TYDZIEŃ I – Moja rodzina
Treści programowe:
Nasze rodziny
– Podawanie informacji na temat swojej rodziny, np.
jak mają na imię mama i tata, jakie zawody wykonują:
• nazywanie członków bliższej i dalszej rodziny, np.: mama, tata, brat, siostra, ciocia, babcia, dziadek, wujek.
To ja
– Podawanie informacji o sobie:
• określanie swoich ulubionych zabaw, zajęć, potraw, form wypoczynku.
• Zestaw zabaw ruchowych – nr IV z przyborami – laskami (ułożony przez G. Szadkowską).
• Zabawa orientacyjno-porządkowa Do swojego drzewa.
• Zabawa ruchowo-naśladowcza Co robi mama? Co robi tata?
Dzień
Przebieg - cel ogólny
Cele operacyjne
Dziecko:
Obszar
z podstawy programowej
Uwagi
1
Moja mama, mój tata.
- Słuchanie opowiadania H. Bechlerowej Zajączek z rozbitego lusterka - Nazywanie członków własnej rodziny
- spacer – umiejętne przechodzenie przez jezdnię.
- zabawa dydaktyczna rozwijająca pamięć dowolną, „Co zmieniło miejsce?”
Zabawy na placu przedszkolnym – bezpieczne korzystanie z urządzeń
– wymienia członków bliskiej rodziny
- Wie, jak należy prawidłowo przechodzić przez jezdnię, aby zachować bezpieczeństwo
- Potrafi rozpoznać, co się zmieniło oraz położyć zabawki na swoje miejsce.
Umie bezpiecznie bawić się na placu przedszkolnym
4, 6, 15,
2
Pomagamy w domu
- Słuchanie piosenki Będę mamie pomagała - umuzykalnianie dzieci.
- zabawa dydaktyczna Którego koloru jest więcej?
Zabawy na placu przedszkolnym.
– porusza się rytmicznie przy piosence
- wie, jak należy posegregować przedmioty, zna podstawowe kolory
Zachowuje bezpieczeństwo podczas zabaw na powietrzu
6, 8, 9
3
Kolory jesieni
- Słuchanie wiersza D. Gellner Jesienna wróżka - Utrwalenie nazw kolorów
- Spacer – obserwacja zmian w wyglądzie drzew
- zabawa matematyczna O jeden więcej.
Rysowanie swojej rodziny, wymienianie jej członków
Zabawy na powietrzu
– rozpoznaje kolory: czerwony, niebieski, żółty, zielony
- Potrafi wymienić, jakie zmiany zachodzą w wyglądzie drzew
- wie, ile jest przedmiotów, jak się doda kolejny.
Potrafi narysować swoich rodziców i rodzeństwo, wie, jak każdy ma na imię
1, 3, 9, 12,
4
Ile owoców dała nam mama?
- Słuchanie wiersza M. Czerkawskiej Kto pomoże? - Liczenie w zakresie czterech
- Spacer – obserwacja krążących ptaków
- zabawa dydaktyczna Którego koloru jest więcej – utrwalenie znajomości kolorów.
Zabawy ruchowe na powietrzu – odpowiednie ubieranie się w zależności od pogody.
– liczy w zakresie czterech
- obserwuje zachowanie ptaków
Wie, dlaczego należy dostosowywać strój do pogody
2, 11, 13,
5
Mój portret.
- Wykonanie portretu w ozdobnej ramce - Rozwijanie sprawności manualnej
- Spacer – obserwacja zachowania ptaków
- Projektowanie sukni dla pani Jesieni – malowanie dowolnych wzorów na materiale lub układanie wzorów mozaiki geometrycznej i klocków
Zabawy ruchowe z piłką na powietrzu
– wycina proste kształty
Potrafi malować i układać różne wzory i kształty według własnych pomysłów i wg wzoru.
Potrafi bezpiecznie bawić się piłką.
9, 10, 14,
TYDZIEŃ II – To jest mój dom
Nasz kontakt z techniką
– Uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych wykorzystujących doświadczenia zbierane podczas poznawania środowiska technicznego, np. składanie zabawek z oddzielnych części, budowanie różnych konstrukcji z klocków, przeżywanie pozytywnych efektów swoich działań.
– Zapoznanie z wybranymi urządzeniami gospodarstwa domowego, zwrócenie uwagi na ich rolę w ułatwianiu pracy ludziom.
• Zabawa ruchowa twórcza Budujemy dom.
• Zabawa orientacyjno-porządkowa Zajączki do domu.
To jest mieszkanie.
- Słuchanie rymowanki o mieszkaniu - Poznawanie nazw części mieszkania
- Spacer –obserwacja jesiennej przyrody
- Zabawa „O którym przedmiocie mówię?”
Zabawa tematyczna „W dom” – używanie słów proszę, dziękuję, przepraszam.
– stosuje słowa: pokój, przedpokój, kuchnia,
łazienka
- wie, że nie należy bez potrzeby zrywać i niszczyć roślin
- potrafi odgadnąć, o którym przedmiocie jest mowa.
Wypełnia role przydzielone przez kolegów w zabawie, wie, że należy używać słów grzecznościowych
1, 4, 12,
Czy zając ma dom?
Zabawy przy relaksującej historii Zając, który nie ma domu...
Ulcia_J-B