ROZWÓJ CZŁOWIEKA
1. Pojęcie rozwoju:
Rozwój są to zmiany zachodzące w rozwoju człowieka mają wyraźnie określony kierunek, prowadzący do coraz lepszej regulacji stosunków jednostki ludzkiej z otoczeniem. Zmiany te mają charakter postępowej w sferach fizycznych i psychicznych, jednakże nie są jednakowo szybkie.
2. Cztery rodzaje zmian rozwojowych.
Ø Zmiany wielkości-mają charakter ilościowy, polegają na wzroście somatycznym i psychicznym.
Ø Zmiany proporcji-polegają na przekształceniach poszczególnych części w obrębie całości, jaką jest organizm i psychika ludzka-są to zmiany ilościowe i jakościowe.
Ø Zanikanie dawnych właściwości-w sferze somatycznej i psychicznej. Zanik grasicy, szyszynki, gaworzenie
Ø Nabywanie nowych właściwości- zmiana uzębienia, pojawienie się nowych potrzeb społecznych.
3. Pojęcia
Tempo rozwoju- szybkość przemian
Rytm rozwoju- stopień regularności zachodzących zmian w czasie.
Akceleracja- wzmożenie tempa rozwoju w ciągu kolejnych pokoleń.
Właściwości wieku- typowe dla poszczególnych okresów rozwojowych zmiany.
4. Periodyzacja rozwoju psychicznego
Ø okres prenatalny- życie wewnątrz maciczne i narodziny
Ø niemowlęcy- pierwsze 12 miesięcy
Ø wiek poniemowlęcy - od 1 do 3 lat
Ø wiek przedszkolny- od 3 do 7 lat
Ø młodszy wiek szkolny od 7 do 11-12 lat
Ø wiek dorastania- od 12-13 do 17-18 lat
Ø istotnych zmian w świadomości dziecka np. sposobu pojmowania przez nie rzeczywistości
Ø zmian w aktywności dziecka
typowe i odmienne dla okresu formy i środki wychowawcze
I dalej:
Ø wiek dojrzały- od 18 do 65 lat
Ø wiek starszy- od 65 lat
5.Choroba jako zdarzenie w rozwoju.
Ø Choroba człowieka wpływa na rozwój w każdym wieku szczególnie jednak na rozwój dziecka, może zakłócić tempo i rytm rozwoju. Jest on niezwykle dynamiczny w każdej sferze. Dziecko odbiera świat głównie przez pryzmat potrzeb, zaspokojenie ich lub nie powoduje stałe niezatarte ślady w psychice dziecka, rzutując na sposób zachowania się w przyszłości.
Ø Wiadomo z wielowiekowych obserwacji, że choroby mogą zaburzyć rozwój dziecka
Ø Choroby przewlekłe dezorganizując życie rodzinne wywierają wpływ na rozwój społeczny, im cięższa choroba tym rozleglejsze są jej skutki.
Ø Rola choroby w rozwoju dziecka jest modyfikowana przez wiele czynników, indywidualne cechy dziecka, kondycja psychiczna ludzi z jego najbliższego otoczenia.
Ø Choroba dziecka jako negatywne zdarzenie rozwoju może również zmienić sytuację społeczną dziecka, pozycję dziecka w rodzinie jak i samą rodzinę.
6. Czynniki rozwoju
Ø Zadatki organiczne- wyposażenie genetyczne. Dziedziczy się cechy filogenetyczne, cechy charakterystyczne dla człowieka, bezpośrednio po przodkach, kolor oczu, itp.
Ø Własna aktywność i działalność jednostki- służy do czynnej regulacji stosunków jednostki z otoczeniem. W kontekście rozwoju oznacza zmiany w psychice jak również zmiany w otoczeniu. Aktywność ludzka jest plastyczna, co oznacza, że w każdym wieku nauczyć się nowych sposobów działania.
Ø Środowisko- wywiera wpływ przez czynniki biogeograficzne i ekonomiczne, społeczno-kulturowe.
Ø Wychowanie i nauczanie- są mniej lub bardziej planowanymi i zamierzonymi oddziaływaniami na psychikę jednostki w celu ukształtowania jej osobowości i spowodowania zmian w jej zachowaniu
CHARAKTERYSTYKA ROZWOJU CZŁOWIEKA W POSZCZEGÓLNYCH OKRESACH ŻYCIA
1.Przedział czasowy:
Ø od poczęcia do porodu
2.Rozwój
Ø Przekazanie informacji genetycznej
Ø Określenie ciąża pojedyncza czy mnoga
Ø Pozycja w rodzinie (pierworodne czy kolejne w rodzinie)
Ø 6 tyg.- spontaniczne ruchy nie stymulowane żadnym bodźcem (zalążek własnej aktywności)
Ø 12 tyg.- rozpoczynają prace mięśnie niezbędne do oddychania, ssania i wydawania dźwięków.
Ø 6 miesiąc- dziecko potrafi ssać swój palec, wykazywać oznaki niezadowolenia, posiadają umiejętność snu i czuwania.
Ø Dziecko bardzo aktywne może być również nadpobudliwe psychoruchowo po urodzeniu.
Ø Ok. 7 tygodnia pojawia się wrażliwość na dotyk.
Ø 4 miesiąc- pojawiają się odruchy błędnikowe.
Ø 14 tydzień- rozwija się zmysł smaku.
Ø Od 16 tyg. Pojawia się reakcja na światło
Ø Między 4 a 5 miesiącem płód zaczyna reagować na bodźce słuchowe. Potrafi rozpoznać głos matki.
Ø Ogromne przeżycie z powodu zmiany środowiska, może wystąpić szok porodowy oraz uszkodzenia okołoporodowe.
Ø By złagodzić doświadczenia stosuje się porody naturalne (unika się niepotrzebnych wstrząsów i nie rozdziela się matki od dziecka.
Ø Od momentu porodu do 2 miesiąca (faza noworodka)
Ø Od 2 miesiąca do 12 miesiąca
2.Wielkość
Ø W ciąży donoszonej waga od 3000 do 3500g, długość ciała 50-52 cm.
3.Rozwój
Ø Zmiany rozwojowe polegają głównie na przystosowaniu się do samodzielnego życia poza ustrojem.
Ø Aktywność noworodka to głównie nieskoordynowane reakcje ruchowe.
Ø Od 3 tygodnia życia pojawia się odruch ssania
Ø Od wieku 3 miesięcy dziecko unosi głowę
Ø Około 7 miesiąca potrafi samodzielnie siedzieć
Ø Od 11-12 miesiąca potrafi samodzielnie stać
Ø Od 7 miesiąca zaczyna pełzać
Ø Od 9 raczkuje
Ø Pod koniec pierwszego roku próbuje chodzić przy pomocy osoby dorosłej
Ø Ok. 4-5 miesiąca dziecko podejmuje próby świadomego chwytania przedmiotu.
Ø Pod koniec pierwszego roku dziecko sięga sprawnie nawet po małe przedmioty i celowo je upuszcza.
D) Sfera poznawcza.
Ø Natychmiast po urodzeniu jest zdolne do odbioru wszystkich bodźców
Ø Dość szybko wrażenia łączą się w spostrzeżenia, dziecko zaczyna nabywać orientacji w otoczeniu
Ø Kieruje wzrok ku przedmiotowi, który wydał dźwięk.
Ø Wykonuje manipulacje niespecyficzne (nie są związane z budową lub przeznaczeniem przedmiotu)
Ø W OKRESIE NIEMOWLĘCYM ZACZYNA SIĘ ROZWÓJ SFERY EMOCJONALNEJ I SPOŁECZNEJ
Ø Ze stanu ogólnego pobudzenia w pierwszym miesiącu możemy rozpoznać zadowolenie i niezadowolenie
Ø Pod koniec pierwszego roku możemy rozpoznać już wiele emocji strach, gniew, wstręt, objawy przywiązania do matki.
Ø Rozwój społeczny- reakcja ożywienia, silna więź z matką.
Ø Pod koniec okresu niemowlęcia dziecko potrafi wziąć udział w zabawie „a kuku”
Ø Dziecko zaczyna gruchać, gaworzyć powodując rozwój aparatu mowy
Ø Pod koniec 1 roku może znać od 1 do 2 słów i wykonywać kilka prostych poleceń.
W okresie tym bardzo ważne jest oddziaływanie wychowawcze, dostarczanie wielu bodźców
III. OKRES PONIEMOWLĘCY
Ø Od 1 do 3 lat
2. Rozwój
Charakteryzuje się bardzo szybkim rozwojem we wszystkich sferach.
A) Motoryka
Ø Bez trudu utrzymuje równowagę potrafi schylać się po przedmioty
Ø W pierwszym półroczu potrafi przejść od kilkudziesięciu do kilkuset metrów
Ø W końcu drugiego potrafi pokonywać wzniesienia
Ø Pod koniec okresu potrafi biegać, wspinać się, stać na jednej nodze, jeździć na trójkołowym rowerku.
Ø W pierwszym półroczu potrafi już nabierać jedzenie na łyżkę, potrafią pomagać w ubieraniu.
Ø Pod koniec okresu potrafi samo jeść, czy ubierać nieskomplikowaną garderobę
B) Sfera poznawcza
Ø Eksploracja jest bardziej zaawansowana
Ø Pojawiają się procesy wyobrażeniowe, które w połączeniu z lepiej opanowaną mową stanowią podstawę rozwoju pojęciowego
Ø Dziecko potrafi wyobrazić sobie dany przedmiot zanim go użyje, wie, jakie będą skutki działań
C) Mowa
Ø Półtoraroczne dziecko posługuje się pojedynczymi wyrazami lub ich zlepkami
Ø 3 letnie zna około 1000 słów
...
karla2984