Lektury licealisty - dwudziestolecie międzywojenne - Agnieszka Krawczyk.txt

(437 KB) Pobierz
Agnieszka Krawczyk
LEKTURY LICEALISTY
DWUDZIESTOLECIE
MI�DZYWOJEN1NIE
Wydawnictwo Zielona Sowa
Krak�w
9
10
10
11
11
11
12
13
13
13
15
15
16
17
18
19
19
20
21
21
22
23
23
24
25
27
27
29
29
32
Projekt graficzny serii:
Sewer Salamon
Opracowanie graficzne ok�adki:
Sewer Salamon
Sk�ad i �amanie:
Teresa Krochmal
Redakcja:
Magdalena Sukiennik
� Copyright by Wydawnictwo Zielona Sowa Sp. z o.o., Krak�w 2004
ISBN 83-7389-007-6
Wydawnictwo Zielona Sowa Sp. z o.o.
30-415 Krak�w, ul. Wadowicka 8 A
tel./fax (012) 266-62-94, tel. (012) 266-62-92,
(012) 266-67-56, (012) 266-67-98
www.zielonasowa.pl
wydawnictwo@zielonasowa.pl
Spis tre�ci
WPROWADZENIE......................................................................................5
PROGRAMY I DYSKUSJE LITERACKIE EPOKI
DWUDZIESTOLECIA................................................................................6
G��WNE KIERUNKI FILOZOFICZNE, SPO�ECZNE
I ARTYSTYCZNE W LITERATURZE DWUDZIESTOLECIA.............9
Filozofia i psychologia...........................................................................10
Freudyzm........................................................................................... 10
Psychologia behawiorystyczna.......................................................... 11
Katastrofizm....................................................................................... 11
Fryderyk Nietzsche............................................................................ 11
Henri Bergson.................................................................................... 12
Filozofia Benedetta Crocego.............................................................. 13
Fenomenologia................................................................................... 13
Egzystencjalizm................................................................................. 13
G��wne kierunki w sztuce.....................................................................15
Ekspresjonizm.................................................................................... 15
Futuryzm............................................................................................ 16
Dadaizm............................................................................................. 17
Nadrealizm (surrealizm) .................................................................... 18
Teoria Czystej Formy......................................................................... 19
Awangarda Krakowska...................................................................... 19
Sztuki plastyczne...................................................................................20
Ekspresjonizm....................................................................................21
Kubizm...............................................................................................21
Futuryzm............................................................................................22
Dadaizm.............................................................................................23
Surrealizm..........................................................................................23
Teatr.......................................................................................................24
Film......................'..................................................................................25
POEZJA.....................................................................................................27
Futury�ci .................................................................................................27
Skamandryci............................................................................................29
Jan Lecho�.........................................................................................29
Julian Tuwim......................................................................................32
Kazimierz Wierzy�ski........................................................................35
Jaros�aw Iwaszkiewicz.......................................................................39
Antoni S�onimski...............................................................................42
Konstanty Ildefons Ga�czy�ski..........................................................44
Maria Pawlikowska-Jasnorzewska....................................................49
Boles�aw Le�mian..............................................................................51
Awangarda...............................................................................................55
Julian Przybo�....................................................................................55
PROZA   .....................................................................................................58
Witold Gombrowicz - Ferdydurke.......................................................... 58
Zofia Na�kowska � Granica....................................................................68
Maria D�browska - Noce i dnie..............................................................81
Stefan �eromski -Przedwio�nie........................................................... 101
Bruno Schulz - Sklepy cynamonowe..................................................... 116
Jaros�aw Iwaszkiewicz � Panny z Wilka............................................... 123
- Brzezina........................................................ 128
DRAMAT    ............................................................................................... 134
Jerzy Szaniawski -�eglarz................................................................... 134
Stanis�aw Ignacy Witkiewicz � Szewcy................................................. 138
LITERATURA POWSZECHNA............................................................. 148
James Joyce - Ulisses............................................................................ 148
Marcel Proust- W poszukiwaniu straconego czasu.............................. 150
Tomasz Mann - Czarodziejska g�ra..................................................... 152
Micha� Bu�hakow - Mistrz i Ma�gorzata.............................................. 154
Franz Kafka- Proces............................................................................ 174
Guillaume Apollinaire........................................................................... 186
Wprowadzenie
Epoka dwudziestolecia mi�dzywojennego rozpoczyna si� wraz z odzyska-
niem niepodleg�o�ci w 1918, a ko�czy z wybuchem II wojny �wiatowej.
W 1918 Polska staje si� jednolitym organizmem politycznym, scalonym po
wielu latach nieistnienia. W rezultacie ustale� traktatu wersalskiego (1919),
plebiscyt�w na �l�sku, wojny polsko-bolszewickiej w 1920, Polska obj�a ob-
szar, w kt�rego granicach mieszka�a znaczna ilo�� ludno�ci niepolskiej (tylko
69% populacji stanowili Polacy). Ta niejednorodno�� etniczna i brak zdecydo-
wanej polityki wobec mniejszo�ci powodowa�y liczne konflikty i napi�cia.
Ustrojem pa�stwa by�a demokracja bur�uazyjna. Polska niepodleg�a pod
wzgl�dem gospodarczym rozwija�a si� bardzo powoli. Reforma rolna parcelu-
j�ca wielkie maj�tki ziemskie nie zosta�a przeprowadzona do drugiej wojny
�wiatowej, przemys� i handel by�y w r�kach prywatnych. Najwi�ksze przedsi�-
biorstwa przemys�owe znajdowa�y si� w posiadaniu sp�ek mi�dzynarodowych
zale�nych od og�lno�wiatowej koniunktury. W latach trzydziestych bardzo
odczuwalne sta�y si� skutki �wiatowego kryzysu - rosn�ce bezrobocie dopro-
wadzi�o do strajk�w i wybuchu niezadowolenia spo�ecznego. W ci�gu ca�ego
dwudziestolecia zmienia�a si� tak�e sytuacja polityczna. Po kilkuletnim okresie
w�adzy demokratyczno-parlamentarnej rz�dy przej�a � w wyniku zamachu
stanu - grupa wojskowa, kt�rej przewodzi� J�zef Pi�sudski (maj 1926). W latach
trzydziestych dosz�o do zaostrzenia rz�d�w autorytarnych (w kierunku ustroju
faszystowskiego) zamanifestowanego konstytucj� tzw. kwietniow� z 1935.
Druga wojna �wiatowa po�o�y�a kres istnieniu niepodleg�ego pa�stwa.
Kr�tki okres pomi�dzy dwiema wielkimi wojnami �wiatowymi to czas
niezwykle ekspansywnego rozwoju, wielkiego post�pu cywilizacyjnego. Spo-
�ecze�stwa europejskie demokratyzowa�y si�, w wielu krajach definitywnie
obalono monarchi�, przez kontynent przetacza�y si� rewolucje, wzros�a rola
kobiet w spo�ecze�stwie (uzyska�y mo�liwo�� studiowania, powszechne sta�o
si� wykonywanie przez nie pracy zawodowej). Na powszechn� �wiadomo��
zacz�y te� oddzia�ywa� rewolucyjne teorie naukowe � Einsteina (dotycz�ca
nowej wizji naukowej wszech�wiata) i Freuda (dotycz�ca psychiki cz�owieka).
PROGRAMY I DYSKUSJE LITERACKIE EPOKI DWUDZIESTOLECIA
Programy i dyskusje literackie
epoki dwudziestolecia
�wiadomo�� prze�omu najdobitniej wyrazi�a si� w dyskusjach programo-
wych epoki dwudziestolecia - �adna epoka literacka w Polsce nie by�a tak
bogata w wypowiedzi programowe, jak w�a�nie ta.
Najwi�ksze nasilenie tych wyst�pie� przypad�o na lata 1918-26. Pierwszym
znacz�cym manifestem nowej tw�rczo�ci by� odczyt Stefana �eromskiego
Literatura a �ycie, wyg�oszony w Zakopanem w 1915. Pisarz przewidy-
wa� w swoim wyst�pieniu odrodzenie niepodleg�ej Polski po wojnie i po-
stulowa� uwolnienie literatury od konieczno�ci g�oszenia obowi�zk�w
obywatelskich, od dydaktyzmu i hase� spo�ecznych. �eromski chcia�, by
literatura przesta�a by� instytucj� �ycia zbiorowego, a zaj�a si� tym, do
czego jest powo�ana - kwestiami artystycznymi.
Skamander, grupa skupiaj�ca takich poet�w jak Jan Lecho�, Antoni
S�onimski, Julian Tuwim, Kazimierz Wierzy�ski, Jaros�aw Iwaszkiewicz,
by� bardzo pow�ci�gliwy w tworzeniu programu artystycznego. Na �a-
mach czasopism �Pro arte et studio" i �Skamander" g�osi� swoj� antypro-
gramowo�� � cz�onkowie grupy chcieli by� poetami codzienno�ci,
opisywa� �wiat w jego zmienno�ci i r�norodno�ci.
W opozycji wobec skamandryt�w ...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin