CONNECTIONS A PROJEKT STANDARDÓW WYMAGAŃ EGZAMINACYJNYCH
I. ODBIÓR TEKSTU SŁUCHANEGO
Standardy wymagań egzaminacyjnych
Uczeń:
1) 1) określa główną myśl tekstu (w Connections - większość wstępnych ćwiczeń do tekstów słuchanych, regularnie w sekcji „Can you do it?”, np. Connections 2, str. 33 ćw. 12)
2) określa kontekst sytuacyjny (w Connections - większość wstępnych ćwiczeń do tekstów słuchanych regularnie w sekcji „Can you do it?”, np. Connections 2 str. 27, ćw. 11, Connections 2, str. 93 ćw. 13)
3) stwierdza, czy tekst zawiera określone informacje; wyszukuje lub selekcjonuje informacje (w Connections – większość ćwiczeń we wszystkich 4 poziomach, np. Connections 2, str. 53 ćw. 6, str. 28, ćw. 1, Connections 3 str. 51 ćw. 12)
II. ODBIÓR TEKSTU CZYTANEGO
1) określa główną myśl tekstu (wszystkie wstępne ćw. do tekstów, np. Connections 2, str. 41 ćw. 7, Connections 3 str. 10 ćw. 1)
2) określa główną myśl poszczególnych części tekstu (regularnie w ćw. dot. czytania i pisania – np. Connections 2, str. 52, ćw. 2, Connections 3 str. 58, ćw. 2)
3) stwierdza, czy tekst zawiera określone informacje; wyszukuje lub selekcjonuje informacje (ćwiczenia we wszystkich 4 poziomach podręcznika – np. Connections 2 str. 16, ćw. 3)
4) określa intencje nadawcy tekstu (np. Connections 3 str. 11, Connections 4 str. 46 ćw. 1)
5) określa kontekst sytuacyjny (np. Connections 2, str. 29 ćw. 7, Connections 3 str. 22 ćw. 3)
6) rozpoznaje związki pomiędzy poszczególnymi częściami tekstu (np. Connections 2 str. 52 ćw. 2)
7) rozpoznaje poprawne użycie struktur leksykalno – gramatycznych (w Connections wszystkie gramatyczne i leksykalne ćwiczenia do tekstów np. Connections 3, str. 18 i 19, ćw. 1-8)
III. REAGOWANIE JĘZYKOWE
1) właściwie reaguje językowo w określonych kontekstach sytuacyjnych, w szczególności w celu uzyskania, udzielenia, przekazania lub odmowy udzielenia informacji, rozpoczęcia, podtrzymania i zakończenia rozmowy (w Connections wszystkie ćwiczenia w sekcji „Real English” np. Connections 2, str. 27 ćw. 4 i 5)
2) przetwarza treści tekstu przeczytanego w języku polskim lub treści przedstawione w materiale ikonograficznym i wyraża je w języku obcym (w Connections ćwiczenia w sekcji „Prepare’, ćwiczenia translacyjne w zeszytach ćwiczeń, zadania do kartkówek w książce nauczyciela)
STRUKTURY LEKSYKALNO-GRAMATYCZNE wg funkcji komunikacyjnych
Uwaga!
W informatorze o egzaminie z każdego języka obcego nowożytnego przykłady ilustrujące poszczególne funkcje będą zapisane w danym języku, z uwzględnieniem specyfiki nauczania tego języka w gimnazjum.
Connections 1
Connections 2
Connections 3
Informacja
- identyfikacja i lokalizacja osoby lub przedmiotu
√
- pytanie i prośba o informację
OPIS – miejsca i przedmiotu
OPIS postaci – narodowość, zawód, pokrewieństwo
Cechy fizyczne – wygląd
Stan emocjonalny
Czynności zwyczajowych i odbywających się w trakcie mówienia
Plany i zamierzenia
Określenie czasu, odległości, miary, wagi, ceny
Porównanie cech osób, przedmiotów, miejsc, sytuacji, czynności
Dalian