Teoria bezpieczeństwa 6.docx

(31 KB) Pobierz

 

W Y Ż S Z A    S Z K O Ł A    E U R O P E J S K A

Im.  Ks.  Józefa  Tischnera

 

 

 

 

Prof.  dr  hab.  Witold  POKRUSZYŃSKI

 

 

TEORIA  BEZPIECZEŃSTWA

 

 

 

Temat:  WCZESNE  OSTRZEGANIE  I  ZAPOBIEGANIE  KONFLIKTOM  ZBROJNYM W  STRATEGII  NATO

 

(6)

 

 

 

 

 

 

                                                     KRAKÓW  2008                                                                                                                                                          

                                ZAGADNIENIA:

               1.  WPROWADZENIE.

               2.  INSTYTUCJE  NATO  W  OSTRZEGANIU  I  ZAPOBIEGANIU    K. Z.

               3.  OPERACJE  POKOJOWE  W  STRATEGII  NATO.  

               4.  WSPÓŁPRACA  NATO Z INNYMI  ORGANIZACJAMI  MIĘDZYNAR.

               5.  PODSUMOWANIE.

 

 

 

                                    LITERATURA:

1.     G.  Avans,  Współpraca  dla  pokoju.  PISM  Warszawa  1994.

2.     B.  Balcerowicz,  Partnerstwo  dla  pokoju.  AON  Warszawa  1994.

3.     E.  Cziomer,  Międzynarodowe  aspekty  kryzysu  jugosłowiańskiego  w  latach  90.  Kraków  1996.

4.     M.  Dobroczyński,  A.  Jasińska,  Wiek  wielkich  przemian.  Wydawnictwo  Adam  Marszałek,  Warszawa-Toruń  2001.

5.     A.  K.  Smutek-Riemer,  Wczesne  wykrywanie  kryzysów;  kwadratura  koła ?  Zeszyty  naukowe  AON  nt  4 (29) 1997.

 

 

 

 

 

 

 

 

1.     WPROWADZENIE

        Napięcia  w  stosunkach  międzynarodowych  i  nowe  zagrożenia  dla  pokoju  i  bezpieczeństwa  sprawiły,  że  w  treści  Koncepcji  Strategicznej , przyjętej  przez  Szczyt   Rzymski  NATO  w  1991  znalazła  swoje  miejsce  problematyka  Wczesnego  Ostrzegania  i  Zapobiegania  Konfliktom  (WOiZK –ang.EWCP  Earli  Warning  and  Conflict  Prevention ).  Ponadto  zostały  sprecyzowane  zagadnienia  reagowania  na  sytuacje  kryzysowe.  Koncepcja  ogłosiła  gotowość  NATO  do  podejmowania  wszelkich  działań  zmierzających  do  ograniczenia  ryzyka  wystąpienia  współczesnych  konfliktów  zbrojnych.  Określono  w  niej  podejście  Sojuszu  do  tej  ważnej   problematyki,  oparte  na  dialogu,  współpracy  i  utrzymaniu  zdolności  do  wspólnej  obrony  państw  członkowskich.

        Szczyt  Rzymski,  w  przyjętej  Deklaracji  Pokoju  i  Współpracy,  powołał  również  do  życia  Północnoatlantycką  Radę  Współpracy ( NACC ).  W  dokumencie  został  poruszony  problem  relacji  pomiędzy  NATO  a  państwami  współpracującymi,  opartych  na  zasadach  współpracy  i  dialogu.  Podkreślono  w  nim  rangę  problematyki  EWCP,  wskazując  bardzo  mocno  na  wiodącą,  w  tym  względzie,  rolę  KBWE.  Było  to  podyktowane  ówczesną  sytuacją  międzynarodową  i  rolą,  jaką  odgrywała  w  niej  KBWE.

        W  czerwcu  1992  roku,  w  komunikacie  końcowym  ze  spotkania  Rady  Północnoatlantyckiej  (  NAC  )  w  Oslo,  pojawił  się  zapis,  który  wyrażał  kompromis  pomiędzy  tymi  trzema  stanowiskami,  stanowiący,  iż  NATO  wyraża  gotowość  wsparcia  działań  na  rzecz  pokoju  podejmowanych  pod  auspicjami  KBWE,  zgodnie  z  obowiązującą  w  tym  względzie  w  Sojuszu  procedurą  decyzyjną,  w  której   każdy  przypadek  takiego  działania  jest  rozpatrywany  w  trybie  indywidualnym.

        Zaledwie  kilka  miesięcy  później  w  Brukseli  NAC  poszerzyła  swoją  deklarację  dotyczącą  udziału  Sojuszu  w  misjach  pokojowych  o  działania  pod  egidą  ONZ.  Tym  samym  NATO  zobowiązało  się  do  pozytywnego  odpowiadania  na  inicjatywy  Sekretarza  Generalnego  ONZ,  potrzebującego  pomocy  Sojuszu  we  wprowadzeniu  rezolucji  Rady  Bezpieczeństwa  ONZ.  Zapowiedziane   zostało  także  wprowadzenie  zadania  wsparcia  operacji  pokojowych  ONZ  i  KBWE  do  katalogu  działań  sił  NATO  i  planowanie.

        Na  podstawie  Koncepcji  Strategicznej  z  1991,  przyjęto  na  Szczycie  Waszyngtońskim  w  1999  roku  nową  Koncepcję  StrategicznąW  dokumencie  tym   stwierdza  się  m.in.,  że  NATO,  zgodnie  z  Art.  7  Traktatu  Waszyngtońskiego  jest  uprawnione  do  podejmowania  działań  na  rzecz  EWCP,  w  tym  operacji  prowadzonych  w  odpowiedzi  na  zaistniałą  sytuację  kryzysową.  A  to  oznacza  utrzymywanie  potencjału  i  zdolności  operacyjnej  wojsk,  zarówno  w  celu  wspólnej  obrony,  jak  i  działań  na  rzecz  EWCP.

        W  koncepcji  zostało  podtrzymane  stanowisko  z  1994  roku  dotyczące  zarówno  gotowości  NATO  do  współpracy  z  ONZ  i  OBWE,  jak  i  uzależnienie  udziału  w  misji  lub  jej  organizacji  do  decyzji  wszystkich  państw  członkowskich,  podejmowanej  na  podstawie  indywidualnej  analizie  sytuacji.  Sojusz  deklaruje  także  gotowość  do  udzielania  swoich  zasobów,  w  celu  wsparcia,  podobnych  w  swojej  istocie  do  natowskiego,  operacji  petersberskich.  W  tym  miejscu  pragnę  wspomnieć,  iż  nazwa  pochodzi  od  miejscowości  Petersberg  koło  Bonn,  gdzie  w  czerwcu  1992  roku  ministrowie  spraw  zagranicznych  państw  UZE  przy jęli  treść  misji  obejmujących:  operacje  humanitarne  i  ratownicze,  misje  pokojowe  oraz  inne  zadania   przeznaczone  dla  sił  zbrojnych  w  kontekście  reagowania  w  sytuacjach   kryzysowych.

 

 

           2. INSYTUCJE  NATO  W  OSTRZEGANIU  I  ZAPOBIEGANIU  K.  Z.

 

        Ze  względu  na  występujące  zjawisko  współdziałania  i  wzajemnego  uzupełnianie  się  instytucji  tworzących   polityczno-wojskowe  struktury  Sojuszu,  należy  stwierdzić,  iż  niemalże  każda  z  nich  ma  do  wypełnienia  zadania  znajdującego  się  w  obszarze  działalności  EWCP  (WOiZK).

        Najważniejszym  organem  decyzyjnym  w  NATO  jest  Rada  Północnoatlantycka    (NAC).  Jest  to  jedyna  instytucja  powołana  formalnie  przez  Traktat  Waszyngtoński  i  posiadająca  uprawnienia  do  powoływania  innych  struktur,  których  zadaniem  jest  wypełnianie  postanowień  Traktatu.

Członkami   Rady  są  wszystkie  państwa  członkowskie  NATO,  a  na  jej  czele  stoi  Sekretarz  Generalny  NATO.  Skład  NAC,  w  zależności  od  formuły  spotkania  tworzą:  prezydenci  i  premierzy  (  spotkania  na  szczycie  ),  ministrowie  spraw  zagranicznych  lub  obrony  (  spotkania  ministerialne  )  lub  ambasadorowie  ( stałe  spotkania  Rady ).  Prace  Rady  są  wspierane  przez  wiele  komitetów  zajmujących  się  praktycznie  całością  funkcjonowania   Sojuszu.  Szerokiej  pomocy  udziela  jej  również  Sekretariat Międzynarodowy.

        Do  podstawowych  komitetów  i  innych  organów  przedstawicielskich  Sojuszu  wspierających  działania  NAC  w  obszarze  EWPC  należą :

        Komitet  Wojskowy  ( MC )  -  jako  najwyższy   organ  wojskowy  NATO  i  odpowiada  za  przygotowanie  planów  operacji  pokojowych,  monitorowanie  rozwoju  sytuacji  w  rejonie  pełnienia  misji  (  wczesne  ostrzeganie  ),  informowanie  NAC  o  bieżącym  przebiegu  operacji  oraz  konieczności  wprowadzenia  jej  ewentualnych  modyfikacji.

        Polityczno  -  Wojskowy  Kierowniczy  Komitet  Programu  PdP  zajmujący  się  całością  problematyki  PdP,  w  tym  współdziałaniem  w  ramach  wspólnych  operacji  pokojowych  NATO  z  udziałem  państw  partnerskich.

        Grupa  Koordynowania  Polityki  ( PCG )  jako  jeden  z  najważniejszych  polityczno-wojskowych  organów  konsultacyjnych  Sojuszu  odpowiada  za  przygotowanie  dla  NAC  dokumentów  i  ocen  polityczno-wojskowych  dotyczących :  wczesnego  ostrzegania  i  zapobiegania  konfliktom  ( EWCP ),  modyfikacji  planów  operacyjnych  oraz  koncepcji  rozwijania  Wielonarodowych  Połączonych  Sił  Zadaniowych  ( CJTF ).

        Komitet  Rady  ds.  Ćwiczeń  i  Operacji  ( COEC )  -  najważniejsze  forum  Sojuszu  zajmujące  się  problematyką  reagowania  w  sytuacjach  kryzysowych.  Do  jego  głównych  zadań  należą :

Ø     doradzanie  NAC  w  zakresie   możliwości i  środków  dostępnych  do  wykorzystania  w  sytuacjach  kryzysowych ;

Ø     zbieranie  doświadczeń  i  przygotowywanie  wniosków  z  prowadzonych  przez  Sojusz  operacji ;

Ø     przygotowywanie  i  prowadzenie  ćwiczeń  reagowania  kryzysowego.

 

        W  Sojuszu  NATO  są  m.in.  struktury  cywilne  -  instytucja  wykonawcza  nosząca  nazwę  Sekretariatu  Międzynarodowego  ( IS ).  Najważniejszą  rolę  w  tej  strukturze  odgrywa  Departament  PolitycznyMa  on  dwa  zarządy,  a  mianowicie  :  Zarząd  Polityczny  i  Zarząd  Ekonomiczny.

        Zarząd   Polityczny  realizuje  bieżące  zadania  i  zadania  z  obszarów  zainteresowania  Zarządu,  tj.

Ø     rozwój  stosunków  NATO  z  europejskimi  instytucjami  bezpieczeństwa;

Ø     problematyka  stosunków  z  państwami  nie  biorącymi  udziału  w  EAPC  i  PdP,  w  tym  przygotowanie  i  realizacja  planów  NAC;

Ø     rozwój  Dialogu  Śródziemnomorskiego;

Ø     przygotowanie  raportów  określających  ramy  planów  politycznych  i  informowanie  o  politycznych  zamiarach  NATO;

Ø     ogólny  nadzór  nad  rozwojem  stosunków  NATO – Rosja,  NATO – Ukraina;

Ø     ocena  politycznych  aspektów  roli  NATO  w  byłej  Jugosławii.

        Zarząd  Ekonomiczny  odpowiada  za  kontakty  i  konsultacje  z  udziałem  państw  NATO  i  państw  partnerskich  w  dziedzinie  ekonomicznych  aspektów  bezpieczeństwa,  w  tym  ekonomicznego  podłoża  konfliktów  zbrojnych.

        Ważną  rolę  ma  Departament  Planowania  Obrony  i  OperacjiW  jego  skład  wchodzą  4.  Zarządy.

Zarząd  Polityki  Obronnej  i  Planowania  Sił  Zbrojnych,  który  zajmuje  się  problematyką  planowania  obronnego  i  kierunkami  polityki  obronnej,  jest  odpowiedzialny  za  rozwijania  koncepcji  CJTF  ( Wielonarodowe  Połączone  Siły  Zadaniowe ).

Zarząd  Reagowania  w  Sytuacjach  Kryzysowych  i  Operacji,  ma  on  zadania:

Ø     wspieranie  Sekretarza  Generalnego  i  Komitetu  Planowania  Obrony;

Ø     rozwijanie  pokojowej  polityki  Sojuszu  i  polityki  Współpracy (CIMIC );

Ø     udoskonalanie  procedur  i  struktur  organizacyjnych;

Ø     udzielanie  wsparcia  i  pomocy  w  zakresie  operacji  pokojowych PdP;

Ø     pomoc  koncepcyjną  i  techniczną  w  operacjach  pokojowych;

Ø     utrzymywanie  kontaktów  NATO   z  innymi  strukturami .

Zarząd  Partnerstwa  Obronnego  i  Współpracy  odpowiada  za  tworzenie  i  wprowadzania  w  życie  polityki   w  zakresie  PdP,  przewodzi  pracom  Polityczno -  Wojskowemu  Kierowniczemu  Komitetowi  Programu  PdP (PMCS),  wnosi  swój  wkład  w  pracę  innych  organów  NATO,  współpraca  NATO – Rosja,  NATO – Ukraina  oraz  rozwój  Dialogu  Śródziemnomorskiego.

        Departament  Inwestycji  w  Dziedzinie  Bezpieczeństwa,  Logistyki  i  Planowania  Przedsięwzięć  Cywilnych  w  Sytuacjach  Nadzwyczajnych,  składa  się  z  3.  Zarządów.

Zarząd  Planowania  Zamierzeń  Cywilnych  w  Sytuacjach  Nadzwyczajnych – podstawowy.

Zarząd  ten  odpowiada  za  wykonywanie  następujących  zadań:

Ø     koordynowanie  i  wydawania  wytycznych  do  konwersji  gospodarek  państw  NATO  w  sytuacji  zagrożenia  konfliktem  zbrojnym;

Ø     przygotowanie  zarządzeń  określających  zasady  i  umożliwiających  użycie  środków  cywilnych  do  wspierania  wspólnej  obrony  i  ochrony  ludności  cywilnej;

Ø     apewniania  wsparcia  merytorycznego   ciałom  przedstawicielskim  NATO,  odpowiedzialnym  za  rozwiązywanie  sytuacji  kryzysowych  i konfliktowych  w  sferze  cywilnej,  w  tym  w  obszarze  gospodarczym.

 

        Po  dokonaniu  krótkiego  przeglądu  struktury  cywilnej  NATO,  przechodzę  do  omówienia  struktury  wojskowej  Sojuszu.

        Organem  wykonawczym  wojskowych  struktur  NATO  jest  Międzynarodowy  Sztab  Wojskowy  ( IMS ).  Składa  się  on z 5.  Departamentów.

         1.Depertament  Operacyjny  wspiera  Komitet  Wojskowy  w  formułowaniu  bieżących  planów  operacyjnych  oraz  rozwiązywaniu  problemów  dotyczących  stanu  sił  zbrojnych  oraz  działań  militarnych  Sojuszu.  Zadaniem  Departamentu  jest  także  działania  mające  na  celu  stałe  podnoszenie  zdolności  operacyjnych   Sojuszu.

 

        2.Departament  Wywiadu  -  głównym  zadaniem  jest  koordynowanie  działalności  służb  wywiadowczych  państw  członkowskich,  w  celu  właściwego  monitorowania  rozwoju  sytuacji  międzynarodowej  oraz  oceny  jej  wpływu  na  bezpieczeństwo  Sojuszu.  W  ramach  jego  działalności  dokonywana  jest  również  ocena  potencjalnych  zagrożeń,  związanych  z  istniejącymi  źródłami  konfliktów.  W  tym  zakresie  Departament  stanowi  bardzo  ważny  element  modułu  wczesnego  ostrzegania.

        3.Departament  Współpracy  i  Bezpieczeństwa  Regionalnego  jest  kluczowym  organem  NATO  zajmującym  się  kwestiami  współpracy  wojskowej  w  ramach  EAPC  i  PdP.  Dotyczy  to  również  rozwijania  koncepcji  prowadzenia  wspólnych  operacji  pokojowych.  Ponadto  jest  on  również  organem  pomocniczym  ds.  kontaktów  z  OWBE.

        Bezpośrednim  elementem  wykonawczym  struktury  wojskowej  są  dowództwa  NATO.  Odpowiadają  one  za  planowanie  oraz  realizację  działań  w  ramach  EWCP.  Struktury  Sojuszu  oraz  jego  organa  przedstawicielskie  i  decyzyjne  tworzą  dobrze  współpracujący  system,  umożliwiający  szerokie  konsultacje  merytoryczne,  co  przyczynia  się  do  optymalizacji  podejmowanych  przez  NAC  decyzji.

 

             3.   OPERACJE    POKOJOWE    W    STRATEGII    NATO

 

        Określenidyplomacji  prewencyjnej  oraz  operacji  pokojowych  weszły  na  trwałe  do  słownika  stosunków  międzynarodowych  i  jak  dotąd  nic  nie  straciły  na  aktualności.  Jak  dotąd  wyróżnia  się :

Ø     operacje  utrzymania  pokoju  przy  pomocy  sił  międzynarodowych;

Ø     operacje  tworzenia  pokoju-  nakłaniania  stron   do  porozumienia;

Ø     operacje  budowania  pokoju-  nie  dopuszczenie  do  odtwarzania  konfliktu  zbrojnego,  który  już  był.

        Sojusz  NATO  dysponuje  obecnie  bardziej  realnymi  możliwościami  w  zakresie  ostrzegania  i  zapobiegania  konfliktom  zbrojnym  ( EWCP )  w  stosunku  do  innych  istniejących  instytucji. 

        Na  podstawie  doświadczeń  NATO  doszło  do  następujących  wniosków:

1.     Pomoc  prawna  w  czasie  przygotowania  i  prowadzenia  operacji.

2.     Planowanie  cywilne  w  sytuacjach  nadzwyczajnych.

3....

Zgłoś jeśli naruszono regulamin