usługi w handlu zagranicznym.doc

(280 KB) Pobierz
PYTANIA NA EGZAMIN

USŁUGI W HANDLU ZAGRANICZNYM - PYTANIA NA EGZAMIN

SPIS TREŚCI

1.              Formy handlu zagranicznego.              1

2.              Handel tranzytowy.              3

3.              Jakie podmioty oferują usługi w handlu zagranicznym?              4

4.              Leasing.              4

5.              Transakcje wiązane i kompensacyjne.              5

6.              Bezpośrednie inwestycje zagraniczne.              5

7.              Organizacje i instytucje wspierające handel zagraniczny jako szczególna forma usługi.              6

8.              Dokumenty przewozowe w transporcie morskim.              7

9.              Konosament i jego rodzaje.              8

10.              List przewozowy.              9

11.              Firmy ubezpieczeniowe i dokumenty ubezpieczeniowe w handlu zagranicznym.              10

12.              Dokumenty finansowe w handlu zagranicznym.              11

13.              Weksel.              12

14.              Czek.              12

15.              Inkaso.              12

16.              Akredytywa.              13

17.              Faktura i jej rodzaje.              14

18.              Działalność agencji marketingowej.              14

19.              Działalność agencji reklamowej a dom produkcyjny.              14

20.              Instytucje oferujące usługi w handlu zagranicznym.              14

21.              Ogólne zasady interaktywnego marketingu np. kreatywność a pozycjonowanie.              14

22.              Logistyka i usługa logistyczna.              14

23.              Usługa spedycyjna.              15

24.              Rola banków w transakcjach handlu zagranicznego.              17

25.              Handel na rynkach zorganizowanych.              17

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.      Formy handlu zagranicznego.

 

Formy handlu zagranicznego.

Handel zagraniczny – to wszelkie rodzaje działalności związane z utrzymaniem stosunków gospodarczych z zagranicą.

Handel międzynarodowy – wymiana towarowa wszystkich krajów na świecie lub pewnych grup krajów (np. UE).

Handel zagraniczny – sprzedaż lub zakup dóbr za granicą lub za granicę.

Handel zagraniczny – to obroty majątkowo kredytowe oraz bieżące, na które oprócz wymiany towarowej składają się sprzedaż i zakup usług i dóbr niematerialnych (np. patenty, licencje, know-how, prawa autorskie)

W handel zagraniczny wchodzi również świadczenie usług cudzoziemcom na terenie kraju oraz handel tranzytowy tzn. kiedy siedziba firmy tranzytowej nie jest ani w kraju eksportera ani importera.

Szczególne formy handlu zagranicznego.

    1. Obrót uszlachetniający.
    2. Obrót reparacyjny.

c.       Obrót licencjami i know-how.

d.      Frenchaising.

e.       Leasing.

    1. Transakcje wiązane, kontensacyjne i barterowe.
    2. Obrót projektami inwestycyjnymi.
    3. Inwestycje bezpośrednie (greenfild)

Transakcje odbywają się na rynku wolnym i rynku zorganizowanym.

Obrót uszlachetniający – wysyłanie za granicę towaru w celu jego wykończenia lub obróbki. Po tych czynnościach towar wraca do kraju wysyłającego, czyli nie zmienia właściciela ( cały czas jest jego własnością)

Rynki zorganizowane – standaryzowane towary tzn. giełdy, targi, aukcje, przetargi, wolne obszary celne.

Eksport bezpośredni.

Eksport bezpośredni – to znaczy od producenta do bezpośredniego odbiorcy, czyli wielkie dobra inwestycyjne kupuje się bezpośrednio np. samoloty. Eksport ten jest związany z dodatkowymi usługami np. doradztwo i serwis.

Transakcje na kredyt – konieczne tu są gwarancje kredytowe.

Eksport pośredni.

Eksport pośredni – wynika z tego, że chcemy jako producent pozbyć się ryzyka i kosztów związanych z wprowadzeniem produktu na rynek.

W ramach kontraktów między producentem i odbiorcą producent nie martwi się o znalezienie klienta za granicą. Taki pośrednik może okazać się nieudolny (ryzyko).

Import bezpośredni.

Import bezpośredni – będą to również surowce i półfabrykaty.

Import bezpośredni – może być korzystny, kiedy zakupy są nieregularne, kiedy kupujemy produkty w małych ilościach, lub kupujemy je w wielu innych krajach.

 

Najstarszą formą rynków zagranicznych są targi. Pierwsze różnice zarysowały się kiedy tworzono targi detaliczne i hurtowe. Znaczenie targów jest wielkie.

Targi: zorganizowane m-ce spotkań handlowych  odbywających się w regularnych odstępach czasu. Cel- umożliwienie prezentacji nowych osiągnięć, zawarcia transakcji kupna – sprzedaży. Zaliczamy je do rynku formalnego ze względu na posiadanie własnych regulaminów.

Podział targów:

Według kryterium geograficznego targi dzielimy na:

- regionalne

- krajowe

- międzynarodowe

Kryterium rzeczowe dzieli targi na:

- wielobranżowe

- ogólnobranżowe

- specjalistyczne

Targi służą:

-  nawiązaniu i podtrzymaniu kontaktów,

-  są nośnikiem postępu technicznego,

-  prezentacji firm

-  na targach podpisuje się również umowy.

Funkcja targów:

-          handlowa: umożliwienie kontaktów między sprzedawcą a nabywcą, podpisywanie transakcji

-          informacyjno- promocyjna: następuje pobudzenie popytu na skutek lepszej znajomości wystawionego towaru, a potencjalny nabywca może zapoznać się z producentami tego samego wyrobu

Po targach rynkiem zorganizowanym są giełdy.

Giełdy – są to organizowane w określonym miejscu i czasie spotkania handlowe, gdzie sprzedawane są ściśle określone towary po cenach codziennych notowań. Charakterystyczną rzeczą jest określona tam technika transakcji.

Giełdy dzielą się na:

- towarowe

- usług

- frachtów – powoli zanikają

- ubezpieczeń

Funkcje giełdy:

-          handlowa: ośrodek handlu międzynarodowego; funkcja tradycyjna, tracąca obecnie znaczenie, gdyż rzeczywista sprzedaż to margines transakcji giełdowych. Jest realizowana przez transakcje rzeczywiste natychmiastowe i terminowe

-          informacyjna (wyznacznika cen światowych): podanie cen do publicznej wiadomości; ceny na giełdzie są bazą dla ustalania cen w innych transakcjach handlowych. Realizowana  przez rzeczywiste natychmiastowe i terminowe

-          spekulacyjna: możliwość osiągania zysków z zawierania transakcji papierowych. Jest realizowana przez zawieranie transakcji futures, które z kolei likwiduje się transakcją rzeczywistą

-          zabezpieczająca: ograniczenie ryzyka wiążącego się ze zmianami cen towarów; zabezpieczamy poziom cen przy transakcji z dostawą np. za rok i umawiamy się, że za rok kupimy bądź sprzedamy towar po cenie w dni zawarcia transakcji, a nie po cenie w dniu jej realizacji. Realizowana przez transakcje hedge

-          ujednolicanie ceny światowej: zbyt wysokie różnice w cenie tego samego towaru na różnych giełdach stanowią bodziec do kupowania po niższej i sprzedawania po wyższej cenie, to powoduje tendencję do ujednolicania cen

 

Aukcje – sprzedaż przetargowa towarów, których cenę trudno ustalić. Charakterystyczną rzeczą jest bezpośrednia publiczna konkurencja, czasem pośredniczą w tym brokerzy.

Polska – słynie z aukcji koni

Londyn – dzieła sztuki

Amsterdam – aukcja skór

Cechy: - towary sprzedawane rzeczywiście istnieją i są w dyspozycji sprzedającego

-          towary mogą być towarami jednostkowymi lub masowymi,

-          towar masowy sprzedaje się na podstawie próbek

-          cechy jakościowe towarów są bardziej złożone – nie podlegają standaryzacji

Rodzaje aukcji:

1)     ze wzgl. na częstość organizowania:

-          regularne (gł. towarów masowych- wełny, herbaty, skór, koni, energii)

-          doraźne (pamiątek, dzieł sztuki, nieruchomości, papierów wartościowych, towarów zalegających na składzie)

2)     ze wzgl. na sposób składania oferty: - ustne, - pisemne, internetowe

3)     ze wzgl. na sposób wyłonienia oferty wygrywającej:

-          angielska (licytacja, kto da więcej)

-          holenderska (od ceny najwyższej w dół – mechanizm zegara)

-          pisemna (Vickrey’a) (oferty są składane na piśmie w kopertach , wygrywa oferta z najwyższą ceną, ale wygrywający płaci cenę którą przebił – przed nim)

Funkcje aukcji:

-          handlowa (aukcja to sposób sprzedania towarów)

-          cenotwórcza

-          informacyjna

regulacyjna (masowy towar aukcyjny musi być zestandaryzowany

 

Przetargi – publiczny zakup lub publiczna sprzedaż. Konkurs na najlepszą ofertę, co nie oznacza wcale, że najtańszą. Organizowane są przez państwo.

Przetargi: instytucjonalnie zorganizowane kontakty stron, chcących zawrzeć transakcję, publiczny zakup lub sprzedaż po najkorzystniejszej cenie. Warunki zawarcia transakcji oraz cena podawane są do publicznej wiadomości.

Mogą być:

- publiczne

- i zamknięte

Główne funkcje:

- ograniczenie korupcji

- likwiduje faworyzowanie jednej firmy

Korzyści:

-          możliwość dotarcia do najkorzystniejszych źródeł zakupu

-          dokładne sprecyzowanie warunków przyszłego kontraktu

-          poszerzenie kręgu dostawców

-          obiektywizm w wyborze oferty eliminujący ewentualne zarzuty o tendencyjność

Wada: długi okres wyboru dostawcy

 

2.      Handel tranzytowy.

 

Handel tranzytowy.

Handel tranzytowy – obrót towarowy, dotyczy sytuacji w której siedziba firmy realizującej transakcję kupna-sprzedaży nie znajduje się ani w kraju importera, ani eksportera.

Oprócz wyżej wymienionych istnieją szczególne formy handlu zagranicznego, które ze względu na swój charakter prawny lub specyficzny przebieg transakcji – nie mogą być jednoznacznie zakwalifikowane do form podstawowych. Są to: obrót uszlachetniający i reparacyjny, obrót licencjami i know-how, franchising, leasing, transakcje wiązane, kompensacyjne i barterowe, obrót projektami inwestycyjnymi, inwestycje bezpośrednie.

Cechą wspólną wymienionych form handlu zagranicznego jest to, że dokonują się one na wolnym rynku w sposób bezpośredni między producentami a ich nabywcami, bądź z udziałem pośredników. Część transakcji handlowych jest zawierana na tzw. rynkach zorganizowanych. Do form rynków zorganizowanych należą: targi, giełdy, aukcje, przetargi oraz wolne obszary celne.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin