W buddyzmie tybetańskim kolorystyka odgrywa szczególną rolę. Różne kolory symbolizują różne emocje, które po przekształceniu mogą zostać przeobrażone w oświecone właściwości umysłu, tzw. mądrości. Są to:
1. mądrość podobna do zwierciadła, rozpoznaje złudną naturę zjawisk;
2. mądrość równości, rozpoznaje, że zjawiska są wzajemnie powiązane w zintegrowanej tkaninie bytu;
3. mądrość rozróżniająca, rozpoznaje nieograniczoną różnorodność zjawisk;
4. mądrość wszechspełniająca, rozpoznaje jak w najbardziej skuteczny sposób zamanifestować aktywność dla dobra świata;
5. mądrość wszechprzenikająca, dotyczy ostatecznej natury rzeczywistości.
Podstawowe kolory odnoszą się także do poszczególnych żywiołów, kierunków świata, form oraz rodzin buddów. Obrazuje to mniej więcej poniższa tabela:
kolor
żywioł /kierunek
stan umysłu
mądrość
forma buddy
rodzinabuddy
niebieski
woda /wschód
gniew
zwierciadlana
Akszobja
rodzinaDiamentu
czerwony
ogień /zachód
pożądanie
rozróżniająca
Amithaba
rodzinaLotosu
żółty
ziemia /południe
duma
wszechspełniająca
Ratnasambhawa
rodzinaKlejnotu
zielony
powietrze /północ
zazdrość
równości
Amoghasiddhi
rodzinaKarmy
biały
umysł /centrum
ignorancja
wszechprzenikająca
Wajroczana
rodzinaBuddy
(wg różnych przekazów symbolika ta może różnić się kilkoma szczegółami) Z kolei japońskie zen nie jest aż tak jaskrawe jak tybetańska Diamentowa Droga. Kolorystyka w tej szkole jest stonowana i dość jednolita, co pomaga w uspokojeniu umysłu. Dominuje tutaj czerń, biel, sepia. O ile mi wiadomo, to w Polsce nie ukazała się żadna monograficzna praca na temat sztuki wizualnej w buddyzmie. Jedną z popularniejszych na Zachodzie pozycji jest "Art of Tibet" Roberta E. Fishera (Thames and Hudson Ltd, London, 1997). W Polsce wydana została praca Joanny Tokarskiej-Bakir pt. "Wyzwolenie przez zmysły. Tybetańskie koncepcje soteriologiczne" (Fundacja Na Rzecz Nauki Polskiej, Wrocław, 1997), w której sztuka buddyzmu tybetańskiego została opisane bardziej w kontekście religioznawczym niż artystycznym.
Yeshe1