gdy organ zapewniający służbę kontroli zbliżania ma
być odpowiedzialny za kontrolę ruchu:
4.3.2.1.2. Przekazanie łączności do kontrolera
lotniska powinno nastąpić w takim punkcie, na
poziomie lub w czasie, aby zezwolenie na lądowanie
lub inne instrukcje, tak samo jak instrukcja
o zasadniczym ruchu lokalnym, mogły być wydane
w odpowiednim czasie.
a) przylatujących statków powietrznych, które
zostały mu przekazane przez ACC;
Uwaga. Nawet gdy istnieje ośrodek kontroli
zbliżania, kontrola nad niektórymi lotami może być
przekazana bezpośrednio z ACC do organu kontroli
lotniska i odwrotnie, po uprzednim uzgodnieniu
między zainteresowanymi organami, jaka część służby
kontroli zbliżania będzie zapewniona przez ACC
a jaka przez organ kontroli lotniska.
b) odlatujących statków powietrznych do chwili
przekazania tych statków do ACC.
4.3.3.2. Organ zapewniający służbę kontroli
zbliżania powinien przejąć kontrolę nad przy-
latującymi statkami powietrznymi pod warunkiem, że
takie statki powietrzne zostały mu przekazane
w chwili przelotu punktu, na poziomie lub o czasie,
uzgodnionymi dla przekazania kontroli i powinien
zapewnić kontrolę podczas podejścia do lotniska.
4.3.2.1.3. Statki powietrzne odlatujące. Kontrola
statków powietrznych odlatujących powinna być
przekazana przez organ zapewniający służbę kontroli
lotniska organowi zapewniającemu służbę kontroli
zbliżania:
a) gdy w pobliżu lotniska przeważają warunki
meteorologiczne dla lotów z widocznością:
4.3.4. Między dwoma organami
zapewniającymi służbę kontroli obszaru
1) zanim statek powietrzny oddali się od
lotniska,
Odpowiedzialność za kontrolę nad statkiem
powietrznym powinna być przekazana od organu
zapewniającego służbę kontroli obszaru — w danym
obszarze kontrolowanym, do organu zapewniającego
służbę kontroli obszaru — w przyległym obszarze
kontrolowanym, w czasie przekraczania granicy
2) zanim statek powietrzny znajdzie się
w warunkach meteorologicznych dla
lotów według wskazań przyrządów, lub
430793966.003.png
Rozdział 4.
Ogólne przepisy dla służb ruchu lotniczego
4-3
obszarów kontrolowanych, przewidzianym przez
ośrodek kontroli obszaru sprawujący kontrolę nad
statkiem powietrznym lub w innym punkcie, poziomie
lub o czasie, uzgodnionym między tymi dwoma
organami.
bloczka formularzy planu lotu lub też mogą być
wywieszone w biurach odpraw załóg.
4.4.1.4.
Użytkownik powinien przed odlotem:
4.3.5. Między sektorami/stanowiskami
kontroli pracy tego samego organu kontroli
ruchu lotniczego
a) gdy lot ma się odbyć po trasie lub w obszarze
gdzie obowiązuje ustalony rodzaj RNP,
zapewnić aby statek powietrzny posiadał
właściwą zgodę na RNP i aby wszystkie
warunki wymagane tą zgodą były spełnione; i
b) zapewnić aby statek powietrzny posiadał
wymaganą zgodę na RVSM, gdy lot jest
planowany w przestrzeni powietrznej RVSM.
Odpowiedzialność za kontrolę nad statkiem
powietrznym powinna być przekazana od jednego
sektora/stanowiska kontroli do innego sektora/sta-
nowiska kontroli tego samego organu ATC w punkcie,
na
poziomie
lub
o
czasie,
określonych
4.4.2.
Składanie planu lotu
w lokalnych instrukcjach.
4.4.
PLAN LOTU
4.4.2.1.
PRZED ODLOTEM
4.4.1.
Formularz planu lotu
4.4.2.1.1. Z wyjątkiem przypadku gdy zostały
dokonane inne uzgodnienia dotyczące przedstawiania
powtarzalnych planów lotu, plan lotu przedstawiany
przed odlotem powinien być dostarczony do biura
odpraw załóg na lotnisku odlotu. Jeżeli takiego organu
na lotnisku odlotu niema, to plan lotu należy
przedstawić organowi obsługującemu lotnisko odlotu
lub wyznaczonemu do obsługi tego lotniska.
Uwaga. Procedury wykorzystania powta-
rzalnych planów lotu są zawarte w rozdziale 16,
dział 16.4
4.4.1.1. Formularz planu lotu oparty na wzorze
podanym w dodatku 2 powinien być dostarczany
użytkownikowi i organom służb ruchu lotniczego
i stosowany przez nich przy sporządzaniu planów lotu.
4.4.2.1.2. W przypadku opóźnienia przewyższa-
jącego przewidywany czas odblokowania o 30 minut
dla lotu kontrolowanego lub opóźnienia wynoszącego
1 godzinę dla lotu niekontrolowanego, dla których
został przedstawiony plan lotu, plan ten powinien być
poprawiony lub należy przedstawić nowy plan lotu
anulując poprzedni, w zależności od tego co jest
stosowane.
Uwaga. Odmienny formularz może być
przewidziany do wykorzystania przy sporządzaniu
wykazów powtarzalnych planów lotu.
A AA.2. Formularz planu lotu powinien być
wydrukowany i zawierać tekst w języku polskim
i angielskim.
4.4.2.2.
PODCZAS LOTU
Uwaga. Wzór formularza planu lotu w dodatku 2
jest wydrukowany w jazy ku angielskim i dla przykładu
w jednym z języków organizacji.
4.4.2.2.1. Plan lotu, który ma być przedstawiony
podczas lotu, powinien być zwykle przekazany do
organów: ATS obsługującego FIR, kontroli obszaru,
obszaru ze służbą doradczą lub trasy ze służbą
doradczą, w którym lub po której statek powietrzny
wykonuje lot lub w którym lub przez który statek
powietrzny ma zamiar taki lot wykonać, lub do
lotniczej stacji łączności obsługującej właściwy organ
służb ruchu lotniczego. Gdy to nie jest możliwe do
wykonania, taki plan lotu należy przekazać do innego
organu ATS lub lotniczej stacji łączności, celem
przesłania, zgodnie z żądaniem, do właściwego organu
służb ruchu lotniczego.
4.4.1.3. Użytkownicy i organy służb ruchu
lotniczego powinni stosować się do instrukcji
wypełniania formularza planu lotu i formularza
wykazu powtarzalnych planów lotu, podanych
w dodatku 2.
Uwaga. Instrukcje dotyczące wypełniania
formularza planu lotu podane w dodatku 2, mogą być
dla wygody wydrukowane na wewnętrznej stronie
430793966.004.png
4-4
Zarządzanie Ruchem Lotniczym (PANS-A TM)
4.4.2.2.2. Gdzie ma to zastosowanie, np.
w stosunku do organów ATC obsługujących przestrzeń
powietrzną o wysokiej lub średniej gęstości ruchu,
właściwa władza ATS powinna określić warunki i/lub
ograniczenia dotyczące przedstawiania organom ATC
planu lotu podczas lotu.
4.5.1.2. Jeżeli zezwolenie kontroli ruchu
lotniczego nie odpowiada dowódcy statku
powietrznego, załoga może zażądać i, jeśli to możliwe,
otrzymać zmienione zezwolenie.
4.5.1.3. Wydawane przez organy ruchu
lotniczego zezwolenia stanowią pełnomocnictwo dla
dowódcy statku powietrznego do postępowania
wyłącznie w granicach znanej, konkretnej sytuacji
ruchu. Nie stanowią one pełnomocnictwa do
naruszania stosowanych przepisów dotyczących
bezpieczeństwa wykonywania lotów lub innych
przypadków ani nie zwalniają dowódcy statku
powietrznego od jakiejkolwiek odpowiedzialności za
nieprzestrzeganie mających zastosowanie przepisów
i ustaleń.
Uwaga. Jeżeli plan lotu jest przedstawiony
w celu zapewnienia statkowi powietrznemu służby
kontroli ruchu lotniczego, wtedy statek ten obowiązany
jest zaczekać na zezwolenie kontroli ruchu lotniczego
przed rozpoczęciem lotu w warunkach, które
wymagają stosowania się do procedur kontroli ruchu
lotniczego. Jeżeli plan lotu jest przedstawiony w celu
uzyskania służby doradczej ruchu lotniczego, wtedy
statek powietrzny jest obowiązany zaczekać na
potwierdzenie otrzymania planu lotu przez organ
sprawujący tę służbę.
4.5.1.4. Organy ATC powinny wydawać takie
zezwolenia, jakie są konieczne w celu uniknięcia
zderzenia oraz przyśpieszenia ruchu i utrzymania
uporządkowanego przepływu ruchu lotniczego.
4.4.3.
Przyjmowanie planu lotu
4.5.1.5. Zezwolenia ATC muszą być wydawane
wystarczająco wcześnie tak, aby zapewnić, że będą
przekazane do statku powietrznego w czasie
wystarczającym
Pierwszy organ ATS, otrzymujący plan lotu lub
zmianę do tego planu, powinien:
statkowi powietrznemu na ich
a) sprawdzić czy jest zgodny z formularzem
i z przepisami zestawiania danych;
zastosowanie.
b) sprawdzić czy nie ma braków i, jeżeli jest to
możliwe, czy jest dokładny;
4.5.2.
Statki powietrzne, których tylko
część ich lotu podlega ATC
c) podjąć działania, jeżeli to konieczne,
umożliwiające przyjęcie planu przez służby
ruchu lotniczego; i
4.5.2.1. Jeżeli plan lotu określa, że początkowy
etap lotu nie będzie kontrolowany, a następny etap
będzie podlegał kontroli ATC, to statek powietrzny
należy poinformować o tym, że powinien otrzymać
zezwolenie od organu ATC, w którego obszarze
kontrolowanym lot będzie rozpoczęty.
d) zawiadomić nadawcę o przyjęciu planu lotu
lub zmiany do tego planu.
4.5.
ZEZWOLENIA KONTROLI
RUCHU LOTNICZEGO
4.5.2.2. Jeżeli plan lotu przewiduje, że pierwszy
etap lotu będzie podlegał kontroli ATC, a następny
etap będzie niekontrolowany, to statek powietrzny
powinien normalnie otrzymać zezwolenie na lot do
punktu, nad którym lot kontrolowany się kończy.
4.5.1. Zakres i cel
4.5.1.1. Zezwolenia są wydawane wyłącznie dla
przyśpieszenia i separowania ruchu lotniczego i są
oparte na znanych warunkach ruchu, które mają wpływ
na bezpieczeństwo operacji statków powietrznych.
Takie warunki ruchu dotyczą nie tylko statków
powietrznych w powietrzu i na polu manewrowym
będących pod kontrolą, lecz również obejmują wszelki
ruch pojazdów naziemnych lub inne przeszkody nie
zainstalowane na stałe na polu manewrowym będącym
w użyciu.
4.5.3.
Loty z pośrednimi postojami
4.5.3.1. Jeżeli na lotnisku odlotu statek
powietrzny składa plany lotu dla kilku odcinków lotu
z międzylądowaniami, granicą ważności początkowego
zezwolenia na wykonanie lotu będzie pierwsze
lotnisko docelowe, na dalsze odcinki lotu powinny być
wydane nowe zezwolenia.
4.5.3.2. Z wyjątkiem ustaleń podanych w ust.
4.5.3.3., plan lotu dla drugiego odcinka lotu i każdego
następnego odcinka lotu z międzylądowaniami, będzie
430793966.005.png
Rozdział 4.
Ogólne przepisy dla służb ruchu lotniczego
4-5
ważny dla celów ATS i SAR dopiero wtedy, gdy
właściwy organ ATS otrzyma zawiadomienie o odlocie
statku powietrznego z danego lotniska.
4.5.6.1.3. Jeśli tylko warunki ruchu lotniczego
i procedury koordynacyjne na to zezwalają, statek
powietrzny powinien otrzymać zezwolenie na
wznoszenie w czasie przelotu, jeżeli załoga lotnicza
o to poprosi. Zezwolenie takie powinno dotyczyć
wznoszenia w czasie przelotu bądź to powyżej
określonego poziomu, bądź między określonymi
poziomami.
' 4.5.3.3. Po uprzednim uzgodnieniu między
organami ATC a użytkownikami, statki powietrzne
wykonujące loty na podstawie ustalonych rozkładów
lotów otrzymują zezwolenie na całą trasę
z międzylądowaniami w innych obszarach
kontrolowanych, pod warunkiem że jeśli zamierzona
trasa lotu przebiega przez więcej niż jeden obszar
kontrolowany, to wydanie takiego
zezwolenia
4.5.6.2. ZEZWOLENIA DOTYCZĄCE LOTU
Z PRĘDKOŚCIĄ NADDŹWIĘKOWĄ
uwarunkowane
jest
dokonaniem
uprzedniej
koordynacji między zainteresowanymi ACC.
4.5.6.2.1. Statki powietrzne zamierzające
wykonać lot z prędkością naddźwiękową powinny, gdy
to jest praktycznie możliwe, otrzymać przed startem
zezwolenie
4.5.4.
Treść zezwoleń
na wykonanie
rozpędzenia statku
powietrznego
poprzez
fazę
prędkości
około-
4.5.4.1. Zezwolenia powinny zawierać pewne
i ścisłe dane i w miarę możliwości powinny być
wyrażane w formie standardowej.
dźwiękowej.
4.5.6.2.2. W fazach lotu z prędkością zbliżoną
do prędkości dźwięku i z prędkością naddźwiękową,
zmiany zezwoleń powinny być ograniczone do
minimum i powinny uwzględniać ograniczenia
operacyjne statku powietrznego w tych fazach lotu.
4.5.4.2. Z wyjątkiem ustaleń zawartych
w rozdziale 6, dział 6.3.2.-dotyczących standardowych
odlotów, zezwolenia powinny zawierać elementy
wyszczególnione w rozdziale 11, ust. 11.4.2.5.2.1.
4.5.5.
Statki powietrzne odlatujące
4.5.7.
Opis zezwoleń kontroli
ruchu lotniczego
Ośrodek kontroli obszaru powinien przekazać
zezwolenie do organu(ów) kontroli zbliżania lub
organu(ów) kontroli lotniska z możliwie jak
najmniejszym opóźnieniem po otrzymaniu takiego
żądania od tych organów lub przed otrzymaniem
takiego żądania, jeśli jest to praktykowane. Wyjątek
stanowią przypadki, gdy zastosowano procedury
standardowych zezwoleń na odlot.
4.5.7.1.
GRANICA WAŻNOŚCI ZEZWOLENIA
4.5.7.1.1. Granica ważności zezwolenia powinna
być określona przez podanie nazwy odpowiedniego
znaczącego punktu nawigacyjnego lub lotniska albo
granicy przestrzeni powietrznej kontrolowanej.
4.5.6.
Statki powietrzne znajdujące się
na trasie
4.5.7.1.2. Gdy koordynacja z organami, pod
kontrolą których statek powietrzny będzie kolejno
przechodził, została już dokonana lub też gdy istnieje
uzasadniona pewność, że koordynacja może być
dokonana dostatecznie wcześnie przed przejęciem
kontroli przez te organy, granicą ważności zezwolenia
powinno być lotnisko docelowe lub, jeśli nie jest to
praktykowane, odpowiedni punkt pośredni,
a koordynacja powinna być tak przyspieszona, aby
zezwolenie do lotniska docelowego mogło być wydane
możliwie jak najwcześniej.
4.5.6.1.
ZASADY OGÓLNE
4.5.6.1.1. Organ ATC może prosić sąsiedni
organ ATC, aby udzielił zezwolenia statkowi
powietrznemu na lot do określonego punktu w
określonym przedziale czasu.
4.5.7.1.3. Jeżeli statek powietrzny otrzymał
zezwolenie do punktu pośredniego, położonego
w sąsiedniej przestrzeni powietrznej kontrolowanej,
właściwy organ ATC będzie wtedy odpowiedzialny za
możliwie jak najwcześniejsze wydanie skorygowanego
zezwolenia na lot do lotniska docelowego.
4.5.6.1.2. Po wydaniu statkowi powietrznemu
wstępnego zezwolenia w miejscu odlotu, właściwy
organ ATC odpowiada za udzielenie zmienionego
zezwolenia, jeśli tylko będzie to konieczne, i za
udzielenie informacji o ruchu lotniczym, jeżeli
zostanie o to poproszony.
430793966.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin