Rola mowy ciała w kreowaniu wizerunku publicznego polityków.pdf
(
1239 KB
)
Pobierz
40580321 UNPDF
Olsztyńska Wyższa Szkoła Informatyki i
Zarządzania im. Prof. T. Kotarbińskiego
Studia Podyplomowe Public Relations
Marzena Kamińska
Rola mowy ciała w kreowaniu wizerunku
publicznego polityków na przykładzie Angeli
Merkel i Gerharda Schrödera
Praca dyplomowa
Pod kierunkiem naukowym
dr Sebastiana Chachołka
Olsztyn 2006
SPIS TREŚCI
I
WSTĘP
4
II KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
5
1. DEFINICJA POJĘCIA KOMUNIKACJA
5
2. MODELE KOMUNIKACJI
6
2.1 MODEL WG SHANNON / WEAVER
6
2.2 MODEL WG MC CROSKEY
7
3. BARIERY KOMUNIKACYJNE
9
3.1 ZAKŁÓCENIA W KOMUNIKACJI
WG PAULA WATZLAWICKA
10
4. FUNKCJE KOMUNIKACJI
11
5. RODZAJE KOMUNIKACJI
11
5.1 KOMUNIKACJA WERBALNA
12
5.2 KOMUNIKACJA NIEWERBALNA
13
III KOMUNIKACJA NIEWERBALNA W ŚWIECIE POLITYKI
14
1. KANAŁY KOMUNIKACJI NIEWERBALNEJ
14
2. RODZAJE EKSPRESJI NIEWERBALNEJ
15
3. FUNKCJE KOMUNIKACJI NIEWERBALNEJ
17
4. DEMONSTRACJA WŁADZY PRZY POMOCY MOWY CIAŁA
18
4.1 POJĘCIE WŁADZY
18
4.2 FORMY DEMONSTRACJI WŁADZY
19
4.3 SYGNAŁY WŁADZY W MIMICE, GESTYCE,
POSTAWIE CIAŁA ORAZ SPOSOBIE PORUSZANIA SIĘ
20
5. AUTOPREZENTACJA PRZY POMOCY MOWY CIAŁA
23
5.1 POJĘCIE AUTOPREZENTACJI
23
5.2 AUTOPREZENTACJA POLITYKÓW
24
5.3 SYGNAŁY AUTOPREZENTACJI W MIMICE,
GESTYCE, POSTAWIE CIAŁA ORAZ SPOSOBIE
PORUSZANIA SIĘ
26
2
IV KOMUNIKACJA NIEWERBALNA W POLITYCE NA PRZYKŁADZIE
MOWY CIAŁA ANGELI MERKEL ORAZ GERHARDA SCHRÖDERA
29
1. SYLWETKA ANGELI MERKEL
29
1.1 WIZERUNEK ANGELI MERKEL PRZED I PO WYBORACH
NA KANCLERZA
30
2.
SYLWETKA GERHARDA SCHRÖDERA
33
2.1 WIZERUNEK PUBLICZNY GERHARDA SCHRÖDERA
33
3. ANALIZA PORÓWNAWCZA MOWY CIAŁA ANGELI MERKEL
ORAZ GERHARDA SCHRÖDERA 35
3.1 BEZPOŚREDNIA KONFRONTACJA „ELEFANTENRUNDE” 43
V WNIOSKI Z ANALIZY PORÓWNAWCZEJ – ZAKOŃCZENIE
44
VI BIBLIOGRAFIA
46
VII ZAŁĄCZNIKI
47
3
I WSTĘP
Nasze życie zdominowane jest przez różnorodne procesy komunikacyjne, zarówno
werbalne, jaki i niewerbalne. Jest to fakt o tyle interesujący, gdyż ponad 93% informacji
człowiek zdobywa poprzez odbiór wizualny, a jedynie 7% zawdzięcza pozostałym
zmysłom. Wydaje się to dość uzasadnione choćby ze względu na naszą ewolucję. Zanim
bowiem człowiek wytworzył i wypracował mowę, posługiwał się już gestami i mimiką,
aby wyrazić swoje uczucia i nawiązać komunikację z innymi osobnikami swojego gatunku.
W XX wieku zagadnienia związane z mową ciała spotkały się z silnym zainteresowaniem
w środowiskach naukowców i badaczy. Psychologowie, socjologowie oraz językoznawcy
skupili się na takich pojęciach jak kinestyka, gestyka czy proksemika. Także dynamiczny
rozwój mediów oraz pojawienie się nowych możliwości przekazywania informacji
wywarły ogromny wpływ na zainteresowanie się komunikacją niewerbalną.
W związku z niezwykle ważną rolą, jaką odgrywają osoby publiczne, takie jak politycy,
warto przyjrzeć się tej specyficznej grupie, która do mowy ciała przywiązuje bardzo dużą
wagę. W tym przypadku należy rozważyć język ciała ze szczególnym uwzględnieniem
demonstracji władzy oraz autoprezentacji.
W mojej pracy zajmę się ogólnie pojęciem komunikacji interpersonalnej, jej formami,
modelami, podziałami oraz funkcjami. Następnie przyjrzę się szczegółowo mowie ciała,
czyli tzw. komunikacji niewerbalnej. W ostatniej części mojej pracy przedstawię sylwetki
dwóch liczących się polityków: byłego kanclerza Niemiec Gerharda Schrödera oraz
obecnie urzędującej pani kanclerz Angeli Merkel. Postaram się wykazać, jak wielki wpływ
na wizerunek publiczny tych osób ma ich mowa ciała.
Celem mojej pracy jest wykazanie, iż sposób zachowania, gesty, mimika oraz postawa
ciała są znaczącymi elementami, nie tylko na poziomie zwykłej komunikacji
interpersonalnej, ale przede wszystkim wpływają na wizerunek i postrzeganie osób
publicznych, a w przypadku polityków stanowią często o demonstracji władzy.
4
II KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
1. DEFINICJA POJĘCIA „KOMUNIKACJA”
Słowo komunikacja wywodzi się z łaciny od słowa communicatio i znaczy tyle, co
łączność, wymiana, rozmowa.
1
Komunikowanie się oznacza proces, dzięki któremu
jednostka w bezpośrednim kontakcie z inną osobą przekazuje i otrzymuje informacje. W
procesie tym można wyodrębnić kilka etapów:
inicjacja: bardziej lub mniej świadoma intencja nadawcy (osoby, która wytwarza
przekaz) dot. przekazania pewnej treści,
kodowanie: tj. przełożenie tych treści na określone zachowania,
nadawanie: tj. przekazanie wiadomości za pośrednictwem określonych zachowań,
odbiór: tj. percepcja przez narządy zmysłów odbiorcy zachowań nadawcy,
odkodowywanie: tj. przełożenie odebranych sygnałów na wiadomość,
interpretacja wiadomości: tj. przypisanie jej przez odbiorcę znaczenia w kontekście
jego ogólnej wiedzy o świecie.
2
Wśród wielu definicji komunikacji warto zwrócić uwagę na tę wyprowadzoną przez
austriackiego naukowca i radykalnego konstruktywistę Paula Watzlawicka, który
skonstruował jedną z najwybitniejszych teorii komunikacji. W przytoczonym poniżej
cytacie widać jak wielką wagę przywiązywał on bowiem do komunikacji niewerbalnej, co
w kontekście niniejszej pracy nabiera istotnego wymiaru.
„Nie można się nie zachowywać. Kiedy się zatem zaakceptuje, iż każde zachowanie w
sytuacji spotkania dwóch osób ma charakter informacyjny, tzn. jest komunikacją, można z
tego wywnioskować, iż jakkolwiek by się nie próbowało, nie można się nie komunikować.
Postępowanie czynne czy też bierność, słowa czy też milczenie, wszystko to ma charakter
informacyjny. To bowiem oddziałuje na innych, a oni natomiast nie mogą nie zareagować i
tym samym biorą udział w procesie komunikacji.”
3
Przekazami w komunikacji interpersonalnej mogą być bowiem nie tylko zachowania
werbalne (wypowiedzi), ale także niewerbalne (mimika twarzy, pozycja ciała, postawa,
1
http://www.gielda.traugutt.net/Komunikowaniesie,pp_2,1.php
2
http://encyklopedia.pwn.pl/36657_1.html
Watzlawick Paul, Janet H. Beavin, Don D. Jackson; Menschliche Kommunikation: Formen, Störungen,
Paradoxien; Verlag Hans Huber; Bern, 1990, Str. 50
5
3
Plik z chomika:
goffu
Inne pliki z tego folderu:
stereotypy w komunikacji masowej.ppt
(16783 KB)
propaganda.ppt
(5052 KB)
kom.ppt
(2803 KB)
doktryny.ppt
(436 KB)
KOMUNIKACJA POZAJĘZYKOWA.ppt
(2750 KB)
Inne foldery tego chomika:
marketing, reklama
PR
psychologia, motywacja, poradniki
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin