USŁUGI W HANDLU ZAGRANICZNYM - PYTANIA NA EGZAMIN
SPIS TREŚCI
1. Formy handlu zagranicznego. 1
2. Handel tranzytowy. 3
3. Jakie podmioty oferują usługi w handlu zagranicznym? 4
4. Leasing. 4
5. Transakcje wiązane i kompensacyjne. 5
6. Bezpośrednie inwestycje zagraniczne. 5
7. Organizacje i instytucje wspierające handel zagraniczny jako szczególna forma usługi. 6
8. Dokumenty przewozowe w transporcie morskim. 7
9. Konosament i jego rodzaje. 8
10. List przewozowy. 9
11. Firmy ubezpieczeniowe i dokumenty ubezpieczeniowe w handlu zagranicznym. 10
12. Dokumenty finansowe w handlu zagranicznym. 11
13. Weksel. 12
14. Czek. 12
15. Inkaso. 12
16. Akredytywa. 13
17. Faktura i jej rodzaje. 14
18. Działalność agencji marketingowej. 14
19. Działalność agencji reklamowej a dom produkcyjny. 14
20. Instytucje oferujące usługi w handlu zagranicznym. 14
21. Ogólne zasady interaktywnego marketingu np. kreatywność a pozycjonowanie. 14
22. Logistyka i usługa logistyczna. 14
23. Usługa spedycyjna. 15
24. Rola banków w transakcjach handlu zagranicznego. 17
25. Handel na rynkach zorganizowanych. 17
1. Formy handlu zagranicznego.
Formy handlu zagranicznego.
Handel zagraniczny – to wszelkie rodzaje działalności związane z utrzymaniem stosunków gospodarczych z zagranicą.
Handel międzynarodowy – wymiana towarowa wszystkich krajów na świecie lub pewnych grup krajów (np. UE).
Handel zagraniczny – sprzedaż lub zakup dóbr za granicą lub za granicę.
Handel zagraniczny – to obroty majątkowo kredytowe oraz bieżące, na które oprócz wymiany towarowej składają się sprzedaż i zakup usług i dóbr niematerialnych (np. patenty, licencje, know-how, prawa autorskie)
W handel zagraniczny wchodzi również świadczenie usług cudzoziemcom na terenie kraju oraz handel tranzytowy tzn. kiedy siedziba firmy tranzytowej nie jest ani w kraju eksportera ani importera.
Szczególne formy handlu zagranicznego.
c. Obrót licencjami i know-how.
d. Frenchaising.
e. Leasing.
Transakcje odbywają się na rynku wolnym i rynku zorganizowanym.
Obrót uszlachetniający – wysyłanie za granicę towaru w celu jego wykończenia lub obróbki. Po tych czynnościach towar wraca do kraju wysyłającego, czyli nie zmienia właściciela ( cały czas jest jego własnością)
Rynki zorganizowane – standaryzowane towary tzn. giełdy, targi, aukcje, przetargi, wolne obszary celne.
Eksport bezpośredni.
Eksport bezpośredni – to znaczy od producenta do bezpośredniego odbiorcy, czyli wielkie dobra inwestycyjne kupuje się bezpośrednio np. samoloty. Eksport ten jest związany z dodatkowymi usługami np. doradztwo i serwis.
Transakcje na kredyt – konieczne tu są gwarancje kredytowe.
Eksport pośredni.
Eksport pośredni – wynika z tego, że chcemy jako producent pozbyć się ryzyka i kosztów związanych z wprowadzeniem produktu na rynek.
W ramach kontraktów między producentem i odbiorcą producent nie martwi się o znalezienie klienta za granicą. Taki pośrednik może okazać się nieudolny (ryzyko).
Import bezpośredni.
Import bezpośredni – będą to również surowce i półfabrykaty.
Import bezpośredni – może być korzystny, kiedy zakupy są nieregularne, kiedy kupujemy produkty w małych ilościach, lub kupujemy je w wielu innych krajach.
Najstarszą formą rynków zagranicznych są targi. Pierwsze różnice zarysowały się kiedy tworzono targi detaliczne i hurtowe. Znaczenie targów jest wielkie.
Targi: zorganizowane m-ce spotkań handlowych odbywających się w regularnych odstępach czasu. Cel- umożliwienie prezentacji nowych osiągnięć, zawarcia transakcji kupna – sprzedaży. Zaliczamy je do rynku formalnego ze względu na posiadanie własnych regulaminów.
Podział targów:
Według kryterium geograficznego targi dzielimy na:
- regionalne
- krajowe
- międzynarodowe
Kryterium rzeczowe dzieli targi na:
- wielobranżowe
- ogólnobranżowe
- specjalistyczne
Targi służą:
- nawiązaniu i podtrzymaniu kontaktów,
- są nośnikiem postępu technicznego,
- prezentacji firm
- na targach podpisuje się również umowy.
Funkcja targów:
- handlowa: umożliwienie kontaktów między sprzedawcą a nabywcą, podpisywanie transakcji
- informacyjno- promocyjna: następuje pobudzenie popytu na skutek lepszej znajomości wystawionego towaru, a potencjalny nabywca może zapoznać się z producentami tego samego wyrobu
Po targach rynkiem zorganizowanym są giełdy.
Giełdy – są to organizowane w określonym miejscu i czasie spotkania handlowe, gdzie sprzedawane są ściśle określone towary po cenach codziennych notowań. Charakterystyczną rzeczą jest określona tam technika transakcji.
Giełdy dzielą się na:
- towarowe
- usług
- frachtów – powoli zanikają
- ubezpieczeń
Funkcje giełdy:
- handlowa: ośrodek handlu międzynarodowego; funkcja tradycyjna, tracąca obecnie znaczenie, gdyż rzeczywista sprzedaż to margines transakcji giełdowych. Jest realizowana przez transakcje rzeczywiste natychmiastowe i terminowe
- informacyjna (wyznacznika cen światowych): podanie cen do publicznej wiadomości; ceny na giełdzie są bazą dla ustalania cen w innych transakcjach handlowych. Realizowana przez rzeczywiste natychmiastowe i terminowe
- spekulacyjna: możliwość osiągania zysków z zawierania transakcji papierowych. Jest realizowana przez zawieranie transakcji futures, które z kolei likwiduje się transakcją rzeczywistą
- zabezpieczająca: ograniczenie ryzyka wiążącego się ze zmianami cen towarów; zabezpieczamy poziom cen przy transakcji z dostawą np. za rok i umawiamy się, że za rok kupimy bądź sprzedamy towar po cenie w dni zawarcia transakcji, a nie po cenie w dniu jej realizacji. Realizowana przez transakcje hedge
- ujednolicanie ceny światowej: zbyt wysokie różnice w cenie tego samego towaru na różnych giełdach stanowią bodziec do kupowania po niższej i sprzedawania po wyższej cenie, to powoduje tendencję do ujednolicania cen
Aukcje – sprzedaż przetargowa towarów, których cenę trudno ustalić. Charakterystyczną rzeczą jest bezpośrednia publiczna konkurencja, czasem pośredniczą w tym brokerzy.
Polska – słynie z aukcji koni
Londyn – dzieła sztuki
Amsterdam – aukcja skór
Cechy: - towary sprzedawane rzeczywiście istnieją i są w dyspozycji sprzedającego
- towary mogą być towarami jednostkowymi lub masowymi,
- towar masowy sprzedaje się na podstawie próbek
- cechy jakościowe towarów są bardziej złożone – nie podlegają standaryzacji
Rodzaje aukcji:
1) ze wzgl. na częstość organizowania:
- regularne (gł. towarów masowych- wełny, herbaty, skór, koni, energii)
- doraźne (pamiątek, dzieł sztuki, nieruchomości, papierów wartościowych, towarów zalegających na składzie)
2) ze wzgl. na sposób składania oferty: - ustne, - pisemne, internetowe
3) ze wzgl. na sposób wyłonienia oferty wygrywającej:
- angielska (licytacja, kto da więcej)
- holenderska (od ceny najwyższej w dół – mechanizm zegara)
- pisemna (Vickrey’a) (oferty są składane na piśmie w kopertach , wygrywa oferta z najwyższą ceną, ale wygrywający płaci cenę którą przebił – przed nim)
Funkcje aukcji:
- handlowa (aukcja to sposób sprzedania towarów)
- cenotwórcza
- informacyjna
regulacyjna (masowy towar aukcyjny musi być zestandaryzowany
Przetargi – publiczny zakup lub publiczna sprzedaż. Konkurs na najlepszą ofertę, co nie oznacza wcale, że najtańszą. Organizowane są przez państwo.
Przetargi: instytucjonalnie zorganizowane kontakty stron, chcących zawrzeć transakcję, publiczny zakup lub sprzedaż po najkorzystniejszej cenie. Warunki zawarcia transakcji oraz cena podawane są do publicznej wiadomości.
Mogą być:
- publiczne
- i zamknięte
Główne funkcje:
- ograniczenie korupcji
- likwiduje faworyzowanie jednej firmy
Korzyści:
- możliwość dotarcia do najkorzystniejszych źródeł zakupu
- dokładne sprecyzowanie warunków przyszłego kontraktu
- poszerzenie kręgu dostawców
- obiektywizm w wyborze oferty eliminujący ewentualne zarzuty o tendencyjność
Wada: długi okres wyboru dostawcy
2. Handel tranzytowy.
Handel tranzytowy.
Handel tranzytowy – obrót towarowy, dotyczy sytuacji w której siedziba firmy realizującej transakcję kupna-sprzedaży nie znajduje się ani w kraju importera, ani eksportera.
Oprócz wyżej wymienionych istnieją szczególne formy handlu zagranicznego, które ze względu na swój charakter prawny lub specyficzny przebieg transakcji – nie mogą być jednoznacznie zakwalifikowane do form podstawowych. Są to: obrót uszlachetniający i reparacyjny, obrót licencjami i know-how, franchising, leasing, transakcje wiązane, kompensacyjne i barterowe, obrót projektami inwestycyjnymi, inwestycje bezpośrednie.
Cechą wspólną wymienionych form handlu zagranicznego jest to, że dokonują się one na wolnym rynku w sposób bezpośredni między producentami a ich nabywcami, bądź z udziałem pośredników. Część transakcji handlowych jest zawierana na tzw. rynkach zorganizowanych. Do form rynków zorganizowanych należą: targi, giełdy, aukcje, przetargi oraz wolne obszary celne.
...
dasa1