1_zdrowie_publiczne.pdf

(735 KB) Pobierz
4
Zdrowie publiczne
autorzy: prof. dr hab. n. med. Andrzej Buczyński, dr n. med. Maria Dziedziczak-Buczyńska
copyright © Polski Uniwersytet Wirtualny
OPRACOWANIE KURSU
kierownik projektu: Joanna Opoka
metodyk: Monika Poradecka
graficy: Monika Czarska
informatycy: Michał Goździk
Paweł Jawor
Mariusz Osiński
318972721.001.png
Wstęp do kursu
Poszerzająca się wiedza o człowieku — i to zarówno ta, której źródłem są nauki filozoficzne,
ekologia, jak i ta, której źródłem jest głównie medycyna i fizjologia — spowodowała, że
współczesny człowiek ma możliwości udziału w tworzeniu nowej jakości życia. Obecnie wielu
autorów opowiada się za holistyczną koncepcją zdrowia, która ujmowałaby zdrowie
w sposób całościowy i komplementarny.
Zdrowie należy do kilku najważniejszych filarów uznawanych wartości życia. Rozumiane jest
jako brak choroby lub dolegliwości, jako dobre samopoczucie lub stan niewymagający
interwencji medycznej. Zdrowie i choroba oraz ochrona zdrowia i zapobieganie chorobom
należą do istotnych doświadczeń życia codziennego i łączą się wyraźnie z prawem do życia.
Zdrowie jest kształtowane przez procesy życia społecznego, wymaga ciągłej adaptacji
i podlega nieustannej ewolucji. Celem tego kursu jest ukazanie wielu płaszczyzn
funkcjonowania zdrowia (fizycznej, psychicznej, społecznej, kulturowej itp.) oraz znaczenia
czynników warunkujących zdrowie w kategorii zdrowia publicznego, a także poznanie
genezy i założeń zdrowia publicznego w ramach systemowej koncepcji ochrony zdrowia.
W trakcie realizacji przedstawionego programu nauczania w zakresie zdrowia publicznego
student zapozna się z zagadnieniami związanymi z występowaniem poszczególnych
problemów związanych z ochroną zdrowia człowieka, mającymi wpływ na kształt i zakres
pracy i opieki pielęgniarskiej.
1
Procesy kształtujące problematykę zdrowia publicznego
Procesy kształtujące problematykę zdrowia publicznego
Wstęp
1. Kształtowanie zdrowia publicznego
1.1. Zdrowie publiczne w Europie i Polsce
1.2. Kształtowanie się rozwiązań modelowych
1.2.1. Brytyjski model zdrowia publicznego
1.2.2. Model niemiecki
1.2.3. Polska koncepcja troski o zdrowia publiczne
2. Czynniki kształtujące stan zdrowia społeczeństwa
2.1. Kulturowe, społeczne i ekonomiczne uwarunkowania zdrowia
2.1.1. Ważniejsze definicje zdrowia
2.2. Podstawowe pojęcia dotyczące zdrowia i choroby
2.2.1. Genetyczne uwarunkowanie zdrowia
2.2.2. Znaczenie środowiska bytowania i pracy dla zdrowia
2.2.3. Behawioralne uwarunkowanie zdrowia
2.2.4. Żywieniowe uwarunkowania zdrowia
3. Epidemiologiczne uwarunkowania zdrowia
3.1. Uwarunkowania zdrowia
3.2. Źródła zagrożeń zdrowotnych
3.2.1. Promieniowanie
3.2.2. Oświetlenie
3.2.3. Hałas
3.2.4. Wibracja
3.2.5. Klimat
3.2.6. Warunki psychospołeczne
3.2.7. Aktywność fizyczna
4. Ekologia a zdrowie człowieka
4.1. Zagrożenia ekologiczne w aspekcie zdrowia publicznego
4.2. Podstawy jakości ekosystemu
4.3. Kontrola składu gatunkowego biocenozy
5. Ekologiczne aspekty w zdrowiu publicznym
5.1. Specyfika obszarów zurbanizowanych
5.2. Ochrona środowiska a zdrowie
1
Procesy kształtujące problematykę zdrowia publicznego
Wstęp
Zdrowie publiczne obejmuje szeroki obszar działań dotyczących niemal wszystkich aspektów
zdrowia społeczeństwa. Wpływa na kształt polityki społecznej i zdrowotnej państwa,
współdziała ze wszystkimi sektorami społeczno-gospodarczymi, organizacjami społecznymi
oraz ludźmi.
Uważany za prekursora koncepcji zdrowia publicznego w Europie J. P. Frank już
w 1799 roku określił je jako „sztukę ochrony zdrowia przed konsekwencjami zagęszczenia na
ziemi, a w szczególności jako sztukę umacniania większych odporności, żeby móc bez
chorób z powodu złych fizycznych mocy, odsuwając je jak najdalej od siebie, możliwie
najpóźniej ulegać ich działaniu” (1). Natomiast w opublikowanym w roku 1975 raporcie
Komisji Fundacji Milbank, zdrowie publiczne zostało zdefiniowane jako zorganizowany
wysiłek społeczeństwa na rzecz ochrony, promowania i przywracania zdrowia ludziom (1).
2
Procesy kształtujące problematykę zdrowia publicznego
1. Kształtowanie zdrowia publicznego
1.1. Zdrowie publiczne w Europie i Polsce
Zdrowie publiczne leży w interesie każdego człowieka, dlatego w ciągu wieków
w społeczeństwach stopniowo powstawały specjalne zawody, instytucje i służby, których
celem było tworzenie i wdrażanie strategii poprawy stanu zdrowia obywateli oraz
podejmowanie w tym zakresie praktycznych działań. Działania te mają na celu zapobieganie
chorobom, przywracanie zdrowia i jego promowanie, a także utrzymanie czystości
środowiska. W tym kontekście dają się wyróżnić trzy odrębne, ale powiązane ze sobą,
sposoby podejścia do problemu poprawy stanu zdrowia jednostek i społeczeństw. Pierwszy
z nich to biologiczna, farmakologiczna i techniczna ingerencja na poziomie cząsteczkowym,
komórkowym i narządowym. Drugi sposób to działania kliniczne typu lekarz–pacjent,
pielęgniarka–pacjent lub terapeuta–pacjent, w domach, przychodniach, szpitalach i tym
podobnych instytucjach. Trzeci sposób — wcale nie najmniej ważny — to działania
w odniesieniu do całych populacji, podejmowane przez służbę zdrowia i personel
administracyjny w dużych i małych społecznościach, na wszystkich poziomach zarządzania
w skali całego kraju, jak również w zakładach pracy i innych instytucjach.
W przedsięwzięciach na rzecz zdrowia publicznego — jako badacze, administratorzy,
współtwórcy przepisów i pracownicy terenowi — uczestniczą przedstawiciele wielu dyscyplin
nauki i różnych zawodów. Wśród ludzi działających na rzecz zdrowia publicznego najliczniej
reprezentowani są lekarze, pielęgniarki, dentyści, pracownicy społeczni, statystycy,
socjologowie, ekonomiści, psychologowie, farmaceuci, biolodzy, fizycy, inżynierowie,
architekci oraz prawnicy. Osoby z mniejszym doświadczeniem prowadzą kontrolę żywności
i wody, stanu środowiska, systemów kanalizacyjnych, restauracji, zakładów pracy, szkół,
szpitali i innych instytucji, mających wpływ na zdrowie ludności. Istnieje jednakże jedna
dyscyplina, która, choć nie jest wyłączną domeną zdrowia publicznego, ma dla niego
kluczowe znaczenie — jest nią epidemiologia. Znajomość i pełne zrozumienie pojęć oraz
metod stosowanych w epidemiologii jest koniecznym, lecz zazwyczaj nie jedynym
warunkiem powodzenia prawie wszystkich działań na rzecz zdrowia publicznego.
Cele zdrowia publicznego w ciągu wieków zmieniały się i na ogół wynikały z określenia od
nowa tego, co jest nie do przyjęcia. Społeczeństwo dochodziło do wniosku, że pewnych
zjawisk nie można tolerować i zobowiązywało władze do ustanowienia instytucji zdrowia
publicznego, których celem było badanie tych zjawisk, zapobieganie im i ich likwidowanie.
3
Zgłoś jeśli naruszono regulamin