Instrukcja przyg do cw 5 ver01.pdf

(315 KB) Pobierz
Instrukcja przyg do cw 5 ver01
Do uŜytku wewnętrznego
Politechnika Warszawska
Wydział Transportu
LABORATORIUM
„Technika pomiarowa w ruchu drogowym”
Ć wiczenie nr 5
„Badanie zanieczyszczeń powietrza w ruchu drogowym”
Instrukcja przygotowawcza
ver.01 08.11.2007 r.
Warszawa 2007
W wielu krajach o wysoko rozwiniętym przemyśle i motoryzacji problem ochrony
środowiska przed jego zanieczyszczeniami jest obecnie jednym z najwaŜniejszych zadań jakie
te kraje chciałyby rozwiązać. W ostatnich latach równieŜ w Polsce kwestia ta zaczyna być
powaŜnie traktowana. W poniŜszej tabeli przedstawiono wielkość emitowanych w Polsce
zanieczyszczeń do atmosfery.
Tab. 1.A. Bilans emisji głównych zanieczyszcze ń powietrza w tys. ton w 1993 r. [1]
Ź RÓDŁO
ZANIECZYSZCZENIA
RODZAJ ZWI Ą ZKU ZANIECZYSZCZAJ Ą CEGO
CO
NO
SO 2
PYŁY
TRANSPORT I
KOMUNIKACJA
1512 *
400
90
---
ENERGETYKA
ZAWODOWA
---
370
1310
420
ENERGETYKA
PRZEMYSŁOWA
---
115
420
320
TECHNOLOGIA
PRZEMYSŁOWA
---
145
250
320
INNE ŹRÓDŁA
STACJONARNE
---
100
750
520
* - Emisji tlenku węgla do atmosfery nie moŜna uznać jako głównego czynnik
zanieczyszczającego środowisko, jednak ze względu na specyfikę powyŜszej pracy jest
ona podana w przedstawionej tabeli.
Z przestawionego bilansu wynika, Ŝe w zakresie emisji gazów toksycznych pochodzących
od środków transportu, ruch drogowy moŜe odgrywać znaczącą rolę. Kierunki działania na
rzecz ograniczenia emisji spalin moŜna podzielić na kilka odrębnych grup:
1. Wprowadzenie nowych konstrukcji silników w pojazdach;
2. Planowanie urbanistyczne (odpowiednie rozmieszczenie obszarów stanowiących
potencjalne źródła przemieszczeń);
3. Planowanie i projektowanie układów komunikacyjnych (rozdzielanie róŜnych rodzajów
komunikacji, arterie obwodnicowe, trasy ruchu szybkiego, propagowanie ruchu rowerowego,
korzystne parametry geometryczne tras);
4. Prowadzenie odpowiedniej polityki komunikacyjnej (ograniczenie indywidualnego
ruchu samochodowego, strefy ruchu pieszego, preferowanie komunikacji zbiorowej);
5. Stosowanie odpowiednich środków organizacji ruchu (czytelność geometrii
skrzyŜowań, prawidłowe oznakowanie, odpowiednie instalowanie urządzeń sterowania,
segregacja ruchu).
2
268221052.047.png 268221052.048.png 268221052.049.png 268221052.050.png 268221052.001.png 268221052.002.png
PowyŜsze zestawienie wskazuje na złoŜoność problemu ochrony środowiska przed
zagroŜeniami pochodzącymi od ruchu drogowego. Coraz doskonalsze urządzenia kontrolno-
pomiarowe pozwalają obecnie na indywidualną ocenę pracy kaŜdego pojazdu pod względem
emisji spalin. JednakŜe w problematyce inŜynierii ruchu, gdzie rozpatrywany jest całkowity
udział pojazdów w zanieczyszczeniu środowiska, urządzenia te są mało przydatne. Pomiary
takie powinny bowiem uwzględniać całkowity efekt oddziaływania pojazdów na otoczenie.
MoŜliwość taką, chociaŜ w ograniczonym zakresie, stwarza zestaw niniejszego ćwiczenia
laboratoryjnego.
2 Wiadomo ś ci ogólne o zanieczyszczeniach powietrza
2.1. Identyfikacja zanieczyszcze ń powietrza
Podstawowym źródłem zanieczyszczeń zanieczyszczeń w ruchu drogowym jest
zastosowanie silnika spalinowego jako jednostki napędowej pojazdów. Zasadniczy wpływ na
skład zanieczyszczeń i efekt ekologiczny ma proces spalania mieszanki paliwowej. Proces ten
będący reakcją utleniania składników palnych połączoną z wydzielaniem znacznych ilości
ciepła moŜe zachodzić w róŜnych warunkach.
Paliwa będące mieszaniną wielu węglowodorów mogą bowiem tylko z teoretycznego
punktu widzenia ulegać tzw. spalaniu zupełnemu. Podstawowymi czynnikami na jakie ulegają
rozkładowi węglowodory w procesie spalania są węgiel C i wodór H, które w efekcie
końcowym dają dwutlenek węgla i wodę. Spalanie jest zupełne, jeŜeli produktami reakcji są
związki, które nie mogą ulec dalszemu utlenianiu. Warunkiem koniecznym do spalania
zupełnego jest dostateczna ilość tlenu. Miarą tego jest współczynnik nadmiaru powietrza K.
K = L t /L t = 1
L t - ilość powietrza rzeczywiście spalonego;
L t - ilość powietrza potrzebnego do spalania.
Występujące w praktyce spalanie niezupełne paliwa orz jego dodatki i zanieczyszczenia
powodują złoŜoność procesu spalania i inny od teoretycznego skład spalin. Skład ten w
duŜym stopniu zaleŜy takŜe od takich czynników jak: rodzaj zapłonu, warunki pracy silnika,
rodzaj paliwa, technika jazdy, elementy geometryczne drogi.
3
Przykładowo, rzeczywisty skład spalin przy spalaniu niezupełnym moŜe być zbliŜony do
przedstawionego na Rys. 2.1.
azot = 71%
dw utlenek w ę gla- 18%
w oda - 9%
skł. szkodl.
tlen, gazy szlachetne
Rys 2.1. Przykładowy, rzeczywisty skład spalin samochodowych [9]
Przedstawione składniki spalania niezupełnego moŜna podzielić na szkodliwe i
nieszkodliwe dla człowieka i środowiska. Podział ten przedstawia tabela Tab. 2.A.
Tab. 2.A. Produkty spalania paliw samochodowych [3]
PRODUKTY SPALANIA
SZKODLIWE
NIESZKODLIWE
Tlenki azotu N X O Y
Azot N 2
Tlenki węgla CO
Dwutlenek węgla CO 2
Węglowodory C m H n
Para wodna H 2 O
Sadza C
Wodór H 2
Dwutlenek siarki SO 2
Aldehydy R COH
Związki ołowiu Pb
Stopień toksyczności poszczególnych składników spalin w odniesieniu do najmniej
toksycznego produktu spalania – tlenku węgla CO ilustruje Tab.2.B.
Tab. 2.A. Skala toksyczno ś ci składników spalin w stosunku do tlenku w ę gla [3]
SUBSTANCJA TOKSYCZNA
WSKA Ź NIK TOKSYCZNO Ś CI
CO
1
Pył i sadza C
67
SO 2
71
C m H n
103
NO 2
125
Pb
5000
4
268221052.003.png 268221052.004.png 268221052.005.png 268221052.006.png 268221052.007.png 268221052.008.png 268221052.009.png 268221052.010.png 268221052.011.png 268221052.012.png 268221052.013.png 268221052.014.png 268221052.015.png 268221052.016.png 268221052.017.png 268221052.018.png 268221052.019.png 268221052.020.png 268221052.021.png 268221052.022.png 268221052.023.png 268221052.024.png 268221052.025.png 268221052.026.png 268221052.027.png 268221052.028.png 268221052.029.png 268221052.030.png 268221052.031.png 268221052.032.png 268221052.033.png 268221052.034.png 268221052.035.png 268221052.036.png 268221052.037.png
Ogólny bilans mas składników toksycznych w ciągu roku w Polsce przez pojazdy
samochodowe przedstawia Tab. 2.C.
Tab.2.C. Bilans mas składników toksycznych wydzielanych przez pojazdy samochodowe w
ci ą gu jednego roku w tys. ton [1]
Nazwa
zwi ą zku
1980
1985
1990
1991
1992
1992
udział % silników o
zapłonie
iskrowym samocz.
Tlenek węgla 1457
1192
1418
1470
1512
83
17
Węglowodany 403
337
401
410
424
86
14
Tlenki azotu 463
460
469
460
478
25
75
Dwutlenek
siarki
62
61
54
---
---
---
---
Sadza
24
23
25 *
20
20
---
100
Ołów
1,36
1,01
1,16
---
---
---
---
* - dane z roku 1989;
--- brak danych w aktualnym roczniku statystycznym.
Z przedstawionych danych wynika, Ŝe najbardziej toksycznym składnikiem spalin
samochodowych jest ołów Pb. Spośród w/w związków toksycznych w największej ilości
występuje w spalinach samochodowych tlenek węgla CO (składnik najmniej toksyczny). Ze
względu na wielkość emisji, CO powszechnie uwaŜany jest za główny składnik
charakteryzujący spaliny samochodowe.
2.2. Miary st ęŜ e ń gazów
Miarą stęŜenia substancji toksycznych jest procent objętości. Dla małych stęŜeń substancji
/m 3 . Do roku 1990 obowiązywała w Polsce jednostka
mg/m 3 . W krajach anglosaskich często stosowaną jest jednostka ppm (parts per milion –
m
części na milion wagowo lub objętościowo). Większość urządzeń pomiarowych wyskalowana
jest takŜe w tych jednostkach.
1ppm = 1000M/22,4 [mg/m 3 ]
M- masa cząsteczkowa przeliczanego związku
5
toksycznych stosuje się jednostkę
268221052.038.png 268221052.039.png 268221052.040.png 268221052.041.png 268221052.042.png 268221052.043.png 268221052.044.png 268221052.045.png 268221052.046.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin