scenariusz_hist.doc

(100 KB) Pobierz
SCENARIUSZ LEKCJI

SCENARIUSZ  LEKCJI

 

 

Temat : Powtórzenie wiadomości – czasy stanisławowskie.

 

Cele:

Po zakończonej lekcji uczeń powinien:

·        usystematyzować wiedzę o czasach stanisławowskich w Polsce;

·        potrafić ułożyć chronologicznie wydarzenia z czasów  panowania SAP ;

·        umieć współpracować z grupą;

·        łączyć wydarzenia w związki przyczynowo – skutkowe;

 

Metody:

puzzle edukacyjne, wywiad, gra dydaktyczna „Kółko i krzyżyk”, dyskusja, praca z podręcznikiem, praca z mapą

 

Pomoce dydaktyczne:

Podręcznik „Historia II” – T.Małkowski, J.Rześniowiecki,  mapa „Rzeczpospolita w okresie rozbiorów”,  arkusze szarego papieru,  zestawy pytań, informacje na kartkach dotyczące czasów stanisławowskich;

 

 

 

STRUKTURA  I  OPIS  LEKCJI

 

  1. WPROWADZENIE

 

Nauczyciel przypomina wiadomości z ostatnich lekcji. Następnie informuje o celach jakie będą realizowane w ciągu tej lekcji.

 

 

  1. ROZWINIĘCIE

 

  1. Klasa zostaje podzielona na dwie grupy („O” i „X”) wg dowolnego klucza. Nauczyciel, na tablicy, rysuje planszę do gry w „O” i „X”. Każda grupa po kolei wybiera numer pola. Nauczyciel odczytuje  wcześniej przygotowane pytanie, a grupa ma 10 sek. na odpowiedź. Jeżeli odpowiedzą poprawnie nauczyciel na tablicy oznacza pole ich symbolem. Wygrywa ta drużyna, która pierwsza zaznaczy na planszy swoje symbole w odpowiedniej konfiguracji.

 

 

      1

 

 

2

 

3

 

4

 

5

 

6

 

 

7

 

8

 

9

 

 

  1. Klasa jest podzielona na 6 zespołów. Każdy zespół  dostaje, przygotowane przez siebie wcześniej, pytania wraz z odpowiedziami oraz  przygotowane przez nauczyciela, pocięte na puzzle, obrazy tematyczne. Następnie z każdej grupy, wybrany przez nią reprezentant, przesiada     się do innej grupy biorąc ze sobą pytania przygotowane przez swoją grupę. Lider „odpytuje” członków nowej grupy wg wcześniej omówionych zasad. Wygrywa ta grupa, która pierwsza ułoży swój obraz tematyczny. Następnie grupy szukają związku „swojego” Obrazu             z powtarzanym materiałem.

 

  1. Klasa zostaje podzielona na 4 grupy. Każda z nich dostaje arkusz papieru na którym wykonuje określone polecenia. Oprócz arkusz każda grupa otrzymuje materiały pomocnicze.

 

·        Grupa I   :  ułóż chronologicznie wydarzenia;

·        Grupa II  : dopasuj pojęcia do terminów lub odwrotnie;

·        Grupa III : dopasuj postać do wydarzenia lub instytucji;

·        Grupa IV : połącz skutki z przyczynami lub odwrotnie.

Po wykonaniu zadania , każda z grup prezentuje swoje rozwiązania i omawia    je na forum klasy.

 

 

III.           ZAKOŃCZENIE

 

Jeżeli starczy czasu :

·        „wywiad” – klasa podzielona na dwie grupy; każda z grup wybiera sobie dowolną postać z omawianego okresu; grupy, zadając sobie pytania, odgadują o kim mowa.

·        „puzzle II” – klasa podzielona na dwie części: nauczyciel ma przygotowany jeden obraz; uczniowie na zmianę udzielają odpowiedzi na przygotowane przez nauczyciela pytania ; wygrywa ta drużyna, która odgadnie jaki obraz jest ukryty pod puzzlami.

 

    1. Ocena uczniów.
    2. Zadanie pracy domowej: Przygotować się na test.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Przykładowy materiał dla nauczyciela

 

·               konfederacja  w Targowicy

 

·               II   rozbiór  polski

 

·               powstanie   Komisji Edukacji  Narodowej

 

·               uchwalenie  Konstytucji  3  maja

 

·               powstanie  kościuszkowskie

 

·               konfederacja  barska

 

 

 

·               konfederacja 

 

·               liberum  veto

 

·               prawa  kardynalne

 

·               protektorat

 

·               Komisja Edukacji Narodowej

 

·               virtuti   militari

 

·               zbrojne wystąpienie szlachty przeciw królowi

·               wolne „nie  pozwalam” ;  w ten sposób zrywano  sejmy.

 

·               utrwalały władzę szlachty i osłabiały władzę króla

 

·               kraj o własnym rządzie, który znajduje się pod kontrolą obcego państwa

 

·               pierwsze  w  Europie ministerstwo edukacji

 

·               order ustanowiony przez  SAP  w  czasie  powstania  kościuszkowskiego

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

·               przyczyna i skutek

 

·               wtrącanie się państw sąsiednich  w  sprawy  RP

 

·               osłabienie  Polski

 

·               konfederacja  barska

 

·               II  rozbiór  Polski

 

·               wolna  elekcja

 

·               wybieranie „przypadkowych” królów

·               powstanie  kościuszkowskie

 

·               III rozbiór  Polski

 

·               uchwalenie  Konstytucji  3  maja

 

·               konfederacja   targowicka

 

·               uchwalenie  praw  kardynalnych

 

·               polska  protektoratem  Rosji

 

 

 

 

·               książę Józef  Poniatowski

 

·               stał   na  czele  wojsk  koronnych  w  czasie  powstania  kościuszkowskiego

 

·               Katarzyna  II  Fryderyk  II

 

·               inicjatorzy   rozbiorów  Rzeczypospolitej

 

·               Hugo  Kołłątaj

 

·               skupił  wokół  siebie ludzi  zwanych  „kuźnicą  kołłątajowską”

 

·               Tadeusz  Kościuszko

 

·               inicjator  powstania, wydał  uniwersał  połaniecki

·               kosynierzy

 

·               żołnierze  Tadeusza  Kościuszki

 

 

SPRAWDZENIE  WIADOMOŚCI KL.II

CZASY STANISŁAWOWSKIE

Imię i nazwisko ................................................................... kl. ...............

 

  1. Podkreśl datę uchwalenia Konstytucji 3 maja:

a)      1768                                c) 1791

b)     1234                                d) 1479                                                                    1p.

  1. Podkreśl nazwy państw, które brały udział we wszystkich rozbiorach Polski:

            Austria, Francja, Belgia, Rosja, Turcja,  Hiszpania, Portugalia, Prusy, Polska,                              

                                                                                                                                            1p.

  1. Który spośród królów był ostatnim królem elekcyjnym :

a)      Henryk Walezy                c) Stanisław August Poniatowski

b)     Jan III Sobieski                d) Zygmunt Stary                                                    1p.

  1. Uzupełnij luki w zdaniach:

a)      Król ...................................................................... założył Szkołę Rycerską.

b)     W ........ roku Rosja, .............. i .............. dokonały pierwszego rozbioru Polski.

c)      Konstytucja 3 maja znosiła .................... ................. i wolną elekcje.

d)     Przywódcą powstania z 1794 roku był ...............................................................

                                    ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin