Propozycje dyktand.DOC

(81 KB) Pobierz
mgr Małgorzata Szabłowska

mgr Małgorzata Szabłowska

SP Nr 7 w Giżycku

 

Propozycje dyktand – nauczanie zintegrowane

 

              Kształcenie nawyku poprawności ortograficznej dokonuje się stopniowo poprzez systematyczne ćwiczenia poprawnej pisowni wyrazów w coraz to trudniejszych formach. Do tych form należy:

 

1.       Przepisywanie.

2.       Pisanie z pamięci.

3.       Pisanie ze słuchu.

 

              Przepisywanie jest to najprostsza forma pisania, polegająca na wiernym odtwarzaniu wyrazów czy zdań obserwowanych jako pełne całości. Ćwiczenia te mogą być rozumiane jako kopiowanie tekstu. Należy podczas tych ćwiczeń kierować słowa, które wdrażają do aktywnego wykonania zadania np.: zaobserwuj, policz, uzupełnij, zmień, wyjaśnij, zapamiętaj, dokończ, dopisz, sprawdź. Prawidłowa organizacja przepisywania zmierza do kształtowania umiejętności:

-               słuchania i rozumienia poleceń;

-               całościowego spostrzegania materiału przeznaczonego do pisania;

-               poprawnego odczytania tekstu i zdawania sobie sprawy z jego treści;

-               dokonywania analizy gramatyczno- ortograficznej ( podkreślenie wyrazów, bądź liter);

-               sprawdzenie własnej pracy z wzorem.

 

              Pisanie z pamięci to odtwarzanie zapamiętanego tekstu, zdań oraz porównanie zapisu z udostępnionym później wzorem. Zapamiętywanie odbywa się po obserwacji bezpośredniej lub oparte jest na pamięci długotrwałej. Praca uczniów w tej formie ma następujący przebieg:

-               odczytanie i zrozumienie treści materiału przeznaczonego do pisania;

- analiza gramatyczno- ortograficzna, np.: podział na zdania, określenie ich budowy, rodzaju, omówienie trudności ortograficznych, uzasadnienie, ćwiczenie pisowni wybranych wyrazów itp.

-               odczytanie i próba powtórzenia zapamiętanego tekstu do pisania;

-               pisanie z pamięci ( bez wzoru);

-               sprawdzenie z wzorem.

 

Pisanie ze słuchu, tzw. Dyktando, polega na zapisaniu dyktowanych wyrazów i zdań bez możliwości korzystania z wzoru. W zależności od celu wykorzystania wyróżnia się następujące dyktanda:

·         wprowadzające

·         utrwalające (dyktando z objaśnieniem, dyktando wybranych reguł i form, dyktando swobodne, dyktando twórcze)

·         sprawdzające.

 

              W pracy z uczniami klas I – III stosuje się najczęściej dyktando z objaśnieniem i dyktando sprawdzające. Dyktando z objaśnieniem to dyktowanie tekstu po uprzednim wyjaśnianiu i omówieniu pisowni, które dotyczy wyrazów nowych lub trudnych i odbywa się bezpośrednio przed pisaniem lub w jego trakcie. Podstawę kształcenia umiejętności poprawnego pisania stanowi tu znajomość zasad pisowni oraz pamięć wzrokowa i słuchowa.

 

              Dyktando sprawdzające jest formą ćwiczeń kontrolującą osiągnięty przez uczniów poziom poprawności ortograficznej. Pozwala również na ustalenie rodzaju i zakresu trudności. Sprawdzanie obejmuje materiał ortograficzny, który został uprzednio opracowany i dostatecznie utrwalony.

 

              Dyktando sprawdzające odbywa się w następujący sposób:

-               odczytanie tekstu przez nauczyciela;

-               sprawdzenie stopnia zrozumienia treści tekstu;

-              dyktowanie ( najlepiej zdaniami lub ich logicznymi całościami, poszczególne zdania można powtórzyć dwu – trzykrotnie);

-               czytanie sprawdzające;

-               sprawdzenie i ocena prac przez nauczyciela.

 

              Duży wpływ na wyniki dyktand mają:

-               wyćwiczenie i utrwalenie materiału;

-               odpowiednio dobrany tekst;

-               umiejętność słuchania, rozumienia i zapamiętywania dyktowanego materiału;

-               technika dyktowania ( dyktuje się wolno i równo wymawiając wyrazy wyraźnie i starannie, ale naturalnie);

-               kryteria oceny prac uczniów.

 

              Podczas realizacji zadań nauczania ortografii powinno się wykorzystywać wiele środków dydaktycznych: podręczniki, tablice ortograficzne, słowniki ortograficzne, dodatkowe karty pracy, krzyżówki, rebusy, zagadki, loteryjki, domina obrazkowe.

 

              Tylko systematyczna praca i ciągłe utrwalanie przynosi efekty. Dopiero, gdy materiał jest dobrze utrwalony, możemy sprawdzić jego stopień opanowania.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KLASA I

 
Teksty do pisania z pamięci

 

 

1.              Czarek mieszka w Krakowie. Marek mieszka w Zakopanem. Czarek chodzi nad Wisłę. Marek widzi szczyty Tatr.

 

2.               Napisz swoje imię i nazwisko oraz adres.

 

3.               Mieszkamy w Polsce. Naszą stolicą jest Warszawa. Warszawa leży nad Wisłą. Godłem Warszawy jest Syrena.

 

4.               Dziś słońce wstało dość rano. Mamusia, tatuś i ciocia Jadzia jedzą śniadanie. Zośka i Kaśka jeszcze śpią.

 

5.               W naszej klasie wszyscy dbamy o czystość. Na parkiecie nie ma śmieci. Podłoga lśni. Sami wycieramy stoliki. Okna zdobią rośliny doniczkowe.

 

7.               Zbliża się koniec roku. Pożegnamy naszą panią, panie woźne i kucharki. Przyniesiemy dla nich kwiaty. Czekamy na wesołe i udane wakacje.

 

Teksty do pisania ze słuchu

 

1.               To jest ulica. Tu stoi domek Doroty. A tam biega mały kotek Marty.

 

2.               Ala i Ola mają lalki. Lalka Ali to Ela. Lalka Oli to Ula.

 

3.               To kotek Bobik. On jest czarny. Razem z Magdą płata figle.

 

4.               W naszym domu są dwa psy. Ten w łatki to Azor. Ten czarny to Neron.

 

5.               Staszek i Czarek to koledzy. Uczą się razem. Po lekcjach idą do parku. Czasami grają w piłkę.

 

6.               Dorotka wraca ze spaceru. Była tam z Jolą i Iwoną. Zebrały kolorowe listki.

 

7.               Mały Franek wraca pieszo do domu. Spotkał Tomka i Jarka. Poszli razem na lody.

 

8.               Zosia i Kasia uczą się pisać i czytać. Maciek jest mały. Potrafi tańczyć i rysować.

 

9.               Halinka zaprosiła Hanię na herbatę. Mama dała im herbatniki. Teraz obie dziewczynki mają dobry humor.

 

10.              Henio huśta się na huśtawce. Hela pędzi na hulajnodze. Harcerze śpiewają piosenki. Jest okropny hałas.

 

11.               Jaś ma pochmurną minę. Boli go ucho. Nie cieszy go nawet choinka. Nie chce jeść chleba.

 

12. Królewna wybiera się w podróż. Woli jednak popłynąć łódką niż żaglówką. Po dwóch dniach znajdzie się w zaczarowanym ogródku.

 

13.               Po małej górce skaczą szare wróbelki. Usiadły na krzak dzikiej róży. Józio spłoszył małe ptaszki.

 

14. Mama kupiła na rynku orzechy, owoce i warzywa. Zwierzęta nie lubią owoców i warzyw. Nasz Azor jednak porwał kilka rzodkiewek.

 

15. Żaba i wąż mieszkają nad rzeką. Każdy wieczór spędzali pod wierzbą. Po ulewnej burzy dołączył do nich bezdomny jeż.

 

16. Grażynka mieszka w miejskim wieżowcu. Każdego wieczora czyta książki o zwierzętach. Lubi kanapki z dżemem jagodowym.

 

17.               Cały dzień świeci słońce. Basia poszła z dziadkiem na spacer. Babcia dała im sześć ciastek.

 

 

KLASA II

 

Teksty do pisania z pamięci i ze słuchu

 

JESIEŃ

Zboże zebrane z pól. Rolnicy zaorali ziemię. Z warzyw pozostała w polu jeszcze tylko kapusta. Polne zwierzęta nie mają już schronienia i pożywienia.

 

PODRÓŻ

Przyjaciółka mamy ma nowy samochód. Jutro wybieramy się nim

w krótką podróż do Krakowa. Zwiedzimy Wawel, Stary Rynek i Kościół Mariacki. Powrót planowany jest na niedzielę.

 

MIŚ

Kubuś Puchatek bardzo lubi miód i powidła. Słój z miodem przeniósł

z piwnicy do pokoju. Stół aż się ugiął pod ciężarem podwieczorku.

 

JAŚ

Jaś urodził się jako siódme dziecko w ubogiej rodzinie. W chacie panował głód i chłód. Chłopiec nie miał nawet własnego lóżka. Na śniadanie jadał codziennie twaróg i sól. Jedyną jego pociechą był duży ogród za domem.

 

ZAKOCHANY KRÓLEWICZ

Król pokłócił się z synem. Królewicz  zakochał się w góralce, która pięknie śpiewała w chórze. Królewicz zrzekł się królestwa. Odtąd oboje spacerowali po wzgórzach i górach.

 

NA STRAGANIE

Na straganie leży dużo warzyw: pietruszka, marchew, ogórki, buraki i rzodkiewka. Kupimy rzodkiewkę i marchew. Schrupiemy je na surowo. Możemy też zrobić smaczną surówkę.

 

CIOCIA GRZESIA

Ciocia Grzesia codziennie jeździ do pracy. Piętnaście minut idzie na stację. Potem godzinę jedzie pociągiem. Na końcu jeszcze dziesięć minut autobusem. Musi wstać skoro świt, żeby się nie spóźnić.

 

HOKEJ NA TRAWIE

Harcerze grali w hokeja na trawie. Mieli na głowach kaski i czuli się jak rycerze w hełmach. Padał deszcz i huczał wiatr, ale oni nie bali się złej pogody. Byli zahartowani i dzielnie walczyli o honor swojego hufca.

 

ZIMA

Nadeszła zima. Ziemię pokrył puszysty śnieg. Dzieci postanowiły ulepić bałwana. Zrobiły duże kule śniegowe i ulepiły piękną, białą postać. Zośka i Maciuś ozdobili ją węgielkami, guzikami i miotłą. Bałwanek wyglądał ślicznie. Było wiele radości i uciechy.

 

DOKARMIAMY PTAKI

Nadeszła sroga zima. Puszysty śnieg przykrył drzewa i krzewy. Chłód dokucza ptakom. Dzieci sypią do karmnika ziarno dla wróbelków i suszoną jarzębinę dla jemiołuszek. Na gałązkach wieszają słoninkę dla sikorek. Ptaki często przylatują do ptasiej stołówki.

 

ZIMA *

Pada śnieg. Lód pokrył rzeki. Mróz szczypie bardzo mocno i ludzie rzadko wychodzą na dwór. Przechodnie podnoszą kołnierze palt i kożuchów. Zmarznięte wróble siedzą skulone na gałęzi drzewa. Śnieg prószy i prószy. Grażyna i Bożena idą z łyżwami na lód. Grześ i Krzyś pobiegną z sankami na górkę. Będą zjeżdżać w dół slalomem. Inne dzieci bawią się śnieżkami. Dziewczynki ulepią śniegowe kule. Zrobią z nich bałwana. Chłopcy będą rzucać śnieżkami do celu. Hania z Halinką będą zjeżdżać z górkami na nartach. Przed metą muszą zahamować.

 

RYSUNKI

Jurek narysował żubra, węża, jeża i żabę. Romek narysował jaskółkę, żółwia i wróbla. Ania rysuje chrząszcze, żuki, dzięcioła i nietoperza. Tylko Krzyś nic nie rysuje. Mówi, że zabrakło mu zwierząt.

 

WKRÓTCE ŚWIĘTA

W domach trwają przygotowania do Wigilii. Mateusz odkurza i wyciera kurze. Halinka sprząta na strychu. Tata wybrał się do leśniczówki po choinkę. Mama krząta się po kuchni cały dzień. Piecze różnorodne ciasta i gotuje wigilijne potrawy. Cała rodzina spotka się przy stole, gdy na niebie zabłyśnie pierwsza gwiazdka.

                                              

WIOSNA

Wiosenne słońce świeci mocno. Stopniały śniegi w sadzie i ogrodzie. Z daleka bielą się czereśnie i śliwy. Wiśnie i jabłonie też okryły się kwieciem. Na krzewach widać zielone liście, które delikatnie kołysze wiatr.

 

JUŻ WIOSNA

Wiosną przyroda budzi się do życia. Wierzby pokrywają się baziami. W ogródku babci zakwitły przylaszczki i krokusy. Spod śniegu bielą się przebiśniegi. Z ciepłych krajów wracają jaskółki, szpaki i bociany. W południe mocno grzeje słońce. W ogródkach ludzie grabią grządki i sieją warzywa.

 

WIELKANOC

Mama przygotowała wielkanocny koszyk. Włożyła do niego pisanki i cukrowego baranka. Są w nim także świeży chleb, pachnąca kiełbasa, sól, pieprz i chrzan. Ozdobiła koszyczek serwetką i gałązkami borówek.

 

 

 

 

 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 
KLASA III                   Teksty do pisania z pamięci i ze słuchu

 

KLASA

Nasza klasa znajduje się ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin