Zdrowie, aktywność ruchowa
Cele operacyjne
Edukacja muzyczna
- Zestaw ćw. porannych - (załącznik w planie) „Wczesnym rankiem”- opowieść ruchowa- - rozwijanie koncentracji- umiejętność naśladowania codziennych czynności
- „Ptaki”- opowieść ruchowa
- rozwijanie sprawności ruchowej
- „Bociany”- zabawa orientacyjno – porządkowa
- reagowanie na określone sygnały
- dziecko naśladuje ruchy nauczycielki
- prawidłowo naśladuje ruchy ptaków
- dziecko naśladuje ruchy bociana
- Słuchanie wybranej piosenki z płyty CD, improwizacja ruchowa- - kształcenie umiejętności słuchania utworu z płyty
- Utrwalanie piosenki
„W ogródeczku”, połączone z elementem ruchu.
- dziecko wykonuje ruchową improwizację
- dziecko utrwala słowa i melodie piosenki, improwizuje ruchem do piosenki
Edukacja językowo – literacka,
edukacja przyrodnicza
Estetyka, aktywność twórcza
- Rozmowa z dziećmi na temat pierwszych znaków wiosny w przyrodzie. Prezentacja przygotowanych do kącika przyrody pomocy i rekwizytów (ilustracje kwiatów, kwiaty wykonane z bibuły, przyniesione przez nauczycielkę gałązki wierzbowe, krokus w doniczce, ilustracja bociana). Podczas rozmowy prowadząca wspólnie z dziećmi umieszcza je w kąciku.
( - wzbogacanie wiadomości dotyczących wiosny- zachęcanie do współdziałania z nauczycielem)
- Spacer w pobliżu przedszkola. Zwracanie uwagi na pierwsze oznaki wiosny. Słuchanie śpiewu ptaków, szukanie zielonej trawy, kwiatów, wychodzących z ziemi innych młodych roślin.(- wzbogacanie wiedzy przyrodniczej)
- Rozmowa na temat Kto to jest Marzanna. Słuchanie wiersza pt. „Marzanna” B. Forma - wzbogacanie wiedzy związanej z obrzędami
- Słuchanie wiersza pt. „Bocian”
B. Forma - poznanie nowego ptaka jakim jest bocian
- dziecko odpowiada na pytania, z radością uczestniczy w przygotowaniu kącika, wie jak wygląda krokus
- dostrzega zmiany w przyrodzie w okresie wiosny
- wie, co symbolizuje topienie Marzanny
- dziecko wie, o czym mówi wiersz
- „Kwiaty wiosenne”- praca plastyczna przestrzenna.
wypełnianie szablonu kwiatów wiosennych plasteliną, mocowanie ich na rolce papieru
- ćwiczy sprawność manualną palców, wypełnia kontur plasteliną z pomocą nauczycielki
Edukacja matematyczna
Zajęcia indywidualne
- Rozmowa połączona z oglądaniem ilustracji krokusa. Pod ilustracją nauczycielka umieszcza zbiór fioletowych krokusów wyciętych z kolorowego papieru, między nimi dwa żółte. Dzieci przeliczają żółte krokusy. - utrwalenie nazwy krokus- posługiwanie się liczebnikami jeden, dwa, trzy, cztery, pięć
- dziecko wie jak wygląda krokus- dziecko prawidłowo przelicza w zakresie 3-5
- Historyjka obrazkowa „Roślinka”. Próby układania historyjek składających się z 3 obrazów. Wiązanie przyczyn i skutków – podlewanie nasion – wzrost roślin. Zachęcanie do podejmowanie prostych obowiązków.
- Zabawa „Czarodziejski worek” - rozpoznawanie dotykiem małych zabawek różniących się między sobą. Dziecko dotykając zabawkę nazywa ją.
- „Moje ubranie” - próby samodzielnego składania swetra, bluzy
- wyrabianie samodzielności. Dziecko próbuje prawidłowo złożyć garderobę.
- Układanka obrazkowa „Zwierzęta”. Próby dobierania obrazków parami na zasadzie podobieństwo np. dwa bociany, dwa wróble itp.
- „Śpiewają ptaki”- zabawa ortofoniczna - ćwiczenie aparatu mowy. Dziecko naśladuje różne głosy ptaków.
- Rozwiązywanie prostych zagadek o przedmiotach znajdujących się w zasięgu wzroku dziecka - rozwijanie myślenia. Dziecko werbalnie określa o jakim przedmiocie mówi zagadka- Zabawy dowolne w sali przedszkolnej - wdrażanie do spokojnej zabawy. Dziecko bawi się obok rówieśników
- „Przebiśnieg” – ćwiczenie oddechowe (opis w załączniku)
Termin: 16.03. 2009 r.- 20.03.2009 r.
Cele ogólne:
Temat kompleksowy: Wiosna tuż, tuż
Literatura:
„Rozkład materiału ABC trzylatka”, WSiP, W-wa 2005 r.
„ABC…Program wychowania przedszkolnego XXI wieku”, A.- Łada- Grodziska, WSiP, W-wa 2000 r.
wiersz pt. „Bocian” B. Forma -
wiersz pt. „Marzanna” B. Forma
„Razem ze słonkiem” Maria Kownacka ( cz. I przedwiośnie, cz. II wiosna)
Kategoria:
ZESTAWY ZABAW I ĆWICZEŃ PORANNYCH
Podkategoria:
W FORMIE OPOWIEŚCI RUCHOWYCH
Wczesnym rankiem
Autor: Bożena Forma
Dzieci w rozsypce leżą na dywanie. - Ala i jej brat Tomek są przedszkolakami. Jest noc, a oni smacznie śpią i głęboko oddychają. - Dzieci mają zamknięte oczy, powoli wdychają powietrze nosem, wypuszczają ustami.- Kiedy nastał ranek zadzwonił budzik bim bim bim - dzieci w dalszym ciągu leżą i wypowiadają głoskę "bim".- Ala i Tomek otworzyli oczy, czas powoli wstawać - wszyscy otwierają oczy, przechodzą do stania i mocno się przeciągają.- Jeszcze trochę gimnastyki - dzieci wykonują kilka podskoków obunóż, powtarzają miarowo na raz podskok w miejscu, na dwa podskok w rozkroku. Wykonują ruchy rąk na raz - na boki, na dwa - klaśnięcie nad głową.- Teraz bieg do łazienki i mycie - naśladują mycie rąk, twarzy, szyi, uszu.- Mamusia każdemu przygotowała ubrania. Dzieci są samodzielne i ubierają się same. - Dzieci wykonują ruchy obrazujące zdjęcie pidżamy i wkładanie garderoby.- Teraz jeszcze tylko śniadanie. Kubek ciepłego mleka i bułka z serem. - Dzieci naśladują jedzenie śniadania.- Czas na wyjście do przedszkola - marsz za nauczycielką.
ROZWÓJ MOWY I MYŚLENIA - ZABAWY PRZYGOTOWAWCZE
ORTOFONICZNE
Śpiewają ptaki
Marsz po sali w rytmie dźwięku kastanietu. Na sygnał "ćwir, ćwir, ćwir" dzieci zatrzymują się i naśladują głos nauczycielki. Zabawę powtarzamy zmieniając sygnał na "tiu, tiu", "tirli, tirli" oraz "wiju, wiju".
ODDECHOWE I FONACYJNE
Przebiśnieg
...
mg81s