Scenariusz zajęcia z doskonalenia pojęć matematycznych
Temat: „Wiosenne kłopoty zajączka Śmigacza” - Doskonalenie znajomości liczb i cyfr w zakresie dostępnym dziecku.
· rozwijanie zainteresowania znakami graficznymi symbolizującymi liczbę;
· uświadomienie w jaki sposób należy poprawnie liczyć przedmioty.
Forma organizacji pracy: - grupowa, indywidualna
Metody : czynna – zadań stawianych dziecku do wykonania
Dziecko:
- zna cyfry i liczby, potrafi je umiejętnie i praktycznie zastosować;
- kojarzy liczbę elementów z jej odpowiednikiem;
- potrafi tworzyć ciągi liczbowe;
- potrafi wskazać liczbę następną i poprzednią;
- zna miejsce liczby w szeregu;
- przestrzega uzgodnionych umów;
- uczy się wytrwałości i samodzielności w wykonywaniu zadań;
- potrafi poradzić sobie z emocjami i rozumnie zachować się w sytuacjach trudnych pełnych napięć;
- dokłada przedmioty i liczy je razem, zabiera przedmioty i liczy dla ustalenia, ile zostało;
- umie nabyte umiejętności zastosować w praktycznym działaniu;
- myśli logicznie i samodzielnie;
- wie jak należy współdziałać i współpracować w zespole;
- dziecko prawidłowo reaguje ruchem na słuchaną muzykę;
- potrafi rozpoznać cyfry pisane i drukowane i odczytać wyrazy;
- potrafi określić liczbę elementów zbioru i porównać liczebność zbiorów;
- liczy na miarę swoich możliwości;
- umiejętnie posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie mu dostępnym;
- umie rozróżnić błędne liczenie od poprawnego;
Pomoce:
Liczmany / kamyki, korale, motyle, pszczoły, kwiatki./, plansza wiosenna łąka,
cyfry pisane i drukowane, kartoniki z imionami dzieci, kody do zadań na dywanie
nagranie CD muzyka do zabawy ruchowej, karty pracy, zajączek,
Przebieg:
1. Przywitanie się dzieci z zajączkiem Śmigaczem.
2. Korygowanie przez dzieci błędów w liczeniu popełnianych przez zajączka.
3. Określanie przez dzieci swojego wieku, dobieranie odpowiedniej ilości kamyczków oraz przyporządkowanie cyfry.
4. Wykonanie poszczególnych zadań o które prosił zajączek Śmigacz.
· Zaznaczenie na planszy ile jest kwiatów na łące, ile pszczół i motyli.
· Określanie czy każdemu owadowi przyporządkowany jest kwiat.
· Przeliczanie ile owadów pozostało bez kwiatów.
· Tworzenie ciągu liczbowego.
5. Wykonanie zadań w grupach .
6. Zaproszenie dzieci do zabawy ruchowej przy piosence „Wiosna”.
7. Nagrodzenie dzieci przez zajączka Śmigacza – karty pracy dostosowane do indywidualnych możliwości i umiejętności dzieci./ dziecko zaznacza wykonane zadanie kartonikiem ze swoim imieniem /
mgr Marzena Sadurska
Miejskie Przedszkole Nr 9
im. Jana Brzechwy
w Jarosławiu
stopa98