Teoria bezpieczeństwa 5.docx

(32 KB) Pobierz

 

W Y Ż S Z A    S Z K O Ł A    E U R O P E J S K A

Im.  Ks.  Józefa  Tischnera

 

 

 

 

Prof.  dr  hab.  Witold  POKRUSZYŃSKI

 

 

TEORIA  BEZPIECZEŃSTWA

 

 

 

Temat:  WSPÓŁCZESNE   KONFLIKTY  ZBROJNE   I   ICH    ROZWIĄZYWANIE

 

(5)

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                               

KRAKÓW   2008

                     1.  WPROWADZENIE.

                     2.  GENEZA  KONFLIKTU  ZBROJNEGO.

                     3.  WSPÓŁCZESNY  KONFLIKT  ZBROJNY.

                     4.  ROZWIĄZANIE  KONFLIKTU  ZBROJNEGO.

                     5.  PODSUMOWANIE.

 

 

 

 

 

 

                            LITERATURA:

           1.  A.  Dziewulska,  Sztuka  rozwiązywania  konfliktu  zbrojnego.  Bellona             Warszawa  2007.   

           2.J.  Kałuski,  Teoria  gier.  Wydawnictwo  Politechniki  Śląskiej,  2002.

            Strony  internetowe:

            http://pl.  wikipedia.  org/wiki/Konwencje-genewskie (20.06.2007)

            http://pl.  wikipedia.  org/wiki/Konwencje-haskie  (20.06.2007)

            http://pl.  wikisource.  org  (23.07.2007)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.     WPROWADZENIE

  

        Wojny,  bratobójcze  rzezie,  strajki,  konflikty  na  osiedlu,  zawieszenia  broni,  uczenia  się  pokoju,  pokój  i  starania  o  jego  utrzymania.  Dotyczy  to  narodów,  państw,  środowisk  społecznych  i  wyznaniowych,  wreszcie  pojedynczych  ludzi.  Słowem  każdej  kategorii  społeczeństwa.

        W  niniejszym  wykładzie    nie  będziemy  rozpatrywać  wszystkich  rodzajów  konfliktów,  tj.  politycznych,  ekonomicznych,  etnicznych,  religijnych  i  jeszcze  innych,  a  skupimy  uwagę  na  konfliktach  zbrojnych  i  nie  z  okresu  dawnej  przeszłości,  a  na  konfliktach  współczesnych.

        Należałoby  przypomnieć,  że  wiek  XX  rozpoczął  się  wraz  z  1.  wojną  światową,  a  zakończył  z  2.  I  też  światową,  w  której  wzięło  udział  59   państw  (  źródło:  World  Book  Multimedia  Encyclopedia -2004  ).

        Ojcowie  założyciele  Unii  Europejskiej  byli  najwybitniejszymi  praktykami  realizującymi  wszystkie  zalecenia  teoretyków  z  różnych  dziedzin  nauki  i  potrafili  wyciągnąć  właściwe  wnioski  co  do  bezpieczeństwa  europejskiego.  To  oni  odważyli  się  spojrzeć  krytycznie  na  dzieje  kontynentu  europejskiego  i  uruchomić  na  skalę  światową  myślenie  o  pokoju,  wykorzystując  swą  wiedzę  o  przyszłości  politycznej,  cywilizacyjnej,  kulturowej,  ekonomicznej,  żeby  przerwać  fatalną  passę  i  zbudować  Europę  pokoju.  To  oni  zrozumieli,  że  nacjonalizm  -  naturalny  wykwit  XIX  wieku  w  znacznej  mierze  uległ  zwyrodnieniu  i  najwyższa  pora  na  inne,  współczesne  recepty.

        Jak  się  mamy  odnaleźć  we  współczesności ?  Gdzie  mamy  stanąć,  na  przeciw  kogo  i  jak  się  zachowywać  jako  naród,  społeczeństwo  i  wreszcie  ludzie?  Jak  działać,  by  mądrze  rozróżnić  pomiędzy  wypracowanym    poglądem  a  długofalowym  interesem,  wiedząc  przy  tym,  że  odruchowo,  choć  rzadko  poszukujemy  tak  naprawdę  kompromisu.

        Zadajmy  jeszcze  jedno  pytanie:  Co  robi  ludzkość,  co  czynią  politycy,  aby  wyjść  z  tego  zaklętego  kręgu  śmierci ?  Świat  się  obudził,  choć  jeszcze  ma  złe  sny.  Uczeni  sięgają  po  wszystko,  co  jest   możliwe,  nawet  po  teorię  gier  do  prac  nad  zrozumieniem  konfliktów  i  stanowienia  pokoju.

        Po  „  zimnej  wojnie  „  trzeba  było  się  uczyć  wszystkiego  na  nowo.  Świat  wymagał  nowych  wzajemnych  zależności  w  sprawach  polityki  globalnej.  Żyjemy  zatem  poniekąd  w  rozkroku,  pomiędzy  potrzebą  bezpieczeństwa  i  domniemaniem  jego  braku.

 

                                       2. GENEZA    KONFLIKTU

        Po  ponad  siedemdziesięciu  latach  badań  prowadzonych  nad  konfliktami  uczeni  są  w  stanie  wytłumaczyć  wiele,  ale  też  dużo  pozostaje  zagadką.  Choć  liczba  badań  konfliktów  rośnie,  to  wciąż  rodzą  się  nowe  problemy  w  ich  rozkrywaniu,  ponieważ  konflikty  zmieniają  swoje  formy,  źródła  i  okoliczności,  a  ponadto  wcale  nie  zanikają.  Jednak,  może  nie  zupełnie  dokładnie,  na  podstawie  badań  możemy  dzisiaj  opisać  konflikt  i  poczynić  próbę  wytłumaczenia  jego  podstaw  i  źródeł.

        Co  więcej,  możemy  sugerować  sposoby  rozwiązywania  konfliktów  i  organizowania  relacji  pomiędzy  zwaśnionymi  stronami  po  jego  zażegnaniu.  Najtrudniej  jednak  konfliktom  zapobiegać,  ponieważ  nadal  nie  udało  się  wypracować  spójnego  systemu  ich  wykrywania,  a  w  tych  nielicznych  przypadkach,  kiedy  konflikt  jest  wykryty  we  wczesnej  fazie,  często  istnieją  trudności  w  zmobilizowaniu  odpowiedniego  potencjału  do  jego  zażegnania,  zanim  przekształci  się  w  konflikt  zbrojny.  W  rozwiązywaniu  konfliktów  jeszcze  wciąż  wiele  zależy  od  czynników  pozanaukowych,  takich  jak  intuicja  czy  polityka.

        Chociaż  rozwój  studiów  nad  konfliktami  trwa  nieustannie  od  początków  XX  wieku,  wydaje  się  korzystne  podzielenie  prowadzonych  badań  na  etapy  dla  lepszego  zobrazowania  dokonań  i  tła  historyczno politycznego,  na  którym  ta  dziedzina  nauki  się  rozwija.  Jednym  z  przedstawicieli  tej  ważnej  dziedziny  Krisberg  w  roku  2001  zaproponował  podział  na  cztery  okresy  historyczne,  a  mianowicie:  1914 – 1945,  1946- 1969,  1970 – 1985,  1986 – 2005.

        Pierwszy  okres  (  1914 – 1945  )  to  okres  prekursorów,  kiedy  w  badaniu  zjawiska  konfliktu  stawiano  pierwsze  kroki.  Zasadniczą  przeszkodą był  brak  komunikacji  pomiędzy  centrami  zajmującymi  się  tymi  badaniami.

        Dopiero  w  okresie  powojennym,  w  obliczu  groźby  użycia  broni  jądrowej  wysiłek  nad  badaniem  sporów  został  zintensyfikowany,  a  wymiana  doświadczeń  przeniosła  się  także  na  forum  międzynarodowe.

        Drugi  okres  ( 1946-1969 ).   Kriersberk  zauważa,  że  dalszy,  powojenny,  rozwój  dziedziny  odbywał  się  w  narastającej  atmosferze  lęku  przed  użyciem  broni  jądrowej,  który  chociaż  nie  był  jedyną  motywacją  do  dalszych  studiów  nad  pokojem,  stanowił  jej  zasadniczy  składnik.  Zrzucenie  bomby  atomowej  w  1945  roku  na  dwa  miasta  japońskie  wstrząsnęło  opinią  publiczną  -  broń  masowej  zagłady  stała  się  rzeczywistością.  Wkrótce  po  tym  fakcie  dołączyło  pojęcie  „  zimna  wojna    strasząc  wojną  globalną.  W  takiej  atmosferze  studia  nad  wynalezieniem  sposobu  na  pokój,  otrzymały  zielone  światło  i  duże  wsparcie.

        Trzeci  okres  (  1970 – 1985  ).  W  latach  70.   i  80.  Zaczęto  włączać  do  programu  studiów  i  badań  konfliktów  trening  w  zakresie  prowadzenia mediacji  i  negocjacji.  Nawiązując  jednocześnie  do  niektórych  teorii  gier.  Starano  się  opracować  metody  rozwiązywania  konfliktu  oparte  na  przedstawieniu sporu  jako  wspólnego  problemu  zwaśnionych  stron. Tu  konflikt, jako  zjawisko  przesunięto  z  pozycji  pomiędzy  stronami  w  miejsce  trzecie,  w  którym  jego  obecność  pomiędzy  stronami  ma  znaczenie  mniejsze  niż  fakt,  że  obydwie  strony  mają  wspólny  problem,  to  jest  waśnie  ten  konflikt.

        Czwarty  okres  (  1986  -  2005 ).  Ostatnia  dekada  studiów  nad  konfliktami  charakteryzuje  się  pogłębianiem  wiedzy  na  temat  przyczyn  konfliktu,  jego  eskalacji  i  negocjacji,  ale  też  zaczyna  się  rozróżniać  poszczególne  etapy  konfliktu  i  opisywać  możliwe  sposoby  zaangażowania  w  konflikt  w  jego  poszczególne  fazy.  Nowymi  elementami  będą  tutaj  sposób  na przekonanie  skonfliktowanych  stron  do  przejścia  z  pola  bitwy  do  stołu  negocjacyjnego,  zapobieganie  konfliktom  i  wczesne  ostrzeganie  o  ich  pojawianiu  się,  faza  po  osiągnięciu  porozumienia  i  podpisaniu  traktatu  wraz  z  odrestaurowaniem  struktur  politycznych.

                             3. WSPÓŁCZESNY   KONFLIKT    ZBROJNY

        W  tym  zagadnieniu  postaramy  się  dokładnie  wyjaśnić  pojecie  konfliktu,  jako  zjawiska  w  sensie  ogólnym,  a  następnie  przejść  do  naświetlenia  istoty  współczesnego  konfliktu  zbrojnego.

         Co  to  jest  konflikt?   Na  czym  polega?  Czy  wszystkie  konflikty  są  takie  same ? 

       Sprawą  odstawową  są  emocje.  W  konflikt  są  angażowane  emocje,  które  nie  są  racjonalne  i  szybkie  do  zaktywizowania.  Po  drugie  to  uproszczanie  widzenia.  Strony,  pomiędzy  którymi  jest  jakiś  punkt  zapalny,  mają  tendencję  do  postrzegania  sytuacji  w  barwach  czarno białychprzedstawiając  swoje  pozycje  jako  ekstremalne  i  przekonując,  że  „  my   zawsze  mamy  rację,  a  „  oni    to  są  ci  źli  i  chcą  nam  odebrać  nasze  prawa.

        W  konflikcie  jest  też  obecny  punkt  zapalny,  bodźce,  który  znajduje  przełożenie  na  cechy,  które  uważamy  w  nas  za  najbardziej  reprezentatywne  -  religię,  język,  pochodzenie  etniczne,  kolor  skóry,  narodowość  i  inne.

        Pomimo  występowania  wszystkich  cech,  konflikt  wcale  nie  musi  nasilić  się  do  postaci  konfliktu  zbrojnego  (  wojny  ).  Do  tego  trzeba  poczucia  zagrożenia  jednej  z  grup,  poczucia,  że  druga  grupa  może  dążyć    do  jej  eksterminacji.  W  podobny  sposób  dochodzi  do  powstania  dylematu  bezpieczeństwa,  będącego  pierwszym  krokiem  w  spirali  konfliktu,  od  którego  prawie  nie  ma  już  odejścia  do  pokojowej  ścieżki  rokowań  bez  zaangażowania  silnej  strony  trzeciej.

        A  teraz  przejdźmy  do  próby  zdefiniowania  samego  pojęcia  konfliktu.  Samo  słowo  konflikt,  jak  i  zjawisko  dotyka  wielu  obszarów  (  sfer ),  a  także  wielu  dziedzin  badawczych.  Natomiast  my  będziemy  rozpatrywać  konflikt  zbrojny,  bowiem  mieści  się  on  w  teorii  bezpieczeństwa.

        Najbardziej  można  konflikt  zdefiniować  jako  efekt  wyrażenia  sprzecznych  interesów.  A  zatem  czym  jest  współczesny  konflikt  zbrojny ?

 

        Najprościej  konflikt  można  zdefiniować  jako  efekt  wyrażenia  sprzecznych  interesów.  A  czym  jest  konflikt  zbrojny?  Konflikt  zbrojny  jest  niezwykle  trudny  do  zdefiniowania.  Możemy  powiedzieć,  że  kiedy  strony  skonfrontują  swoje  interesy  i  wyniknie  z  tego  regularne  użycie  siły,  także  broni,  wówczas  mamy  do  czynienia  z  konfliktem  zbrojnym.

        Jeszcze  jest  pojęcie  współczesny  konflikt  zbrojnyTo  pojęcie  ( nazwa )  pojawiła  się  po  zakończeniu  „  zimnej  wojny  .  Konflikty  zmieniły  radykalnie  swój  przebieg  po  rozpadzie  układu  bipolarnego  na  świecie. Istotna  różnica  polega  na  tym,  że  prawie  wszystkie  konflikty  toczone  są  wewnątrz  państw,  a  nie  pomiędzy  nimi.

        W  rozumowaniu  konfliktu  zbrojnego,  istotną  rolę  odegrał  rok  1990,  który  stał  się  rokiem  przełomowym  dla  przebiegu  i  natury  konfliktów.  Dlaczego  rok  1990 ?  Już  nie  raz  mówiliśmy  o  upadku  bloku  wschodniego.  Pomiędzy  rokiem  1990,  a  początkiem  XXI  wieku  zmniejszyła  się  liczba  wojen  klasycznych,  w  dotychczasowym  rozumieniu.

        Współczesne  konflikty  zbrojne :

Ø     toczą  się  pomiędzy  grupami  wewnątrz  jednego  państwa;

Ø     są  asymetryczne;

Ø     najczęściej  skierowane  są  przeciw  ludności  cywilnej.  

        Pierwsza  z  nich  charakteryzuje  się  tym,  że  nie  nabiera  charakteru  międzynarodowego.  Nie  jest  przedmiotem  zainteresowania  prawa   międzynarodowego  aż  do  momentu,  kiedy  ONZ  nie  uzna  sytuacji  za  zagrażającą  pokojowi  i  bezpieczeństwa  na  świecie  i  nie  postanowi  o  podjęciu  akcji  na  podstawie  rozdziału  VII  Karty  Narodów  Zjednoczonych.  Ale  i  wówczas  stosowanie  prawa  międzynarodowego  jest  ograniczone.  Konflikt  zbrojny  to  walka  pomiędzy  dwiema  lub  więcej  frakcjami,  z  których  wszystkie  są  podmiotami  należącymi  do  jednego  państwa.

        Asymetryczność  konfliktu  charakteryzuje  się  tym,  że  najczęściej  jedną  ze  stron  walczących  jest  legalny  rząd  państwa,  a  drugą  -  opozycja.  Przy  czym,  opozycja  nie  w  rozumieniu  zaawansowanej  demokracji,  w  której  opozycja  znajduje  przestrzeń  do  wpływania  na  rząd  (  np.  na  forum  parlamentu  ),  ale  do  obalenia  rządu  i  zastąpienia  go  innym,  własnym.

W  końcu  rząd  atakowany  przez  siły  opozycyjne  słabnie  na  tyle,  że  nie  jest  w  stanie  sprawować  władzy  i  jedyne,  co  daje  mu  legitymację  do rządzenia,  to  powoływanie  się  na  legalność,  tj.  na  stan  sprzed  wybuchu  konfliktu.  Takich  przykładów  było  kilka  w  końcu  lat  90.  XX  wieku  (  Namibia,  Angola,  Salwador,  Kambodża,  Mozambik,  Bośnia  ).

        Trzecia  cecha  współczesnego   konfliktu  zbrojnego  to  wielkie  straty  w  ludności  cywilnej  i  coraz  mniejsze  w  siłach  zbrojnych.  Jeśli,  według  UNICEF,  w  I  wojnie  światowej  ludność  cywilna  stanowiła  zaledwie  5%  ofiar;  w  II  wojnie  światowej  stosunek  ofiar  cywilnych  do  wojskowych  wynosił  50%  do  50%  (  duże  straty  ludności  cywilnej  w  obozach  koncentracyjnych  ).  W  konfliktach  lat  90.  ubiegłego  wieku  ofiary  cywilne  stanowiły  pomiędzy  80  a  90%  wszystkich  ofiar.

        Analizy  współczesnych  konfliktów  zbrojnych  prowadzonych  w  2002  roku  przez  Barasha  i  Webla  doprowadziły  do  wniosków,  które  zostały  określone  w  8.   punktach.  A  oto  one:

1. Wzrastają  ludzkie,  środowiskowe  i  ekonomiczne  koszta  wojen  oraz  liczba  ofiar  śmiertelnych  pośród  ludności  cywilnej.

2. Rozszerza  się  przestrzeń  geograficzna,  na  której  toczone  są  bitwy  .

3. Przedłuża  się  czas  trwania  bitew,  wzrasta  liczba  bitew  na  rok  w  ramach  jednej  wojny  oraz  liczba  bitew  w  wojnie.

4. Zmniejsza  się  czas  trwania  wojny  przy  jednoczesnym  zmniejszaniu  się  proporcji  pomiędzy  latami  wojennymi  i  latami  pokoju.

5. Wzrost  liczebności  armii  i  wzrost  stosunku  wielkości  armii  do  ogólnej  liczby  ludności,  wzrost  liczby  żołnierzy  biorących    udział  w  bitwie,  wzrost  liczby  ludności  cywilnej  biorącej  udział  w  przygotowaniach  do  wojny.

6. Obniżenie  współczynnika  strat  pośród  walczących  (  proporcjonalnie  mniejsza  liczba  walczących   jest  raniona lub  zabita  )

7. Wzrost  szybkości,  z  jaką  konflikty  rozprzestrzeniają  się  na  sąsiadujące  rejony,  zwiększenie  liczby  jednostek  terytorialnych  biorących  udział  w  wojnie  i  zwiększenie  przestrzeni  zaangażowanej  w  konflikcie  (  wojnie  ).

8. Od  czasu  II  wojny  światowej  wzrosła  liczba  konfliktów  zbrojnych  pomiędzy  niepaństwami.

       Podstawowym  problemem  kreowanym  przez  spółczesne  konflikty  jest  pojawienie  się  fali  uchodźców,  którzy  rozprzestrzeniają  się  pierwotnie  po  przyległych,  a  następnie  po  bardziej  oddalonych  państwach.  Liczba  uchodźców  niekiedy  dowodzi  do  gigantycznych  rozmiarów  (np.  z  Bośni  wyniosła  ponad  800  tysięcy  ).

       Inną  cechą  współczesnych  konfliktów  jest  sposób  ich  prowadzenia.  O  ile  w  klasycznych  wojnach  mieliśmy  do  czynienia  z  bitwami,  o  tyle  bitwa  wychodzi  z  użycia  w  konfliktach.  Konflikty  trwają  nieustannie,  ich  dynamika  przypomina  raczej  linię  ciągłą  niż  zrywy,  a  bitwy  zastąpiono  walką.  Na  przykład  walki  o  Dubrownik.

        Charakterystyczną  cechą  sporu  międzynarodowego  jest  to,  że  może  on  potencjalnie  stanowić  jedno  ze  źródeł  konfliktu  zbrojnego,  ale  jego  uregulowanie  następuje  przeważnie  przy  użyciu  środków  prawnych.  Z  punktu  widzenia  stosunków  międzynarodowych  podstawowe  znaczenie  ma  podział  konfliktów  zbrojnych  według  kryterium  ich  zasięgu  i  wpływu  na  sytuację  międzynarodową.  W  tym  znaczeniu  wyróżniamy  konflikty  zbrojne  o  charakterze:

Ø       globalnym,  jeśli  biorą  w  nim  udział  największe  państwa  (  supermocarstwa  ),  wywołując  napięcie  w  skali  światowej;

Ø     regionalnym,  jeżeli  biorą  w  nim  udział  największe  państwa  regionu,  używając  znacznych  sił  zbrojnych,  co  wywołuje  napięcie  o  dużym  znaczeniu  strategicznym;

Ø     lokalnym,  w  którym  zaangażowane  są  małe  i  słabo  uzbrojone  siły  zbrojne  państw  o  niewielkim  znaczeniu  międzynarodowym,  co  nie  wywołuje  większych  skutków międzynarodowych.

       Powyższa  klasyfikacja  ma  jednak  charakter  modelowy,  może  nawet  uproszczony.  W  świetle  doświadczeń  historycznych  należy  stwierdzić,  że  granice  pomiędzy  poszczególnymi  rodzajami  konfliktów  zbrojnych  są  płynne.  Na  przykład  konflikt  początkowo  wewnętrzny  na  skutek  interwencji  zewnętrzne,  niekoniecznie  w  formie  wysyłania  oddziałów  wojskowych,  ale  chociażby  poprzez  pomocy  doradców,  albo  dostawy  broni,  nabiera  charakteru  międzynarodowego.  Również  konflikt  lokalny  może,  w  chwili  zaistnienia  sprzyjających  okoliczności,  przerodzić  się  w  konflikt  regionalny,  a  nawet  globalny.  W  takich  przypadkach  mówimy  o  zjawisku  umiędzynarodowienia  konfliktów  wewnętrznych.

        Współczesny  konflikt  zbrojny  jest  zjawiskiem  dynamicznym,  który  przechodzi  pewien  cykl  w  czasie  -  od  wybuchu,  poprzez  eskalację,  deeskalację  (  ograniczanie  intensywności  ),  aż  do  jego  rozwiązania  i  dokończenia.

        Wybuch  konfliktu,  ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin