SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Miejsce: Przedszkole nr 3 w Andrychowie
Oddział: integracyjny dzieci pięcio i sześcioletnich
Tematyka kompleksowa: Mieszkamy w Polsce. Andrychów moje miasto.
Temat zajęć: Zapoznanie z cyfrą 8 w oparciu o wiersz „Jakub Pędzelek”
Data: 31.01.2006
Prowadzące: mgr Ewa Majka
lic. Katarzyna Zątek (pedagog wspomagający)
CEL OGÓLNY: zapoznanie dzieci z graficznym zapisem liczby 8
CELE SZCZEGÓŁOWE:
DZIECKO SZEŚCIOLETNIE:
§ Klasyfikuje repliki malarskie w oparciu o różne cechy (kolor ram, wielkość obrazów, tematykę przedstawioną na obrazie)
§ Przelicza ilość obrazów sklasyfikowanych według jednej cechy, podpisuje zbiór odpowiednią cyfrą
§ Przelicza repliki w kolejności używając liczebników porządkowych
§ Rozpoznaje cyfrę 8 spośród innych
§ Rozwiązuje szyfrogram wykorzystujący cyfry i litery, z pomocą nauczyciela odczytuje hasło: To obrazy
§ Dorysowuje do dzbanków tyle pędzli, ile wskazuje cyfra na każdym z nich
§ Układa działanie na dodawanie do ilustracji naklejając odpowiednie cyfry, znaki pod dzbankami , ustala wynik
DZIECKO PIĘCIOLETNIE:
§ Przelicza ilość obrazów sklasyfikowanych według jednej cechy, podpisuje ich liczbę odpowiednią ilością kropek
§ Dorysowuje do wazonów tyle pędzli, ile wskazuje ilość kropek na każdym wazonie
§ Przelicza ile jest razem pędzli we wszystkich wazonach, rysuje odpowiednią ilość kropek
DZIECI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH:
Ø Jacek, Paulina, Sylwia – cele dla nich są równorzędne z celami przyjętymi dla dzieci sześcioletnich
Ø Justyna:
§ Klasyfikuje obrazy ze względu na kolor ram, wielkość
§ Przelicza w zakresie 8
§ Szyfrogram – układa kartoniki od najmniejszego do największego
§ Dokleja do wazonu tyle pędzli, ile wskazuje ilość kropek na wazonie
METODY PRACY:
§ Słowna (rozmowa kierowana,)
§ Oglądowa (obserwacja)
§ Praktycznego działania – ćwiczenia praktyczne, karta pracy
§ Aktywizująca – ćw. Dennisona „leniwa ósemka”
FORMY PRACY:
§ Grupowa jednolita i niejednolita
§ Indywidualna
POMOCE DYDAKTYCZNE:
§ Tekst wiersza
§ Repliki malarskie: 7 portretów (4 duże, 1 średni, 2 małe);
2 pejzaże (duży i mały)
1 martwa natura (wszystkie repliki w ramkach w trzech kolorach)
§ Szablony cyfr od 1 do 8
§ Duży szablon z cyfrą 8
§ Trzy paski papieru na galerię
§ Obręcze
§ Szary papier z narysowaną buzia dziewczynki, czarny pisak
§ Szyfrogram dla każdego dziecka
§ Szyfrogram dla Justyny – kartoniki zróżnicowane pod względem wielkości
§ Karty pracy, cyfry, znaki matematyczne dla każdego dziecka
§ Karta praca dla Justyny z wyraźnym, dużym rysunkiem
Sytuacja edukacyjna
Czynności dzieci
Czynności dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych
1. Zaproszenie przed gazetkę
- na dywanie są chaotycznie rozmieszczone repliki malarskie. Obrazy maja różne kolory ram, są rożnej wielkości i ich temat jest inny.
Siedzą w kole przed gazetką
2. Przeczytanie wiersza „Jakub Pędzelek”
- ustalenie w jaki sposób można pomóc malarzowi
-w jaki sposób należy uporządkować obrazy
- Słuchają wiersza
- ustalają, że trzeba pomóc malarzowi zrobić porządek z obrazami i je posegregować
3. Klasyfikowanie obrazów ze względu na:
- kolor ram
- wielkość
- tematykę obrazów
§ Po sklasyfikowaniu według jednej cechy przeliczanie liczby elementów w powstałych zbiorach, podpisywanie ich określoną cyfrą
- klasyfikują ze względu na podaną cechę
- przeliczają liczebność utworzonych w ten sposób zbiorów, podpisują je cyfrą
- dzieci pięcioletnie podpisują karteczkami z kropkami
- Justyna wyszukuje obrazy z czerwonymi ramkami, przelicza ich ilość
4. Tworzenie galerii – ustalenie jednego kryterium według którego zostanie utworzona galeria, przeliczanie obrazów na galerii w kolejności (w galeriami być 8 obrazów)
- wyklaskiwanie nad głową liczby obrazów znajdujących się na pierwszej ścianie (I pas kartonu)
- wyklaskiwanie trzymając ręce przed sobą liczby obrazów na drugiej ścianie
- wyklaskiwanie o kolana liczby obrazów na trzeciej ścianie
- ustalają kryterium
- przypinają obrazy do poszczególnych pasków (półek)
- przeliczają obrazy w kolejności, podpisują cyframi, a pięciolatki kropkami
- klaszczą nad głową, trzymając ręce z przodu i o kolana tyle razy, ile wskazuje liczba obrazów na poszczególnej ścianie (pasku)
- przeliczają obrazy w kolejności, podpisują cyframi
5. Zabawa z liczbą osiem
Dzieci stoją w kręgu, mówią rymowankę podając sobie czarny pisak, kiedy rymowanka się kończy pisak nie jest przekazywany dalej, a dziecko, które je trzyma rysuje na twarzy dziewczynki jeden pieg i tak do ośmiu.
Czy znasz Gosię?
Naszą Gosię,
Która piegami na nosie.
Ma tych piegów chyba osiem!
Podział dzieci na dwie grupy: pięciolatki otrzymują karty pracy- dorysowywanie brakujących pędzli tak, aby ich liczba była zgodna z ilością kropek na wazonie
- mówią rymowankę podając sobie pisak w prawą stronę po kole. Kiedy rymowanka się kończy dziecko trzymające pisak rysuje jeden pieg na twarzy dziewczynki narysowanej na szarym arkuszu papieru
- przeliczenie ile piegów ma na twarzy dziewczynka
pięciolatki dorysowują pędzle tak, aby ich liczba była zgodna z liczba kropek narysowaną na dzbanku
-starają się aktywnie uczestniczyć w zabawie
Justyna- przelicza ilość kropek na dzbanku, przelicza ile jest pędzli w dzbanku, dokleja brakujące pędzle
6. Wprowadzenie cyfry 8
(tylko dzieci 6 – letnie)
- przeliczenie z ilu obrazów składa się galeria
- zapoznanie dzieci z wyglądem i kształtem liczby 8
- podpisanie obrazów na gazetce cyfrą 8
- przeliczają ilość obrazów w galerii (8)
- oglądają szablon cyfry 8
- podpisanie obrazu 8 w galerii cyfrą
7. Kreślenie „leniwej ósemki” w powietrzu ręką, nogą
- ustalenie, że cyfrę 8 piszemy tak jakbyśmy rysowali leniwą ósemkę jak stoi
- kreślą leniwą ósemkę
- sześciolatki próbują kreślić cyfrę 8 w powietrzu
- próbują kreślić cyfrę 8 w powietrzu (Jacek, Paulina, Sylwia)
8. Rozwiązywanie szyfrogramu
Układanie cyfr rosnąco, odczytanie hasła : To galeria
Praca indywidualna każdego dziecka
- otrzymują szyfrogram, układają cyfry w kolejności rosnącej, odwracają kartoniki, próbują odczytać hasło
otrzymują szyfrogram, układają cyfry w kolejności rosnącej, odwracają kartoniki, próbują odczytać hasło
9. Zabawa ruchowa
Na podłodze rozmieszczonych jest 5 obręczy podpisanych cyframi i kropkami.
- dzieci biegają przy dźwiękach tamburyna, kiedy nauczycielka przestaje grać słuchają ile razy zaklaszcze w ręce i ustawiają się przy kole, które ma odpowiednią cyfrę
- uczestniczą w zabawie
kiciusia13