Procedura-reklamacje.rtf

(64 KB) Pobierz
Procedura informowania stron o wycofaniu produktu

1.      Cel i zakres:

 

Celem procedury jest:

 

-          zagwarantowanie, że produkty, które na jakimkolwiek z etapów wprowadzania do obrotu, przekroczyły wartości krytyczne w Krytycznych Punktach Kontroli (CCP) są zabezpieczone przed  niezamierzonym użyciem,

-          zapewnienie odpowiedniego postępowania z takimi produktami (użycie do innych celów, przeróbka, zniszczenie lub akceptację jako produkt zależnie od natury i zakresu niezgodności),

-          określenie sposobu powiadamiania zainteresowanych stron w przypadku stwierdzenia, że dostarczone produkty nie spełniają warunków bezpieczeństwa żywnościowego;

-          określenie sposobu załatwiania reklamacji;

-          zabezpieczenie prawidłowego sposobu postępowania z produktami podlegającymi reklamacji oraz wycofania produktu w przypadku przekroczenia terminu ważności;

 

Procedura obowiązuje wszystkie osoby objęte systemem HACCP.

 

2. Dokumenty związane:

 

Karta niezgodności – Z.2.10./1.

Karta reklamacji – Z.2.10./2.

 

3. Definicje:

Zgodne z definicjami zawartymi w zakładowej księdze HACCP.

 

 

4. Odpowiedzialność

Przewodniczący Zespołu HACCP – odpowiedzialny za nadzór nad przestrzeganiem procedury.

Kierownicy zmian (w tym Przewodniczący zespołu HACCP) – załatwianie reklamacji i niezgodności.

 

 

5. Postępowanie:

 

 

Postępowanie z produktem niezgodnym

 

I.  Przekroczenie terminu ważności

 

1.      Wstrzymanie wprowadzania do obrotu wyrobu o przekroczonym terminie ważności,

2.      Utylizacja produktu przez wyspecjalizowaną firmę,

3.      Sporządzenie dokumentu wycofania wyrobu niezgodnego.

 

 

II.                       Przekroczenie parametrów przechowywania wyrobów

 

1.      Wstrzymanie wprowadzania do obrotu wyrobu niewłaściwie przechowywanego bądź przewożonego,

2.      Utylizacja towaru przez wyspecjalizowaną firmę,

3.      Sporządzenie dokumentu wycofania wyrobu niezgodnego.

 

 

III.                    Uszkodzenie opakowania wyrobu przy rozładunku, magazynowaniu/ekspozycji

 

Postępowanie analogiczne jak w przypadku przekroczenia parametrów przechowywania.

 

Produkty uznane za niezgodne przechowywane są w wydzielonej części magazynu i są zabezpieczone przed niewłaściwym użyciem.

 

Wzór dokumentu sporządzanego w przypadku wycofania wyrobu stanowi załącznik Z.2.10./1 – Karta Niezgodności. Dokumenty niezgodności przechowywane są przez dwa lata.

 

 

 

Reklamacje

 

 

I. Reklamacje jakościowe

 

1.      Otrzymanie informacji od Klienta,

2.      Sprawdzenie zasadności reklamacji,

3.      W przypadku uznania reklamacji jakościowej zwrot pieniędzy i zabezpieczenie produktu przed przypadkowym wydaniem,

4.      Sporządzenie dokumentu reklamacyjnego.

 

 

II.                      Reklamacje ilościowe

 

1.      Otrzymanie informacji od Klienta,

2.      Ocena zasadności reklamacji przez kierownika zmiany,

3.      W przypadku uznania reklamacji przyjęcie reklamowanego produktu i zwrot pieniędzy,

4.      Sporządzenie dokumentu reklamacyjnego.

 

 

Wzór dokumentu reklamacyjnego znajduje się w załączniku Z.2.10./2. – Karta reklamacji.

 

 

:

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin