Plan pracy wychowawczo – dydaktycznej dla dzieci 3 i 4 – letnich na miesiąc STYCZEŃ ROK SZKOLNY 2009/2010
Opracowanie: Anna Gospodarek
Tematy kompleksowe:
1. „Nowy Rok się właśnie zaczął i z radości wszyscy skaczą, a w przedszkolu wszystkie dzieci wybierają się na bal”
2. Kochamy babcię i dziadka.
TEMAT I: „Nowy Rok się właśnie zaczął i z radości wszyscy skaczą, a w przedszkolu wszystkie dzieci wybierają się na bal”
Treści z podstawy programowej:
Obszar I;
budowania pozytywnych relacji w kontaktach społecznych
kształtowania społecznie akceptowanych postaw
rozpoznawania i wyrażania emocji
Obszar II:
porozumiewania się
stosowania poprawnych form gramatycznych
OBSZAR VII. Wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem
aktywnego uczestniczenia w różnego typu przedstawieniach
wcielania się w rolę aktora
OBSZAR VIII. Wychowanie przez sztukę – muzyka i śpiew, pląsy i taniec
śpiewania piosenek
kształtowania poczucia rytmu i płynności ruchów przy muzyce
odtwarzania prostych układów tanecznych
OBSZAR IX:
. Wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne
Etapy osiągania umiejętności w zakresie: odbioru dzieł sztuki
kształtowania umiejętności twórczych
Obszar XI:
rozpoznawania zjawisk atmosferycznych w różnych porach roku i zachowania się odpowiednio
do pogody
OBSZAR XIV:
Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania
Doskonalenie percepcji wzrokowej
Sytuacje edukacyjne
pomoce dydaktyczne
Cele operacyjne lub przewidywane osiągnięcia dzieci
Uwagi
1. Magiczna noc – wspomnienia sylwestrowej nocy – spontaniczne opowiadania dzieci, wycieczka w okolice ratusza – obserwacja lampionów, dekoracji, światełek, „kuli”.
- dziecko wypowiada się na temat własnych przeżyć związanych z Sylwestrem, opowiada o sobie ( 4- latek)
- uważnie słucha wypowiedzi innych, czeka na swoją kolej w rozmowie,
- wie, że musi stosować się do obowiązujących nakazów i zakazów ( 3- latek)
− dzieli się spontanicznie swoimi przeżyciami i odczuciami
2. Niezwykła podróż sylwestrowego balonika twórcza opowieść dzieci i nauka piosenki „Noworoczne tańce”.
Śr. dyd.: balony, talerze papierowe, płyta CD, magnetofon, sylwety baloników, kredki, plastelina, wycinanki.
- poznaje słowa i melodię piosenki ( 3- latek)
- odpowiednio reaguje na przerwę w muzyce ( 4- latek)
- potrafi bawić się z balonem,
- tworzy pracę plastyczną według własnego pomysłu ( 4- latek)
3. „Pory roku” – wysłuchanie wiersza „Cztery pory roku”, odnalezienie w tekście odniesień do pór roku, wyodrębnienie ich i nadanie im herbów – symboli.
Śr. dyd.: wiersz, ilustracje przedstawiające poszczególne pory roku, kartony z bloku, kredki, flamastry, farby, pędzle.
- dziecko uważnie słucha utworu recytowanego przez nauczyciela ( 3 – latek) zapamiętuje jak najwięcej szczegółów z utworu (4- latek)
- wymienia we właściwej kolejności nazwy pór roku (4- latek),
− wiąże typowe zjawiska atmosferyczne z aktualną porą roku ( 4- latek)
- samodzielnie projektuje symbol danej pory roku (4- latek),
- koloruje podaną kartę pracy (3- latek),
- przelicza do 4 ( 3- i 4- latek)
4. „Bajka o Starym i Nowym Roku” – teatrzyk sylwet w oparciu o wiersz LJ. Kerna. Nauka fragmentu wiersza na pamięć.
Śr. dyd.: teatrzyk, sylwety, płyta CD z nagraniem piosenki „Noworoczne tańce”
- − bierze udział w proponowanych przez nauczyciela zabawach na podstawie treści utworu
literackiego (3-latek)
− uczestniczy w zabawach organizowanych w formie opowieści ruchowych 9 3- latek)
− recytuje wiersze indywidualnie i w grupie (4-latek),
- uczestnicz w teatrzyku przygotowanym przez nauczyciela ( 3- 4- latek)
5. Opowiadanie ilustrowane Cz. Janczarskiego „ Zabawa karnawałowa”
Śr. dyd.: treść opowiadania ilustracje, karty pracy dla dzieci.
- dziecko poznaje zwyczaj przebierania się na zabawę karnawałową, ( 3- 4- latek)
- poznaje pojęcia: bal, karnawał, przebranie.
− słucha uważnie innych i stara się zwracać bezpośrednio do rozmówcy, zadając pytania ( 4-latek),
− rozpoznaje i próbuje nazywać własne uczucia: radość ( 3- latek),
-estetycznie wykonuje daną pracę ( 3- 4- latek)
6. „Karnawał”- rozmowa na podstawie wiersza D. Gellner, ilustracji oraz przeżytych własnych doświadczeń - dziecko opowiada o własnych przeżyciach, zapamiętuje słowa wiersza
Śr. dyd.: Ilustracje, wiersz
- − rozpoznaje i nazywa stany emocjonalne ludzi w różnych sytuacjach ( 4- latek)
- − umie poprzez mowę ciała (gest, mimikę, ruchy ciała) przedstawić: radość ( 4- latek),
− posługuje się prostymi, kilkuwyrazowymi zdaniami ( 3- latek),
- zapamiętuje i po tygodniu recytuje wiersz ( 4- latek)
7. „Nazywają mnie poleczka”, „ - zabawa ilustrowana ruchem do piosenki.
Śr. dyd.: płyta CD,
- dziecko śpiewa piosenkę indywidualnie i zbiorowo;
- rozumie znaczenie słowa „solo” ( 4- latek)
- dziecko potrafi poruszać się rytmicznie ( 3 -4- latek),
chętnie bawi się przy muzyce mechanicznej,
8. Malowanie farbą plakatową na temat „Maski karnawałowe” lub do wyboru przez dziecko „Balonik karnawałowy
Śr. dyd.: Wycięte różnego rodzaju maski karnawałowe, farby, pędzle, brokat, papier kolorowy samoprzylepny, krepina , nożyczki
– dziecko ozdabia maskę;
- potrafi operować różnymi formami linii i plam; maluje na arkuszach różnego kształtu; próbuje wycinać dowolne formy i kształty z kolorowego papieru i nalepia ich na balonie (4 –latek) dziecko ostrożnie posługuje się nożyczkami;
- ozdabia salę wykonanymi balonami.
9. Bal karnawałowy w przedszkolu
Śr. dyd.: Stroje do przebrania
- wspólna zabawa dzieci z grup młodszych na Sali gimnastycznej,
- dziecko potrafi bawić się wspólnie; pokonuje lęk przed nieznanym ( 3- 4- latek)
- uczestniczy w konkursach; pozuje do zdjęcia;
- reaguje na polecenia nauczycielki
10. „Gdzie położyć balonik” – zabawa dydaktyczna - rozwijanie orientacji przestrzennej.
Śr. dyd.: Baloniki, nagrania muzyki relaksacyjnej
- potrafi położyć balon w wyznaczonym miejscu ( 4-latek, 3- latek próbuje),
− potrafi uczestniczyć w rozmowach prowadzonych przez nauczyciela i w zabawach dziecięcych ( 3- latek),
− rozumie i wykonuje polecenia, które zawierają wyrażenia przyimkowe (z: na, pod, do,w, przed, za, obok) – (3 – 4- latek)
11. Zestaw zabaw ruchowych wg Wlaźnik – zestaw III
- dziecko prawidłowo wykonuje ćwiczenia,
- nabywa umiejętności zachowania prawidłowej postawy ciała siedząc i stojąc.
Inne działania podejmowane z dziećmi:
ü Zabawy poranne:„Balonik”, „Śnieżynki”, „Misie i laleczki”, „Saneczki”„Jazda na łyżwach”„Uciekaj myszko”„Stary niedźwiedź” „Taniec z balonikiem”
ü Inspirowanie zabaw tematycznych
ü Praca z dziećmi mającymi problemy z kolorami.
ü ...
irinka123