D L A R O D Z 1 C Ó W I W Y C H O W A W C Ó W
· Nie upokarzaj dziecka: bo ono, tak jak Ty, ma silne poczucie własnej godności.
· Staraj się nie stosować takich metod, których sam w dzieciństwie nie akceptowałeś.
· Pozwalaj dziecku dokonywać wyboru w miarę możliwości jak najczęściej.
· Jeżeli zachowałeś się wobec dziecka niewłaściwie, przeproś je i wytłumacz się. Nie bój się utraty
autorytetu, dziecko i tak wie kiedy popełniasz błędy.
· Nigdy nie mów źle o dziecku, w szczególności w obecności innych osób.
· Nie mów „zrobisz to, bo ja tak chcę” - jeżeli musisz czegoś zabronić, zawsze to uzasadnij.
· Jeśli wydajesz polecenia dziecku, staraj się nie stać nad nim i mówić „z góry swego autorytetu”.
· Nie musisz być za wszelką cenę konsekwentny. I nie musisz być w zgodzie z innym dorosłym przeciwko dziecku, jeżeli wiesz, że on nie miał racji.
· Gdy nie wiesz, jak postąpić, pomyśl, jak Ty poczułbyś się, będąc dzieckiem .
· Staraj się być czasem adwokatem własnego dziecka .
Na podstawie: E. CYZ :Dziecko i jego prawa, ( 1992)
Y Bądź życzliwym, pogodnym, cierpliwym przewodnikiem i towarzyszem swego dziecka w jego kłopotach szkolnych.
Y Staraj się zrozumieć swoje dziecko: jego potrzeby, możliwości i ograniczenia.
Y Spróbuj jak najwcześniej zaobserwować, czy twoje dziecko ma trudności, na
czym one polegają i co jest ich przyczyną - wyjaśnij swoje wątpliwości,
omów spostrzeżenia na drodze konsultacji z psychologiem, logopedą,
pedagogiem i w razie potrzeby z lekarzem.
Y Spróbuj pomóc swojemu dziecku - zaobserwuj w czasie codziennej pracy z
dzieckiem, co jest najskuteczniejsze dla przezwyciężenia jego trudności: w
razie potrzeby skorzystaj z literatury i fachowej pomocy nauczyciela-
terapeuty, logopedy (w formie terapii indywidualnej lub grupowej).
Bądź w stałym kontakcie z nauczycielem swego dziecka i pedagogiem szkolnym.
Y Chwal i nagradzaj swoje dziecko nie tyle za efekty pracy, co za włożony w
nią wysiłek oraz spraw, aby praca z dzieckiem stała się przyjemna dla was
obydwojga.
50 rad dla rodziców –
Jak włączyć się w edukację własnego dziecka?
1. Okazuj zainteresowanie i doceniaj pracę nauczycieli i dyrektora.2. Otwórz się na pomysły nauczyciela, okaż dobrą wolę.3. Słuchaj opinii innych o Twoim dziecku, staraj się zrozumieć ich punkt widzenia.4. Podziel się z nauczycielem swoją wiedzą o mocnych stronach, talentach i zainteresowaniach swojego dziecka. 5. Bierz pod uwagę i powiedz nauczycielowi o oczekiwaniach i celach, jakie sobie stawia twoje dziecko.6. Nie żałuj czasu na rozmowy o postępach i trudnościach dziecka w szkole.7. Bierz aktywny udział w zebraniach i dniach otwartych.8. Ustal z nauczycielem najlepszy sposób komunikowania się z tobą (telefon, e-mail, list, notatka w zeszycie dziecka).9. Staraj się zrozumieć i zaakceptuj reguły obowiązujące dziecko w szkole; nie podważaj ich znaczenia i nie pozwalaj na omijanie lub łamanie tych zasad w domu (okazywanie szacunku starszym, poprawne zachowanie przy stole, niepalenie papierosów, nieprzeklinanie itp.).10. Korzystaj z możliwości przeprowadzanie nieformalnych rozmów, nawiązywania kontaktów z nauczycielami, personelem szkoły, innymi rodzicami.11. Swoje wymagania, oczekiwania i uwagi przedstawiaj szczerze, otwarcie i niezwłocznie. Niech nie mają okazji urosnąć do problemu.12. Bierz udział w spotkaniach rodziców i pracy organów przedstawicielskich.13. Szukaj informacji o szkole, czytaj biuletyny; zaglądaj na stronę www szkoły.14. Poznaj godziny pracy sekretariatu, dyżurów nauczycielskich i dyrektorskich, terminy dni otwartych.15. Zgromadź informacje na temat systemu oceniania i wymagań wobec twojego dziecka (śródrocznych, na zakończenie semestru/roku, wymagań egzaminacyjnych).16. Poznaj przyjaciół i kolegów swojego dziecka a także ich rodziców.17. Staraj się śledzić życie szkoły i w miarę możliwości uczestniczyć w wydarzeniach organizowanych dla - lub z udziałem rodzin uczniów; pomóż organizować takie imprezy.18. Włącz się w pracę zespołów rodziców uczestniczących w konsultowaniu lub tworzeniu programu szkolnego.19. Weź udział w organizowanych dla rodziców warsztatach lub seminariach. Jeśli nie są organizowane podsuń szkole pomysł ich zorganizowania.20. Bierz udział w godzinach wychowawczych i lekcjach otwartych, na które jesteś zapraszany.21. Włącz się w organizacje imprez dla rodziców i rodzin organizowanych przez szkołę (święto szkoły, sportowe zawody rodzinne, przedstawienia teatrzyku szkolnego, aukcje na rzecz szkoły, piknik rodzicielski).22. Włącz się w opracowanie programu zajęć pozalekcyjnych, zaproponuj swoją pomoc w ich prowadzeniu (opieka nad młodszymi dziećmi, dowożenie dzieci na basen, do kina itp.).
23. W miarę możliwości wspieraj fundusz rodzicielski lub ofiaruj własną pracę (od pomocy w drobnych remontach, szycia zasłon, przygotowywania pomocy naukowych, pieczenia ciastek na imprezy szkolne, po prowadzenie koła zainteresowań).24. Ustal z nauczycielem plan postępowania w stosunku do twojego dziecka zwłaszcza w sytuacji kryzysowej.25. Omawiaj ze swoim dzieckiem przebieg szkolnego dnia, dowiaduj się o plany i ważne dla dziecka wydarzenia w zbliżającym się czasie.26. Poznaj mocne i słabe strony dziecka w szkole.27. Zadbaj, aby dziecko miało w domu wydzielone ciche i dobrze oświetlone miejsce do nauki i odrabiania lekcji.28. Pomóż swojemu dziecku zaplanować pracę, podzielić duże i trudne zadania na małe kroki.29. Ustal w miarę możliwości stałe godziny spokojnej pracy dziecka w domu – w tym czasie nie angażuj go do innych czynności.30. Okazuj szacunek dla pracy dziecka, doceniaj jego wysiłek.31. Spróbuj znaleźć zajęcie (hobby, sport), które będziesz wykonywał razem z dzieckiem. 32. Zachęcaj dziecko do podejmowania działań twórczych (malowania, grania itp.), czytania książek, słuchania dobrej muzyki; czytajcie razem chociaż kilka minut każdego dnia.33. Organizuj w miarę możliwości rodzinne wycieczki do biblioteki, ogrodu zoologicznego, botanicznego, teatru, kina, na koncert, do muzeum, parku, lasu itp., aby wykorzystać je jako sposobność do zdobycia nowych ciekawych informacji.34. Wspólnie z dzieckiem wybierz i zaplanuj programy telewizyjne, które będzie mogło oglądać; gdy możesz, oglądaj je razem z nim i rozmawiaj o tym, co widziało i czego się nauczyło.35. Od czasu do czasu baw się z dzieckiem – graj w gry dydaktyczne, towarzyskie, komputerowe itp.36. Pomóż dziecku w zaplanowaniu przygotowań do klasówki, sprawdzianu, egzaminu.37. Pomóż zorganizować w szkole spotkania rodziców poświęcone wymianie doświadczeń na temat „Jak pomagać swojemu dziecku w odrabianiu prac domowych?”38. Weź udział w szkolnym festiwalu nauki; zaoferuj szkole swoje zdolności, talenty, umiejętności.39. Podejmij się opieki nad uczniami w czasie zajęć popołudniowych i prac porządkowych w szkole; weź udział w szkolnej wycieczce. 40. Pomóż zorganizować system rodzicielskiego wolontariatu w szkole.41. Poznaj zasady szkolnego regulaminu i pomagaj nauczycielom w utrzymywaniu dyscypliny.42. Pomóż zorganizować prace społeczne uczniów.43. Zaoferuj nieodpłatnie szkole swoje eksperckie usługi w dziedzinach, na których się znasz i możesz pomóc.44. Dowiedz się jak najwięcej na temat działań podejmowanych w stosunku uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (np. dysleksją).45. Podejmuj się funkcji społecznych w radach przedstawicielskich rodziców, także na szczeblu lokalnym, regionalnym i krajowym.
46. Zachęcaj swoje dziecko do pełnienia funkcji społecznych i udziału w samorządzie uczniowskim i wspieraj je w działaniu.47. Staraj się poznać prawo oświatowe w zakresie niezbędnym do podejmowania odpowiedzialnej dyskusji o pracy szkoły; obserwuj zmiany w prawie oświatowym i w miarę potrzeby zabieraj głos na temat kierunku tych zmian. 48. Pomóż szkole w gromadzeniu dodatkowych funduszy, ubieganiu się o dotacje, stypendia i granty oraz utrzymaniu w dobrym stanie majątku szkolnego.49. Wspieraj działania organizacji wychowawczych na terenie szkoły swojego dziecka (np. harcerstwa).50. Zachęcaj i wspieraj swoje dziecko w działaniu społecznym na rzecz potrzebujących pomocy; sam służ przykładem.
Zaczerpnięte z
http://www.ceo.org.pl
...
aik1973