(Mapy mentalne, z ang. mental maps lub mind-maps).
W postaci mapy mentalnej można rozwiązywać następujące zagadnienia:
· Narysuj z pamięci swój własny obrazek szkoły (chodzi tu o to, że każde dziecko na pewno jakoś inaczej zapamiętuje szczegóły otoczenia; jedni narysują tablice i kwiaty, inni jakiś obrazek z korytarza i zegar). Każdy obraz ma oczywiście tę samą wartość i nie należy go korygować!
· Opracowanie tematów typu zestawienia, np. “Ja jaki jestem — Ja jakim chciałbym być”. Kartkę papieru dzieli się na dwie części, lewa część “należy” do tematu nr 1, prawa — do opracowania tematu nr 2. Można wykorzystać wycinki z prasy, zdjęcia, dopisywać komentarze, znaki itp.
· Rozpracowanie hasła wywoławczego np. “Ja”. Na kartce papieru, na środku piszemy dużymi literami JA i obwodzimy w ramki. Od ramki odchodzi 8 promieni... Zadaniem pierwszym jest napisanie 8 skojarzeń na hasło “JA”, potem poprowadzenie — dalszych skojarzeń i opisów. Hasłem wywoławczym może być dowolne słowo, zdanie, temat.
· Rozpracowanie problemu w sposób syntetyczny, np. Średniowiecze.
· opracowanie rozwiązania jakiegoś problemu z uwzględnieniem 12 możliwości
· opracowanie jakiegoś problemu — np. przed napisaniem wypracowania lub przygotowaniem przemówienia (jako rozgrzewka myślowa i przemyślenie struktury)
· i wiele, wiele innych
echooo16