INDYWIDUALNY PROGRAM ROZWOJU DZIECKA Z ZABURZONYM ROZWOJEM PERCEPCJI SŁUCHOWEJ, WZROKOWEJ, SPRAWNOŚCI GRAFOMOTORYCZNEJ ORAZ MOWY JAKO WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA 6- LETNIEGO.
Indywidualny program rozwoju dziecka z zaburzonym rozwojem percepcji słuchowej, wzrokowej, sprawności grafomotorycznej oraz mowy jako wspomaganie rozwoju dziecka 6- letniego.
Na podstawie przeprowadzonych badań przez Poradnię Psychologiczno Pedagogiczną w …………. opracowałam „Program indywidualnego wspierania i usprawniania dziecka w poszczególnych sferach rozwojowych”.
Głównym zadaniem wynikającym z potrzeb takiego programu jest stymulowanie i wspomaganie rozwoju potencjalnych możliwości dziecka, respektowanie jego potrzeb w sposób przedmiotowy. Program ten zawiera propozycję działań i ćwiczeń zapewniających wielostronny rozwój z uwzględnie- niem potrzeb indywidualnych ( w klimacie swobody i aktywności).
1. Stworzenie warunków dla rozwoju.
· Stworzenie ufnej i serdecznej atmosfery podczas zajęć
· Dostarczanie mu okazji do działań
· Wzbudzenie zaufania poprzez przydzielanie dziecku określonych ról
· Wyrabianie wiary we własne siły, poprzez przechodzenie od rzeczy bliższych do dalszych, od łatwiejszych do trudniejszych
· Regulowany czas pracy
· Uczenie cierpliwości oraz oswajanie z możliwością chwilowego niepowodzenia
· Bazowanie na mocniejszych stronach funkcjonowania dziecka
· Udział w zajęciach terapeutycznych
2. Usprawnianie analizy i syntezy wzrokowej
Ćwiczenia na materiale obrazkowym:
Etapy pracy
Rodzaj czynności
1. Rozpoznawanie przedmiotów na obrazkach
§ Loteryjki obrazkowe
§ Domino obrazkowe
§ Rozpoznawanie obrazków opisanych słownie
§ Dobieranie par przedmiotów
2. Układanie według zasady podobieństwa
§ „Dobieramy Liście”
§ Wyszukiwanie różnic
§ Wyszukiwanie podobieństw
§ „Co do czego pasuje”
§ Dobieranie obrazka do jego schematu
3. rozpoznawanie czynności i rozumienie sytuacji przedstawionej na obrazku
§ „Kto zmienił miejsce”
§ Dobieranie obrazków do określonej czynności
§ Nazywanie czynności
§ Demonstrowanie ruchem czynności przedstawionej na obrazku
§ Odgadywanie czynności przedstawionej ruchem
§ Wyszukiwanie obrazków opisanych słownie
4. Rozpoznawanie przebiegu zdarzeń przedstawionych na obrazach
§ Porządkowanie historyjek obrazkowych
§ Dobieranie „ dobrych” i „złych” obrazków do podanego opisu
§ Opowiadanie historyjki przedstawionej na obrazku
§ „Rośliny i zwierzęta”
5. Składanie całości z części
§ Dobieranie części di całości
§ Układanie obrazków po uprzednim rozcięciu na wzorze , wg wzoru, bez wzoru.
Ćwiczenia na materiale geometrycznym:
1.Rozpoznawanie jednakowych kształtów
§ Różnicowanie figur geometrycznych pod względem kształtu, wielkości i koloru
§ Segregowanie figur według określonych zasad
§ Dobieranie odpowiedniego rysunku
2. Prawidłowe wyróżnienie figur narysowanych
§ Obrysowywanie prostych figur
§ Kopiowanie przez kalkę
§ Rysowanie z pamięci. Łączenie kropek
3. Wyróżnianie i odtwarzanie figur narysowanych
§ Loteryjki geometryczne
§ Układanki mozaikowe
§ Rysunkowe abstrakcje
§ Domino geometryczne
§ Loteryjka „Całość i części”
§ Odtwarzanie z pamięci uprzednio widzianych wzorów
§ Różnicowanie kształtów
§ Odtwarzanie z pamięci prostych układów z klocków
4. Prawidłowe wyróżnianie i odtwarzanie układów linii prostych i krzywych
§ Rysowanie wzorków i szlaczków na gładkim papierze, w linię, kratkę
§ Układanie kompozycji szlaczkowych z figur według wzoru, z pamięci
Ćwiczenia na materiale literopodobnym:
1. Rozpoznawanie znaków graficznych i liter ( bez wprowadzenia nazwy liter)
§ Segregowanie liter
§ Wyszukiwanie takiej samej litery
§ Wyszukiwanie liter w tekście
2. Różnicowanie znaków graficznych i liter podobnych
§ Segregowanie liter podobnych: u-n, p-g, d-b.
§ Domino literowe
§ Różnicowanie liter mylonych
3. Rozpoznawanie i różnicowanie sylab
§ Wyszukiwanie sylab demonstrowanej wśród innych
§ Wyodrębnianie sylab w wyrazach
§ Domino sylabowe
4. Rozpoznawanie i różnicowanie wyrazów (trzyliterowych)
§ Wyszukiwanie takich samych wyrazów
§ Wyszukiwanie wyrazów podobnych
Ćwiczenia usprawniające koordynację wzrokowo- ruchową:
1. Podnoszenie ogólnej sprawności i koordynacji ciała
§ Ćwiczenia w marszu
§ Ćwiczenia w biegu
§ Ćwiczenia na równoważni
§ Zabawy skoczne
§ Zabawy ze skakankami
2. Usprawnianie manipulacji przedmiotami
§ Zabawy z piłką lub balonikiem: odbijanie, podrzucanie, toczenie
§ Rzucanie do celu kul z papieru po uprzednim ich ugnieceniu, krążka na krążek
§ Zabawy z woreczkami: podrzucanie, łapanie, podnoszenie
§ Podnoszenie piramidek ułożonych z pudełek, klocków
§ Rozpoznawanie przedmiotów z zamkniętymi oczyma
§ Dopasowanie elementów o tych samych kształtach, np. wkładanie klocków w odpowiednie otwory
3. Kojarzenie doznań ruchowych z obrazkami graficznymi
§ Kreślenie dużych pełnych linii: chorągiewką w powietrzu, patykiem na piasku, kredką na tablicy, pędzlem, węglem na arkuszu papieru
§ Zamalowywanie dużych powierzchni
§ Zamalowywanie dużych figur na tablicy lub arkuszach papieru
4. Przyzwyczajanie do kontroli wykonywanego ruchu graficznego
§ Obrysowywanie szablonów figur
§ Malowanie w obrębie konturów
§ Rysowanie po śladzie
...
beata_cw1