ROZWIJANIE SŁUCHU FONEMATYCZNEGO I UMIEJĘTNOŚCI ANALIZY SŁUCHOWEJ.doc

(33 KB) Pobierz
„ROZWIJANIE SŁUCHU FONEMATYCZNEGO I UMIEJĘTNOŚCI ANALIZY SŁUCHOWEJ” – referat przygotowany na zebranie rodziców

„ROZWIJANIE SŁUCHU FONEMATYCZNEGO I UMIEJĘTNOŚCI ANALIZY SŁUCHOWEJ”

 

    Fonem to jednostka dźwiękowa mowy ( praktycznie fonem i głoska to jedno i to samo).Słuch fonematyczny, to ten rodzaj słuchu dzięki któremu w strumieniu dźwięków mowy wyodrębniamy jej znaczące składniki czyli wyrazy, a w wyrazach głoski.

  Ćwiczenia słuchu fonematycznego prowadzi się w ściśle określonej kolejności:

Ø      stwierdzenie, że wyraz składa się z głosek

Ø      wyodrębnianie pierwszej głoski w wyrazie

Ø      wyodrębnianie ostatniej głoski w wyrazie

Ø      poszukiwanie poznanych głosek w wyrazie

Ø      liczenie głosek w wyrazie oraz budowa symbolicznego schematu.

Rozpoczynamy od wyrazów najprostszych 2-3 głoskowych ( ul, nos, Ola). Do ćwiczeń słuchu fonematycznego nie nadają się wyrazy:

Ø      zawierające upodobnienia (łutka, ałtobus, japko)

Ø      zawierające zanik dźwięczności na końcu wyrazu (sat, wus)

Ø      wyrazy w których „i” pełni rolę zmiękczenia np. siano, ziemia.

Analizę słuchową należy prowadzić systematycznie starannie kontrolując czy poszczególne jej etapy są opanowane.

I ETAP: wyraz składa się z głosek

     Np. n-o-s- wymawiamy go coraz wolniej i pytamy co słychać? Czy ciągle słychać ten sam dźwięk? Jakie dźwięki można wyróżnić?

-          taki dźwięk, który można usłyszeć nazywa się głoską – i od tej pory konsekwentnie używamy terminu „głoska”.

 

II ETAP: pierwsza głoska w wyrazie

    Zadanie polega na sprawdzeniu odłączania pierwszej głoski w wyrazie, celowo przedłużamy tę właśnie głoskę np.: ooooko itp., rozpoczynamy od wyrazów rozpoczynających się samogłoską.

Przykład:

-          kto pierwszy stanie obok przedmiotu, którego nazwa rozpoczyna się na „k”?

-          co trzymam w ręku? Kto mi powie wyraz, którego nazwa rozpoczyna się na tą samą głoskę?

-          weź 5 obrazków, wybierz dwa, których nazwa rozpoczyna się tą samą głoską.

 

 

 

III ETAP: ostatnia głoska w wyrazie

   Rozpoznawanie ostatniej głoski w wyrazie jest nieco trudniejsze, gdyż na pytanie „Co słyszysz na końcu wyrazu klasa? Odpowiada – sa”. Wtedy potrzebujemy dodatkowego pytania: „Co słyszysz na końcu –sa?”

-          najpierw oddzielamy samogłoski np.: oknoooo, tataaaa

-          później spółgłoski : motorrrr, lizakkkkk.

Unikamy wyrazów w których głoskę ostatnią słychać słabiej np.: kask, start. Przykłady ćwiczeń:

-          czy wyrazy: jajko, okno, słowo kończą się tą samą głoską?

-          masz 5 obrazków, odłóż te których nazwa kończy się na „l”

-          mówię „mrówka” powiedz inny wyraz, który kończy się tą samą głoską.

IV ETAP: głoski w środku wyrazu

  Wyrazy mają tylko jedną pierwszą i tylko jedną ostatnią głoskę, zaś tych które są w środku może być dużo więcej. Pytanie więc formułujemy np. tak:

-          czy w wyrazie motyl słyszysz głoskę „t”?

-          jaką głoskę słyszysz jako drugą?

-          zabawa „w sklep”: idę do sklepu i kupuję coś co zaczyna się na „s” , ma w środku „s” itp.

V ETAP : liczenie głosek i budowanie schematu

  W krótkich wyrazach przeliczanie głosek nie stanowi trudności, nie mniej rozpoczynamy od najłatwiejszych 2-3 głoskowych wyrazów. Potrzebne nam będą liczmany: kasztany, patyczki, jednokolorowe kartoniki, które układamy w rzędach np.:

□□     ul

 

□□□□  sowa

 

Rozwijanie słuchu fonematycznego to czynność przygotowująca do nauki czytania i jeżeli dzieci w domu i w przedszkolu będą ćwiczyły słuch fonematyczny to czytanie nie sprawi nam żadnego problemu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                      Opracowały: Agnieszka Tałanda

                                                                                                                           Urszula Łuszczak

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin