Metda Felicie Affolter.doc

(39 KB) Pobierz
Metda Felicie Affolter

Metda  Felicie  Affolter.

 

           Opracowana przez Felicie Affolter  terapia, nazywana również

„ psychopedagogiką  rozumnego działania dłoni” wykorzystuje dotyk, który angażuje wszystkie zmysły. Droga ta umożliwia eksplorowanie, stopniowe poznawanie i przekształcanie rzeczywistości przez osoby przejawiające zaburzenia spostrzegania- wobec których instrukcje słowne nie są skuteczne.

               W  swojej  metodzie Affolter  opiera się  na aktywności polegającej na poznawaniu otoczenia przez dotyk, którego głównym celem jest rozwiązywanie problemów dnia codziennego. To dotyk umożliwia  człowiekowi nawiązanie kontaktu  fizycznego z drugą osobą czy przedmiotem, a także zapewnia komfort psychiczny  niezbędny dla dalszego rozwoju. Dotyk staje się bazą dla zrozumienia otaczającego świata, który wpływa na kształtowanie się myślenia. Wykonywanie codziennych czynności, niezbędnych w życiu wymaga zaangażowania wszystkich zmysłów .

Metoda proponowana przez F. Affolter przeznaczona jest dla osób, które mają poważne zaburzenia w sferze kontaktów międzyludzkich, z obniżoną sprawnością  fizyczną z różnymi rodzajami uszkodzenia mózgu, także autystycznych. Należy do grupy metod stymulowania poszczególnych zmysłów

i doskonalenia ich koordynacji.

Terapia odbywa się w ścisłym kontakcie dotykowym terapeuty z dzieckiem. Ręce terapeuty są pomostem między pomyślanym aktem, a uzyskanym wynikiem. Są drogą do realizacji zadania .Są brakującym dziecku ogniwem, możliwością precyzyjnego, kierowanego przez świadomość, zamierzonego wykonania zadania. Terapeuta – nauczyciel nigdy jednak nie wyręcza ucznia, ponieważ to uczeń ma poczuć się sprawcą działania, przeżyć włożony                w wykonanie danej czynności  wysiłek jako własny. Zadaniem nauczyciela jest prowokowanie do działania, a w momentach wahania ucznia przesłanie sygnału dotykowego, który umożliwi odnalezienie się w trudnej sytuacji i kontynuację zadania.

Szczególną uwagę należy zwrócić na dobór pomocy dydaktycznych w czasie pracy tą metodą. Ważne są przedmioty, z którymi spotykamy się w życiu codziennym, a które są w ciągłym użyciu. Nie promuje się stosowania zabawek, gdyż nie tworzą one realnej rzeczywistości. Zaleca się kontakt z materią ożywioną- owoce, jarzyny, ponieważ pobudzają one silnie zmysły

i nigdy nie są obojętne. Wywołują bądź przyjemne doznania, bądź budzą wstręt, który trzeba przezwyciężać- jednak zawsze dostarczają bogatych

i urozmaiconych informacji.

Dzięki tej metodzie osoby z zaburzeniami spostrzegania uczą się poszukiwać bodźców czuciowych potrzebnych do zrozumienia i dostosowania się do otaczającego i wciąż zmieniającego się świata.  Uwzględniając  cele i założenia metody Affolter , można stwierdzić, że jest ona cenna we wspomaganiu rozwoju dzieci autystycznych. Jest jednym ze sposobów nawiązania

z dzieckiem kontaktu, który w przypadku dzieci autystycznych jest utrudniony. Metoda umożliwia odbiór informacji napływających do własnego ciała                i przyswojenie zasad ruchu. Dostarcza stymulacji zmysłów, dzięki czemu dziecko poznaje położenie swojego ciała oraz ułożenie poszczególnych jego części w przestrzeni podczas działania. Spostrzega więc schemat i jego granice, dzięki czemu może poczuć się sprawcą. Wpływa to na doskonalsze panowanie nad własnymi ruchami oraz możliwość usystematyzowania  dopływających       z zewnątrz informacji. Pojawia się przewidywalność  ruchów, co sprzyja redukcji lęku.

      We wczesnej terapii dziecka  najważniejsze jest, aby prowokować je do działania, do tego aby ciągle było obecne i nie uciekało.  Metoda ta jakby wymusza to poprzez ciągły kontakt dotykowy. Dzięki temu możliwe jest stopniowe przezwyciężanie lęku przed dotykiem i hartowanie wnętrza dłoni.

U wielu osób a zwłaszcza dzieci autystycznych jest to często sfera nadwrażliwa, dlatego praca tą metodą pozwala włączyć w repertuar odbioru informacji również dłoń. Usprawnienie dłoni jest  warunkiem dalszego prowadzenia terapii, którego kolejnym etapem jest integracja dotyku z innymi zmysłami.

Metoda ta opisana jest w książce „Spostrzeganie, rzeczywistość, język” Felicie

Affolter - tłumaczenie Tomasz Duliński WSiP, W-wa 1997r.

2

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin