Walory artystyczne 'Wesela' jako czołowego dramatu młodopolskiego.pdf

(1816 KB) Pobierz
Microsoft Word - Walory artystyczne Wesela jako czołowego dramatu młodopolskiego.
Walory artystyczne "Wesela" jako czołowego dramatu młodopolskiego.
"Wesele" Stanisława Wyspiańskiego jest dramatem symbolicznym, czyli takim, w którym oprócz
realiów i zwykłych wydarzeń, ogromną rolę odgrywa warstwa symboliczna. Koncepcja dramatu to dwie
warstwy: realistyczna i wizyjno-symboliczna, które przeplatają się wzajemnie. W swym dramacie autor chce
być sprawozdawcą, możemy odnaleźć elementy publicystyczne. "Wesele" stało się ogniwem dyskusji
narodowej, odnajdujemy w nim cechy dramatu narodowego, społecznego i politycznego (niezwykle
zróżnicowana forma). Możemy powiedzieć, że jest to studium psychologiczne Polaków.
"Wesele" to jednak nie tylko symbolika i problem narodowy, lecz także wątek realistyczny,
świadczący o mistrzowskim opanowaniu przez Wyspiańskiego charakterystyki postaci i sytuacji. Wystarczy
gest, jedno wypowiedziane zdanie, by postać zaprezentowała się w pełni i wyraziście. Tak
scharakteryzowani są m.in.: Pan Młody, Poeta, karczmarz z Bronowic czy też ksiądz.
Kolejnym osiągnięciem artystycznym dramatu jest oszczędność słów, mistrzowska umiejętność
posługiwania się kontrastami, w wyniku czego sytuacje poetyckie, liryczne, sąsiadują z brutalnym
realizmem, ze scenami, gdzie mówi się codziennym językiem, nie stroniącym od wulgaryzmów. Po scenach
realistycznych następują sceny pełne wyszukanych efektów poetyckich, z pogranicza jawy i snu, przesycone
nastrojem lirycznym, owiane tajemniczością. Liryzm i realizm, proza życia i patos, groza i groteska, tragizm
i efekty komediowe przeplatają się w tym osobliwym tekście, świadcząc, że nie są to kategorie nawzajem się
wykluczające.
O wielkości "Wesela" decyduje nie tylko ogromny ładunek myśli i patriotycznej troski, lecz także
niezwykły artyzm, połączenie elementów pozornie sobie obcych w jedno harmonijne dzieło. W dramacie
możemy dostrzec bardzo umiejętnie wplecione elementy plastyczne i muzyczne. Bezustannie dźwięcząca
muzyka podkreśla nastrój. Muzykalność Wyspiańskiego sprawiła, że tanecznym rytmem przepojony jest
cały tekst. Rytm wiersza jest zmienny - raz żwawy, skoczny, raz powolny - jak ludowe melodie.
Wyspiański głosił teorię "teatru ogromnego", który miałby we współczesnej polskiej sytuacji
nawiązać do antycznej tradycji, kiedy to widowisko sceniczne miało charakter na wpół religijny i stanowiło
przez to przeżycie o mistycznym, oczyszczającym charakterze. Przykładem wykorzystania w praktyce teorii
"teatru ogromnego" jest "Wesele". Dramat Stanisława Wyspiańskiego zawiera wszystkie cechy zgodne z
koncepcją, jaką reprezentował autor, także nowatorski element, jakim była synteza sztuk.
143343523.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin