wyposażenie.doc

(59 KB) Pobierz

Pompa- urządzenie mechaniczne o odpowiedniej konstrukcji służące do podnoszenia ciśnienia cieczy z poziomu niższego na poziom wyższy lub też do przetłaczania cieczy z obszaru o ciśnieniu niższym do obszaru o ciśnieniu wyższym

Działanie pomp opiera się na wytwarzaniu różnicy ciśnień pomiędzy stroną tłoczną a ssawną ruchomego elementu. Elementem tym bywa tłok lub wirnik. Ciecz przepływająca przez pompę zwiększa swoją energię potencjalną.

Podział pomp

1. W zależności od sposobu przenoszenia z przestrzeni ssawnej do przestrzeni tłocznej wewnątrz kadłuba

a.       pompy wyporowe (rotacyjne, tłokowe, membranowe)

b.       pompy wirowe (rotodynamicze)

2. W zależności od warunków pracy układy pompowe dzielimy na:

a.       ssące

b.       ssąco tłoczne

c.       tłoczne

3. W zależności od napędu

a.       ręczny /hydronetka/

b.       mechaniczne

Budowa pomp: - kadłub, pokrywa z nasadą tłoczną, - wirnik, -kierownica z przegrodą, wał pompy

 

 

Autopompy pożarnicze są pompami wirowymi odśrodkowymi wyposażonymi w urządzenia zasysające-próżniowe, zawory tłoczne i przyrządy pomiarowe niezbędne do kontroli pracy pompy. Przystosowane są do wbudowania na stałe do samochodu pożarniczego. Napędza je silnik tego samochodu poprzez przekładnię i dodatkowy wał napędowy.

Autopompa pożarnicza przeznaczona jest do pompowania wody czystej lub lekko zanieczyszczonej, mieszaniny wody ze środkami pianotwórczymi o wartości pH = 6 ~9 z miejsca czerpania do miejsca pożaru. Ciśnienie tłoczenia autopompy musi być wystarczające na pokonanie oporów hydraulicznych w wężach tłocznych, różnicy wysokości pomiędzy pompą i prądownicą oraz do przyspieszenia wody w prądownicą.

1.autopompy  średniociśnieniowe – służą do tłoczenia wody ze zbiornika samochodu lub z zewnętrznych źródeł wody do działka gaśniczego zamontowanego na samochodzie, urządzenia szybkiego natarcia lub do linii wężowych.  A 16/8,  A32/8, A32/10

2.autopompy dwuzakresowe wysokociśnieniowe – składają się z dwóch pomp (średniociśnieniowej pierwszego stopnia i wirowej wysokociśnieniowej) - A4/29

Rodzaje pomp zawartych w autopompie: a. wirowe (I, II, III, IV stopnia), b. Tłokowe, c. strumieniowe 

Budowa pompy: -kadłub, -wirnik, -kierownica, -wał pompy, -przyrządy pomiarowe

Motopompapompa pożarnicza. Pompa wirowa tworząca z napędzającym ją silnikiem spalinowym zespół dostosowany do przenoszenia bądź do umieszczania na stałe na przyczepie pożarniczej lub samochodzie pożarniczym. Motopompy o mniejszych wydajnościach (np. M-400) mają zwykle silniki jednocylindrowe chłodzone powietrzem, większe (np. M-800) silniki wielocylindrowe chłodzone cieczą. Każda motopompa posiadająca pompę wirową musi mieć urządzenia do zassania wody. Jest to mała, ręczna pompa tłokowa będąca integralną częścią motopompy lub jest to smoczek (inżektor) na niespalone gazy sprężone z jednego z cylindrów (działający podobnie jak inżektor (w parowozie)). Zwykle posiada dozownik środka pianotwórczego. Służy do przepompowywania wody na wyższy poziom, wypompowywania ze zbiorników itp. Motopompę określamy symbolem M.
Są dwa rodzaje motomomp: Pożarnicza – posiadająca silnik spalinowy z układem zasilania, chłodzenia, elektrycznym i tłumikiem wydechu, pompę wirową z urządzeniem zasysającym, manometrem i wakuometrem, nasady, zawory umocowane na podstawie z uchwytami do przenoszenia przez strażaków (waga od 95 kg do 180 kg zależnie od typu), której wydajność nominalna wynosi od 400 do 800 litrów/min. Maksymalna prakryczna wysokość ssania motopompy strażackiej to 7,5 metra.
Motopompa nawodna – rodzaj pompy pożarniczej używanej do odwadniania zalanych (np. przez powódź) piwnic i innych pomieszczeń. Posiada mniejsze rozmiary od motopompy pożarniczej, jest to pompa pływająca (utrzymuje się na powierzchni wody), dzięki temu nie wymaga stosowania węży ssawnych. Jest to sprzęt bardzo wydajny, jednakże nieprzydany do gaszenia pożarów z uwagi na niskie ciśnienie tłoczonej wody.
Istniały próby wykorzystania do napędu motopompy silnika turbinowego (tzw. turbopompa). Przy ciężarze zbliżonym do motopompy M-800 miała wydajność 3000 l wody/min (zamiast 800l/min) przy ciśnieniu 15 atm (zamiast 8 atm). Powodem rezygnacji z tego pomysłu były:-bardzo duży hałas podczas pracy, -duże zużycie paliwa (ok. 240 l/godzinę pracy), -możliwość współpracy tylko ze zbiornikami otwartymi lub liniami hydrantowymi o dużym przekroju i dużej wydajności wody

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin