MAPA MENTALNA.doc

(48 KB) Pobierz
DYSKUSJA

MAPY MENTALNE

(Mapy mentalne, z ang. mental maps lub mind-maps).

Jest to metoda wizualnego opracowywania problemów — z wykorzystaniem rysunków, obrazków, zdjęć, wycinków, symboli, ideogramów i/lub słów, krótkich dynamicznych zwrotów, haseł.

W postaci mapy mentalnej można rozwiązywać następujące zagadnienia:

·         Narysuj z pamięci swój własny obrazek szkoły (chodzi tu o to, że każde dziecko na pewno jakoś inaczej zapamiętuje szczegóły otoczenia; jedni narysują tablice i kwiaty, inni jakiś obrazek z korytarza i zegar). Każdy obraz ma oczywiście tę samą wartość i nie należy go korygować!

·         Opracowanie tematów typu zestawienia, np. “Ja jaki jestem — Ja jakim chciałbym być”. Kartkę papieru dzieli się na dwie części, lewa część “należy” do tematu nr 1, prawa — do opracowania tematu nr 2. Można wykorzystać wycinki z prasy, zdjęcia, dopisywać komentarze, znaki itp.

·         Rozpracowanie hasła wywoławczego np. “Ja”. Na kartce papieru, na środku piszemy dużymi literami JA i obwodzimy w ramki. Od ramki odchodzi 8 promieni... Zadaniem pierwszym jest napisanie 8 skojarzeń na hasło “JA”, potem poprowadzenie — dalszych skojarzeń i opisów. Hasłem wywoławczym może być dowolne słowo, zdanie, temat.

·         Rozpracowanie problemu w sposób syntetyczny, np. Średniowiecze.

·         opracowanie rozwiązania jakiegoś problemu z uwzględnieniem 12 możliwości

·         opracowanie jakiegoś problemu — np. przed napisaniem wypracowania lub przygotowaniem przemówienia (jako rozgrzewka myślowa i przemyślenie struktury)

·         i wiele, wiele innych

Mapy mentalne ilustrują spiralność i złożoność naszego myślenia i symultanicznego dziania się spraw i problemów.

Punktem startowym jest dowolny, złożony problem.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin