1. Cel i zakres:
Celem procedury jest:
- zagwarantowanie, że produkty, które na jakimkolwiek z etapów wprowadzania do obrotu, przekroczyły wartości krytyczne w Krytycznych Punktach Kontroli (CCP) są zabezpieczone przed niezamierzonym użyciem,
- zapewnienie odpowiedniego postępowania z takimi produktami (użycie do innych celów, przeróbka, zniszczenie lub akceptację jako produkt zależnie od natury i zakresu niezgodności),
- określenie sposobu powiadamiania zainteresowanych stron w przypadku stwierdzenia, że dostarczone produkty nie spełniają warunków bezpieczeństwa żywnościowego;
- określenie sposobu załatwiania reklamacji;
- zabezpieczenie prawidłowego sposobu postępowania z produktami podlegającymi reklamacji oraz wycofania produktu w przypadku przekroczenia terminu ważności;
Procedura obowiązuje wszystkie osoby objęte systemem HACCP.
2. Dokumenty związane:
Karta niezgodności – Z.2.10./1.
Karta reklamacji – Z.2.10./2.
3. Definicje:
Zgodne z definicjami zawartymi w zakładowej księdze HACCP.
4. Odpowiedzialność
Przewodniczący Zespołu HACCP – odpowiedzialny za nadzór nad przestrzeganiem procedury.
Kierownicy zmian (w tym Przewodniczący zespołu HACCP) – załatwianie reklamacji i niezgodności.
5. Postępowanie:
1. Wstrzymanie wprowadzania do obrotu wyrobu o przekroczonym terminie ważności,
2. Utylizacja produktu przez wyspecjalizowaną firmę,
3. Sporządzenie dokumentu wycofania wyrobu niezgodnego.
1. Wstrzymanie wprowadzania do obrotu wyrobu niewłaściwie przechowywanego bądź przewożonego,
2. Utylizacja towaru przez wyspecjalizowaną firmę,
Postępowanie analogiczne jak w przypadku przekroczenia parametrów przechowywania.
Produkty uznane za niezgodne przechowywane są w wydzielonej części magazynu i są zabezpieczone przed niewłaściwym użyciem.
Wzór dokumentu sporządzanego w przypadku wycofania wyrobu stanowi załącznik Z.2.10./1 – Karta Niezgodności. Dokumenty niezgodności przechowywane są przez dwa lata.
1. Otrzymanie informacji od Klienta,
2. Sprawdzenie zasadności reklamacji,
3. W przypadku uznania reklamacji jakościowej zwrot pieniędzy i zabezpieczenie produktu przed przypadkowym wydaniem,
4. Sporządzenie dokumentu reklamacyjnego.
2. Ocena zasadności reklamacji przez kierownika zmiany,
3. W przypadku uznania reklamacji przyjęcie reklamowanego produktu i zwrot pieniędzy,
Wzór dokumentu reklamacyjnego znajduje się w załączniku Z.2.10./2. – Karta reklamacji.
:
iziabelka2