MOWA BEZDZWIECZNA.doc

(38 KB) Pobierz
MOWA BEZDZWIECZNA

MOWA   BEZDŹWIĘCZNA

 

Zniekształceniu podlega fonologiczna korelacja dźwięczności. Obejmuje  13 par opozycyjnych:

 

p    p’    t    k    k’                            c    č    ć                            f    f’    s    š    ś

↑    ↑     ↑    ↑     ↑                             ↑   ↑    ↑                            ↑   ↑     ↑    ↑   ↑

b    b’   d    g    g’                             z   ž    ź                            v    v’   z    ž   ź

 

spółgłoski                                      spółgłoski                                 spółgłoski

zwarte                                      zwarto – szczelinowe                   szczelinowe

 

(Wyjątek stanowią  samogłoski oraz spółgłoski sonorne:   r   l   m   n   l   j   m’    n’)

 

Zastępowanie spółgłosek dźwięcznych bezdźwięcznymi pojawia się jako wada samodzielna lub w połączeniu z innymi zaburzeniami artykulacji. Z reguły towarzyszą jej błędy w pisaniu i czytaniu.

1.      Mowa bezdźwięczna całkowita  - zaburzeniu podlega cała korelacja dźwięczności.

2.      Mowa bezdźwięczna częściowa  -  w niektórych parach ( z reguły wśród szczelinowych) obserwuje się rozróżnianie głosek dźwięcznych i bezdźwięcznych. Przeważnie jest to stan przejściowy między mową bezdźwięczną całkowitą a wymową prawidłową.

 

 

Mowa bezdźwięczna występuje w postaci:

Paralalii  -  substytucja dżwięku,

Mogilalii   -   elizja dźwięku,

Deformacji   -  spółgłoski dźwięczne realizowane są jak półdźwięczne  (dźwięczna faza początkowa, bezdźwięczna końcowa lub odwrotnie). Głoski półdźwięczne przejściowo pojawiają się w toku terapii.

 

 

PRZYCZYNY

1.      Niedokształcenie  słuchu fonematycznego.

2.      Zaburzenia słuchu  (niedosłuch).

3.      Trudności koordynacji pracy  wiązadeł głosowych z artykulacją nasady. Zakłócona jest praca mięśni przewodzących i napinających wiązadła głosowe, warunkujących ich drgania.

4.      Niedokształcenie kinestezji mowy.

5.      Uszkodzenie centralnego systemu nerwowego.

 

 

 

 

 

 

 

 

TERAPIA     MOWY     BEZDŹWIĘCZNEJ

 

I.  ĆWICZENIA      WSTĘPNE

 

1)     Zwiększanie napięcia mięśniowego policzków, warg i języka przez:   parskanie,  cmokanie wargami, nadymanie policzków i wstrzymywanie powietrza zakończone silnym parsknięciem.

 

2)     Granie na grzebieniu i harmonijce ustnej.

 

3)     Mruczenie melodii.

 

4)     Masaż warg  i  języka

 

5)     Uzmysłowienie różnicy między głoskami dźwięcznymi i bezdźwięcznymi na podstawie wrażenia czucia i wibracji  u logopedy i u dziecka   przez przyłożenie dłoni do krtani (szyi).  Najpierw wykorzystujemy samogłoski izolowane wymawiane głośno i szeptem.  Dalszy etap polega na wymawianiu spółgłosek sonornych i bezdźwięcznych zwartych, szczelinowych  lub zwarto – szczelinowych, np.  

 

m -  p,    n  -  t,   n  -  c,   n  -  s. (Oczywiście mówimy   p,   a nie py).  Dopiero wtedy przechodzimy do uzmysłowienia pacjentowi różnic między  spółgłoskami  dźwięcznymi i bezdźwięcznymi, rozpoczynając od pary       f  -  v.

 

 

 

II.  ĆWICZENIA      SŁUCHOWE

 

1)     Rozpoznawanie dźwięku wśród  innych wymawianych przez logopedę, np.   b  wśród

s  k  b  d  v  m  b  r  b  m  b  p  b.    Jeżeli usłyszysz     b    , podnieś rękę do góry. Logopeda ma zasłonięte usta.

 

      2)  Rozpoznawanie sylaby wśród innych sylab o tej samej budowie, np.  ba     wśród  sa 

           ka  ba  da  va  ma  ra  ba  ba  pa  ba  pa.  Instrukcja jak poprzednio.

 

3)  Logopeda wymawia dwa dźwięki opozycyjne w zmodyfikowanej kolejności, przy

dźwięcznych pacjent wskazuje na krtań, np.  f  f  v  v  v  f  v  f  f  v    itp.

 

4)     Identyczne ćwiczenia prowadzi się na sylabach otwartych.

 

5)   Podobne ćwiczenia na paronimach, np.   kura   góra   góra   kura  góra  kura  itp.

 

6)     Dobieranie rysunków, których nazwy zaczynają się od określonego dźwięku, a

następnie rysunków, których  nazwy zaczynają się od dźwięku opozycyjnego, np.

od  głoski    z,    potem    s.

 

7)     Wyszukiwanie wyrazów, które zaczynają się na określony dźwięk, a następnie

dźwięk opozycyjny.

 

        8)  Ćwiczenia słuchu fonematycznego proponowane przez    I. Styczek.

III.  ETAP    WYWOŁYWANIA   GŁOSEK

 

 

1)      Dźwięczność samogłoski może udzielić się spółgłosce.  Dziecko obniża głowę, przyciągając brodę do klatki piersiowej i wymawia:  awa,   owo,   uwu  itd.

 

2)      Powtarzanie kompleksów dźwiękonaśladowczych, np. zabawa w samolot   vvv, naśladowanie głosów zwierząt.

 

3)      Metoda fonetycznej analogii, np. po przyswojeniu  f  oraz  v  dalsze dźwięki mogą być wywołane w powtarzaniu:  f  v  s  z  š  ž   (dźwięk  ćwiczony).

 

4)      Metoda fonetycznej asymilacji  -   Jeżeli szczelinowe są już łączone z samogłoskami, można oczekiwać, że w  pewnych grupach spółgłoskowych   zwarte i zwarto-szczelinowe ulegną asymilacji, np.  sylaba    va    może być wykorzystana  do ćwiczenia dźwięcznego   d     w wyrazie   dva,   sylaba     vo    do ćwiczenia    3    w wyrazie   3vonek  itp.

 

5)  Asymilacja postępowa  -  perseweracja,  np.    vvvb,    vvvb...,    zzzb,   zzzb...,       

     mmmb...,   nnnd...,    bma,   dna   itp.

     

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin