mgr Grażyna Żurawska nauczanie zintegrowaneZespół Szkół nr 8WłocławekSCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH DLA KLASY ITemat bloku: Późna jesieńTemat dzienny: Lubimy bajki.Zapis w dzienniku: Wprowadzenie litery b, B na podstawie wyrazu ?bajka?. Wyróżniamy głoski ?b? w śródgłosie, nagłosie - - tworzenie nowych wyrazów.Tworzenie akompaniamentu do piosenki ?Krasnoludki?. Rozpoznawanie brzmienia instrumentów perkusyjnych. Dodawanie i odejmowanie w zakresie 8. Malowanki ? postacie z ulubionych bajek.Cele zajęć: dydaktyczne: - poznanie i nauka pisania litery b, B- kształcenie umiejętności dokonywania analizy i syntezy wyrazów- wdrażanie do spójnej, wielozdaniowej wypowiedzi- kształcenie myślenia, spostrzegawczości, pamięci- wyrabianie umiejętności dodawania i odejmowania w zakresie 8- rozwijanie umiejętności rozwiązywania zadań tekstowych- kształtowanie umiejętności wyrażania ruchem treści i melodii piosenki- rozpoznawanie brzmienia instrumentów perkusyjnych- wyrażanie swych przeżyć środkami plastycznymi- wyrabianie ogólnej sprawności manualnejwychowawcze: - wdrażanie do samodzielności i wytrwałości- rozwijanie uczuć estetycznychMetody: oparte na słowie (rozmowa)oparte na działaniuoparte na przeżyciachoparte na obserwacjiFormy pracy: zbiorowaindywidualnaPrzebieg zajęcia1. Rozpoznawanie postaci ze znanych bajek.a) Wprowadzenie nauczyciela w klimat bajkowy:Idę, idę bajki w światw czarodziejskiej szaciePrzyjrzyjcie się dobrze ? Może je poznacie.b) Rozwiązywanie zagadek ? kto to jest?- Chociaż kłopoty z wilkiem miała,wyszła z opresji zdrowa i ciała (Czerwony Kapturek)- Jakie imiona mająbraciszek i siostrzyczka,którzy w lesie spotykająchatką zrobioną z pierniczka (Jaś i Małgosia)- Jaka to dziewczynka,ma roboty wiele,a na pięknym balugubi pantofelek? (Kopciuszek)- Łatwo mnie poznacie,gdy bajkę wspomnicie.Chodziłem tam w butachMiałem lżejsze życie (Kot w butach)- Bardzo wiele przygódmiała drewniana chłopczynazanim z ojcem się spotkaław ? brzuchu wieloryba (Pinokio)- W chatce krasnoludków mieszkaprześliczna królewna ? (Śnieżka)- Każda królewna, a tym bardziej ona,uważać powinna na wrzeciona (Śpiąca królewna)- Uwolniona, zapluskała,złocistym ogonem,rybaka ? uszczęśliwiłalecz nie jego żonę (Złota rybka)- Na podwórku je tępiono,kto powie dlaczego?Gdy dorosło, łabędzie przyjęłyje jak swego (Brzydkie kaczątko)- Z płatka róży kołderka,a kołyska z orzeszkaTaka mała drobinka,tyle przygód ją czeka. (Calineczka) 2. Rozmowa z dziećmi o bajkach: Którą bajkę najbardziej lubicie i dlaczego?3. Wprowadzenie litery b, B na podstawie wyrazu ?bajka?.a) analiza i synteza słuchowo ? wzrokowa wyrazu ?bajka?- wyróżnianie głosek, sylab w wyrazie- układanie modelu wyrazu z cegiełek- zastępowanie cegiełek znanymi literamib) nauka pisania nowej litery- określenie kształtu litery- pisanie w powietrzu palcem na ławce- pokaz pisania w liniach przez nauczyciela- pisanie litery przez dzieci w ćwiczeniachc) wyróżnianie głoski ?b? w śródgłosie, nagłosie na podstawie ilustracji ? analiza wyrazów (baran, banan, zebra, ryba, cebula)d) Tworzenie nowych sylab i wyrazów za pomocą suwaka literowego(Litera ?b? i poznane samogłoski)ba ? balon, babciabe ? itd.bi ? by ? bó, bu ? - pokaz łączenia liter- czytanie sylab i wyrazów z ćwiczenia- pisanie sylab i wyrazów w ćwiczeniach.4. Zaproszenie do zabawy ?Krainy bajek?a) Ćwiczenia rytmiczneNauczyciel opowiada o przygodach krasnoludków w lesie, a dzieci naśladują ruchem treść opowiadania.b) Zaśpiewanie piosenki ?Krasnoludki? z ruchem.c) Tworzenie akompaniamentu perkusyjnego do piosenki.- przypomnienie nazw instrumentów perkusyjnych i ich brzmienia- wyjaśnienia nauczyciela dotyczące sposobu zagrania akompaniamentu do piosenkiI zwrotka ? trójkątyII zwrotka ? kołatkiIII zwrotka ? grzechotkiIV zwrotka ? tamburynaWe wszystkich zwrotkach na słowa hopsa, sa, sa, oj tak, tak, tru tu, tu, oj, oj, oj ? grają bębenki.d) Rozpoznawanie brzmienia instrumentów perkusyjnychJedno dziecko wyznaczone przez nauczyciela zamyka oczy i odgaduje na jakim instrumencie zagrało inne dziecko wskazane przez nauczyciela.5. Rozwiązywanie zadań z treściąa) Nauczyciel opowiada treść zadania i przypina na tablicę wycięte z papieru krasnoludki.Pewnego jesiennego popołudnia krasnoludki wybrały się na spacerek do lasu. Pięciu krasnali miało czerwone ubranko, a troje krasnali ? zielone.Ile krasnali wybrało się na spacer?- zapis działania na tablicy 5+3=8- rysowanie drzewka do działania- zapis działania i drzewka w zeszytach.b) Ośmiu krasnoludków wędrowało po lesie. Ujrzały naraz polanę, na której chciały odpocząć. Zobaczyły wiewiórkę. Trzech krasnoludków pobiegło za wiewiórką.Ile krasnoludków zostało?- zapis działania 8-3=5- rysowanie drzewka- rysowanie grafuc) Zmęczone krasnoludki wróciły do swoich domków. Ale miały tylko 2 domki. Jak można umieścić krasnoludki w tych domkach?- samodzielnie na ławkach rozmieszczanie przez dzieci papierowych krasnali do domków- zapis działań na tablicy i do zeszytu6. Układanie przez dzieci obrazka z wyciętych fragmentów na podstawie działań i ich wyników. Obrazek przedstawia postać bajkową.7. Omówienie postaci z bajki.8. Malowanie postaci kredkami lub mazakami.
zabcia83