SCENARIUSZ LEKCJI
Temat : Powtórzenie wiadomości – czasy stanisławowskie.
Cele:
Po zakończonej lekcji uczeń powinien:
· usystematyzować wiedzę o czasach stanisławowskich w Polsce;
· potrafić ułożyć chronologicznie wydarzenia z czasów panowania SAP ;
· umieć współpracować z grupą;
· łączyć wydarzenia w związki przyczynowo – skutkowe;
Metody:
puzzle edukacyjne, wywiad, gra dydaktyczna „Kółko i krzyżyk”, dyskusja, praca z podręcznikiem, praca z mapą
Pomoce dydaktyczne:
Podręcznik „Historia II” – T.Małkowski, J.Rześniowiecki, mapa „Rzeczpospolita w okresie rozbiorów”, arkusze szarego papieru, zestawy pytań, informacje na kartkach dotyczące czasów stanisławowskich;
STRUKTURA I OPIS LEKCJI
Nauczyciel przypomina wiadomości z ostatnich lekcji. Następnie informuje o celach jakie będą realizowane w ciągu tej lekcji.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
· Grupa I : ułóż chronologicznie wydarzenia;
· Grupa II : dopasuj pojęcia do terminów lub odwrotnie;
· Grupa III : dopasuj postać do wydarzenia lub instytucji;
· Grupa IV : połącz skutki z przyczynami lub odwrotnie.
Po wykonaniu zadania , każda z grup prezentuje swoje rozwiązania i omawia je na forum klasy.
III. ZAKOŃCZENIE
Jeżeli starczy czasu :
· „wywiad” – klasa podzielona na dwie grupy; każda z grup wybiera sobie dowolną postać z omawianego okresu; grupy, zadając sobie pytania, odgadują o kim mowa.
· „puzzle II” – klasa podzielona na dwie części: nauczyciel ma przygotowany jeden obraz; uczniowie na zmianę udzielają odpowiedzi na przygotowane przez nauczyciela pytania ; wygrywa ta drużyna, która odgadnie jaki obraz jest ukryty pod puzzlami.
Przykładowy materiał dla nauczyciela
· konfederacja w Targowicy
· II rozbiór polski
· powstanie Komisji Edukacji Narodowej
· uchwalenie Konstytucji 3 maja
· powstanie kościuszkowskie
· konfederacja barska
· konfederacja
· liberum veto
· prawa kardynalne
· protektorat
· Komisja Edukacji Narodowej
· virtuti militari
· zbrojne wystąpienie szlachty przeciw królowi
· wolne „nie pozwalam” ; w ten sposób zrywano sejmy.
· utrwalały władzę szlachty i osłabiały władzę króla
· kraj o własnym rządzie, który znajduje się pod kontrolą obcego państwa
· pierwsze w Europie ministerstwo edukacji
· order ustanowiony przez SAP w czasie powstania kościuszkowskiego
· przyczyna i skutek
· wtrącanie się państw sąsiednich w sprawy RP
· osłabienie Polski
· II rozbiór Polski
· wolna elekcja
· wybieranie „przypadkowych” królów
· III rozbiór Polski
· konfederacja targowicka
· uchwalenie praw kardynalnych
· polska protektoratem Rosji
· książę Józef Poniatowski
· stał na czele wojsk koronnych w czasie powstania kościuszkowskiego
· Katarzyna II Fryderyk II
· inicjatorzy rozbiorów Rzeczypospolitej
· Hugo Kołłątaj
· skupił wokół siebie ludzi zwanych „kuźnicą kołłątajowską”
· Tadeusz Kościuszko
· inicjator powstania, wydał uniwersał połaniecki
· kosynierzy
· żołnierze Tadeusza Kościuszki
SPRAWDZENIE WIADOMOŚCI KL.II
CZASY STANISŁAWOWSKIE
Imię i nazwisko ................................................................... kl. ...............
a) 1768 c) 1791
b) 1234 d) 1479 1p.
Austria, Francja, Belgia, Rosja, Turcja, Hiszpania, Portugalia, Prusy, Polska,
1p.
a) Henryk Walezy c) Stanisław August Poniatowski
b) Jan III Sobieski d) Zygmunt Stary 1p.
a) Król ...................................................................... założył Szkołę Rycerską.
b) W ........ roku Rosja, .............. i .............. dokonały pierwszego rozbioru Polski.
c) Konstytucja 3 maja znosiła .................... ................. i wolną elekcje.
d) Przywódcą powstania z 1794 roku był ...............................................................
...
silent_cichy