Psychologiczne podstawy rewalidacji upośledzonych umysłowo - Kościelak III.odt

(28 KB) Pobierz

„Psychologiczne podstawy rewalidacji upośledzonych umysłowo” R. Kościelak

Rozdział 3 – Charakterystyka psychologiczna osób upośledzonych umysłowo

 

  1. Czynności orientacyjno poznawcze:

                     utrudnione spostrzeganie nie odbija się w pełni otaczającej rzeczywistości

                     słabo rozwinięta pamięć – trudności w zapamiętywaniu i odtwarzaniu

                     zaburzenia pamięci logicznej

                     zaburzenia uwagi – koncentracja, podzielność

UUwSG

Brak percepcji, koncentracji mimowolnej uwagi, zdolności zatrzymania w pamięci elementarnej treści

UUwSZ

Niedokładne spostrzeżenia, wolny ich proces, uwaga mimowolna – słaba trwałość

UuwSU

Zaburzenia w zakresie receptorów, uszkodzenia kory mózgowej - dlatego spostrzegana rzeczywistość jest mniej dokładna, trudności w wyodrębnianiu istotnych cech zjawisk i przedmiotów,wolny proces spostrzegania, uwaga mimowolna i dowolna, trudności z dłuższą koncentracją, brak podzielności i nadmierna ruchliwość. Upośledzone są: pamięć logiczna, liczb, jednostronna, świeża, trwała, mechaniczna

UuwSL

Zwolniony proces spostrzegania i jego wąski zakres, słaba podzielność uwagi, gorsza pamięć logiczna świeża i trwała

 

                     upośledzenie różnych rodzajów percepcji odróżnia dzieci upośledzone od normalnych – percepcja kształtów geometrycznych, zdolność do analizy i syntezy wzrokowej, percepcji wzrokowej stosunków przestrzennych i innych

                     uwaga mimowolna – kierowana na przedmioty i czynności budzące żywe zainteresowanie

  1. Czynności intelektualne oraz rozwój mowy:

                     najbardziej upośledzony jest rozwój myślenia abstrakcyjnego – brak wyższych form myślenia

                     niski poziom myślenia

                     niedorozwój oraz zaburzenia mowy

                     VI STADIÓW INTELIGENCJI SENSORYCZNO- MOTORYCZNEJ wg PIAGETA:

                      I – pierwszy m-c życia, ćwiczenie swoich odruchów bezwarunkowych

                      II – 1-5  m-ca życia, pierwsze nawyki, pierwsze odruchy warunkowe

                      III – 5-8 m-ca życia, koordynacja wzroku i ruchów chwytania

                      IV – 9-12 m-ca życia, poszukiwanie przedmiotu, odróżnianie środków od celu, działanie dla efektu, schematy funkcjonalne

                      V – 12-18 m-ca życia, eksperymentowanie i eksploracja otoczenia

                      VI – 18-24 m-ca życia, interioryzacja czynności

                      dzieci upośledzone umysłowo ciężko przechodzą te etapy, czasami nie przechodzą nawet do II etapu (dzieci UuwSG)

UUwSG

Porozumiewanie się za pomocą pojedynczo artykułowanych dźwięków, nie mówią i nie rozumieją mowy

UUwSZ

Porównywanie ze sobą dwóch przedmiotów, ale nie porównywanie pojęć, rozpoznawanie i pisanie łatwych wyrazów, proste zdania, wady wymowy

UuwSU

Myślenie przedoperacyjne (III), brak operacji logicznych (szeregowanie, klasyfikowanie, dodawanie), trudności w tworzeniu pojęć abstrakcyjnych, uboga mowa

UuwSL

Myślenie w fazie operacji konkretnych, operacje logiczne, brak operacji formalnych, brak myślenia abstrakcyjnego, pochopność sądów i decyzji, mowa wiązana często nie różniąca się od mowy normalnego człowieka, uboższy zasób słów

  1. Procesy emocjonalno- motywacyjne:

                     sztywność, małe różnicowanie

                     słabo rozwinięta zdolność opanowania popędów

                     reakcje uczuciowe na „tu i teraz”

                     nieadekwatność emocji, słaba reakcja na zdarzenia istotne

                     impulsywność, brak przemyśleń, konsekwencji i przewidywania

                     oligofrenik torpiony – spowolniony, apatyczny             

                     oligofrenik eretyczny – nadmiernie ruchliwy, niestały, pobudliwy

                     brak inicjatywy i samodzielności, łatwo ulegają sugestii, bierność, słaba ruchliwość psychiki, słaby krytycyzm

                     rodzaje emocji w zależności od rodzaju działającego bodźca

                      emocje zagrożenia – rozdrażnienie, złość, gniew, wściekłość

                      emocje ograniczenia – rozdrażnienie, złość, gniew, wściekłość

                      emocje pozbawienia – smutek, żal, cierpienie, rozpacz

                      emocje zaspokojenia – radość, uniesienie, szczęście

                     skrajne wahania nastroju

UUwSG

Proste emocje zadowolenia i niezadowolenia, wyrażanie dźwiękiem, czasami uśmiech/płacz

UUwSZ

Bogate potrzeby psychiczne, przywiązanie, sympatia, antypatia, zaburzenia zachowania, zmienni uczuciowo, pobudliwi, apatyczni

UuwSU

Potrzeby bezpieczeństwa, przynależności, miłości, szacunku, potrzeba kontaktów społecznych, nie panują nad popędami, niedostateczny rozwój moralny, zachowania gwałtowne, destruktywne, antyspołeczne, zamykanie się w sobie, bunt

UuwSL

Słaba zdolność samokontroli i panowania nad sobą, wybujała strefa popędowa, słaby krytycyzm, mniejsza wrażliwość i powinność moralna, niestałość emocjonalna, impulsywność, agresywność, wahania nastrojów bez przyczyny

                     przyczyny zaburzeń emocjonalnych:

                      czynnik wewnętrzny – przyczyny wynikające z upośledzenia umysłowego, na podstawie względnie w ośrodkowym układzie nerwowym

                      czynnik zewnętrzny – niewłaściwy stosunek otoczenia do tej grupy osób

                     im głębsze upośledzenie umysłowe tym większa sztywność emocji oraz słabsze ich zróżnicowanie.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin