styczeń.doc

(160 KB) Pobierz

Plan pracy wychowawczo – dydaktycznej dla dzieci 3 i 4 – letnich na miesiąc STYCZEŃ ROK SZKOLNY 2009/2010

Opracowanie: Anna Gospodarek

 

Tematy kompleksowe:

1.      Nowy Rok się właśnie zaczął i z radości wszyscy skaczą, a w przedszkolu wszystkie dzieci wybierają się na bal”

2.      Kochamy babcię i dziadka.

 

 

TEMAT I: „Nowy Rok się właśnie zaczął i z radości wszyscy skaczą, a w przedszkolu wszystkie dzieci wybierają się na bal”

Treści z podstawy programowej:

Obszar I;

budowania pozytywnych relacji w kontaktach społecznych

kształtowania społecznie akceptowanych postaw

rozpoznawania i wyrażania emocji

Obszar II:

porozumiewania się

stosowania poprawnych form gramatycznych

OBSZAR VII. Wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem

aktywnego uczestniczenia w różnego typu przedstawieniach

wcielania się w rolę aktora

OBSZAR VIII. Wychowanie przez sztukę – muzyka i śpiew, pląsy i taniec

śpiewania piosenek

kształtowania poczucia rytmu i płynności ruchów przy muzyce

odtwarzania prostych układów tanecznych

OBSZAR IX:

. Wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne

Etapy osiągania umiejętności w zakresie: odbioru dzieł sztuki

kształtowania umiejętności twórczych

Obszar  XI:

rozpoznawania zjawisk atmosferycznych w różnych porach roku i zachowania się odpowiednio

do pogody

OBSZAR XIV:

Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania

Doskonalenie percepcji wzrokowej

 

Sytuacje edukacyjne

pomoce dydaktyczne

Cele operacyjne lub przewidywane osiągnięcia dzieci

Uwagi

1. Magiczna noc wspomnienia sylwestrowej nocy – spontaniczne opowiadania dzieci, wycieczka w okolice ratusza – obserwacja lampionów, dekoracji, światełek, „kuli”.

- dziecko wypowiada się na temat własnych przeżyć związanych z Sylwestrem, opowiada o sobie ( 4- latek)

- uważnie słucha wypowiedzi innych, czeka na swoją kolej w rozmowie,

- wie, że musi stosować się do obowiązujących nakazów i zakazów ( 3- latek)

dzieli się spontanicznie swoimi przeżyciami i odczuciami

 

2. Niezwykła podróż sylwestrowego balonika twórcza opowieść dzieci i nauka piosenki „Noworoczne tańce”.

Śr. dyd.: balony, talerze papierowe, płyta CD, magnetofon, sylwety baloników, kredki, plastelina, wycinanki.

- poznaje słowa i melodię piosenki ( 3- latek)

- odpowiednio reaguje na przerwę w muzyce ( 4- latek)

- potrafi bawić się z balonem,

- tworzy pracę plastyczną według własnego pomysłu ( 4- latek)

 

3. „Pory roku” – wysłuchanie wiersza  „Cztery pory roku”, odnalezienie w tekście odniesień  do pór roku, wyodrębnienie ich i nadanie im herbów – symboli.

Śr. dyd.: wiersz, ilustracje przedstawiające poszczególne pory roku, kartony z bloku, kredki, flamastry, farby, pędzle.

- dziecko uważnie słucha utworu recytowanego przez nauczyciela ( 3 – latek) zapamiętuje jak najwięcej szczegółów z utworu (4- latek)

- wymienia we właściwej kolejności nazwy pór roku (4- latek),

wiąże typowe zjawiska atmosferyczne z aktualną porą roku ( 4- latek)

- samodzielnie projektuje symbol danej pory roku (4- latek),

- koloruje podaną kartę pracy (3- latek),

- przelicza do 4 ( 3- i 4- latek)

 

4. „Bajka o Starym i Nowym Roku” – teatrzyk sylwet w oparciu o wiersz LJ. Kerna. Nauka fragmentu wiersza na pamięć.

Śr. dyd.: teatrzyk, sylwety, płyta CD z nagraniem piosenki „Noworoczne tańce”

- bierze udział w proponowanych przez nauczyciela zabawach na podstawie treści utworu

literackiego (3-latek)

uczestniczy w zabawach organizowanych w formie opowieści ruchowych 9 3- latek)

recytuje wiersze indywidualnie i w grupie (4-latek),

- uczestnicz w teatrzyku przygotowanym przez nauczyciela ( 3- 4- latek)

 

5. Opowiadanie ilustrowane Cz. Janczarskiego „ Zabawa karnawałowa”

Śr. dyd.: treść opowiadania ilustracje, karty pracy dla dzieci.

- dziecko poznaje zwyczaj przebierania się na zabawę karnawałową, ( 3- 4- latek)

- poznaje pojęcia: bal, karnawał, przebranie.

słucha uważnie innych i stara się zwracać bezpośrednio do rozmówcy, zadając pytania ( 4-latek),

rozpoznaje i próbuje nazywać własne uczucia: radość ( 3- latek),

-estetycznie wykonuje daną pracę ( 3- 4- latek)

 

6. „Karnawał”- rozmowa na podstawie wiersza D. Gellner,  ilustracji oraz przeżytych własnych doświadczeń - dziecko opowiada o własnych przeżyciach, zapamiętuje słowa wiersza

Śr. dyd.: Ilustracje, wiersz 

- rozpoznaje i nazywa stany emocjonalne ludzi w różnych sytuacjach ( 4- latek)

- umie poprzez mowę ciała (gest, mimikę, ruchy ciała) przedstawić: radość ( 4- latek),

posługuje się prostymi, kilkuwyrazowymi zdaniami ( 3- latek),

- zapamiętuje i po tygodniu recytuje wiersz ( 4- latek)

 

7. „Nazywają mnie poleczka”, „ - zabawa ilustrowana ruchem do piosenki.

Śr. dyd.: płyta CD,

- dziecko śpiewa piosenkę indywidualnie i zbiorowo;

- rozumie znaczenie słowa „solo” ( 4- latek)

- dziecko potrafi poruszać się rytmicznie ( 3 -4- latek),

chętnie bawi się przy muzyce mechanicznej,

 

8. Malowanie farbą plakatową na temat „Maski karnawałowe” lub do wyboru przez dziecko „Balonik karnawałowy

Śr. dyd.: Wycięte różnego rodzaju maski karnawałowe, farby, pędzle, brokat, papier kolorowy samoprzylepny, krepina , nożyczki

–  dziecko ozdabia maskę;

- potrafi operować różnymi formami linii i plam; maluje na arkuszach różnego kształtu; próbuje wycinać dowolne formy i kształty z kolorowego papieru i nalepia ich na balonie (4 –latek) dziecko ostrożnie posługuje się nożyczkami;

- ozdabia salę wykonanymi balonami.

 

9. Bal karnawałowy w przedszkolu

Śr. dyd.: Stroje do przebrania

- wspólna zabawa dzieci z grup młodszych na Sali gimnastycznej,

dziecko potrafi bawić się wspólnie; pokonuje lęk przed nieznanym ( 3- 4- latek)

- uczestniczy w konkursach; pozuje do zdjęcia;

- reaguje na polecenia nauczycielki

 

10. „Gdzie położyć balonik” – zabawa dydaktyczna  - rozwijanie orientacji przestrzennej.

Śr. dyd.: Baloniki, nagrania muzyki relaksacyjnej

potrafi położyć balon w wyznaczonym miejscu ( 4-latek, 3- latek próbuje),

potrafi uczestniczyć w rozmowach prowadzonych przez nauczyciela i w zabawach dziecięcych ( 3- latek),

rozumie i wykonuje polecenia, które zawierają wyrażenia przyimkowe (z: na, pod, do,w, przed, za, obok) – (3 – 4- latek)

 

11. Zestaw zabaw ruchowych wg Wlaźnik – zestaw III

- dziecko prawidłowo wykonuje ćwiczenia,

- nabywa umiejętności zachowania prawidłowej postawy ciała siedząc i stojąc.

 

 

Inne działania podejmowane z dziećmi:

ü       Zabawy poranne:„Balonik”, „Śnieżynki”, „Misie i laleczki”, „Saneczki”„Jazda na łyżwach”„Uciekaj myszko”„Stary niedźwiedź” „Taniec z balonikiem”

ü       Inspirowanie zabaw tematycznych

ü       Praca z dziećmi mającymi problemy z kolorami.

ü       ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin