WPŁYW DYSOCJACJI NA ROZWÓJ MOTORYCZNY DZIECKA I SPOSOBY JEJ DOSKONALENIA.pdf

(2235 KB) Pobierz
1
ŚLĄSKI UNIWERSYTET MEDYCZNY
W KATOWICACH
WYDZIAŁ OPIEKI ZDROWOTNEJ
KIERUNEK: FIZJOTERAPIA
ADRIAN PUDOŁEK
PRACA MAGISTERSKA
WPŁYW DYSOCJACJI NA ROZWÓJ MOTORYCZNY DZIECKA I
SPOSOBY JEJ DOSKONALENIA
PRACA NAPISANA POD KIERUNKIEM:
DR KRZYSZTOFA CZUPRYNY
........................................................
KATOWICE 2008
1
Spis treści
1. Wprowadzenie................................................................................................................... 3
2. Rozwój dysocjacji w pierwszym roku życia..................................................................... 5
2.1 Rozwój dysocjacji głowa-obręcz barkowa.......................................................... 6
2.2 Rozwój dysocjacji ramię-łopatka...................................................................... 11
2.3 Rozwój dysocjacji obręcz barkowa – obręcz biodrowa.................................... 18
2.4 Rozwój dysocjacji obręcz biodrowa – kończyny dolne.................................... 26
3. Wybrane techniki ułatwiania rozdzielania ruchów pomiędzy częściami ciała............... 35
3.1 Techniki z niemowlęciem................................................................................. 36
3.2 Techniki ze starszym dzieckiem....................................................................... 56
4. Zakończenie.................................................................................................................... 92
5. Piśmiennictwo................................................................................................................. 93
2
1. Wprowadzenie
Obserwując rozwój psychomotoryczny człowieka można łatwo zauważyć, że
kluczowym okresem zdobywania umiejętności ruchowych jest pierwszy rok życia dziecka.
Dzięki stopniowemu zdobywaniu doświadczeń dziecko kształci coraz bardziej
skomplikowane funkcje ruchowe, dążąc do opanowania lokomocji dwunożnej. Równocześnie
z rozwojem ruchowym ma miejsce przejmowanie kontroli postawy i ruchu przez coraz to
wyższe piętra o.u.n. W związku z tym obserwuje się zmianę zachowań ruchowych od
bezwarunkowych do w pełni świadomych i kontrolowanych [4,13,18]. Zgodnie z
funkcjonalną organizacją o.u.n. wzorce wcześniej osiągniętych umiejętności są coraz bardziej
doskonalone i stanowią bazę dla bardziej złożonych. Podstawą poprawnego uczenia się
jakiejkolwiek czynności ruchowej są prawidłowe doświadczenia sensomotoryczne. U dzieci z
różnymi dysfunkcjami rozwój motoryczny przebiega nieprawidłowo, gdyż bazuje na
nieprawidłowych informacjach czuciowych [4,11,16]. Stopniowo rozwijają się u dziecka
typowe wzorce patologicznej kompensacji, które stają się blokadami prawidłowego rozwoju.
Blokady i wynikające z nich kompensacje pogłębiają proces nieprawidłowego rozwoju i
powoduje wiele ograniczeń funkcjonalnych dotyczących punktów kluczowych ciała: głowy,
obręczy barkowej i obręczy biodrowej [13,16]. Powstałe usztywnienia hamują rozwój
dysocjacji między poszczególnymi częściami ciała. Dysocjacje są jednym ze składowych
prawidłowego rozwoju psychomotorycznego człowieka. W związku z tym, w postępowaniu
terapeutycznym ważna jest wiedza na temat ich rozwoju, jak również wpływu na
poszczególne umiejętności ruchowe.
Dysocjacja, inaczej rozdzielenie, jest to relacja między mobilnością, czyli zdolnością
do ruchów dystalną częścią (dystalnymi częściami) ciała, a stabilnością, czyli zdolnością do
niejako unieruchomienia (ufiksowania) części bliższej połączonej z tą dalszą, poruszającą się.
Podstawą organizacji strukturalnej oraz funkcjonowania poszczególnych grup
mięśniowych w aspekcie aktywności (agonistycznych, antagonistycznych, synergistycznych i
stabilizujących) jest prawidłowa organizacja unerwienia reciprokalnego. Nieprawidłowa
inerwacja reciprokalna, będąca podstawą nieprawidłowej koordynacji funkcjonowania grup
mięśniowych jest efektem niewystarczającego wyhamowania aktywności prymitywnych
3
globalnych synergii mięśniowych oraz dominacji aktywności tonicznej we wzorcach
ruchowych [5,11,13,16]. Konsekwencjami nieprawidłowego unerwienia reciprokalnego jest
słabszy rozwój dysocjacji lub nawet ich brak. Brak występowania ruchów selektywnych
(dysocjacji) może być efektem tzw. patologicznie wygórowanej ko-kontrakcji, czyli
nieprawidłowego, równoczesnego, współskurczu mięśni agonistycznych i antagonistycznych.
Jest ona charakterystyczna dla przebiegu spastycznej postaci mózgowego porażenia
dziecięcego. Z kolei brak możliwości stabilizacji, mogą wynikać z niewspółmiernej w
stosunku do potrzeb niskiej ko-kontakcji. Podczas skurczu agonistycznej grupy mięśniowej
następuje niekontrolowany, zbyt obszerny, balistyczny ruch, ponieważ równocześnie
następuje zbyt szybki rozkurcz antagonistycznej grupy mięśniowej. W tym przypadku
jakakolwiek relacja między stabilnością, a mobilnością, nie ma prawa wystąpić z powodu
braku stabilizacji, a co za tym idzie dysocjacja tutaj nie występuje. Zaburzenia te są
charakterystyczne dla przebiegu atetotycznych postaci mózgowego porażenia dziecięcego
[16].
Celem pracy jest przybliżenie skomplikowanej tematyki dotyczącej usprawniania
neurorozwojowego NDT-Bobath, nakierunkowane głównie na problematykę dysocjacji
między segmentami ciała. W pracy przedstawiony został prawidłowy rozwój podstawowych
dysocjacji w okresie niemowlęcym. Szczegółowe przedstawienie rozwoju ruchów
selektywnych i wzajemne ich powiązania ułatwiają analizę występujących u niemowląt
zaburzeń, co stanowi podstawę programowania terapii. Celem przedstawienia tak
szczegółowego przebiegu rozwoju dysocjacji jest zwrócenie uwagi na bardzo istotny w terapii
neurorozwojowej aspekt analizy jakościowej ruchu. Chcąc programować i przeprowadzać
terapię z dzieckiem z zaburzeniami rozwojowymi niewystarczająca jest wiedza na temat
okresów pojawiania się nowych umiejętności ruchowych, ale ważna jest przede wszystkim
znajomość sposobu w jaki dochodzi do powstania określonych zadań ruchowych.
Końcowa część pracy zawiera ćwiczenia, w których przedstawione zostały wybrane
techniki ułatwiające rozdzielanie ruchów pomiędzy poszczególnymi częściami ciała.
Przykładowo proponowane ćwiczenia doskonalące dysocjację poszczególnych segmentów
ciała zostały podzielone na ćwiczenia dla niemowląt i ćwiczenia dla dzieci starszych.
4
2. Rozwój dysocjacji w pierwszym roku życia
Dysocjacje stanowią podstawę rozwoju swobodnych ruchów poszczególnymi
częściami ciała, czyli ruchów selektywnych. Rozwój motoryczny przebiega w
uporządkowanej kolejności zwanej fizjologiczną sekwencją. Prawidłowy rozwój dysocjacji
jest naturalną konsekwencją prawidłowego rozwoju motorycznego, a więc podporządkowany
jest jego prawom [13,14,15,16].
Zgodnie z neurorozwojową koncepcją usprawniania wg Bobath podstawą uzyskania i
doskonalenia dysocjacji jest rozwój prawidłowego mechanizmu antygrawitacyjnego i
związane z nim następujące elementy:
- rozwój prawidłowego napięcia posturalnego,
- prawidłowe rozdzielenie synergii mięśniowych,
- wyhamowanie tonicznej aktywności odruchowej.
Prawidłowa wielkość i rozkład napięcia posturalnego zapewnia możliwość aktywnego
przeciwstawiania się sile grawitacji. Te dwie cechy wzajemnie się warunkują. Wielkość
napięcia warunkuje jego rozkład oparty na odruchach nastawczych i równoważnych. Z kolei
taki rozkład napięcia umożliwia dalszy postęp w rozwoju wielkości napięcia posturalnego.
W okresie niemowlęcym napięcie proksymalne jest niskie (głowa, tułów, obręcz
barkowa i biodrowa), natomiast napięcie obwodowych części ciała jest wysokie (kończyny
górne i dolne). Konsekwencją tej fizjologicznej, hipertonicznej synergii zgięciowej części
dystalnych jest praktycznie niemożność wytworzenia stabilizacji proksymalnej, przez co
zdolność wykonywania ruchów selektywnych jest ograniczona. Zmienia się to diametralnie w
trakcie dojrzewania o.u.n. i sytuacja stopniowo ulega odwróceniu. Napięcie w częściach
proksymalnych zwiększa się, co umożliwia coraz lepsze pokonywanie siły grawitacji i
przyjmowanie coraz to wyższych pozycji. Natomiast napięcie w częściach dystalnych obniża
się umożliwiając dziecku doskonalenie dysocjacji i wykonywanie coraz to precyzyjniejszych
ruchów selektywnych. Wielkość napięcia posturalnego nie może być zbyt duże, gdyż nie
pozwoli na swobodne wykonywanie ruchów, ani zbyt małe, ponieważ dziecko będzie miało
problem z uzyskiwaniem i utrzymywaniem wyższych pozycji. Skutki niewłaściwego rozkładu
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin