KAPPACYZM I GAMMACYZM.doc

(29 KB) Pobierz
KAPPACYZM I GAMMACYZM

 

KAPPACYZM     I      GAMMACYZM

 

 

Kappacyzm   i   gammacyzm   to wady polegające na nieprawidłowej realizacji głosek tylnojęzykowych zwartych:    k,   k’,   g,  g’.

 

KAPPACYZM   jest wadą artykulacyjną, w której zaburzona jest wymowa głoski     k,   k’.

Deformacja polega na zamianie zwarcia  językowo- podniebiennego    zwarciem  wiązadeł głosowych, co powoduje powstanie brzmienia tylko przypominającego spółgłoskę   k.   Wyraża się również zamianą głoski   k    na   t      lub  jej opuszczeniem.

Podobnie jest w przypadku   GAMMACYZMU.

 

Kappacyzm   właściwy   (   gammacyzm   właściwy)   - deformacja jest wynikiem zwarcia krtaniowego w rezultacie którego powstają brzmienia zbliżone do   k,  g,   k’,   g’.

 

Parakappacyzm   ( paragammacyzm)   -   zamiana zwartych welarnych    k,  g,  k’,  g’   na zwarte zębowe:    t,   d,   t’,   d’     lub   h.    Zjawisko to występuje jako etap przejściowy w procesie kształtowania i rozwoju mowy dziecka ,  lecz w przypadku przedłużania się do  5  - 6 roku życia uznawane jest za patologię.

 

Mogikappacyzm   ( mogigammacyzm)   -   opuszczanie głosek tylnojęzykowych zwartych;  realizacja w postaci tzw.  zera fonetycznego. (Kania)

 

 

PRZYCZYNY

1.      Niska  sprawność ruchowa języka  (nieharmonijny rozwój sfery słuchowej i ruchowej).

2.      Zła praca języka,  zwłaszcza jego tylnej części,  wynikająca z ograniczonych możliwości fizjologicznych.  Szczególnie, gdy  po    k,  g   występuje któraś z samogłosek szeregu przedniego, np.   e,   i,    miejsce  zwarcia przesuwa się do przodu jamy ustnej.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TERAPIA    KAPPACYZMU   I   GAMMACYZMU

 

 

 

 

I. ĆWICZENIA   WSTĘPNE

 

1)     Ćwiczenia unoszenia języka i tworzeniu jego zwarcia z podniebieniem twardym

 

      2) Opuszczanie języka na dno jamy ustnej  tak, aby doszło do wysklepienia grzbietu         

    języka w tylnej części jamy ustnej i wytworzeniu się w tym miejscu zwarcia, co

    dostarcza wrażeń kinestetycznych.

 

      II.  ETAP   WYWOŁYWANIA   GŁOSEK

 

1)     Prosimy dziecko, aby umieściło język na dnie jamy ustnej, a jego czubek przy dolnych zębach, następnie szeroko otworzyło buzię (aby uniemożliwić kontakt grzbietu języka z podniebieniem) i w tym układzie próbowało powiedzieć głoskę   t.

Logopeda może pomóc dziecku przytrzymując grzbiet języka szpatułką.

 

2)     Wymawianie  sylab:    to,   ta   i    do,   da,    z jednoczesnym przytrzymaniem przodu języka palcem lub szpatułką. Powoduje to wysklepienie się i zwarcie tylnej części języka z podniebieniem, niezbędne do uzyskania głosek    k,   g.

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin