zebranie z rodzicami.pdf

(99 KB) Pobierz
Biuletyn nr 5 ZEBRANIA Z RODZICAMI\374
BIULETYN
NAUCZYCIELSKI
NR 5
Opracowała Anna Kępara na podstawie materiału uzyskanego podczas
kursu doskonalącego „Nauczyciel-Wychowawcą.”
Lubicz, wrzesień 2001rok
319230542.001.png 319230542.002.png 319230542.003.png
1
WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI.
Wielu z nas przeŜywa róŜnego rodzaju stresy i niepokoje związane z koniecznością
kontaktowania się z rodzicami, udzielania informacji o dzieciach, ich zachowaniu,
postępach w nauce, a takŜe w celu podjęcia zasadniczych decyzji w tych
przypadkach, gdy efekty naszej pracy wychowawczej wydają się niepełne i
ograniczone, w wyniku nieznanych nam czynników pozaszkolnych. To kolejny
trudny bez wątpienia element naszej pracy.
Z obserwacji kontaktów interpersonalnych moŜna na bazie psychologii ukazać
podstawowe typy postaw nauczyciela wobec rodziców.
Są to zatem postawy:
¦ Unikanie kontaktu,
¦ Stereotypowego kontaktu,
¦ Racjonalnego i otwartego kontaktu,
¦ Współpracy i stałego poszukiwania nowych metod i rozwiązań.
Unikanie jest na ogół wynikiem słabego przygotowania do pracy wychowawczej,
a w szczególności braku wiedzy o niezwykłym dobrodziejstwie właściwych
kontaktów nauczyciela z rodzicami. Na postawę taką wpływa zazwyczaj mała
wiedza o zespole klasowym, w następstwie tego trudności w opisywaniu zjawisk
ogólnych i przypadków indywidualnych, a w konsekwencji poczucie zagroŜenia
wobec sytuacji bezpośredniego kontaktu z rodzicami, którzy oczekują fachowej
wiedzy i rzetelnej informacji o swych dzieciach.
Stereotypowy kontakt nauczyciela z rodzicami, występuje jako przejaw
schematycznego realizowania przyjętych przez szkołę zadań, na zasadzie : kazali,
trzeba, trudno – zrobię. W gronach takich dominują postawy zbliŜone do typowo
urzędniczych. Po latach takiego funkcjonowania zespołu nauczającego, innowator i
reformator jest postrzegany przez pozostałych jako zagroŜenie sprawdzonego ładu i
konsekwentnie zjednywany do słuszności istniejącego układu, a w przypadku
nieskutecznego perswadowania – izolowany a nawet eliminowany z grona.
Do otwartego i racjonalnego kontaktu z rodzicami przygotowany jest nauczyciel
dysponujący rozległą i bogatą wiedzą z zakresu pedagogiki, psychologii,
socjologii, a nawet filozofii i innych dyscyplin społecznych. Stałe doskonalenie się
i zdobywanie wciąŜ nowej wiedzy w tym zakresie, oczywiście niezaleŜnie od
wiedzy przedmiotowej, jest warunkiem zasadniczym dla pełnego i rzetelnego
kontaktu z rodzicami ucznia. Wszechstronna wiedza o dziecku, umiejętność
prowadzenia kierunkowych obserwacji, modelowania zachowań, przewidywania
konsekwencji podejmowanych strategii wychowawczych, poszerzona o wiedzę o
jego domu i środowisku, oto baza do konstruktywnych rozmów z rodzicami.
2
Postawa współpracy i poszukiwania wciąŜ nowych i doskonalszych sposobów
komunikowania się charakteryzuje nauczycieli o szczególnym zamiłowaniu do
profesji, którzy prócz wiedzy, zapału i intuicji wychowawczej, posiedli zdolność
głębokiej refleksji nad człowiekiem. Refleksji, która zmusza do stałych zmian i
poszukiwania wciąŜ nowych koncepcji postrzegania i rozumienia człowieka,
wobec szybko zmieniających się warunków społecznych i kulturowych.
Stały i bliski dialog z rodzicami, staje się w dzisiejszej dobie podstawowym
zadaniem szkoły, kaŜdej szkoły, niezaleŜnie od poziomu nauczania. Jest to zatem
szczególne wyzwanie dla nauczyciela.
Są jednak podstawowe zasady, których zastosowanie i wykorzystanie sprawi, Ŝe
nasze dotychczasowe kłopoty, a moŜe nawet i lęki, wynikające z obowiązku
kontaktowania się rodzicami naszych wychowanków, zostaną zredukowane i
zastąpione profesjonalnym działaniem.
Oto one:
Zasada I
Określ ściśle:
¦ cel spotkania,
¦ miejsce,
¦ czas,
¦ formy realizacji,
¦ harmonogram,
¦ zadania specjalne.
Zasada II
Przygotuj sobie na pierwsze (kolejne spotkanie) z rodzicami, krótką informację o
sobie. Dobrze ją przemyśl. To niezwykle waŜne co i w jaki sposób powiesz o sobie.
Jesteś wychowawcą ich własnych dzieci.
Autoprezentacja to sztuka przedstawiania siebie. Nieprzemyślana improwizacja
pozostawia niestety na długo złe wraŜenie.
Zasada III
Zadaj pytanie, czy czegoś szczególnego chcieliby dowiedzieć się o tobie. Te pytania
i odpowiedzi na nie, postaraj się przewidzieć. To nie takie trudne. Ten fragment
spotkania staje się subtelnym pomostem do nawiązania dialogu.
Zasada IV
Poproś zebranych aby i oni opowiedzieli o sobie, przedstawili się, opowiedzieli o
swych zawodach.
Stworzenie przyjaznego i naturalnego klimatu w tej sytuacji jest niezwykle cenne,
bo będzie rzutować na charakter kolejnych spotkań. Frustracja i niezadowolenie
3
rodziców po spotkaniach szkolnych wynika głównie z faktu nie dość
zaakceptowanego zainteresowania się nauczyciela poszczególnymi rodzicami.
Wychowawca jest gospodarzem spotkania, a dobry gospodarz poznaje i przedstawia
wszystkich gości.
Zasada V
Mówiąc o uczniach, pamiętaj przez cały czas, Ŝe mówisz do słuchaczy najbardziej
wraŜliwych na pochwały, wszak mówisz o ich najcenniejszym obiekcie
zainteresowań. Narzekanie i skargi na „klasę” to najgorszy z moŜliwych wariantów
komunikacji.
Przygotowanie listy pochwał, uznania i wyróŜnień twych uczniów, wymaga
niezwykłego namysłu i troski. Dobra wywiadówka jest przygotowywana
nieustannie. Spróbuj o kaŜdym twym uczniu napisać coś pozytywnego. Z pewnością
odnajdziesz takie cechy. Pomyśl, co byś czuł, gdyby publicznie mówiono o tobie
źle. Czy chciałbyś wracać do takich miejsc i sytuacji?
Zasada VI
Jeśli masz do przekazania informację bardzo kłopotliwą, w której musisz wyrazić
swój niepokój, niezadowolenie, czy nawet oburzenie, czyń to zawsze spokojnie, bez
okazywania negatywnych emocji. Przedstaw sytuację, i poproś rodziców o jej ocenę.
Następnie wyraź swe stanowisko.
Zasada VII
Jeśli nie wiesz o czym mówić, a zdarzają się takie momenty, nie mów. Mówienie
byle czego przysparza nam wciąŜ tyle kłopotów. Milczenie i uwaŜne wsłuchanie się
w to co mówią inni, jest niezwykłą umiejętnością. Pozwól twemu rozmówcy
„wygadać” się. Wysłuchany poczuje się dostrzeŜony i usatysfakcjonowany. Częstym
grzechem nauczycieli jest zadawanie pytań i niemal równoczesne udzielanie nań
odpowiedzi. Nic bardziej zniechęcającego do rozmowy.
Zasada VIII
Twój miły wyraz twarzy, otwarta postawa ciała, ciepła modulacja głosu, aprobata i
sympatia dla twych rozmówców, działać będą zawsze stymulująco.
I jeszcze jedno. Często trudną sytuację moŜna w łatwy sposób rozładować trafnym
Ŝartem. Warto ćwiczyć się w tej specyficznej umiejętności panowania nad zespołem
ludzi, nie zapominając, Ŝe śmiech jest zdrowy i potrzebny nie mniej niŜ zdrowy
rozsądek.
A czy ty umiesz się śmiać z samego siebie. To rzadka dzisiaj specjalność.
4
Nauczyciel zobowi ą zany jest w kontakcie z rodzicami do:
·
reprezentowania interesu pracodawcy,
·
dysponowania wiedzą i umiejętnościami stosownie do zajmowanego
stanowiska,
·
kompetentnej obsługi rodzica.
Najczęściej występujące nastawienia w kontaktach:
Negatywne Pozytywne
- unikanie - słuŜebność
- pouczanie - pomaganie
- lekcewaŜenie - zrozumienie
- onieśmielanie - Ŝyczliwość
- dezinformowanie - rzetelna informacja
- karanie - „pilotowanie” spraw
Rola kontaktów nauczyciela z rodzicami
- dla ucznia:
świadomość zainteresowania dzieckiem, jego rozwojem, nauką,
poczucie dopilnowania i kontroli,
moŜliwość bieŜącego rozwiązywania trudności,
zdolność i łatwość dzielenia się swymi problemami,
przekonanie o mądrości dorosłych,
przekonanie o trosce i odpowiedzialności za jego los.
- dla rodziców:
poznanie własnego dziecka w sytuacjach szkolnych,
poznanie szkoły jako instytucji kształcącej jego dziecko,
poznanie nauczycieli jako osób bezpośrednio wpływających na rozwój
dziecka,
pokonanie lęków,
odrzucenie stereotypowych i negatywnych nastawień i uprzedzeń,
poznanie zespołu klasowego,
bezpośrednie uczestnictwo w funkcjonowaniu szkoły,
moŜliwość wpływu na pracę szkoły, nauczycieli,
moŜliwość odpowiedzialnego wychowywania własnego dziecka.
-dla nauczyciela:
poznanie środowiska dziecka,
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin